Duo namen

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gast

Duo namen

Bericht door Gast »

Mijn oudere broer is van plan om 2 Heilige Birmaantjes aan te schaffen. Nog niet voor de vakantie, hij doet rustig aan, eerst voldoende info vergaren.

Ik help hem op zoek te gaan naar een juiste cattery etc. Ik wordt hoogstwaarschijnlijk wel peet tante van deze ukkies, dus zodoende :grin:

Echter, hij (we) heeft (hebben) wat issues met het bedenken van namen. Hij heeft zelf 1 naam in gedachten, maar voor de tweede wordt lastig. Het gaat om namen voor katers.

Ik wilde eens rondzoeken voor Duo namen, twee namen die een beetje goed matchen en met een goede betekenis vind hij belangrijk. Zo heeft hij voor kitten nummer 1 de naam 'Nero' maar goed, wat past daar bij?

Kortom, weet iemand een goede website (die ik waarschijnlijk over het hoofd heb gezien) waar ik duo namen kan vinden voor twee katertjes?
Of misschien weet iemand een leuke naam voor een kater die past bij Nero?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Duo namen

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/html/kattennamen.html

http://www.encyclo.nl/begrip/nero

nero staat voor de kleur zwart en betekent ook dwingeland, dat wordt dus een dominante zwarte heilige birmanenkater...als ie zijn naam eer aan doet!

bij de bovenste link kun je naar hartelust zoeken het hele alfabet langs!

oh ja en welkom ;-) op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gast

Re: Duo namen

Bericht door Gast »

Dankje voor de links!

Ik zal de betekenis van Nero wel even doorgeven aan de toekomstige eigenaar...en zo ook de linkjes!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Duo namen

Bericht door Leonie89 »

niet echt een tip, maar misschien iets om rekening mee te houden..

als je kittens koopt bij een cattery (en je reserveert ze op tijd) mag je zelf een naam kiezen, ze willen alleen wel dat het met een bepaalde letter begint (a voor het eerste nestje, b voor het 2e enz.) je kan natuurlijk kiezen voor twee namen, zoals wij hebben gedaan met onze birmanen kater Merlijn.. hij heet volledig Amadeus Merlijn, omdat hij uit het eerste nestje kwam, dus een naam moest krijgen met de a.
als je je kittens iets later reserveert hebben ze vaak al een stamboom aangevraagd en heeft de cattery zelf een naam bedacht.. maar je mag de kat natuurlijk noemen zoals jij wilt..
wij hebben expres gezocht naar pas geboren kittens, zodat wij zelf de naam mochten bedenken en de roepnaam ook echt in de stamboom staat..
ben benieuwd wat het wordt! wij hebben wel goede ervaringen met de cattery waar wij onze kitten vandaan hebben.. ik mag geloof ik geen reclame maken, maar in een pb mag ik het je geloof ik wel vertellen :P

succes!! ben benieuwd wat het wordt!!
Gast

Re: Duo namen

Bericht door Gast »

Dankje voor de tip of advies.

Ik heb al wel beetje in de gaten hoe het werkt. Eerlijk gezegd maakt het voor ons niet uit wat de stamboomnaam wordt, het wordt toch niet de roepnaam. Sommige stamboomnamen zijn wel erg leuk, niet iedereen gebruikt namen als 'Carlijntje' o.i.d. Ik ben ze ook tegengekomen die een kort zinnetje gebruiken als 'Fall in Love' en met daarachter of daarvoor de catterynaam.

Ik heb mijn broer al wel geadviseerd om eens gewoon een cattery te bezoeken die nestjes gepland heeft staan. Hij heeft namelijk een bepaalde voorkeur voor kleurtjes van een Birmaan. Zo vind hij de Seal- & Blue point erg mooi. De Lilac Point vond hij ook wel mooi. En aangezien hij er twee wil is/kan de kans klein zijn dat er een Blue & Seal Point in één nestje zit (en dat het dan ook nog twee katertjes zijn)
Er zal vast nog wel het één en ander veranderen, hij kan zo ook makkelijk verliefd worden op een ander kleurtje. Soms moet je ook gewoon een kleur in het echt zien voor je echt kan zeggen dát is het.
Het is dan toch beter als je zo'n fokker al ontmoet hebt en dus misschien 1ste of 2e keus.

Wij wonen in de provincie Groningen en daarom is het ook het beste om een cattery in de buurt te vinden. Maar als je (of iemand anders hier) een cattery weet (mag ook Drenthe of Friesland zijn) die een beetje mooie en vooral ook lieve poesjes heeft, dan is alle info welkom (via PB dan, als het niet hier mag).

Trouwens, nu vraag ik mij net even af. Is er ook verschil in karakter eigenschappen per kleur van een Birmaan? Je hoort weleens dat de ene kleur een wat pittiger karakter heeft dan de ander. Zo is van rode katten ook wel zoiets bekend dat ze soms wat minder aanhalig zijn (met uitzonderingen natuurlijk).
Maar is dit ook zo met andere kleuren, of is dit slechts een fabeltje?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Duo namen

Bericht door Adriana »

er zijn maar weinig katten, die echt naar hun naam luisteren..

en als ik alles rustig lees: gaat je broer voor het uiterlijk? moeten ze passen bij het interieur?
hoopvol was in ieder geval de zin: "er zal vast nog wel het eea veranderen, hij kan zo ook makkelijk verliefd worden op enz."
dat hoop ik dan van harte dat hij uiteindelijk voor een wederzijdse 'klik' gaat!

wij hebben twee 'designkatten' overgenomen van hun vorige baasjes, die ze als kitten uiteindelijk te wild vonden en die al snel eerst in een bench/ren en later in de garage werden gehuisvest. eten/drinken kregen ze nauwelijks en er kwam licht door een hoog raam dat uitkeek op een blinde muur. we zijn nu anderhalf jaar bezig om ze lichamelijk en mentaal weer op de rails te krijgen.
ik bedoel, verdiep je goed in het gedrag van je toekomstige huisgenootjes, lees de berichtenwisselingen over kittens en achter het behang plakken en zo meer.

je leven zal nooit meer hetzelfde zijn, je interieur vaak ook niet...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Duo namen

Bericht door castratenkoor »

Goede waarschuwingen Adriana. Bezint eer ge begint, niet de katten bij het interieur aanpassen maar het interieur bij de katten.
Luisteren naar hun naam, heb ik andere ervaringen mee. De meeste katten hier luisteren wel erg goed naar hun naam. Ik gebruik voor iedere kat ook een andere intonatie in mijn stem als ik ze aanspreek.

Zorg voor een cattery met goede gezonde lijnen en voorouders die oud worden/geworden zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Duo namen

Bericht door Nyncke »

Geen gemakkelijk naam om iets mee te matchen en dan nog de vraag of je broer dat ook leuk vind ;-)
Maar altijd leuk om je mee bezig te houden.

Matchnamen die ik grappig vind ( geen combinatie met Nero )

Bami en Nassi
Koffie en Pot
Habbe en Krats
Trix en Juultje
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Duo namen

Bericht door castratenkoor »

Jut en Jul
Nero en Cleo
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Duo namen

Bericht door Adriana »

suf en sul en max en moppie en daan en dirk en klaas, koos, kees en koenda, en enz
maar Adm heeft liever geloof ik dat wij dat in het namentopic doen! is dat er trouwens?
sorry :roll: ben geloof ik weer een beetje melig.. :icon_shifty:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gast

Re: Duo namen

Bericht door Gast »

Hoi Adriana,

Het is heus niet zo dat wij (of hij) eventjes impulsief een ras heeft uitgekozen. Er wordt voldoende info vergaard over dit ras.
Hij s dusniet op zoek naar een 'interieur kat' van naar een lieve kat met een mooie kleur. Dat mag toch zeker wel?

tuurlijk zijn de minder mooie ook verschrikkelijk lief. En DAT is ook wat ik bedoelde met dat hij net zo makkelijk verliefd zou kunnen worden op een ander kleur die hij in eerste instantie niet zelf zou kiezen (zo van de foto's).

Een dier aanschaffen is altijd iets waar niet impulsief over gedacht mag worden, daar zijn we ons ook zeer van bewust. De waarschuwingen en tips hier zijn dan ook zeker welkom.
Maar om nou gelijk te beginnen over dat we (hij) op zoek is naar een 'interieur kat.'
Ik zie dat best wel als een verwijt/aanval.
Dan zou dit ook moeten gelden voor mensen die een bepaald ras kiezen. Want niet iedereen houd van een langharig ras, of kortharig...dat is dan toch ook een keuze?

Een mens kijkt altijd eerst naar het uiterlijk, meestal doe je dat ook in het asiel. Je ontdekt pas de karakters als je ertussenin zit. Dat heb ik zelf wel gemerkt toen ik in het dierenasiel werkte, de meest lelijke kat werd mijn grote lieveling.

Ik snap de waarschuwingen, ikzelf geef altijd waarschuwingen als het om honden gaat (ik heb zelf een rashond en verdiep mij al jaren erin) en ik weet dus hoe impulsief mensen kunnen zijn.
Bovendien is het nog niet zover dat hij al kittens aanschaft, dat kan pas volgend jaar wel zijn, who knows. Dus tijd zat om overal aan te denken en om info te vergaren. Vandaar dat ik hier ook zit...

Wat Catteries betreft is het ook nog even goed uitzoeken. We zijn druk aan het rondkijken, en ja, we letten op elk detail mogelijk...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Duo namen

Bericht door Adriana »

je wilt niet weten wat wij hier aan berichten binnenkrijgen over het aanschaffen van een huisdier en ik heb tegelijk een andere zin van je geciteerd.
en ik heb een voorbeeld gegeven van twee van onze garagekatten.

ik begrijp de felheid van je reactie niet zo goed, op basis van je eigen tekst mag ik bepaalde dingen toch wel opmerken?
dat geeft jou in ieder geval de gelegenheid om even uit te leggen hoe jullie er mee bezig zijn, maar dat weet ik toch nav zo'n eerst bericht niet?

lees nog even je eigen zin over die ene kleur die een wat pittiger karakter geeft.. en "Soms moet je ook gewoon een kleur in het echt zien voor je echt kan zeggen dát is het."
het ligt toch met die teksten voor de hand dat ik de indruk krijg dat jullie vooral voor het uiterlijk gaan? kennelijk dus toch misschien niet..
.. dus niet zo aangevallen voelen hoor! nergens voor nodig
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Duo namen

Bericht door Umimeis »

Wat dacht je van...
Bonnie & Clyde
Sid & Nancy (zo heten mijn vissen hihi)
Jip & Janneke
Plien & Bianca
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gast

Re: Duo namen

Bericht door Gast »

O ja, voor ik het vergeet....

Dankje voor alle tips wat betreft de namen...
Gast

Re: Duo namen

Bericht door Gast »

Ik zie dat mijn vorige bericht niet goed is geplaatst...of eigenlijk helemaal niet...
Dus eventjes overnieuw....

Adriana,

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld. In de berichten lijkt het ook heel raar als ik het heb over de voorkeur voor kleuren. Maar goed een mens mag een voorkeur hebben.
Ik heb een Schotse Collie en ik erger mij ook kapto aan mensen die dan een advertentie plaatsen met de vraag voor een Collie pup met exacte dezelfde markings als Lassie.
Bij Collies zijn er drie verschillende kleuren, maar men mag zeker zijn voorkeur uiten voor welke hij/zij graag wil hebben. Hebben fokkers ook geen problemen mee.
Zo ga ik (en ook mijn broer) ervanuit dat dit bij katten hetzelfde is.
Dus de reactie of vraag of wij (mijn broer dus) op zoek is naar een kat die bij het interieur past vond ik dan ook behoorlijk verwijtend. Want zo wordt het door ons niet gezien. Een kat uit het asiel of van een fokker, dat is een keus die ieder voro zich maakt. Hij heeft voorkeur voor een raskat, tja en daarbij heeft hij ook zo zijn voorkeuren voor een kleur. Dat mag...lijkt me.

De meningen mogen daarover verschillen hier, dat is ook niet erg. Ik (wij) stel(len) tips, adviezen allemaal op prijs.
Via een berichtje als dit komt het vaak anders over dan bedoeld. Met de zin - "Soms moet je ook gewoon een kleur in het echt zien voor je echt kan zeggen dát is het."
bedoel ik ook het karakter, het komt misschien beetje krakkemikkig over in deze zin, maar wat ik exact bedoelde was dat, het karakter de keus van een kleur overtreffen kan. En dat je ze dus in het echt moet zien voordat je werkelijk een keus kan maken.

Ik zie ook wel in dat het beter is om gewoon een afspraak te maken voor een bezoekje bij een fokker, dan alles in een mail beschrijven o.i.d. haha!
Gesloten