Kittens laten wennen aan knaagdieren?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
umajoya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:16
Locatie: Amsterdam

Kittens laten wennen aan knaagdieren?

Bericht door umajoya »

hallo allemaal,

hoe laat je kittens wennen aan kleine knaagdieren?
ik heb ratten. en we krijgen misschien 2 katertjes.

ik dacht misschien de knaagdieren gewoon los laten lopen op de bank. dan kunnen ze ook terug de kooi in zelf als ze het eng vinden.
en dan de kittens vast houden??

of hoe moet dat??

Liefs,
Angel_Kitten

Re: kittens laten wennen aan knaagdieren?

Bericht door Angel_Kitten »

Lopen de ratten op een normale dag ook los rond?
of zitten ze altijd in hun kooitj?
Gebruikersavatar
umajoya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:16
Locatie: Amsterdam

Re: kittens laten wennen aan knaagdieren?

Bericht door umajoya »

ze lopen niet de hele tijd rond.
ze zitten meestal in de kooi.
en mogen dan elke dag even los rondlopen.

maar ik wil ook niet dat de kat bijvoorbeeld de kooi weet open te maken. of de ratten gaat lastig vallen... (pootjes door de tralies... steeds bij de kooi zitten)

hoe leer ik ze dat de rattenkooi verboden gebied is?
Angel_Kitten

Re: kittens laten wennen aan knaagdieren?

Bericht door Angel_Kitten »

hmm, dat hangt natuurlijk ook af van de katten.

Angel snuffelt enkel aan de kooi van de hamster en gerbils,
maar een andere kan die inderdaad proberen open te krijgen.

Ik heb hier dus niet echt ervaring mee,
maar ik denk dat je met een strenge neen hun wel kan leren dat de kooi niet voor hun is.

Iemand anders met meer ervaring???
Gebruikersavatar
umajoya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:16
Locatie: Amsterdam

Re: kittens laten wennen aan knaagdieren?

Bericht door umajoya »

bedankt (:

ik heb ook gehoort van de plantenspuit.
maar ik wil eigenlijk dat de katten water juist niet als iets negatiefs zien...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kittens laten wennen aan knaagdieren?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet hoe dat is met kittens, en ook niet met kleine knaagdieren. Ik heb enkel vroeger een konijn thuisgebracht bij 9 maand oude kittens (en doe het binnenkort opnieuw) en heb dat konijn toen gewoon in mijn armen gehouden en mij bij de katten neergezet. De hebben hun neus erop gezet en zo wel 2 min gebleven en zijn dan gaan lopen. En dat was het, ze hebben hem nooit iets gedaan, integendeel het waren de beste vriendjes en speelden zelfs samen. Soms waren er wel wat communicatieproblemen en het konijn probeerde in de puberteit wel eens op de katten te rijden waarbij hij een klopje kreeg, maar eigenlijk echt geen problemen. Natuurlijk is een konijn wel iets helemaal anders dan ratten die toch iets meer op de natuurlijke prooi van katten lijken. Maar mss dat voorstellen terwijl je de knaagdieren in de hand houdt wel beter is dan los laten lopen. Zo weten ze dat het een onderdeel van de familie is en dat ze ze niet mogen vangen. Ik zou het stillaan opbouwen en pas als ze volledig vertrouwd zijn met de ratjes in de hand, ze vrij laten lopen wanneer ze erbij zijn. Na een paar dagen he. En dan goed kijken hoe ze reageren als je ze los laat lopen. Ik denk ook niet dat je meteen in het rond moet beginnen spuiten, gewoon ingrijpen als ze erachteraan zouden gaan, rustig duidelijk maken dat ze ze niet moeten vangen, dat het geen levend speelgoed is. Ik denk omdat het kittens zijn, dat ze er gemakkelijker zullen proberen mee te spelen, maar dan ook minder snel proberen doden dan oudere katten zouden doen, en dat ze ook nog wel zullen leren hoe ze ermee om moeten gaan. Ik denk dat je dus met kittens een goede kans hebt dat het lukt, en dat ze ze als iets normaal zien, maar hou er rekening mee dat het veel tijd en moeite kan gaan kosten, en dat het mss nooit echt lukt, dat weet ik niet. Zoals gezegd ik heb er zelf geen ervaring mee, ik denk gewoon na. :-)

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
umajoya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:16
Locatie: Amsterdam

Re: Kittens laten wennen aan knaagdieren?

Bericht door umajoya »

bedankt voor de antwoorden! :D

ik wil zeker niet dat er iets met de dieren overkomt.
van mij mogen de katten bij de kooi zitten. of staan. maar ze mogen de kooi niet aanraken...
JoyceV
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2010 09:52

Re: Kittens laten wennen aan knaagdieren?

Bericht door JoyceV »

En is het gelukt??

Ik heb zelf ook ratten en over drie en een halve week komen twee kittens uit het asiel bij mij wonen. Wilde ze ook kennis laten maken met elkaar, dus vroeg ik me af of het geluks is?
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Kittens laten wennen aan knaagdieren?

Bericht door puck0906 »

poeh, kittens latten wennen aan kleine beestjes lijkt me geen makkelijke keuze. Het jachtinstinct werkt op volle toeren vrees ik. Ik zou ze langzaam laten wennen door erbij te gaan zitten en elke keer een harde nee te roepen als ze met de pootjes tegen de rat aan komen. Wel erbij blijven en er niet van uit gaan dat het wel goed blijft gaan zou ik zeggen.......
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kittens laten wennen aan knaagdieren?

Bericht door Mirjam86 »

Lieve allemaal,

Binnenkort mogen wij twee poesjes verwelkomen. Ik maak me alleen een beetje zorgen over de hamster. Katten hebben natuurlijk een jachtinstinct en zullen haar vast ontzettend interessant vinden. Nu is het wel zo dat de hamster niet los rondloopt en altijd in haar kooi zit, die staat in de boekenkast:

Afbeelding

Ik vraag me af of het verstandig is om haar hier te laten staan. Of moeten we haar in de slaapkamer zetten waar de katten niet mogen komen? Dat is natuurlijk ook niet echt gezellig.

Overigens mogen de katten niet in de woonkamer als wij er niet zijn, dus ze kunnen geen ongein uithalen met de hamster als we niet thuis zijn. Ik denk ook niet dat ze met hun pootjes door de tralies passen en kunnen 'hengelen', maar ik kan me voorstellen dat Devi (de hamster) behoorlijk gestrest raakt van twee katten die haar de hele tijd in de gaten houden.

Hebben jullie ervaring met katten en knaagdieren?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Cerna

Re: Kittens laten wennen aan knaagdieren?

Bericht door Cerna »

Zoals ik het nu op de foto kan bekijken, staat de kooi vrij onstabiel. Hamsters zien er uit als muizen (voor een kat dan) en de verleiding zal groot zijn om op de kooi te klimmen en te gaan hengelen met het risico dat de kooi uit de kast valt. Die zou ik dus in ieder geval een andere plek geven.

Wij hebben een keer een hamster als logé gehad en dat was geen succes; de katten waren er niet bij weg te slaan. De hamster zat in zijn eigen kooitje en deze kooi stond weer in een heel ruim konijnenbinnenhok. Voldoende bescherming dus, maar de hamster bleef de katten bedreigend vinden. Ik was toen blij dat de vakantie voorbij was en de hamster weer terug naar huis kon.

Zelf hebben we cavia's gehad en die vonden de katten ook erg interessant. Gelukkig zagen de cavia's de katten niet als bedreiging en toen ze eenmaal volwassen waren en dus groter en de katten ook aan hen gewend waren, kon ik ze rustig onder toezicht los laten lopen.

Een hamster blijft echter een klein diertje en wordt door kittens als speelgoed gezien en door volw. katten als prooi. Is dus een slechte combinatie en daarom zou ik de kooi op een plaats zetten waar de katten niet bij kunnen komen.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kittens laten wennen aan knaagdieren?

Bericht door Mirjam86 »

Hij staat wel stabiel hoor, de kooi.
Maar precies wat jij zegt daar ben ik bang voor. Niet zozeer dat de katten haar te pakken krijgen, maar eerder dat die arme hamster nog eens een hartaanval krijgt van de stress.
Misschien dan toch maar op de slaapkamer zetten, daar mogen de katten niet komen.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens laten wennen aan knaagdieren?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou de kooi inderdaad ergens zetten waar de katten niet komen. In ieder geval als jullie er niet bij zijn de katten niet bij de kooi laten. Ze kunnen een hamster door de tralies wel degelijk beschadigen.
En ze kunnen naar de kooi springen zodat de kooi de kast uit kantelt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kittens laten wennen aan knaagdieren?

Bericht door Mirjam86 »

Nee ze alleen laten lijkt me sowieso geen goed idee!
Het probleem is dat de enige kamer waar de katten niet mogen komen de slaapkamer is.
Dat vind ik zo ongezellig voor de hamster. Komt er niemand tegen haar kletsen 's avonds, pas als we naar bed gaan even.
Maar als we de katten en haar in dezelfde kamer hebben met ons erbij loop je natuurlijk alsnog het risico dat ze een keer uithalen als wij niet opletten... Lastig hoor!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kittens laten wennen aan knaagdieren?

Bericht door pearlsofpassion »

Hamsters zijn ook actief 's nachts. Dus veel kans dat jullie de eerste weken weinig gaan slapen...
Ik vind het ook spijtig, maar ik denk gewoon dat hamsters en katten niet zo'n goede combinatie zijn. Zeker niet als ze maar zo'n klein tralieskooitje hebben waar ze niet deftig voor de katten kunnen wegkruipen...
Ik weet niet of hier wel een goede oplossing voor alle partijen te vinden is...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie