Welk voer voor kittens?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
umajoya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:16
Locatie: Amsterdam

Welk voer voor kittens?

Bericht door umajoya »

hallo allemaal,

wij krijgen misschien twee kittens.
maar ik heb eigenlijk niet echt een een idee wat we moeten gaan voeren.

de moeder van de kittens krijgt nu Kitekat. (brokjes)
maar volgensmij is dat niet zulk goed voer...

ik zoek een merk voer waar veel vlees in zin. en weinig kleur-geur en smaakstoffen.
en ook weinig granen...

ik dacht te denken aan Carnibest voor de kat... maar dat is best een gedoe. omdat het in de vriezer bewaard moet worden... en dan gesneden moet worden.
en we hebben een kleine vriezer.

verder heb ik goede verhalen gehoort over Royal Canin en catlover's gold.
maar dat is best duur voer.

zou je ook goedkopere brokken kunnen afwisselen met bijvoorbeeld carnibest in het weekend?
of Renske voor de kat in het weekend??
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: welk voer voor kittens?

Bericht door Anne1988 »

Ikzelf gebruik Royal Canin babycat. In vergelijking is het helemaal niet zo duur, aangezien je van dit voer veel minder nodig hebt als van het goedkope kattenvoer. :)
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: welk voer voor kittens?

Bericht door Adriana »

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... elle/26533

sanabelle kitten is prima voer voor kittens en aanstaande moeders en ook goeie prijs/kwaliteitsverhouding (want ze hebben geen dure advertentiecampagnes zoals Hills en RC)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
umajoya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:16
Locatie: Amsterdam

Re: welk voer voor kittens?

Bericht door umajoya »

jik ga even op die site kijken

bedankt
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: welk voer voor kittens?

Bericht door pearlsofpassion »

@Adriana: jij koopt je voer dus steeds op zooplus (eindelijk gemerkt dat het enkel een internetwinkel is :-)), hoe krijg je dat dan thuis? Moet je dat ergens gaan afhalen of sturen ze je het steeds echt op? Want dan moeten de verzendingskosten toch wel erg hoog zijn? Hoe doe jij dat?
Heel erg bedankt!
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: welk voer voor kittens?

Bericht door Anne82 »

Valerie --> Ik bestel mijn voer ook altijd via internet, maar dan bij jumbopet, omdat het bijna nergens in de winkel te krijgen is. Als ik boven de 25 euro bestel hoef ik geen verzendkosten te betalen, en ik bestel meestal meteen voor 3 maanden voer dus dat is altijd makkelijk te halen. Ze bezorgen het bijna altijd de volgende dag al. En mijn ervaring bij Zooplus is hetzelfde, weet alleen niet precies de verzendkosten.

Umajoya --> Ik geef mijn kitten van 11 weekjes Royal Canin kitten, zo'n wit met roze zak. En als hij wat groter is krijgt hij Carocat Lam/Rijst. Niet een al te duur merk, zo'n 11 euro per 2 kilozak, maar mijn katten doen het er erg goed op. Goede ontlasting, stinkt weinig, en wat goedkoper dan RC... Maar tot die tijd dus RC kitten.
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
pat en dais
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jun 2010 18:16
Locatie: Middelburg

Re: Welk voer voor kittens?

Bericht door pat en dais »

Ik ben helemaal weg van porta 21 feline finest sensible grainfree (de GROENE zak).

Geen granen en andere troep. Persoonlijk vind ik royal canin qua ingrediënten hetzelfde als supermarkt voer: niet goed. Misschien komen de granen van een beter land, maar dan alsnog Porta is vergelijkbaar met merken als orijen en acana, maar veel goedkoper dan dat. De waardes zijn aardig hetzelfde, en als je taurine snoepjes ernaast geeft, kan het ook prima aan kittens gegeven worden. Het vleespercentage is 80% kippenvlees.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: welk voer voor kittens?

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef:@Adriana: jij koopt je voer dus steeds op zooplus (eindelijk gemerkt dat het enkel een internetwinkel is :-)), hoe krijg je dat dan thuis? Moet je dat ergens gaan afhalen of sturen ze je het steeds echt op? Want dan moeten de verzendingskosten toch wel erg hoog zijn?
Zooplus is een internetwinkel/verzendhuis en boven euro 19,- betaal je geen verzendkosten. ik heb zeker éénmaal per 2 weken een doos. als je voor 09.00 u s morgens een bestelling doet (en betaalt via creditkaart oid) dan krijg je via je mail eerst een bevestiging en vaak rond 20.00 uur nog een mailtje waarin staat dat het die zelfde dag is verzonden. vaak wordt het de volgende dag door TNT bezorgd.
Zooplus doet wel in grotere aantallen, alleen de brokjes kunnen per klein zakje. maar blikken voer gaan altijd per 6 of meer.
ze hebben (hè Rob?) een geweldig assortiment aan speeltjes, krabtonnen/-palen, verzorgingsartikelen, tuigen, nat-/droogvoer en sinds kort ook dieetvoer van Hills. en ik raadpleeg hun site regelmatig voor (indd !!) analyses en ingrediënten van kattenvoer. en ze hebben voer dat je sporadisch tot niet in de dierenspeciaalzaak tegen komt, waaronder Bozita en Sanabelle bijv.
geweldige uitvinding!
medicijnen koop ik vaak via internet bij medpets, dierapotheker of dierapotheek of huisdierendokter. daarvoor moet je geregistreerd zijn maar het scheelt vrijwel niks met de bedragen die de Goudse dierenarts rekent, dus meestal gaan ze via Gouda. maar het is wel eens makkelijk, die verzendkosten liggen rond euro 5,-.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Re: Welk voer voor kittens?

Bericht door ankenellie »

Ik zou nooit brokkken en carnibest combineren, daar moet minstens 8 uur tussen zitten anders kan je kat erg ziek worden!

Ik gebruik zelf carnibest en de moeite valt erg mee!
Ik snij de worst meteen nadat ik hem heb gehaald in 8 stukken en dan gaan ze per 2 in de vriezer.
Je kunt ze 2 dagen in de koelkast bewaren dus dan heb ik altijd ontdooit voer.
Mijn vriezer is ook klein, zo'n ingebouwde in de koelkast.
Er kunnen net 4 worsten per keer in dus dat is genoeg voor ruim een maand.
En je hoeft niet alleen carnibest te geven, je kunt ook rauwe kipfilet, rund, konijn, gevogelte ernaast geven. Ik hou altijd wel wat vlees over dus dat komt dan mooi uit.

Het is inderdaad wat meer moeite dan brokken maar de voordelen wegen zoveel zwaarder!
Mijn kat had erg veel last van diarree en heel mn appartement stonk en Beer was er geloof ik ook niet zo blij mee. Nu zijn het net konijnenkeutels en stinkt het niet meer.
Ook is Beer een stuk gezonder nu, levendig en een glanzende vacht.

groetjes,
Anke
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk voer voor kittens?

Bericht door Adriana »

ben wel nieuwsgierig waarom je kat erg ziek kan worden van droge brokjes en wat rauw vlees. wat is daarvoor de oorzaak, slecht drinken? en over wat voor ziekte en verschijnselen heb je het dan?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welk voer voor kittens?

Bericht door pearlsofpassion »

ok Adriana, erg bedankt! ik was ook al aan Sanabelle aant denken.

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Welk voer voor kittens?

Bericht door Sannie_xx »

Dat verhaal over droge brokjes gecombineerd met rauw vlees heb ik vaker gehoord. Zou iets met de zuurgraad van de maag te maken hebben, dat die zuurder zou zijn bij rauw vlees. Maar als ze brokjes eten dat het maagzuur dan niet zuur genoeg zou zijn voor het doden van bacterien in rauw vlees.

Ik heb er tot nu toe nog geen bewijzen van gezien - gepubliceerd, bevestigd door een meerderheid van dierenartsen (want 1 dierenarts daar trek ik geen voedingsadvies meer uit, die zeggen namelijk allemaal weer wat anders), ofwel het 'bewijs' met iemands eigen katjes. Volgens mij zijn er meerderen op het forum die hun katjes ook wel rauw vlees geven terwijl er de hele dag beschikking is tot droge brokjes. Ik ben er eentje van. Tot nu toe nog nooit problemen gezien of van problemen gehoord.... zo'n enkel verhaal online van 'de kat van die en die kennis van mij kreeg een keer rauw vlees vlak na de brokjes en de volgende dag was die dood'.

Dat is voor mij hetzelfde als; een vriend van een broer van een kennis van mij at een keer kip van de Jumbo (ik noem maar wat) en de volgende dag was die dood! (oorzaak?gevolg?)
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Re: Welk voer voor kittens?

Bericht door ankenellie »

Wat ik ervan weet is dat een kat brokken heel anders verteerd dan rauw voer waardoor ze maagpijn, diarree en/of verstoppingen kunnen krijgen. Ik geloof niet dat je kat er dood aan kan gaan maar de meeste katten zullen er toch zeker veel last aan ondervinden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk voer voor kittens?

Bericht door Adriana »

k begin het denk ik te begrijpen..
in brokjes zit, afhankelijk van de kwaliteit min of meer koolhydraten/zetmeel in de vorm van granen/rijst/mais..
de stofwisseling van ieder wezen, katten/honden/mensen, stelt zich in op wat er verteerd moet worden (eiwitten=zuur of zetmeel=basisch) en als je die soorten niet gelijktijdig eet, dan verteert dat het makkelijkste.

eiwit krijgt bij het maken van maagzuur altijd voorrang.
maar die zetmelen/kh's worden dan niet gekraakt/verteerd en die komen vrijwel onverteerd in de darmen en kunnen daar problemen geven. bovendien wordt de energie uit die voedingsstoffen onvoldoende tot niet opgenomen.
voor mensen: een maaltijd pasta (= zetmeel/kh's met een saus met veel kaas en vlees (eiwitten) is veel zwaarder te verteren dan wanneer je de eiwitten en zetmeel/kh's apart van elkaar eet en daar moet ongeveer een uurtje tussen zitten.

met brokjes met een hoog zetmeelgehalte heb je in principe dat zelfde probleem, daar bied je ook gelijktijdig eiwitten en zetmeel/kh's aan en dat zou (afhankelijk van de onderlinge verhouding) wel eens de oorzaak van veel verteringsproblemen kunnen zijn, zeker als er veel ineens gegeten wordt.
en het stofwisselingssysteem van kittens is nog helemaal niet ingesteld op al die eigenlijk onnatuurlijke combinaties..

t is missch een beetje ingewikkeld verhaal maar rauw vlees apart geven op een enigszins lege maag is denk ik een heel goed advies.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk voer voor kittens?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb altijd Orijen brokken op zolder staan. Als ik om 16 uur thuis kom van mijn werk staat het hele koor voor de tweede deur te blèren om eten. Alles sjeest voor me uit naar de keuken. Ze krijgen dan 5 stuk blikvoer en 2 vlees. Ik heb het op die manier niet in de hand dat de twee vleeseters eventueel brokken en vlees in hun maag hebben. Maar ik denk niet dat ze zich volvreten op zolder, ze weten feiloos wanneer ik thuis kom. Ook met een pens vol kuiken zullen ze niet naar zolder gaan. Ik heb nooit problemen gezien op dat gebied. Over 11 dagen komt het opvang-kitten Rik en die ga ik ook 1 x daags vlees geven. Dat is hij in de opvang al gewend gelukkig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie