Maar gistermiddag joeg buurkat haar achterna en toen sprong ze op de balustrade die rondom het terras zit. Breed genoeg, er kunnen twee katten naast elkaar overheen lopen (heb ik buurkat ook regelmatig zien doen met weer een andere kat die intussen verhuisd is). Maar ik zag ineens het schrikbeeld voor me dat Pippi in haar angst aan de verkeerde kant van de balustrade naar beneden zou springen en zo ineens een verdieping lager op het trottoir naast de parkeerplaats van de supermarkt terecht zou komen

Ik ben rustig naar het terras gelopen en heb haar van de balustrade naar beneden en weer naar binnen gelokt (ging gelukkig makkelijk) en daarna heeft ze er ook niet meer op gezeten. Ze wil ook niet vaak alleen naar buiten, dus meestal kan ik haar goed in de gaten houden. Toch vind ik het een beetje eng, zeker nu de zomer eraan komt en de deur naar het terras dus vaker open zal staan. Mijn vriend vindt me overbezorgd, aangezien de buurkatten ook allemaal veilig over die reling lopen/liepen en nog nooit naar beneden gesprongen of gevallen zijn. Ook heb ik in mijn ouderlijk huis een kat gehad die regelmatig uit een raam op de eerste verdieping sprong om dan doodleuk weer door de voordeur naar binnen te wandelen. Maar ja, de ene kat is de andere niet, natuurlijk.
Ik heb inmiddels de verschillende balkon- en kattenrentopics op dit forum erop nagelezen en ik denk dat ik misschien een constructie met gaas zou kunnen maken, maar dat wordt erg ingewikkeld, aangezien het terras aan de bovenkant open is. Het is dus geen balkon, meer een (betegelde) tuin op 1-hoog (4 bij 5 meter). Bovendien heb ik nog te maken met strenge VVE-regels.
Ik vraag me dus af: zou het mogelijk zijn om Pippi op de een of andere manier te leren dat ze beter niet op die reling kan gaan staan?
Hieronder een foto waarop een beetje te zien is hoe het hier in elkaar zit. Alleen de breedte van de balustrade aan de kant waar de auto's zijn is hierop niet goed te zien.