Kitten in huis

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Mickey93
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mei 2010 13:34

Kitten in huis

Bericht door Mickey93 »

Hey allemaal,

Over een weekje of 3 krijgen wij een kitten in huis. Ze is dan 8 weken oud.
Ik lees al een tijdje mee op dit forum, heb er al veel goede adviezen en tips gezien.

Ik heb nog een aantal specifieke vragen:

1 - Wij hebben in ongeveer ons hele huis behang. Wat is de beste manier om ervoor te zorgen dat ons kitten daar niet aan gaat krabben?
2 - We willen ons kitten 's nachts liever niet in de woonkamer om dat ze daar van alles kan afbreken. Is het dan mogelijk om haar in een apart kamertje (van zo'n 20 m2) op te sluiten, uiteraard met kattenbak?
3 - Kan ons kitten als ze een week of 16 is al lange reizen van 2 á 3 uur maken?
4 - Is ontwormen iets dat je zelf moet doen of doet de dierenarts dat voor je?
5 - Is een open trap gevaarlijk voor een kitten?

Hoop dat jullie hierop antwoorden hebben.
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Re: Kitten in huis

Bericht door echelon »

Hai,

Ik ben geen expert ofzo hoor, maar dit is wat ik zelf heb meegekregen (veel met katten doorgebracht) en ook vanuit boeken/forum/internet etc.... dat even vooraf;)

Ik heb 1 trap wel helemaal afgezet, maar dat is om andere redenen dan gevaar. Ik vind eerlijk gezegd het trapgat ook een beetje gevaarlijk. Nu is mijn kitten 13 weken, dus ik heb er vertrouwen in dat hij er niet in valt en als ie dat doet, dat ie op zijn pootjes terecht komt.
Krabpalen zijn vrij essentieel! En als ze toch aan het behang krabben kun je proberen dat ze af te leren door consequent 'nee' te roepen, ze af te leiden met speeltjes of iets te laten vallen zodat ze schrikken. Dit laatste vind ik wat minder ;-)
Ik laat mijn kitten wel in de woonkamer. Iets afbreken doen ze mss wel, maar goed dat hoort er ook een beetje bij kittens vind ik. En dat gebeurt ook overdag als jij even weg bent of staat te douchen o.i.d. Of ze breken in de andere kamer iets af haha. Ik zou het zelf niet doen, ze in die ene kamer zetten, zeker omdat ze 's nachts ook graag "op avontuur" gaan. Maar goed, das mijn mening want ik denk dat het wel kan hoor.
Ontwormen kun je ook zelf doen. Je kunt er pillen of pasta voor kopen. De eerste keer dat het weer bij onze Noah moet, ga ik wel langs de dierenarts denk ik en daarna wil ik het zelf gaan proberen. Is toch een stuk makkelijker en goedkoper! :eangel:
Over die lange reis kan ik weinig zeggen... Ligt er denk ik ook aan of je kitten het fijn vindt in een auto of niet. Mss wordt ze wel wagenziek!

Groetjes!
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kitten in huis

Bericht door JLC »

Welkom op dit forum.

1 - Wij hebben in ongeveer ons hele huis behang. Wat is de beste manier om ervoor te zorgen dat ons kitten daar niet aan gaat krabben? Een goede krabpaal neerzetten, zou ik zeker doen. Ik zou meteen een wat grotere kopen, want een kitten krabpaal wordt later minder gebruikt. Aan behang krabben is bij mij desondanks wel gebeurd. Je kunt foei of nee zeggen als je ziet dat ze dit doet, maar helemaal voorkomen bleek voor mij in ieder niet mogelijk. Ze vonden het behang gewoon prettig denk ik.
2 - We willen ons kitten 's nachts liever niet in de woonkamer om dat ze daar van alles kan afbreken. Is het dan mogelijk om haar in een apart kamertje (van zo'n 20 m2) op te sluiten, uiteraard met kattenbak? Ik denk dat dit wel kan. Ik laat mijn katten ook niet alleen in de woonkamer, maar 's nachts kunnen mijn katten wel in de hal, overige kamers boven en zolder komen.
3 - Kan ons kitten als ze een week of 16 is al lange reizen van 2 á 3 uur maken? Ik denk dat dit een kwestie van uitproberen is en wellicht kan je kat er dan aan wennen. Maar hoe vaak wil je met je kitten reizen?
4 - Is ontwormen iets dat je zelf moet doen of doet de dierenarts dat voor je? Ontwormen kun je zelf doen. De pilletjes kun je halen bij de DA en eventueel wil hij het ook wel eerst demonstreren hoe je een pilletje inbrengt.
5 - Is een open trap gevaarlijk voor een kitten?
Nee, onze zoldertrap is open en dat gaat goed. Katten zijn over het algemeen voorzichtig.

Ik lees dat je 1 kitten krijgt, maar overweeg er een tweede bij te nemen. Dan hebben ze gezelschap aan elkaar. Je hebt dan minder kans op sloopgedrag.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Mickey93
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mei 2010 13:34

Re: Kitten in huis

Bericht door Mickey93 »

Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden.
Erg nuttig zo'n forum :eclap:

We zijn niet van plan vaak met haar te reizen, maar we hebben wel een vakantie gepland en dat is zo'n 2 à 3 uur reizen. Zou dat kunnen of kunnen we haar beter ergens onderbrengen (pension ofzo)?
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kitten in huis

Bericht door JLC »

Een kat op vakantie heb ik nooit gedaan, maar 2 tot 3 uur in de auto moet wel kunnen. Wen de kitten dan wel om aan een tuigje te lopen. Het laatste wat je wilt, is dat je kat tijdens de vakantie ontsnapt. Met een pension heb ik geen ervaring. Ik breng mijn katten naar mijn ouders.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Mickey93
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mei 2010 13:34

Re: Kitten in huis

Bericht door Mickey93 »

Nog iets anders. Ik was in eerste instantie van plan Biokat Classic aan te schaffen als kattenbakvulling, maar nu lees ik dat het gevaarlijk kan zijn voor kittens als ze dat proberen op te eten. Is dat echt zo?
En zo ja, wat is een kittenvriendelijkere vulling?
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kitten in huis

Bericht door loek »

Hoi Mickey
Ontwormen gewoon zelf doen. Pilletje halen bij da en met wat eten geven. Die van mij eten hem zo op. Er zijn katten (mijn oude kat) die eromheen eten en het laten liggen. Dan moet je even vragen aan de da hoe je het toch naar binnen krijgt. Is wel een 'techniekje' voor.

Ik heb vanaf het begin ook biokats gebruikt. Het klopt wel hoor, dat het niet goed is als ze het opeten! Als ze dat doen meteen iets anders kopen dus. Bij mij hebben ze er nooit van gegeten. Maar ja geen enkele kattenvakvulling is eetbaar. Alleen is klontvormend logischerwijs net even wat 'gevaarlijker'. Dus goed opletten.....of voor de zekerheid toch wat anders kopen als het je niet lekker zit.

Ik breng zelf mijn katten dit jaar voor het eerst naar een pension (ze zijn bijna een jaar bij mij). Ik zou dan eerlijk gezegd vorig jaar niet hebben gedaan...Toen ze er nog maar net waren. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat het perse niet kan hoor!! Blijft persoonlijk zoiets. Ik ben zelfs slechts drie dagen weggeweest vorige jaar en toen heeft de buurman 'opgepast'.
Ze zijn nog zo aan het wennen en jou en je huis....dan meteen weer ergens anders heen mmm ik zou dat niet willen. Maar nogmaals zeg niet dat het daarom fout zou zijn ofzo hoor.

(ik vind het nu al super spannend hoor, ze direct naar en pension brengen!)

succes en veel plezier met je nieuwe aanwinst straks.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Mickey93
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mei 2010 13:34

Re: Kitten in huis

Bericht door Mickey93 »

Super al die reacties. Hartstikke bedankt! :grin:

Ik heb nog wel 1 vraag. Ik lees hier overal dat het wordt aangeraden om 2 kittens te nemen, zodat een kitten zich dan minder eenzaam voelt. Maar wij zien dat niet zo zitten: Het zorgt weer voor extra kosten en ook weer extra verzorging.
Bovendien is dit de eerste keer dat wij een kat nemen dus we hebben zoiets van 'laten we eerst maar eens kijken hoe 1 kat gaat.' ;-)

Wij zijn een gezin van 4. Dat betekent er wel regelmatig iemand aanwezig is. Het zal wel eens voorkomen dat het kitten een hele dag alleen is, maar niet vaak.

Als we gewoon zorgen dat we vooral in het begin zo veel mogelijk thuis zijn en zorgen voor voldoende speelgoed e.d. , kan het dan wel 1 kitten? of is dat zielig?
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kitten in huis

Bericht door ayla »

Ik denk dat het persoonlijk is wat je zielig vind of niet. Wij hebben heel bewust ervoor gekozen om er 2 te nemen omdat we het anders zielig vonden, maar kan me voorstellen dat mensen hier anders over denken.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kitten in huis

Bericht door Anne82 »

Sluit ik me bij aan. Wij hebben zelf 3 katten (volgende week komt de 4e erbij) en ik merk wel dat ze heel erg naar elkaar toe trekken. Mijn ouders daarentegen hebben altijd 1 kat gehad en die leek het ook prima naar haar zin te hebben dus ik denk dat het maar net is wat ze gewend zijn. En als je zelf werkt overdag o.i.d. is het natuurlijk fijner voor het kleintje dat het een speelkameraadje heeft als jij er niet bent..
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
GizmoJan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Kitten in huis

Bericht door GizmoJan »

Hallo ik las het berichtje van Echelon, jullie hebben de open trap afgesloten, mag ik vragen hoe jullie dat gedaan hebben? Wij hebben dit over enkele weken misschien ook nodig maar kunnen nog niet iets stevigs bedenken dat alles afgesloten is, het is ook een open trap nl
Jan 31-08-2006 4 maanden, Lapje 08-09-2009 3,5 jaar *RIP* Miss you very much...
Gebruikersavatar
Elfonia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 jun 2010 18:20

Re: Kitten in huis

Bericht door Elfonia »

1 - Wij hebben in ongeveer ons hele huis behang. Wat is de beste manier om ervoor te zorgen dat ons kitten daar niet aan gaat krabben?
voorzie voldoende krabgelegenheden. Een klein krabpaaltje is handig, maar met oog op een volwassen kat is een groter beter.

2 - We willen ons kitten 's nachts liever niet in de woonkamer om dat ze daar van alles kan afbreken. Is het dan mogelijk om haar in een apart kamertje (van zo'n 20 m2) op te sluiten, uiteraard met kattenbak?

kan best, maar ook voldoende speelgoed voorzien, dat VEILIG is.

3 - Kan ons kitten als ze een week of 16 is al lange reizen van 2 á 3 uur maken?

Is afhankelijk van het kittens zijn karakter, maar ik zou niet onnodig gaan sleuren met mijn kat

4 - Is ontwormen iets dat je zelf moet doen of doet de dierenarts dat voor je?
kan je uiteraard vragen om hem te laten doen, nog zo gemakkelijk ;-) of je kan het zelf ook doen, als je dat liever wil

5 - Is een open trap gevaarlijk voor een kitten?

geen ervaring mee



Ik hoop dat ik heb kunnen helpen ;-)
Doneer je beesies aan onze kittens!
Vraag er aan iedereen die je kent!!!
Plaats reactie