Inenten kittens

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
gabsky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2010 13:37

Inenten kittens

Bericht door gabsky »

Hoi allemaal,
ik heb al een hoop informatie van dit forum af kunnen halen en ben dus al best voor bereid voor als over een week mijn 2 kittens komen. Nu ben ik ook rond aan het kijken voor een goede dierenarts. ik wil ze eerst een weekje laten wennen bij mij en daarna met 9 weken laten inenten. maar nu heb ik twee dierenartsen gebeld om informatie. en de ene zegt dat de tweede inenting niet nodig is. die is voor niesziekte en als ze toch niet naar buiten gaan of met vakantie in een pension worden ondergebracht dan is het niet nodig volgens die DA om de tweede ineneting te nemen.
klopt dit????
Ze gaan bij mij niet naar buiten en ook niet naar een pension met vakantie. Het zijn er wel twee (i.v.m. met elkaar aansteken m.b.t. ziek worden)
hij zei ook dat als ik na een paar jaar ze wel een keer naar een kattenpension wil doen dat ik ze dan als nog kan laten inenten.

Jullie hebben vast wel een antwoord of mening hierover waar ik iets mee kan.
alvast bedankt
Koos en Fien zijn er!
Gebruikersavatar
Elfonia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 jun 2010 18:20

Re: Inenten kittens

Bericht door Elfonia »

inenten kan eender wanneer, maar als je ze dan toch laat enten, dan zou ik die voor niesziekte er meteen bijdoen.

Er zijn ook mensen die enkel de basisentingen geven en dan de jaarlijkse niet meer doen
Doneer je beesies aan onze kittens!
Vraag er aan iedereen die je kent!!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Inenten kittens

Bericht door pearlsofpassion »

ja, maar als je enkel de basisentingen doet zijn ze maar een dik jaar beschermt. Als je dan te lang wacht (tot alle antistoffen weg zijn) en ze daarna toch nog wil laten enten moet je weer de hele basisenting opnieuw doen. Dit is omdat het met een boost werkt, nogal moeilijk om uit te leggen. Ale, dit is toch zeker voor een deel ( bepaalde ziektes) waarvoor de inenting werkt. Naar het schijnt werkt die voor kattenziekte 3 jaar, en die voor niesziekte moet elk jaar omdat het virus verandert (zoals griep, alleen kunnen katten er wel heel hun leven mee blijven zitten als ze een bepaalde vorm hebben gehad). Moet je zelf beslissen wat je wil doen. Mss met verschillende DA over hebben, want er worden nogal tegenstrijdige zaken over verteld. Ik heb dit van de mijne, maar ik ga ook eens wat meer rondhoren, want ik weet het ook allemaal niet zo goed meer.
Ik denk dat basis intentingen ongeveer hetzelfde zijn als de volgende, alleen blijven mensen hun katten niet inenten maar als kitten wel omdat het voor kittens veel gevaarlijker is als ze het zouden krijgen. Op latere leeftijd is het niet dodelijk, er is alleen kans dat ze er nooit meer van genezen. En anders is het zoals een flinke verkoudheid.

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Inenten kittens

Bericht door Claudia007 »

Het advies is 8/9 weken en 12 weken en dan na een jaar.
Al komen ze niet buiten je kan wel alles mee nemen van buiten.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Inenten kittens

Bericht door JLC »

In 2008 zijn mijn katten (toen kittens) 2 keer geent en vanaf 2009 1 keer enten per jaar.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Lola-kitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mei 2010 19:06

Re: Inenten kittens

Bericht door Lola-kitten »

Je kunt echt wel op het advies van je dierenarts afgaan.
Die mensen hebben ervoor gestudeerd, dus als die zegt dat die tweede inenting niet nodig is, dan zal dat wel zo zijn.
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Inenten kittens

Bericht door Claudia007 »

Als ik de dierenarts had moeten geloven was mijn kat nu al opgegeven omdat haar tandvlees wat donkerder is.

en al heb je er voor geleerd wil nog niet zeggen dat je ook alles weet.....als dat zo was dan waren er minder katten die onnodig met de uitslag fip ingeslapen worden want dat is ook een favo van sommige dierenartsen.

Sorry Lola-kitten ik kan het niet eens zijn met wat je schrijft.

En gezien 70% van de mensen hun kat buiten laten lopen is zo tweede enting wel nodig.
Daarnaast kan je ook ziektes mee nemen al komt je kat niet buiten.

Waarom risico nemen als er middelen zijn.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Inenten kittens

Bericht door Adriana »

iedere enting is een belasting en het is niet verkeerd om eens even goed na te denken hoeveel risico je loopt.

de meningen over enten onder dierenartsen zijn net zo uiteenlopend als op het Forum en zelf nadenken en overwegen is niet verkeerd
zijn inmiddels ook vrij veel discussies en draadjes over.
hier hebben we vooral binnenkatten en wordt niet geent en een virus overleeft niet zomaar in de lucht of aan je kleding, dus meenemen van buiten naar binnen....?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Inenten kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet over wat voor virussen het hier gaat, en dus ook niet hoe ze zich gedragen ( sommigen kunnenn goed overleven, ander dan weer niet ...) En ik ben het er ook mee eens dat niemand alles weet en zeker dierenartsen niet. Een tweede opinie (of derde...) kan zeker geen kwaad. Ik ben zelf ook wat beginnen twijfelen door al die discussies, maar blijf toch overtuigd van het nut van enten, zeker de eerste keer. Ik vind het wel raar dat iemand enkel de 1e enting genoeg vindt, want als ik de uitleg van mijn DA mag geloven over hoe entingen werken, zou dat geen nut hebben. Maar mag ik hem geloven... het leek wel een logische uitleg :???:

alleszins, toen ons Kleintje vroeger nog kitten was, woonde ik nog bij mijn ouders en was ik zelf maar 16, dus wist ik veel.... Mijn ouders hebben toen wel eerste entingen laten doen maar de 2e keer teruggaan vonden ze ook niet nodig, entingen zowiezo al niet echt, vele katten overleven zonder en die zijn gewoon van een andere generatie (vroeger werd daar allemaal niet zo over nagedacht). Nu lopen de katten ook gewoon buiten en elk jaar heeft ons Kleintje wel eens een tijdje dat ze loopt te niezen, gaat gewoon ook weer over zoals een verkoudheid. Toen vorig jaar ze bij mij en mijn vriend al woonde en onze Cuzco gekomen is, hebben we haar toch terug laten enten (heel de basisenting opnieuw want het was ondertussen 5 jaar geleden en ze had ze nooit helemaal gehad). En ik moet zeggen, nu loopt ze weer te niezen, en ik heb zelfs de indruk dat het langer duurt en erger is dan vroeger. Komt dit door de enting en heeft die eigenlijk geen zin? Of is het omdat ze ouder wordt of het virus sterker... Bij kittens is het heel belangrijk omdat niesziekte echt gevaarlijk voor ze kan zijn, bij oudere katten heb je enkel het risico dat ze er niet meer vanaf geraken. (Kattenziekte weet ik niet, weet ik niets vanaf). Onze Cuzco heeft ook even geniest ( op 9 maand he), wss van ons Kleintje overgenomen, maar maar 2 keer geniest of zo, en dan was het gedaan.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet zo goed meer weet, maar ik wou het toch even vertellen. Ik ga er ook eens wat meer over opzoeken, als ik terug wat meer tijd heb.
Maar ik vind wel dat als de entingen zin hebben, het voordeel niet opweegt tegen de risico's.
Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Inenten kittens

Bericht door Adriana »

basisentingen bij jonge katten moeten goed worden uitgevoerd, mee eens.
en het is ook zo dat er nog al eens jonge dieren overlijden na een enting.

dan is er nog zoiets als risico's en eigen weerstand.
risico's kunt je makkelijk inschatten,
katten die buiten heel veel andere katten tegenkomen, lopen veel meer risico dan pluche/thuistijgers. een belangrijke besmettingshaard, vooral bij virusinfecties, is de wachtkamer van de dierenarts!
en dan is het volgens mij net zoals bij mensen, als je je weerstand goed op niveau houdt, dan kan het lijf heel wat bedreigingen aan, hangt ook af van het soort en de ernst van bedreiging.
en de ene kat is vatbaarder voor kwaaltjes dan de andere.

het is beetje dezelfde discussie als bij de jaarlijkse griep-inentingen,
hoor je tot de risico-groep en ben je vatbaar voor grieperigheden, dan zeker doen.
en anders is het alleen maar belasting, zowel lichamelijk als financieel.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Inenten kittens

Bericht door Claudia007 »

Ik reageerde ook op lola kitten want de eerste twee zijn juist het belangrijkst dus een dierenarts die zegt dat de tweede niet nodig is die spoort niet want de eerste werkt pas na de tweede enting. En de entingen die daarna komen is een keus die je maak.
Ik heb heel veel boeken over katten en overal staat dat de eerste twee belangrijk zijn ook verschillende dierenartsen hebben me dat verteld.....ik hop nog al eens want ik ben nooit te vrede met de arts die we hier hebben....ik had bij mams in rotterdam een hele goeie maar in noord holland is dat toch even anders. Juist een binnen kat heeft geen weerstand dus ook daar zitten dan weer haken en ogen aan....de jaarlijkse enting blijft een moeilijk iets.
Hier krijgen ze hem nu wel ...Sting moet in juli en Gallardo in april geloof ik......maar het advies van de DA is om het ergens in het midden te doen want de DA komt thuis en dat is goedkoper.......nou heb hem verteld dat ik wel eerst uit ga zoeken of het wel goed is om het eerder te geven want de kosten boeie mij niet zo....bovendien Gallardo vind de DA leuk en Sting haat die vent en het reizen.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
gabsky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2010 13:37

Re: Inenten kittens

Bericht door gabsky »

heey dat zijn een hoop antwoorden. waar ik wel iets mee kan. het blijft dus een lastige kwestie aangezien er verschillende meningen over bestaan. ik ga het nog eens goed overwegen. Wat geeft meer risico het wel of het niet doen. Het scheelt natuurlijk qua kosten maar daar gaat het me nog niet zo over. kosten daar hou je rekening mee als je besluit een kat aan te schaffen. of in dit geval twee. maar ik was dus een beetje in verwarring doordat twee dierenartsen een ander advies daarin gaven en ja om onnodig van alles in dat beestje zijn lijf te spuiten daar heb ik ook geen zin in.
goed ik ga er nog eens goed over nadenken. maar misschien toch maar de eerste twee zo ie zo doen.
bedankt voor jullie reacties alvast.
Koos en Fien zijn er!
JC Anja

Re: Inenten kittens

Bericht door JC Anja »

Ik heb ook sinds kort een kitten en het word een binnenkat. Dus ook ik dacht goed na over eventuele inentingen.Hier en daar eens geïnformeerd,ook over de kosten etc. Maar twee weken geleden hebben we haar toch maar laten inenten en meteen laten chippen...je weet maar nooit,als ze ooit toch eens buiten komt en volgende week krijgt ze haar tweede enting.Ze is er helemaal niet ziek van geweest gelukkig.Maar net was onze dieenarts zei....ook al is het een binnenkat, de ziektes en virussen stoppen niet bij je deur.
Ik weet nog niet,wat we hierna gaan doen i.v.m. inenten,misschien jaarlijks preventief????We zien het wel,dan tegen die tijd.Succes met je beslissing.Groetjes,Anja
Gebruikersavatar
poekie3488
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 mei 2010 09:44

Re: Inenten kittens

Bericht door poekie3488 »

Ik heb ondertussen me katje ook al. En ik wou volgende week of die week daarop mijn kat inenten. Krijg hier ook een hoop reacties van dat het onzin is en veelste duur en blablabla.
Maar mijn tegen argument, als je van je dieren houdt wil je het lijkt mij juist gaan voorkomen dat ze ziek worden. Wat ik heb begrepen is dat ze dood gaan van die ziektes, als ze het hebben. En als ze ziek zijn kost je het altijd nog meer dan zo simpele enting.
Maar dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Inenten kittens

Bericht door Adriana »

poekie, het is jouw afweging en jouw beslissing.
wij geven alleen onze ervaring of mening of ideeen door en verder niet.
en de meningen over inenten zijn verdeeld,
jij pikt eruit waar je je het beste bij voelt en niemand hoeft zich daarvoor te verdedigen, hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie