Welk voer voor kittens?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Goed kittenvoer?

Bericht door Anne »

In het gastgezin kreeg ze kittenbrok van iams en daar wil ik liever niet aan beginnen ivm dieronvriendelijke berichten van dat merk, ook al is dat jaren geleden.
Roedi at ook heel vroeg mee met de anderen, ook vanwege diarree klachten van Happy.
Maar ik ben wel bang dat ze te licht is, vandaar.
Ik kan natuurlijk ook kijken hoe ze het op adult brokjes gaat doen ;-)
castratenkoor schreef: Bob woog nog geen 500 gram met 12 weken, dan wordt het wel zorgelijk ja.
Dat zou je nou niet verwachten van Bob :shock: Wat voor brokjes gaf je hem om aan te komen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goed kittenvoer?

Bericht door Adriana »

ze hebben hier al vrij snel volwassenbroks gekregen (Almo en beetje urinary), ook al omdat ze de erg kleine kittenbroks gewoon doorslikten.
intussen begonnen ze overal op te knagen, zeker ook in de periode dat het gebit wisselde. ik heb een erg lange leren veter aan een stoel gebonden en daar hebben ze afwisselend tijden op liggen soppen en knagen. en op Carnibest lamsstaafjes, maar die zijn al een tijdje niet leverbaar.
nog steeds zijn tieribs erg favo hier om op te knagen, maar daarvan mogen ze alleen de allergrootste witte. er ligt er eentje en die zit ook vast en ik heb het huis verder tierib-vrij moeten maken, want je moet er niet aan denken dat ze kleine stukjes plastic in hun darmen krijgen.

ik denk dat je het aankomen bijna niet kunt sturen, want dat is een kwestie van opname van voedingsstoffen en vet.
en als je te rijk voert en die darmen kunnen dat (nog) niet aan, dan kunnen ze vrij snel in de diarree schieten.. om vervolgens dus vreselijk af te vallen....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Goed kittenvoer?

Bericht door MarjanR »

Mijn ds voorschrijft ook geen speciaal kitten voer.
Lekker laten meeeten met de groters, ze worden toch al zo snel groot.
Komt bij dat de meesten voeders die zijn verkopen niet eens een kitten variant hebben (zij verkopen alléén voeders zonder kunstmatige toevoegingen en het liefst diervriendelijk en bio).
Saar heeft bij mij NOOIT kittenvoer gehad.
Alleen de kitten variant van VIYO kattenmelk gewoon als extra omdat het zo'n scharminkeltje is (geen melk eigenlijk, maar goed). Maar daar werd ze ook al niet steviger van :lol:
Ik denk dus ook dat je de stevigheid van een katje niet kunt beinvloeden (mits je ze niet volstouwt met patat en frikandellen)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Goed kittenvoer?

Bericht door Mirjam86 »

:lol:
Grappig ook dat Bolle de slankste van het stel was. Verwacht je natuurlijk niet met zo'n naam ;-)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goed kittenvoer?

Bericht door Adriana »

neehee, hij heeft niet goed geluisterd...

Bolle heet Boleck, ze hebben beide namen van de fokkers gekregen, oud nederlands (Baduric = Maks) en het russische Boleck.
op de papieren staat trouwens al wel Bolle (en Baduric).
ik heb altijd al een Maks willen hebben en vond dat ook wel Russisch voor een rusje..
en Bolletje is bolletje blijven heten. ze luisteren erg goed naam hun naam, vooral Bolle.
Bolle blijft kleiner dan Enzo denk ik en Maks is nu al breder en zwaarder en even lang als Enzo en zal nog wel wat groter worden, vermoed ik.

voorlopig moeten ze goed klimmen en worstelen en spelen en spieren trainen en skelet stevig krijgen en dat lukt aardig. ze vechten/worstelen onderling heel wat af en vooral Maks moet vind ik zich op dat vlak extra goed ontwikkelen. want als dat een erg grote kater wordt dan moet hij straks geen problemen met gewrichten enzo krijgen. dus leggen we een stevige basis, vandaar dat-ie ook geen light voer krijgt. pas als ie op zijn tweede nog wat overwicht zou hebben, dan missch maar voorlopig mag-ie beetje mollig .. hihi :grin:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Goed kittenvoer?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb hier bij Cuzco de eerste 4 maanden kittenvoer gegeven en bij Luis ook tot hij 4 maanden was (maar dat was maar even) en dan at Cuzco (toen 11 maanden) daar ook nog wat van mee.
Maar ik denk inderdaad ook niet dat dat nodig was...
Natvoer heb ik wel kittenvariant gegeven tot iets na een jaar, en dat zou ik misschien wel nog steeds doen. Maar ik geef dat dan ook maar heel zelden...

Misschien dat het de eerste maanden wel nuttig is, zodat ze zeker alles binnenkrijgen om mooi uit te groeien, maar als ze het niet willen, zou ik daar ook geen ramp van maken...
Als je al goed volwassen voer hebt, zit daar ook alles in... Tis maar als er in het volwassen voer zaken gaan ontbreken of er te veel onvertereerbare zaken in zitten, zoals in granenrijk voer, dat het kittentje iets te tekort zou gaan komen. Maar dat is bij jou toch al niet het geval. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Goed kittenvoer?

Bericht door Anne »

Bedankt voor het meedenken iedereen!!! :-P

Ondertussen ben ik bij de da Hills a/d wezen halen en daar krijgt ze nu om de paar uur een beetje van, de da vonden haar met haar 444 gram toch wel erg licht...En ze maakten zich zorgen toen ik vertelde dat ze vanochtend ook overgegeven had.
De a/d vliegt er in als koek :-P
Nu maar hopen dat het erin blijft!!
Ook zit ze nu weer in de bench, voor wat meer rust.
Ik ben toch wel erg geschrokken van haar lichtgewicht.
Ze eet ook niet zo goed als gisteren en ik vermoed dat de brokken die ik door de kittenbrok meng te groot voor haar zijn, dus heb ook maar gelijk toch kittenbrok in huis gehaald.
En lamshart van Rodi, dat krijgt ze dan na het weekend, om aan te komen.
Ik ga haar de eerste week sochtends om dezelfde tijd wegen om te kijken of ze wel aankomt!!

Voorlopig krijgt ze geen natvoer meer!!

@ Adriana normaliter maak ik mij ook niet zo druk over groei, lichaamsgrootte enz maar ik schrok behoorlijk van haar (onder)gewicht!!!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk voer voor kittens?

Bericht door Adriana »

wat fijn dat ze a/d zo lekker vindt, hoop dat het goed valt en zorgt dat ze een beetje aankomt. t is altijd moeilijk om iets over een dier te zeggen als je het niet ziet en even vast kunt houden.. als ze te licht is dan heeft ze ook veel te weinig weerstand als er iets gebeurt, dus hardstikke goed dat je probeert om bij te spijkeren. en wegen is dan indd de enige manier om goed te volgen of het aansterkvoer ook aanslaat en ook dat is altijd een kwestie van voorzichtig proberen.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Welk voer voor kittens?

Bericht door Anne »

Ze is ondertussen al 66 gram aangekomen :-P Vanochtend woog ze 510 gram, dus het gaat de goede kant op!! Ze krijgt nu nog steeds om de 2 uur een toetjeslepel a/d en gisteravond heeft ze dat twee keer onder dwang van me gekregen, maar sinds vanochtend vliegt ze er op af en eet ze het zelf weer :edance:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie