Gevecht, snel hulp nodig

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
kim_86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 apr 2010 09:40
Locatie: Ede
Contacteer:

Gevecht, snel hulp nodig

Bericht door kim_86 »

Hallo lieve kattenmensen,

Ik ben al jaren verzot op katten en heb ook (vrijwillig) in het dierenasiel gewerkt.
Nu heb ik zelf geen kat, maar mijn huurbaas wel. De kat is alle dagen bij mij en we zijn dikke maatjes.

Helaas is hij in een gevecht geraakt met een andere kat vorige week en die heeft een grote krabbel aan de linkerkant van zijn koppie gemaakt. Het was eerst een klein, bloedend schrammetje op een (vrij) dikke wang. Nu, een week later, is de wang (gelukkig) geslonken, maar de linkerkant van zijn koppie zit nu onder een dikke korst, de vacht is helemaal weg. Het ziet er erg pijnlijk uit.

Toen ik 's middags de krabbel zag (dit was direct na het gevecht), heb ik de kat gepakt en ben ik naar mijn huurbaas gelopen. Zij wreef er even over en zij:"oh dat gaat wel over."

Ik raakte lichtelijk in paniek, omdat ik uit ervaring (en vrij logisch nadenken) weet dat dit ernstig kan gaan infecteren en hem misschien wel doden (hij is al veertien, heeft al een keer een schot van een buks overleefd). Na twee keer vragen, reageert ze nog steeds luchtig.

Ik wil hem graag helpen, maar hij is nu heel bang voor mij geworden. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat ik de eerste was die hij zag na het gevecht en de huurbaas heeft vrij hard over zijn wang gewreven, terwijl ik hem beet had.

Ik ben erg bang, aangezien het niet mijn kat is en ik hem dus niet zomaar mee kan nemen naar de dierenarts. Ik heb hem gister een paar Whiskas Temptations snoepjes gegeven en toen was alles wel weer een beetje goed. Wel zag ik aan zijn achterpoot een pluk vacht met bloed, hij krabt er dus ook aan.

Nu is mijn plan om naar de dierenarts te gaan, een antibiotica te halen en hem dit (stiekem) te geven. Spuiten kan ik wel en als ik druppels of pillen krijg, doe ik dit simpelweg door een lekker hapje voer. Misschien kan ik mijn huurbaas overtuigen hem een beschermende kap te laten dragen om zijn nek.

Hoe pak ik dit aan? Is dit een goed idee of vinden jullie dat ik me nergens mee moet bemoeien?
Tijger, 14 jaar
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gevecht, snel hulp nodig :(

Bericht door Adriana »

pfoei, ja dat zijn altijd van die lastige dingen.

enig idee waarom je huurbaas zo laconiek is?
ze weet waarsch dat dit geld kost en dat heeft ze er missch niet voor over.

je zou nog één gesprek met haar kunnen hebben, waarbij je uitlegt dat je lange ervaring hebt, dat je de indruk hebt dat antibiotica en een dierenarts wel zouden kunnen helpen en dat jij dit wel wilt regelen en wilt betalen.. en of ze dat goed vindt..

veel succes en trouwens, welkom ;-) op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
kim_86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 apr 2010 09:40
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Gevecht, snel hulp nodig :(

Bericht door kim_86 »

Dank je :)

Ja, het is echt een lastige situatie. Ze is laconiek omdat ze van een boerderij komt en volgens mij niet zo erom geeft. Geld is het probleem niet bij ze, denk ik.

Het is nu wel al ruim een week geleden, dus misschien komt het wel goed. Maar ik denk dat ik heel erg verdrietig word als het wel verkeerd gaat en hij moet inslapen. Dan voel ik me vreselijk schuldig.

Ik vind het een lastige kwestie en ik weet niet goed wat te doen. Ik heb het twee keer gevraagd (of ze naar de dierenarts wil gaan), maar ze weigert. Antibiotica kan ik wel doen, zonder dat ze het weet. Maar ik kan er niet voor zorgen dat hij er niet meer aan krabt. Daar heeft hij toch echt een kap voor nodig.
Tijger, 14 jaar
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Gevecht, snel hulp nodig :(

Bericht door Rowena »

Welkom hier ;)

& wat een rot situatie zeg :(.. Ik snap best dat je haar graag wil helpen! Het is erg frustrerend als je andere mensen niet kan overtuigen van iets. Misschien kan je eerst even telefonisch contact op nemen met de DA, kijken wat hij zegt?
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
kim_86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 apr 2010 09:40
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Gevecht, snel hulp nodig :(

Bericht door kim_86 »

Dank je wel!

Inderdaad, het is gewoon die hele mentaliteit..het is echt een wonder dat dat beest al zo oud is geworden. Juist daarom maak ik me ook zo'n zorgen, hij is al zo oud. Het zal moeilijk voor hem zijn dit te overwinnen, zonder medicijnen of hulp.

Ik ga straks thuis kijken hoe het met hem is, ik heb de wond nog niet echt goed bestudeerd, hij vlucht steeds voor me weg. Ik heb hem gisteren gelokt met snoepjes, maar heb niet echt goed van (heel) dichtbij kunnen kijken. Van een afstandje kan ik wel zien dat het in ieder geval goed mis is. Zal ik er vanavond een foto van maken en deze hier plaatsen? Misschien kunnen jullie mij meer vertellen.

Ik zal in ieder geval de dierenarts bellen vanmiddag, bedankt voor jullie antwoorden.
Tijger, 14 jaar
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gevecht, snel hulp nodig :(

Bericht door Adriana »

maar weigert ze ook als je aanbiedt dat jij met hem naar de dierenarts wilt gaan?
en anders zou ik als het er echt slecht uitziet gewoon doen. kat mee naar de dierenarts en laten behandelen. dit lijkt me iets anders dan castreren, dit wordt langzamerhand levensbedreigend, zeker ook gezien zijn leeftijd en dan heb jij wat meer poot om op te staan.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
kim_86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 apr 2010 09:40
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Gevecht, snel hulp nodig :(

Bericht door kim_86 »

Dat heb ik nog niet geprobeerd aan te bieden, ze werkt wel overdag, dus zou het kunnen doen. Heb alleen geen mandje en geen auto, maar de dierenarts zit echt letterlijk een straat tegenover ons.

Helaas heb ik zelf ook nog nauwelijks geld, misschien nog een tientje. Misschien kan de dierenarts haar een rekening sturen.
Wat ik me wel afvraag: wat als antibiotica niet meer helpt omdat het al geïnfecteerd is, kunnen ze er dan daarna nog wel wat aan doen bij dierenarts? Zo ver gaat mijn kennis helaas niet. Dat vraag ik vanmiddag wel aan de dierenarts.

Zucht, ik baal er zo van! Vooral dat mensen dieren nemen en er verder niet meer naar kijken. Zo ben ik zelf echt HE-LE-MAAL niet. Toen ik mijn parkietje kreeg, heb ik 3 dagen vrij genomen om hem te laten wennen en thuis te laten voelen. Als het een kat zou zijn, zou ik zeker twee weken vrij nemen om hem op zijn gemak te stellen in mijn huis. Laat staan als er iets met hem gebeurd..
Tijger, 14 jaar
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gevecht, snel hulp nodig :(

Bericht door Adriana »

nee, je mag niet zonder haar toestemming een behandeling laten uitvoeren en haar ervoor laten betalen, dan krijg je echt bonje, missch ook met de dierenarts..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
kim_86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 apr 2010 09:40
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Gevecht, snel hulp nodig :(

Bericht door kim_86 »

Goed dat ik dat weet. Kan ik hem vragen om mij dan de rekening te sturen? Ik vind het geen probleem om ervoor te betalen, als hij maar hulp krijgt. Dan betaal ik hem als ik weer wat meer centjes heb (precies de reden waarom ik geen huisdier heb :S)
Tijger, 14 jaar
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gevecht, snel hulp nodig :(

Bericht door Cari »

Lastige situatie. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, maar misschien valt het wel mee. Het feit dat het al een week geleden is en de wang geslonken is, is een goed teken. Als het geïnfecteerd was geraakt, was hij waarschijnlijk al doodziek geweest. Dan zou hij niet meer vrolijk rondwandelen, hij zou waarschijnlijk niet meer eten en flinke koorts hebben en zijn wang zou vol pus zitten. Ik lees niet uit je bericht dat hij zich ziek gedraagt. Misschien kan je een zalfje of iets bij de da halen, maar ik denk eerlijk gezegd dat het vanzelf wel geneest. Pin me er niet op vast, ik kan de kat niet zien en ben ook geen dierenarts .. ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
kim_86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 apr 2010 09:40
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Gevecht, snel hulp nodig

Bericht door kim_86 »

Ik ben snel naar huis gefietst om wat foto's te maken. Hij is inderdaad gewoon zichzelf en energiek. Ik mag hem gelukkig ook aaien. De wond ziet er wel erger uit dan ik dacht. Zijn nek zit ook onder het opgedroogde bloed. Je ziet een grote, bloedende wond met een vieze korst erop die aan de bovenkant los zit. Hier krabt hij aan waarschijnlijk.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tijger, 14 jaar
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Gevecht, snel hulp nodig

Bericht door Rowena »

Dat ziet er best pijnlijk uit inderdaad! :???: .. Misschien kan je deze foto's aan de dierenarts laten zien?
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
kim_86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 apr 2010 09:40
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Gevecht, snel hulp nodig

Bericht door kim_86 »

Je ziet al helemaal dat witte eronder :(

Ik print deze foto's uit en dan ga ik langs de dierenarts, dank je voor de tip!
Tijger, 14 jaar
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Gevecht, snel hulp nodig

Bericht door Rowena »

Graag gedaan hoor! Ik weet niet of hij er iets aan heeft, maar misschien dat hij aan de hand daarvan een beetje kan bepalen hoe ernstig het is..
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
kim_86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 apr 2010 09:40
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Gevecht, snel hulp nodig

Bericht door kim_86 »

Goed, dierenarts gebeld, die is er tussen 15:00 en 15:30 dus dan moet ik terugbellen. Ik durf te wedden dat ik geen medicijnen meekrijg zonder kat...
Tijger, 14 jaar
Plaats reactie