Spontane wonden in nek en wang

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
UnoGolf
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2010 19:26

Spontane wonden in nek en wang

Bericht door UnoGolf »

Hallo, Ik heb thuis 4 katten rondlopen en sinds 2 dagen heeft er 1 ineens 3 wonden. 2 op de wang en 1 in haar nek.
Ben van plan om maandag naar de dierenarts te gaan maar hoe kan ik er voor zorgen dat ze er even niet aan krabt want elke keer als het dicht is krabt mevrouw het weer open...Ze heeft er zelf weinig last van springt speelt eet slaapt...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door Kattenbella »

Als je tevallig calendulazalf in huis hebt van VSM kan je dit erop smeren. Daardoor heelt het ook sneller. Probeer de wonden zoveel mogelijk schoon te houden.
Goed dat je maandag naar de dierenarts gaat!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door Roos en Minousch »

Klinkt als voedeselallergie..
goed dat je naar de da gaat morgen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door castratenkoor »

Controleer ook even of ze vlooien hebben, kan ook vlooienallergie zijn.
Dierenarts kan dat vast wel beoordelen.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Potverdorie, waarom heeft de topicstarter eens niet laten weten hoe het nu uitgedraaid heeft?
Cuzco krabt ook zichzelf wonden, in zijn nek, hals en op zijn hoofd. We zijn al eens naar de DA geweest toen het enkel in zijn nek was. Ze dacht dat er een beestje onder zijn bandje gestoken zou hebben en daarom gekrabt hebben. Dat leek logisch. Hij heeft AB gekregen en moest het verder niet verzorgen, hij heeft het proper gehouden en het leek goed te genezen.
Alleen, een paar dagen later vond ik boven op zijn hoofd ook kleine wondjes, ale, korstjes. Ook deze genezen mooi, geven wat kale plekken die mooi terug dicht aan het groeien zijn. Maar er komen er steeds bij. We dachten, we kijken nog eens af, mss dat deze gewoon genezen en dat het allemaal voorbij is. Maar vandaag heb ik weer een redelijk grote kale, verse plek gevonden. Ziet er echt niet goed uit. Het is dus duidelijk nog niet over aan het gaan en geneest niet van zichzelf. Dus morgen ga ik terug naar de DA.

Maar ik wou toch nog eens vragen of jullie geen idee hebben.
Zou het voedselallergie kunnen zijn? Maar hij krijgt juist beter (zou toch moeten) voer dan vroeger. Vroeger was het zoals Whiskas, nu krijgt hij Sanabelle ( en zelfs nog niet volledig, ben nog aan het overschakelen).
Bovendien vind ik het raar dat het enkel rond zijn hoofd is en nergens anders. Ik zie hem ook niet veel krabben of erg veel likken... En toch krijgt hij wonden!
Ik hoop dat het niet dat is, maar ik weet het niet en heb schrik dat het mss iets is dat niet te verhelpen valt... Ik heb hier echt géén ervaring in, heb nog jonge katten, dus ben heel onzeker nu.

We hebben ook overwogen of het mss Luis was die hem die wonden toebracht tijdens het spelen maar dat lijkt ons echt onwaarschijnlijk! Hij speelt ook nog gewoon met Luis, ik snap niet dat hij dat kan me die wonden, maar hij komt zelf altijd af.
Hij mag natuurlijk niet naar buiten zolang hij die wonden heeft, en dat begint hem serieus zijn voeten uit te hangen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door Cari »

Als de wondjes bgonnen zijn nadat je met Sanabelle bent begonnen, zou het best voedselallergie kunnen zijn. Goed voer wil niet zeggen dat je kat er niet allergisch voor kan zijn. Wondjes van Luis lijkt me op zich ook niet zo gek - die kleintjes hebben hele scherpe nageltjes ;-) . Maar ik zou eerst eens nagaan of er verband kan zijn tussen het voer en het moment dat de wondjes begonnen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, dat is er wel, maar ik dacht dat het toeval was. Het is ook vanaf de eerst dag en toen kreeg hij er echt nog maar heel weinig van want ik heb heel traag overgeschakeld omdat het zo'n groot verschil in samenstelling is. Kan zo'n enorme wond en dus erge reactie van zo'n beetje brokjes? Erna wordt het percentage Sanabelle steeds meer, maar de wonden duidelijk minder.... Dus dat is ook wel raar...
We zullen eens zien wat de DA zegt.

Dat Luis de oorzaak zou zijn, lijkt echt onwaarschijnlijk omdat ik hem nooit nagels zie gebruiken (wat niet wil zeggen dat het niet kan natuurlijk) en omdat de eerste wonde en grootste echt in zijn nek is, waar Luis nooit aankomt. Het lijkt ook gewoon erg onlogisch dat hij zo'n wonden kan veroorzaken. Die kleintjes mss wel, maar die zijn ook niet zo erg, maar die grote plekken... Dat denk ik echt niet.

Maar goed, bedankt voor de reactie. Ik hoop maar dat het in orde komt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door enna »

Heb je pas geleden soms een ontvlooimiddel gegeven ?
Miauwwww
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Niet echt pas. Zeker al een paar weken geleden.
Trouwens ik gebruik steeds hetzelfde en het is niet op die plaats.

Toch bedankt om even mee te denken. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Kom net van de DA, ze denkt ook aan voedselallergie.
Ofwel reageert hij enkel op Sanabelle, ofwel heeft hij toevallig allergie ontwikkeld toen ik overschakelde.
We gaan nu eerst proberen hem terug te geven wat hij vroeger kreeg en dus geen last mee had, en als het daarmee geneest is alles goed. Dan kan ik mss later nog eens een ander merk proberen, ofwel gewoon bij Friskies houden.
Als het echter niet betert, moet hij een paar maanden op hypo-allergeen voer en dan stilaan zien waar hij wel en niet tegen kan.

Ik hoop echt dat het gewoon betert als we terug naar het vorige voer overschakelen, want anders ga ik serieus spijt krijgen dat ik ooit Sanabelle heb geprobeerd. Je kan het natuurlijk niet weten, en ik deed het om beter te doen, en ik ben nog steeds overtuigd dat Sanabelle goed voer is, maar het komt wel daardoor....
Als het niet gewoon betert en mss ook ineens op Friskies reageert staan hem en ons nog moeilijke tijden te wachten van veel proberen en toch soms nog reacties en dus last. Maar dat is het ergste scenario, laat ons hopen van niet...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Het lijkt de goede kant op te gaan en uiteindelijk nog wel mee te vallen.
Hij krijgt nu al 4 dagen geen enkele brok sanabelle meer en hij heeft geen enkele nieuwe wonde meer. De andere lijken ook mooi te genezen. Laat ons hopen dat het zo blijft.

Gelukkig hebben mijn andere katten helemaal nergens last van, en kunnen zij toch nog goed voer eten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb ondertussen al het een en ander uitgeprobeerd.

Wat ik nu ondervonden heb dat hij niet tegen kan: Sanabelle Adult met gevogelte en Smilla hearties.
Waar hij zeker wel tegen kan: Animonda vom Feinsten Deluxe Adult Forel; Porta 21 adult en Porta 21 Holistic kip en rijst.

Wat er dan in beide voeren waar hij op reageert zit, dat in het laatste niet zit: gerst, kaantjes. Dan zijn er ook nog een paar zaken die in 1 van beide zit, en niet in de voeren die hij verdraagt: tarwe, veenbessen, bosbessen, mossel (maar dat heeft hij ooit vers gegeten, dus daar kan hij wel tegen), witlofpoeder en goudsbloemen.
Verder zitten er ook nog antioxidanten in, wat in de voeren waar hij niet op reageert niet zitten...

Maar....
Ik heb onlangs eens Sanabelle Thanks Snacks gekregen, en daar heeft hij er ook een aantal van gehad. Ik heb er extra op gelet, want ik verwachtte dat hij zou gaan reageren, maar ik heb niets waargenomen. Geen enkele reactie, geen enkel korstje...
En laat daar nu ook weer gerst, kaantjes, tarwe en antioxidanten in zitten.
Dus als ik daar rekening mee houd, vind ik nog niets dat kanshebber is voor de veroorzaker van zijn allergie... Dan komt er niets uit waar hij mogelijks nog op zou kunnen reageren, maar dat kan natuurlijk niet, het moet toch iets zijn waar hij op reageert.
Ik zie dan maar 3 mogelijkheden meer:
1) Er zit iets in de voeren waar hij op reageert, dat er niet opstaat en ik kan het dus niet opsporen.
2) hij reageert eigenlijk wel op de Sanabelle snacks, maar hij heeft er te weinig gehad om te reageren. Hij reageerde de eerste keer echter van de eerste brok op Sanabelle adult...
3) Hij reageert niet meer, zijn allergie is over gegaan...
Is er iemand die daar al ooit van gehoord heeft?
Ik heb al gehoord dat voedselallergie traag opkomt. Maar Cuzco heeft dus van de eerste keer dat hij iets verkeerds kreeg, ontzettend hard gereageerd. Hij heeft dus geen voedselallergie ontwikkeld, maar ik zou denken dat het iets aangeboren is...

Iemand die even met me mee kan denken? Want ik weet het even niet meer...
Ik hoopte iets te vinden wat het kon zijn, maar nu komt dat dus niet helemaal uit. Tenzij ik die Sanabelle snacks uit de vergelijking laat en er vanuit ga dat hij er normaal wel op zou reageren...
Iemand die een idee heeft?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door Mirjam86 »

Natuurlijk niet helemaal te vergelijken, maar mijn zusje heeft een koemelk allergie en de ene keer dat ze iets verkeerds eet reageert ze er heel sterk op en de andere keer nauwelijks.
Misschien werkt het met Cuzco net zo?? Dat hij toch wel allergisch is voor die snacks, maar net een goede dag had?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Hij heeft ze verscheidene keren op een dikke week tijd gehad.
Bij de Smilla snacks reageerde hij daar wel op. Al waren het er daar misschien net iets meer...

Mijn broertje en zusje hebben ook koemelkallergie gehad, en dat is inderdaad wel over gegaan... Maar ik weet niet of dat bij katten kan...
Bij koemelk is het wel gekent dat het iets is waar ze mee geboren worden en dat er, als er goed op gelet wordt, uit groeit. Maar of dat bij katten ook zo is...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door Anne »

het heeft ook met de kat zijn weerstand te maken, dat is bij mensen ook zo. Als de weerstand laag is reageer je gevoeliger en heb je meer kans op allergische reacties dan als de weerstand goed is ;-)
Ik ben zelf allergisch voor chocola en aardbeien, verschillende parfumstoffen, stofjes in drukinkt, rubber e.d. en de ene keer krijg ik geen jeuk van chocola maar als ik ongesteld ben dan barst ik wel van de jeuk ;-) om je maar een voorbeeld te geven ;-)
Ik zou hem toch op dieet houden want als hij goed reageert kan hij het wel weer opbouwen,
de allergie voor de allergeen en ben je weer terug bij af ;-)
Bij heel jonge dieren/mensen heb je ook nog de kans dat ze er wel overheen groeien.
Onze jongste heeft bijv. de eerste twee jaar astronoutenvoeding gehad, een zeer dure voeding waarin alle eiwitten in hele kleine stukjes zijn geknipt, zoonlief had een uitgebreide voedselallergie. Nu hij 11 is kan hij bijna alles eten, behalve aarbeien en in hooikoortseizoen gaat chocola ook niet, hij heeft dus wel hooikoorts en astma, gelukkig geen allergisch astma,
toen hij klein was was hij ook allergisch voor huisdieren en andere zaken maar nu ook niet meer,
ze kunnen er dus overheen groeien
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie