Kitten bij kat van 1 jaar?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
lotje81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2009 11:49

Kitten bij kat van 1 jaar?

Bericht door lotje81 »

Wij denken erover om een kitten bij onze kat van 1 jaar te nemen. Nu heb ik eerst wat rondgevraagd en het wordt mij (bij meerdere) dierenwinkels door het personeel afgeraden omdat het heel vaak misgaat en je er de oudere kat geen plezier mee doet (want het is een solitair dier) aldus het personeel. Mijn vraag is nu, klopt dit?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kitten bij kat van 1 jaar?

Bericht door Admin »

Ja, een kat is een solitair dier, daar heeft dat personeel het juist, maar een kat kan heel goed in een groep leven, al is er toch altijd 1 leider in die groep. Dat leiderschap moet verkregen worden door elkaar op de proef te stellen, uit te dagen, te stoeien etc. Kortom, normaal kattengedrag.

Een kat van 1 jaar is niet te oud om een vriendje te krijgen. Het is anders als je een kat van 14 jaar hebt die altijd alleen is geweest; daar zou ik geen nieuw vriendje bij zetten, want dat is vragen om spanningen en stress.

Bij een geslaagde introductie van een nieuw kitten is het belangrijk dat de kat van 1 jaar al geholpen is. Als het een ongeholpen kater is, kan dat leiden tot vechtpartijen en een kitten is gewoon niet echt veilig bij een ongeholpen kater.

Er wordt aangeraden een poesje (kitten) bij een volwassen geholpen kater te plaatsen, maar m.i. maakt dat niet zoveel uit. Het belangrijkste bij acceptatie in zo'n situatie is de manier waarop je de nieuweling introduceert.

Wij hadden bijv. zelf al 2 volwassen katers en hebben er 2 kittens (allemaal katers) bijgenomen. 1 van de volwassen katers moest er niks van hebben, maar door het geleidelijk en stap-voor-stap te doen, duurde het al met al 2 dagen eer ze allemaal bij elkaar lagen. Maar het kan ook 2 weken duren, afhankelijk van de katten, de leefsituatie en de manier van introduceren.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten bij kat van 1 jaar?

Bericht door castratenkoor »

Ook ik raad aan het te proberen. Belangrijk is de volwassen kat te castreren als dat nog niet gebeurd is en het nieuwe kitten ook jong te castreren om problemen te voorkomen (met 6 maanden). Accepteer dat de oudere kat zich dominant opstel en eventueel een corrigerende tik uitdeelt. Hij mag zijn grenzen aangeven immers.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kitten bij kat van 1 jaar?

Bericht door ayla »

Ben het eens met de reactie hierboven, er zijn al tal van verhalen bekend dat het goed is gegaan om een 2e kat in huis te nemen.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten bij kat van 1 jaar?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ben het helemaal met het voorgaande eens, bij ons is het toevallig niet zo goed gelopen maar onze eerste kat was ook al dik 5 jaar toen de nieuwe erbij kwam, en laat die nu net zot zijn van staart vangen... Ale, 1 jaar is echt nog heel jong, zeker als je er geregeld mee speelt zijn het echt nog speelvogels en zal het dus maar wat blij zijn met een speelkameraadje. Zeker als ze al eens alleen thuis zijn is dat voor de kat veel aangenamer.

Ik wil daar nog aan toevoegen, spijtig genoeg weten de mensen die in dierenwinkels werken heel vaak zeer weinig over de dieren die ze verkopen. ( wat ze vb allemaal al over konijnen zeggen... ) Ze weten heel goed waarvoor alle spullen die ze verkopen dienen, maar niet of het dier het eigenlijk wel nodig heeft, natuurlijk zeggen ze van wel. En katten bijeen zijn zelden van de eerste dag de beste vriendjes maar het gaat meestal erg goed, soms gaat het al eens mis (vooral bij foute introductie als hierboven vermeld) en dus zeggen ze maar dat het niet gaat, gemakkelijk he.
Verder, katten zijn inderdaad van nature uit solitair, maar huiskatten zijn niet meer de wilde katten waar ze van afstammen. Het schijnt dat zwerfkatten ook allianties en zelfs erg grote groepen kunnen vormen die min of meer samen tijd doorbrengen maar wel steeds apart eten zoeken. Ik wil enkel zeggen, katten zijn al zo lang gedomesticeerd dat ze veranderd zijn en nu wel samen kunnen leven en het meestal ook graag doen.

groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lotje81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2009 11:49

Re: Kitten bij kat van 1 jaar?

Bericht door lotje81 »

Bedankt voor alle bruikbare adviezen! Erg nuttig! Onze kat (Azrael) is een meisje en de kitten waar we bij zijn gaan kijken is ook een meisje. Moeten we Azrael dan toch laten helpen? Ik ben hier niet zo voor aangezien ze niet buiten komt & we verder helemaal geen hinder van ondervinden namelijk :smile:
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kitten bij kat van 1 jaar?

Bericht door ayla »

Ik ben wel voorstander van laten helpen. Stel ze ontsnapt een keer naar buiten en is krols en komt een leuke kater tegen, nou dan kan het zo maar gebeuren dat..... en dan zit je op een gegeven moment met kittens.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten bij kat van 1 jaar?

Bericht door pearlsofpassion »

Je krijgt natuurlijk pas een nestje als je kattin op dat moment krols is, anders gebeurt er niets. Maar de kans is veel groter dat ze ontsnapt als ze krols is! Zelfs katten die niet naar buiten willen, willen op dat moment niets liever, roep van de natuur.
Je zegt dat je er geen last van hebt, dat wil dus zeggen dat je ze ofwel de kattenpil geeft, ofwel dat ze nog niet deftig krols geweest is en dus nog te jong is.
Bij het laatste: dat blijft niet zo! Na een bepaalde leeftijd worden ze 2maal per jaar krols en als je er dan niets aan doet (pil geven of laten paren, en laat ons hopen dat niet want dan heb je dus een nestje) dan kan dat een paar maand duren. Een paar weken krols, een week niet, weer een paar weken, en het wordt steeds maar erger. En een krolse kat is echt zielig, ze roept je smorgens wakker en ze kan dus ontsnappen.
Als je haar de pil geeft heb je veel kans op het ontwikkelen van melkkliertumoren. Deze kunnen kanker zijn!! Ze krijgt namelijk teveel hormonen binnen. Je moet ze stipt elke twee weken geven omdat je anders zeker baarmoederontstekingen in de hand werkt en dat is veel te veel hormonen.
Bovendien schijnt het dat een kattin die nooit jongen krijgt, wat je ook doet, bijna zeker ooit een baarmoederontsteking krijgt.
Dus, als je niet van plan bent ooit een nestje van haar de hebben, zie ik niet in waarom je zou wachten. Je kan er jezelf en je kat veel problemen mee besparen en je kan er zelfs misschien haar leven mee redden.

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten bij kat van 1 jaar?

Bericht door Adriana »

helemaal eens met bovenstaand bericht, zo snel mogelijk castreren!
t is uitputtend voor een poes, kattenpil is bagger en niet castreren levert grote kans op tumoren en andere ongein.
ja, t kost geld en beetje gedoe, maar doe het voor haar!

wij hebben afgelopen anderhalf jaar zus en broer van 6 geintroduceerd bij kater van 16. katers gaan na een jaar prima samen, poes is loner en verdraagt geen enkele viervoeter en leeft nu in een flat aan de andere kant van de spoorlijn of aan boord bij mijn partner.
soms gaat zoiets goed en soms ook niet en soms heb je geluk. en als het niet gaat, dan toch niet al te lang wachten om ze uit elkaar te halen, dat bespaart je een heleboel chagrijn en de katzels veel gedoe.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kitten bij kat van 1 jaar?

Bericht door Admin »

Nog een goed argument om poezen en katers te laten helpen, is het feit dat ze dan ouder worden. De jaarlijkse seksuele stress die katers en poezen voelen, zorgt ervoor dat ze korter leven.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
lotje81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2009 11:49

Re: Kitten bij kat van 1 jaar?

Bericht door lotje81 »

Wat een heftige reacties! Van de kattenpil heb ik nog nooit gehoord, die geven we haar dus ook niet. Het geld maakt mij helemaal niks uit :roll: , daar heb ik ook niks over gezegd? Ik wil enkel advies inwinnen voor het wel of niet nemen van een tweede katje. Ik zal binnenkort even met onze dierenarts overleggen hoe hij denkt over het laten castreren. Ze is nu 1 en vertoont nog geen krols gedrag, dat kan inderdaad te maken hebben met de jonge leeftijd. Wat betreft het kanker en ziektes verhaal, dat heb ik inderdaad meer gelezen en gehoord.
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Kitten bij kat van 1 jaar?

Bericht door Claudia007 »

sorry waar zie jij een heftige reactie :???: of lees ik niet goed.

Maar ik heb een poes van een jaar en daar is een kitten kater bij gekomen van drie maanden.
Sting is na twee weken dat Gallardo hier was geholpen en Gallardo gaat bij 6 maanden.

Ze stoeie veel en in het begin kunnen dat flinken meppen zijn maar dat blijkt normaal te zijn.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je ze beide even veel aandacht geef en zeker de oudste. Ook moet je niet gek op kijken als de oudste niks van je moet hebben de eerste week en ze minder eten. Dat komt van zelf goed.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
lotje81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2009 11:49

Re: Kitten bij kat van 1 jaar?

Bericht door lotje81 »

Dank voor je advies Claudia! Fijn om te horen dat het goed gaat.
We gaan binnenkort een afspraak maken met de dierenarts.
Gebruikersavatar
Marina3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2010 10:52

Re: Kitten bij kat van 1 jaar?

Bericht door Marina3 »

Onze Tobias was ook 1 jaar toen Soda erbij kwam en hoewel er geen bloed heeft gevloeid vind Tobias het helemaal niet leuk, die indringer.
Het heeft een half jaar geduurd voor hij aan de situatie gewend was maar ik ben blij dat ik heb doorgezet. Noortje kwam erbij als zwerfkat, die kwam binnengewandeld en zowel Soda als Tobias hebben daar geen seconde moeilijk over gedaan.
Bij mij hebben ze meer moeite met jonge, ongecastreerder dieren dan met een volwassen exemplaar.

Neem de tijd voor de introductie. Ik heb de fout begaan dat niet te doen maar het kitten plompverloren in de kamer los te laten waar Tobias ook zat. Achteraf had ik dat heel anders moeten aanpakken. Gelukkig is het bij ons wel goedgekomen.
Plaats reactie