Terras op 1-hoog i.c.m. kat

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Terras op 1-hoog i.c.m. kat

Bericht door Cindy77 »

Ben toch even geschrokken gisteren. Pippi heeft inmiddels namelijk kennisgemaakt met de kat van een paar huizen verderop. Ze hebben ruzie, maar Pippi weert zich kranig en heeft buurkat (anderhalf keer zo groot als zijzelf) al een paar keer verjaagd van ons terras.

Maar gistermiddag joeg buurkat haar achterna en toen sprong ze op de balustrade die rondom het terras zit. Breed genoeg, er kunnen twee katten naast elkaar overheen lopen (heb ik buurkat ook regelmatig zien doen met weer een andere kat die intussen verhuisd is). Maar ik zag ineens het schrikbeeld voor me dat Pippi in haar angst aan de verkeerde kant van de balustrade naar beneden zou springen en zo ineens een verdieping lager op het trottoir naast de parkeerplaats van de supermarkt terecht zou komen :shock:

Ik ben rustig naar het terras gelopen en heb haar van de balustrade naar beneden en weer naar binnen gelokt (ging gelukkig makkelijk) en daarna heeft ze er ook niet meer op gezeten. Ze wil ook niet vaak alleen naar buiten, dus meestal kan ik haar goed in de gaten houden. Toch vind ik het een beetje eng, zeker nu de zomer eraan komt en de deur naar het terras dus vaker open zal staan. Mijn vriend vindt me overbezorgd, aangezien de buurkatten ook allemaal veilig over die reling lopen/liepen en nog nooit naar beneden gesprongen of gevallen zijn. Ook heb ik in mijn ouderlijk huis een kat gehad die regelmatig uit een raam op de eerste verdieping sprong om dan doodleuk weer door de voordeur naar binnen te wandelen. Maar ja, de ene kat is de andere niet, natuurlijk.

Ik heb inmiddels de verschillende balkon- en kattenrentopics op dit forum erop nagelezen en ik denk dat ik misschien een constructie met gaas zou kunnen maken, maar dat wordt erg ingewikkeld, aangezien het terras aan de bovenkant open is. Het is dus geen balkon, meer een (betegelde) tuin op 1-hoog (4 bij 5 meter). Bovendien heb ik nog te maken met strenge VVE-regels.

Ik vraag me dus af: zou het mogelijk zijn om Pippi op de een of andere manier te leren dat ze beter niet op die reling kan gaan staan?

Hieronder een foto waarop een beetje te zien is hoe het hier in elkaar zit. Alleen de breedte van de balustrade aan de kant waar de auto's zijn is hierop niet goed te zien.

Afbeelding
Ilone
Tijger
Tijger

Re: Terras op 1-hoog i.c.m. kat

Bericht door Ilone »

Brrr.....kan je nagaan hoe ik me voel op 5 hoog :lol:
Ik zit ook met een VvE dus ik lees even met je topic mee ;-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cindy77 »

Oeh, 5 hoog, moet ik inderdaad helemaal niet aan denken ;) Maar goed, intussen heb ik nog eens even verder gesurft over internet en lees toch overal dat je het katten gewoon niet kunt aanleren om niet op een balustrade te lopen. Dus zit er waarschijnlijk niets anders op dan een tuigje of zoiets. Want Pippi binnenhouden zie ik ook niet zitten, ze was volgens het asiel al gewend om naar buiten te gaan en lijkt het ook leuk te vinden. Hoewel ze nooit langer dan een kwartiertje buiten wil blijven.

Maar ja, een tuigje vind ik ergens ook wel weer een beetje zielig. Zeker omdat ze tot nu toe dus gewoon vrij rond mocht lopen.

En ze kan ook aan de andere kant naar buiten, daar is een grote u-vormige galerij met terrassen erlangs (een soort straat op 1 hoog dus). Maar ook daarmee is een probleem: er zijn drie entreehallen en er willen nog wel eens benedendeuren openstaan, waardoor ze dan zomaar de straat op kan wandelen. Ook naar de achterkant van de supermarkt, waar bijna dagelijks verschillende vrachtwagens komen laden en lossen. Ben ik dus ook niet zo blij mee.
Adriana

Bericht door Adriana »

waarom is een tuig zielig? als jij dat vindt maar Pippi niet is het probleem toch opgelost?
onze drie katten doen niet anders dan buiten lopen in tuig en als het tuig past en goed zit dan wennen ze snel. een sprong van één verdieping naar beneden is slecht voor met name nieren. vraag even aan je VVE wat er wèl mag en dat is vaak meer dan je denkt..
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cindy77 »

Ja, heb je ook weer gelijk in. Maar omdat ze dus tot nu toe alle kanten op kon, leek het me weer een beetje beperkend. Wat is een goed tuig? Ik neem aan eentje met een bandje om zowel nek als buik?
Adriana

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 6&start=15
ja, bandje om hals en om buik en dan dubbelgevouwen paardestaart-elastiek tussen lijn en tuig om de schokken op te vangen. en voorzichtig en rustig wennen en paar keer op nieuw proberen. bij de ene kat gaat dat sneller en makkelijker dan bij de andere.
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cindy77 »

Ah, juist. Ik zal eens kijken. Mooi katten heb je trouwens :) Kunnen ze zich uit zo'n tuigje niet loswurmen?
Adriana

Bericht door Adriana »

het moet goed passen en goed (niet te strak en zeker niet te los) om de hals zitten.
bij MoMo en Mies gaat dat al jaren goed.. en ja, ik heb nu een kater (Enzo) die zich eruit wurmt maar omdat ik daar altijd bij ben, zie ik hoe hij het doet en moet ik voor hem een maattuig maken met een dekje op zijn rug en een vaste opening voor zijn hoofd.
Plaats reactie