Kroelen/melken

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
craven
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2010 14:37

Kroelen/melken

Bericht door craven »

Hallo,

Wij hebben een kat van bijna 1 jaar oud. Hij probeerd elke dag te kroelen(weet de juiste benaming niet maar: graven met pootjes en snelle tongbewegingen op kleding)..
Toen hij klein was lieten we het toe, maar we proberen het nu af te leren. Is dit erg? weleens gehoord dat dit tot een gedragsstoornis lijdt. Hebben jullie advies of trucs om dit af te leren???

Groet,

Stefan
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Kroelen/melken

Bericht door ktje »

Op welke leeftijd kregen jullie deze poes?
Vaak is dit een gevolg van het te vroeg weghalen bij moederpoes. Ze doen dit om het produceren van melk bij moeders beter op gang te brengen.
Als ze te vroeg weggaan wil het nog wel eens voorkomen dat ze dit nog niet hebben afgeleerd, omdat ze eigenlijk toen ze weggingen nog bij moeders dronken.
Al hoewel er uitzonderingen zijn en er katten zijn die bij 13 weken weg zijn gegaan en dit ook nog doen.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kroelen/melken

Bericht door Admin »

Hoi Stefan,

Waarom zou je dat af willen leren? Het is instinctief en normaal kattengedrag, waarbij de kat aangeeft op zijn gemak te zijn en het naar zijn zin te hebben.
Dit gedrag kun je niet afleren, hooguit onderbreken als hij het doet. Als je het onderbreekt, zal hij niet snappen waarom, omdat het gewoon een uiting van zich-lekker-voelen is.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
craven
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2010 14:37

Re: Kroelen/melken

Bericht door craven »

hallo we kregen de kat op 6 weken( te vroeg weet ik nu). De dierenarts zei dat het tot een gedragstoornis kan leiden, vandaar dat ik de vraag hier plaatsten voor ervaringen van jullie.
Als het normaal gedrag is, dan zal ik het zo laten hoor. Vroeg het me gewoon af, dank jullie voor de reacties!!!!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kroelen/melken

Bericht door Admin »

De oorzaak is niet altijd het te vroeg weggehaald zijn bij de moeder (wij hebben ook twee volwassen katten die het nog altijd doen en die niet te vroeg uit het nest zijn gehaald). Het kan ook de band zijn die het dier met een persoon of een bepaalde geur heeft. Ook speelt het karakter van het dier een grote rol in het al dan niet trappelen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kroelen/melken

Bericht door Dafpoetser »

ik ken dat...

Vind het UBERLIEF

Afbeelding
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kroelen/melken

Bericht door castratenkoor »

Je kunt het dier beter gewoon zijn gang laten gaan lijkt me. Het leidt niet tot abnormaal gedrag. Het is al abnormaal gedrag. Ik heb ook een aantal lebberaars, eentje doet het op zijn eigen buik als hij gaat slapen, eentje doet het in Sjaak zijn nek. Sjaak speelt altijd papa bij nieuwe kittens.
Tein is morgen een jaar en sabbelt nog steeds in Sjaak zijn nek.
Sjaak vindt het prima, dus ik zou niet weten waarom ik er wat aan moet doen.
Ik denk juist dat een kat in de war gaat raken als je het probeert af te leren.

Schattige foto van Tommie - Rob.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
brennie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2010 18:10

Re: Kroelen/melken

Bericht door brennie »

ik begrijp niet waarom je dat erg vind, is toch fijn dat ie dat bij je doet hij voelt zich duidelijk op zijn gemak! mijn katten sabbelen zelfs aan mijn oorlel hahahh moet ik altijd wel lachen hoor!
ik hou van knuffelkatten!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kroelen/melken

Bericht door Umimeis »

Mijn ene kat Sam die trappeld ook nog wel eens en 1 van mijn ex buurkatten die ook dagelijks bij mij kwam deed dat ook en sabbelde ook aan mijn kleding.
Ik vond het altijd wel schattig dat ze dat bij mij deed, terwijl ik niet eens haar baasje was.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kroelen/melken

Bericht door Catfish »

Ik vind dat leuk gedrag. En wat anderen ook al zeiden, het is natuurlijk en positief gedrag, dus laat hem lekker.
Ik heb een fleskitten (morgen komt de tweede...), en hij doet dit erg veel. Ik neem aan omdat hij nooit van zijn moeder heeft mogen genieten. Ik vind het mega-gezellig....... Behalve als hij weer op mijn kettinkje zit te knagen. :lol:
En Rob, die foto....... :verliefd:
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Kroelen/melken

Bericht door Lidaju »

Is zeker niet abnormaal, mijn vorige kat deed het en mijn kat nu ook, vind het wel lief!
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Plaats reactie