Kattentaal

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
lisa21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 apr 2010 14:42

Kattentaal

Bericht door lisa21 »

miscchien een heel domme vraag , maar ik zou mijn poesjes beter willen verstaan :grin:
is er misschien een site ofzo waar je meer informatie kan vinden over "kattentaal"
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: kattentaal

Bericht door JLC »

Ik kan zo even geen site vinden.
Je hebt wel boeken over kattengedrag. Ik denk dat je uit de verschillende mauwtjes in combinatie met lichaamstaal van de kat wel kunt opmaken wat hij wil. Als mijn katten bijvoorbeeld mauwen vanuit de keel en bij de deur staan, willen ze graag naar buiten. Eerst gaan ze gewoon bij de deur zitten, maar als ik ze niet opmerk of niet te snel handel in hun optiek dan komt er een mauw.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: kattentaal

Bericht door Umimeis »

Ik geloof dat waneer katten bij elkaar 'neusje, neusje' doen waarbij hun staart hoog in de lucht steken, dat ze dan elkaar begroeten. Dit doen ze ook wannneer ze mensen willen begroeten. Mijn katten doen dat ook als ik thuiskom of als ze even een tijdje geslapen hebben en dan weer even in de woonkamer bij mij komen kijken.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Kattentaal

Bericht door jobey »

kattentaal daar is niet veel over. Wel is er veel info te vinden over het gedrag van de kat. Hier is veel aan af te lezen. Maar even googelen!
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kattentaal

Bericht door Admin »

Communicatie tussen katten is, in tegenstelling tot wat men misschien denkt, erg gecompliceerd en bestaat uit heel veel variaties mbv de stand van de oren, de staart, het lichaam, de ogen, de stem en de geur. Dat is ook 1 van de redenen dat er nog geen kant en klare "Kattencommunicatie voor Dummies" te koop is.
Bij honden is het al veel duidelijker (kijk maar eens naar een aflevering van de Dog Whisperer) en lijkt een stuk gemakkelijker te ontcijferen, mede door het feit dat honden sociale (groeps)dieren zijn en katten eigenlijk eenlingen zijn, wiens doel het is om het zichzelf naar de zin te maken, terwijl honden leven om het alfamannetje (of de baas) te plezieren.

Met een cursus kattengedrag kom je wellicht al een stukje verder, maar in de meeste gevallen blijft het voorlopig nog gissen wat katten precies bedoelen. Zaken die al wel vaststaan zijn de dingen die katten zichzelf aangeleerd hebben om met ons te kunnen communiceren en dan voornamelijk mbt dingen die zij willen (hebben).
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kattentaal

Bericht door Cari »

Zaken die al wel vaststaan zijn de dingen die katten zichzelf aangeleerd hebben om met ons te kunnen communiceren en dan voornamelijk mbt dingen die zij willen (hebben).
Wat dat betreft zijn katten heel gewiekst 8-) . Ze leren jou heel snel "de kattenwoorden" die je nodig hebt om te begrijpen wat zij willen. Zo heb ik een kat die razend verzot is op slagroom. Heel af en toe komt dat 's avonds op de koffie. Gisteren vond meneer het wel lang genoeg geleden dat hij gehad had en dus trok hij het repertoire uit de kast dat hij normaal gebruikt als de slagroom tevoorschijn komt. Dat is heel specifiek en niet mis te verstaan. Om hem te laten zien dat ik niet achterlijk ben en hem prima begrijp, heb ik hem maar wat gegeven ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kattentaal

Bericht door ayla »

ik weet vaak ook wel welke miauw wat betekend. 6 keer hoog achter elkaar is hier: Geef mij eten nu! en anders pak ik het zelf wel... ik dacht laatst, ik geef niet toe, toen had meneer zelf maar uit de pan het menseneten gepakt :)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kattentaal

Bericht door Kattenbella »

Ach, hier trekken ze gewoon de koelkast open als ze iets willen ;-) Ze spreken dan niet, maar doen heel veel ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie