Even voorstellen en een paar vraagjes

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
swelvet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 apr 2010 22:54

Even voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door swelvet »

Allereerst wil ik jullie graag aan koosje voorstellen! Mijn rode katertje van nu 9 weken oud.
Ik heb even een paar vraagjes dus die wil ik graag stellen. Ik ben verder opgegroeid met katten en ik weet ze kunnen oud worden, we gaan minimaal voor de 20 jaar ;). Ik heb ervoor gekozen om m alleen te nemen omdat ik een katje wou. Nu bijna ik de komende weekjes veel thuis maar laat m ook (bijna) elke dag een paar uurtjes alleen en soms een nachtje van max. 8 uurtjes zodat hij er rustig aan kan wennen dat ik er soms niet ben. Dat gaat verder allemaal prima. Ik denk dat hij ligt te slapen als ik weg ben maar vreemd genoeg is ie altijd aan slaap toe als ik thuis kom..... als de kat van huis is dansen de muizen op tafel ;). Anyway ik had een paar vraagjes hier komen ze:

* Koosje vind t soms lekker om onder de dekens te kruipen en bij mijn voetjes te gaan liggen, is dit niet te warm voor m?

* Ik geef m nu ongeveer 3 keer per dag (s'ochtens, einde van de middag, einde van de avond) eten. Hij krijgt dan nat voer, geprakt met een beetje koffiemelk (dierenarts zij dat dit beter is dan gewone melk vanwege lactose gehalte). Soms krijgt hij tonijn geprakt uit blik en ik geef m 1 zacht zalm staafje van whiskas per dag/ per twee dagen en een of twee gistsnoepjes (met kaasssmaak vind ie heerlijk). Verder staat er de hele dag vers water (word 1 á 2 x per dag ververst) en brokjes (kittenbrokjes v. royal canin gemixt met volwassenbrokjes). Ik geef m nu gewoon pate uit een pakje niet perse voor kittens en soms wel kittenvoer v. whiskas. Van natvoer krijgt hij nu ruim 1 volle theelepel en dat eet ie nu net niet op dus ik denk dat dat voldoende is toch? Is dit normaal voor m? Moet je perse alleen maar kittenvoer geven of kan je ook wisselen tussen gewoon en kitten en soms vis als tonijn op water uit blik??? De katjes bij mijn ouders hebben nooit kittenvoer gehad en zijn heel oud en gezond geworden.

* Vandaag heeft hij zijn eerste prikje voor kattenziekte gehad en is ie gecheckt door de dierenarts. Medisch helemaal in orde, maar meneer is er slaperig vandaag, is dit normaal na dat prikje?

* Qua speeltjes heb ik vanalles voor m van balletjes, ballletjes die ramelen, muisjes etc. maar hij vind propjes en touwtjes veel leuker. Ik heb ook een soort tunneltje voor m dat knispert en die vind ie wel weer erg leuk. Ik heb nog geen krabpaal ik denk dat hij daar nog te jong voor is. Wanneer is een goede leeftijd voor een krabpaal/krabton?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden, ik wil het beste voor mijn beestje en ben ook erg blij met m. Hij is lekker speels en een lekkere knuffelkont, vooral over zijn buikje aaien is het einde haha knorrend dat ie kan. Hij mauiwd nog best wel, vooral als ie mij zoekt, is dat normaal? Als ik niet reageer stopt ie er wel mee. Hij mauiwd ook als we aan t knuffelen zijn, dan ligt ie in mijn arm en dan mauiwd ie, wat betekend dit??

Thxxxx a million als iemand de tijd neemt om mijn vraagjes te beantwoorden!

Liefss
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Even voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door Roos en Minousch »

Ik zou als eerste stoppen met de koffie melk, dat heeft hij niet nodig, en is niet goed voor ze.
Ik zou eventueel er toch eens over nadenken om een tweede katje erbij te nemen, want reken maar dat als jij straks minder thuis bent dat hij zich gaat vervelen, en dan dingen gaat stukmaken. Met een tweede kitten zijn ze met elkaar bezig, en vervelen ze zich een stuk minder.
Verder gewoon natvoer geven , maakt niet zoveel uit of het voor kittens is of voor volwassenen, maar ik zou wel overwegen om wat beter natvoer te kopen, whiskas is rommel, maar die staafjes is geen probleem hoor.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door JLC »

Ik kan mij helemaal aansluiten bij het eerste advies.
Zelf heb ik in 2008 twee kitten in huis genomen, omdat mijn man en ik allebei fulltime werken. Naast natvoer zou ik ook droogvoer gaan geven. Mijn ervaring met mijn katten is dat dit beter voor hun tanden is. Lizzie, die meer van natvoer houdt dan droogvoer, heeft meer last van tandplak dan Jaap die de voorkeur heeft voor droogvoer. Natvoer zorgt er wel voor dat een kat voldoende vocht krijgt. Overigens heb ik de bakjes water op een andere plek gezet dan het droogvoer en ik heb het idee dat mijn katten hierdoor juist wel meer water drinken.
Een krabpaal kun je gerust nu al halen. Je hebt ze in allerlei maten. Ik ben begonnen met een kleine krabpaal voor kitten en enkele maanden later heb ik een hele grote besteld die tot aan het plafond komt. Je kunt je katten niet vroeg genoeg aan een krabpaal laten wennen. Per slot van rekening wil je natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen dat je meubels eraan gaan.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Even voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door pearlsofpassion »

Ga maar al een krabpaal halen, ze zijn daar nooit echt te jong voor. Je kan er een touwtje aan hangen, dan speelt hij daar wss mee en dan is die krabpaal echt super!
Ik zou er wel niet zomaar vanuit gaan dat je katje slaapt als hij alleen is. Ons katertje miauwt ook als ik wegga, maar hij stopt niet tót je van je laat horen. Maar ik denk gewoon dat je katjes hebt die veel van zich laten horen en stillere individuen, negeer het wel niet gewoon, er zal wel een reden achter zitten, al is het maar verveling of niet weten waar je bent.
Enne, als je echt je kat 20 jaar wil laten worden, en het beste voor hem wilt, zoals je zegt, zou ik toch ook eens overwegen om iets anders te gaan geven dan wiskas. Ik persoonlijk zou toch ook zoveel mogelijk kittenvoer geven, zeker als je nog vanalles bijkomstig geeft zie ik niet in waarom je kittenbrokken met volwassen brokken zou gaan mengen. Het is belangrijk dat ze de juiste verhoudingen voedingstoffen en goede vitaminen, mineralen en aminozuren binnenkrijgen voor de ontwikkeling en groei. Zo zit in kittenvoer ook meer taurine wat onontbeerlijk is voor een goede gezondheid en ogen. Zeker een paar maand zoveel mogelijk kittenvoer geven. Dat is speciaal daarvoor ontwikkeld!

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
JC Anja

Re: Even voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door JC Anja »

Allereerst welkom hier en heel veel plezier met je kitten.

Ook ik heb het idee,dat mijn poes juist slaapt ,als ik thuis ben en actief word als ik weg ben en s nachts is ze ook levenslustiger dan overdags. Dat hoor ik,als we in bed liggen,dan rent ze de hele kamer door.

Ik wil haar dus juist niet bij mij op de slaapkamer.
Ze heeft de hele huiskamer tot haar beschikking en een grote én een kleinkrab/speelpaal en diverse losse speeltjes.

Ze krijgt hier kittenbrokjes en s avonds en beetje natvoer,wat ze wel populairder vind.Maar de brokjes gaan ook wel op,zo over het algemeen.

Verder kittensnoepjes,af en toe en meer als beloning,als ze bijvoorbeeld een tijdje alleen is geweest,krijgt ze een snoepje.

Wens je veel plezier met je kitten.Groetjes,Anja
swelvet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 apr 2010 22:54

Re: Even voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door swelvet »

Roos en Minousch schreef:Ik zou als eerste stoppen met de koffie melk, dat heeft hij niet nodig, en is niet goed voor ze.
Ik zou eventueel er toch eens over nadenken om een tweede katje erbij te nemen, want reken maar dat als jij straks minder thuis bent dat hij zich gaat vervelen, en dan dingen gaat stukmaken. Met een tweede kitten zijn ze met elkaar bezig, en vervelen ze zich een stuk minder.
Verder gewoon natvoer geven , maakt niet zoveel uit of het voor kittens is of voor volwassenen, maar ik zou wel overwegen om wat beter natvoer te kopen, whiskas is rommel, maar die staafjes is geen probleem hoor.
Ja dat van whiskas had ik gelezen maar ik lees dat die van de aldi blikjes van 17cent wel weer heel gezond zijn? Of weten jullie andere merken die gezond zijn? Whiskas en felix ga ik sowieso niet meer kopen voor m hoor.
JLC schreef:Ik kan mij helemaal aansluiten bij het eerste advies.
Zelf heb ik in 2008 twee kitten in huis genomen, omdat mijn man en ik allebei fulltime werken. Naast natvoer zou ik ook droogvoer gaan geven. Mijn ervaring met mijn katten is dat dit beter voor hun tanden is. Lizzie, die meer van natvoer houdt dan droogvoer, heeft meer last van tandplak dan Jaap die de voorkeur heeft voor droogvoer. Natvoer zorgt er wel voor dat een kat voldoende vocht krijgt. Overigens heb ik de bakjes water op een andere plek gezet dan het droogvoer en ik heb het idee dat mijn katten hierdoor juist wel meer water drinken.
Een krabpaal kun je gerust nu al halen. Je hebt ze in allerlei maten. Ik ben begonnen met een kleine krabpaal voor kitten en enkele maanden later heb ik een hele grote besteld die tot aan het plafond komt. Je kunt je katten niet vroeg genoeg aan een krabpaal laten wennen. Per slot van rekening wil je natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen dat je meubels eraan gaan.
Ik geef m nu ook droogvoer. Kittenbrokjes met volwassenbrokjes gemengd tegen tandplak. Hij eet ook die brokjes water drinkt ie voldoende. Fijn om te horen dat ik al een krabpaal kan gaan kopen :). Ik dacht aan een krabton daar kan ie lekker in en op liggen, is dat wat?
Een tweede kitten ga ik misschien nog nemen als ik merk dat hij eenzaam is maar nu gaat het perfect.

wat voor natvoer geven jullie? Ik ga zo even boodschappen doen dan haal ik meteen even het 'goede' natvoer ;).

Hoe lang kan je trouwens een pak brokjes open laten staan? Dan ga ik helemaal over op kittenbrokjes voor een paar maandjes. Op t pak staat namelijk niet na openen beperkt houdbaar weten jullie dat?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Even voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door pearlsofpassion »

Is het een hersluitbare verpakking? Die blijven wel lang goed denk ik. Ik heb een voorraaddoos die goed afgesloten wordt.
Enne, brokjes tegen tandplak zou ik niet meer geven he! (welke bedoel je dan trouwens, want die van wiskas zijn niet beter zenne, das allemaal commersieel gezever). Die brokjes zullen dan wel extra hard zijn, wat moeilijk is voor zo'n klein katje, en waardoor je sneller tandproblemen kan krijgen dan er oplossen, want hij heeft nog melktandjes! Dus tandplak is wel het laatste waar je je zorgen over moet maken zolang hij zijn tandjes nog niet gewisseld heeft!

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
swelvet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 apr 2010 22:54

Re: Even voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door swelvet »

Nee t is geen hersluitbaar pak maar anders haal ik ff een bak bij blokker zodat ik t even 3-4 maandjes kan bewaren. THT is tot iets van 2012. Het zijn brokjes van lidl omdat ik had gelezen dat ze goed waren voor katten zonder veel kunstmatige troep. Als kittenbrokjes heb ik Perfect Fit Junior. Ik heb ook nog Lams voer voor volwassen katten. Maar ik wil dan overgaan op kittenbrokjes van perfect fit junior.

Nou helaas geen respons... jullie zijn vast lekker aan t genieten van de beestjes of met de dagelijkse dingen bezig. Ik vraag t wel ff in de dierenwinkel wat goed natvoer is. Ik laat jullie weten wat ik heb gehaald voor mijn kleine vriend.

Gister was ie na het prikje erg slaperig en duf. Nu is ie helemaal weer de oude lekker speels en knuffelig. Mijn appartementje is weer een grote speeltuin :D

Hoe plaats ik hier trouwens een foto?
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door JLC »

Ik gebruik natvoer van Hills. Over het algemeen vind je de goede merken kattenvoer in de dierenspeciaalzaak.
Met een krabton heb ik geen ervaring.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook op den duur overgaan op een goed merk voer uit de dierenspeciaalzaak.

Tonijn geprakt uit blik - wat bedoel je daarmee? Ik hoop niet dat je blikken voor meselijke consumptie bedoelt want dat is geen compleet kattenvoer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
JC Anja

Re: Even voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door JC Anja »

Hoe plaats ik hier trouwens een foto?
Ik doe dat met Tinypic.
swelvet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 apr 2010 22:54

Re: Even voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door swelvet »

castratenkoor schreef:Ik zou ook op den duur overgaan op een goed merk voer uit de dierenspeciaalzaak.

Tonijn geprakt uit blik - wat bedoel je daarmee? Ik hoop niet dat je blikken voor meselijke consumptie bedoelt want dat is geen compleet kattenvoer.
Jawel als extra. Daarnaast 'gewoon' nat voer en brokjes. Ik heb ergens gelezen dat het belangerijk de eerste tijd als ze jong zijn ze veel smaken te laten kennen.

Ik heb trouwens een blikje hils met kittenvoer gekocht. Denk dat ik daar wel een paar daagjes over doe om het op te maken aangezien hij per keer nu ongeveer een theelepel krijgt (hij krijgt nu 3/ 4 x per dag nat voer)maar we gaan zien of hij het lekker vind. Iemand ervaring met hils? Is dit een goed merk?

Dit is mijn stoere tijgertje:

[Foto verwijderd op verzoek van TS]
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door JLC »

Wat een schatje! :grin:

Hills is goed voer. Ik geef mijn katten zowel droog als natvoer (uit zakjes) van Hills. Ze vinden het lekker en hebben allebei een mooie vacht. Maar er zijn meer merken die als goed bekend staan. Je zou ook van verschillende merken een paar kleine zakjes kunnen kopen, om te kijken welk voer het meest in de smaak valt.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Even voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door Roos en Minousch »

Kijk eens op internet, je hebt verschillende winkels online die super voer verkopen wat een stuk beter en gezonder en goedkoper is dan de Hills.
Zooplus.nl
Poespas.org
Kattig.eu

en geef aub geen Tonijn meer voor mensen aan de kat..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
swelvet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 apr 2010 22:54

Re: Even voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door swelvet »

Het prakje van Hills vind ie errug lekker en ik zal die andere sites even gaan bekijken :)
Plaats reactie