Kan een kat zien wat op een foto staat?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Kan een kat zien wat op een foto staat?

Bericht door castratenkoor »

Na mijn werk naar de fotograaf om de canvas foto van overleden Fritz gehaald.
Hij is prachtig geworden.
Hij staat op een CD-rek en past precies, staat strak tussen het rek en plafond.
Bob heeft de hele avond heel raar naar die foto gestaard.
Ik dacht dat katten niet konden zien wat er op een foto staat..........
Hij hield zijn kop laag en bleef strak kijken, niet angstig of zo, want dan
zou hij weggerend zijn.

Daarna de kattenren ingegaan en kapotte verweerde meubels eruit gesjord.
Die gaan zaterdag ook mee naar de stort.
Ga ik op Marktplaats kijken voor nieuwe.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kan een kat zien wat op een foto staat?

Bericht door Adriana »

wat ik hier merk is dat de katten silhouetten herkennen. s winters heb ik nog wel eens een muts of hoed op en dan krijg ik een schrikreactie, ook van MoMo, die toch langzamerhand wel moet weten hoe dat werkt. maar dan herkennen ze me even niet.
soms kijken ze tv, maar dan kan ook een kwestie van geluid zijn. maar bv tenniswedstrijden worden ook wel gevolgd, door de katzels, niet door mij overigens..
ik denk dat Bob de omtrek van Fritz herkent op de foto en gisteravond heeft zitten bedenken dat er iets niet klopte. hij heeft waarsch niet geprobeerd om contact te leggen maar begreep er helemaal niks van..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: kan een kat zien wat op een foto staat?

Bericht door Nyncke »

Ik weet eigenlijk niet of ze op een foto kunnen kijken.
Misschien heeft hij jou emotie aangevoeld toen je het erophing..

Maar van mijn kant, giswerk....
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kan een kat zien wat op een foto staat?

Bericht door Cari »

Ik denk dat je wel verschil moet maken tussen bewegend beeld en stilstaand beeld. Dat een kat een rondvliegende bal op tv wil volgen, is vrij normaal, maar de fascinatie voor een foto zie je zelden.

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt als Dinie. Boem-Boem was een kitten (mijn avatar), een super pechvogeltje dat ik met 3,5 maand heb laten inslapen. Safa, mijn siameesje, moest nooit iets van Boem-Boem hebben en probeerde hem zoveel mogelijk te ontwijken. Toen Boem-Boem dood was, kwam er hier ook een canvasdoek van 60x60cm in huis, met een meer dan levensgrote Boem-Boem die recht de lens inkeek. Hier reageerde Safa ook vrij heftig op. In eerste instantie leek ze te schrikken. Vervolgens ging ze op de best mogelijke plaats zitten om het doek goed te bekijken en ook zij heeft er lange tijd naar gestaard.
Ik dacht ook altijd dat ze niet 2-dimensionaal kunnen zien, maar ik heb inmiddels twijfels... :eeh:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kan een kat zien wat op een foto staat?

Bericht door Admin »

Ik denk dat katten wel beweging kunnen zien op tv en daarop reageren, maar of dat nou een bewegende aap, een vogel of een langsrijdende auto is doet er volgens mij niet zoveel toe. Het gaat erom of die bepaalde beweging een respons uitlokt bij de kat.

Bij een foto is geen beweging en in mijn ervaring herkennen ze ook geen bekende gezichten (kat of mens) op een foto, maar zijn ze er zich wel terdege van bewust of een object in hun omgeving nieuw is of niet. Hier wordt bijv. ieder ding dat nieuw is een poosje van top tot teen bekeken en besnuffeld, of dat nu een nieuw kastje is of een net bezorgde envelop in een stapel is.

Wat dat betreft geloof ik dat wij mensen onze katten teveel menselijk gevoel en menselijke emotie toedichten dan dat ze daadwerkelijk hebben. Bij honden zit je dan meer in de buurt omdat dat ook sociale groepsdieren zijn die bijv. een ander willen behagen, maar bij katten is dat er niet. Het zijn in feite allemaal eenlingen die gedwongen samenleven en de meesten ervan worden door ons ook nog eens hun hele leven op kittenniveau gehouden (maar dat is weer een ander verhaal en heeft niks met herkenning van een foto te maken ;-)).
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kan een kat zien wat op een foto staat?

Bericht door Cari »

Bij een foto is geen beweging en in mijn ervaring herkennen ze ook geen bekende gezichten (kat of mens) op een foto, maar zijn ze er zich wel terdege van bewust of een object in hun omgeving nieuw is of niet. Hier wordt bijv. ieder ding dat nieuw is een poosje van top tot teen bekeken en besnuffeld, of dat nu een nieuw kastje is of een net bezorgde envelop in een stapel is.
De reaktie op iets nieuws, zoals jij dat bedoelt, is niet vergelijkbaar met hoe Safa reageerde op de foto van Boem-Boem.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kan een kat zien wat op een foto staat?

Bericht door Admin »

Ik zeg niet dat het onmogelijk is dat katten in een afbeelding een kat kunnen herkennen; de meeste kittens van 8 weken schrikken zich rot als je ze opeens voor het eerst met een spiegel laat kennismaken :eeek: Uiteindelijk is een spiegel ook een 2d-medium. Maar het daadwerkelijk herkennen van een kat (die hij/zij kent) op een afbeelding is volgens mij niet mogelijk. Het is vaak al een probleem als 1 kat naar de dierenarts is geweest en thuiskomt met een vreemde geur. De thuisgebleven kat herkent de 'vreemde' kat dan al niet en het hebben van een bekend uiterlijk helpt dan blijkbaar ook niet, en dan is het een kat in levende lijve ipv een afbeelding op een foto.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kan een kat zien wat op een foto staat?

Bericht door Adriana »

heb er nog eens over nagedacht, k weet niet hoe goed katten eigenlijk kunnen zien en hoe ze dat doen. of ze alleen beweging zien of ook stilstaand beeld. wat ik wèl weet is dat ze contouren zien. van de winter had mijn vriend een keer toen-ie hier binnenkwam zijn capuchon nog op en paniek!! ondanks dat MoMo hem al 16 jaar kent en zijn stem kent en weet hoe hij ruikt. hetzelfde overkomt mij als ik nog iets op mijn hoofd heb, muts of hoed. ook dan heeft MoMo het moeilijk en moet ik onmiddellijk tegen hem praten en aan mijn hand laten ruiken. dan staart hij naar mijn hoofd.
ik kan me heel goed voorstellen dat wat grotere afbeeldingen dan gebruikelijk op foto's voor de nodige verwarring kunnen zorgen, ook al omdat de contour van het mogelijk herkenbare beest groter is dan gebruikelijk...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kan een kat zien wat op een foto staat?

Bericht door Nyncke »

Alleen een kat die bij de dierenarts vandaan komt...niet als ze voor een jaarlijkse prik komen dan verloopt het wel weer normaal.
Maar als ze van een operatie komen en dan zitten ze vaak ingedoken dus dan is naast een vreemde lucht er ook een vreemde houding.
Ik denk dat het geblaas daardoor komt.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kan een kat zien wat op een foto staat?

Bericht door Cari »

Met spiegels heb ik heel andere ervaringen. Ik heb op de kattenkamer een spiegelzuil staan, dus spiegel tot op de grond. In de kattenkamer komen alle opvangkatten, maar ik heb er nog nooit eentje van zichzelf zien schrikken. Ook gaan ze niet achter de spiegel kijken, zoals je wel eens hoort, op zoek naar 'die andere' kat. Yimper kijkt af en toe via de spiegel mij aan en draait zich dan vervolgens om om mij rechtstreeks aan te kijken. Herkenning? Ik heb ook wel eens met een laserlampje in de spiegel geschenen, waarbij het rode stipje dus ook op de kast in de spiegel scheen. Ook deze link leek na enige tijd gelegd te zijn. Toeval, misschien vanuit de ooghoek gezien? Ik weet 't niet, maar volgens mij kunnen katten (en alle andere dieren) vaak meer dan door de eeuwen heen aangenomen is.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie