Asielkat poept af en toe in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Nonami
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2010 10:03

Asielkat poept af en toe in huis

Bericht door Nonami »

Hoi hoi,

Sinds 3 weken woont Moppie bij mij en mijn zoontje van 7. Moppie is gevonden, en heeft een maand in het asiel gezeten, ze schatten haar leeftijd op 10 jaar. Ze is echt verschrikkelijk lief, en het maakt mij niets uit dat ze "een oudere kat" is!
Maar nu de vraag; ze heeft nu 2x buiten haar kattenbak gepoept; 1 x in de slaapkamer van mijn zoontje, en 1 keer op de bank. Gelukkig zijn het gewoon goede keutels, dus makkelijk op te ruimen.
Denken jullie dat ze gewoon nog moet wennen, of dat dit een vraag voor aandacht is? Ze doet het ook wel gewoon op de kattenbak.
Verder valt het me op dat ze zich nooit wast, ik moet haar ook echt elke dag borstelen om de vacht een beetje schoon te houden.
Misschien weten jullie raad?

Groetjes,
Nonami
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: asielkat poept af en toe in huis

Bericht door Camoth »

Je moet altijd eerst medische oorzaken uitsluiten, dus ik zou eerst even naar de dierenarts gaan.

Als het niet medisch is kan je het beste het volgende doen:
- 2 kattenbakken neerzetten op plaatsen die niet in de loopweg staan, niet naast een wasmachine etc, niet naast voer/waterbak, niet ergens waar de kat eerst een soort hindernisbaan moet doorgaan om er te komen (kleine strijkkamertje oid). En natuurlijk de bakken niet pal naast elkaar zetten. De reden voor twee bakken is dat sommige katten liever niet poepen en plassen op dezelfde plek.
- Gebruik fijn klontvormende kattenbakvulling. Geen catsan oid. Sommige katten vinden dit gewoon niet prettig aan de poten namelijk. Het moet zoveel mogelijk op zand lijken.
- Vervang 1x per week de hele vulling en schep minimaal 1x per dag beide bakken uit. Sommige katten willen niet op een vieze bak gaan.

Dit zou in principe je probleem op moeten lossen.

Wat betreft het wassen, sommige katten doen dit inderdaad niet zo goed. Je kan een vochtig washandje gebruiken om haar zachtjes schoon te maken of inderdaad meer borstelen.

Succes en hou je ons op de hoogte?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Marina3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2010 10:52

Re: Asielkat poept af en toe in huis

Bericht door Marina3 »

Inderdaad eerst medische oorzaken uitsluiten, nou vind ik onzindelijkheid qua plassen vaak een grotere aanwijzing op een medische oorzaak dan poepen. Probeer inderdaad de bovenstaande tips van twee kattenbakken. Oja ook niet te dicht bij de voerbakken zetten want katten houden er niet van om vlak bij hun etensplaats hun behoefte te doen.

Verder ben ik persoonlijk geen fan van klontvormend grit. Het is waar dat katten dol op dat fijne spul zijn, mijn Noor weigert dan ook de kattenbak te gebruiken en gaat in de tuin, maar ik heb te vaak gelezen dat katten er aan overleden. Klinkt heel dramatisch, maar dat spul blijft soms aan hun kussentjes zitten, die worden schoongelikt, kat krijgt het binnen en het vormt een grote klont in de darmen. Ben er al meermalen door verschillende mensen voor gewaarschuwd.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Asielkat poept af en toe in huis

Bericht door Camoth »

Als katten de mogelijkheid hebben zullen ze altijd voor de tuin kiezen, dat is heel logisch en heeft niets met grit te maken.

Klontvormend grit is alleen gevaarlijk voor kittens die echt grit gaan zitten opeten. Voor volwassen katten is het helemaal niet erg als ze een paar korreltjes binnen krijgen tijdens het wassen, dat gaat prima door het darmkanaal heen. Het is iets anders als ze het echt bewust gaan zitten opeten, maar dat komt zelden voor bij volwassen katten.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Asielkat poept af en toe in huis

Bericht door castratenkoor »

Ik gebruik met mijn 7 katten ook klontvormend grit, gaat prima, ze schudden het vanzelf van de pootjes als ze van de bak komen.
Ik zou net al vorige sprekers 2 kattenbakken neerzetten, inderdaad willen sommige katten op de ene bak poepen en op de andere plassen. Gunstige plekken voor de bakken is ook al gemeld. Het kan ook zijn dat ze begint te poepen op de bak en dan al poepend eraf komt. Zo'n figuur heb ik hier ook, hij begint goed, maar strooit daarna nog wat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nonami
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2010 10:03

Re: Asielkat poept af en toe in huis

Bericht door Nonami »

Bedankt voor al jullie adviezen, het is vanacht weer voor het eerst dat ze een drolletje ergens had neergelegd. Dus 4 dagen schoon!
Het gaat, dankzij jullie adviezen, dus de goede kant uit!
Trouwens, het zijn gewone drolletjes, dus wel makkelijk op te ruimen. Maar je zit natuurlijk niet rustig, ik controleer nu alle ruimtes waar ze kan komen op drolletjes......

Groetjes,
Nonami
Zaaz
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jun 2010 13:37

Re: Asielkat poept af en toe in huis

Bericht door Zaaz »

Met dit probleem ben ik inmiddels ook bekend :S
Mijn kat komt ook uit het asiel en is 5 jaar. We hebben haar nu ongeveer 5 weken.
Eerst deed ze het netjes op de kattenbak. Vervolgens gingen we over op ander grit, dat had ik vermengd met het oude grit. Toen opeens had ze het er voor gedaan. We hebben haar er bij gehaald en toen alles met het schepje in de kattenbak gegooid (met de hoop dat ze niet zou gaan denken dat wij dat nu elke keer voor haar gaan doen :P). Daarna deed ze het weer netjes in de kattenbak. Maar vandaag heeft ze weer voor de kattenbak gepoept. Misschien ligt het dus wel aan het nieuwe grit? Even afwachten wat ze de volgende keer gaat doen.
Plaats reactie