Kittens aanschaffen

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Antoinette
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2010 12:14

Kittens aanschaffen

Bericht door Antoinette »

Hey kattenliefhebbers,
Ik ben heel erg bezig met de vraag of ik een kitten zal aanschaffen (of twee), wat ik daarvoor nodig heb en of ons gezin ervoor geschikt is.
Ik woon samen met mijn twee zoontjes. De jongste (10) is een echte dierengek, tenminste, in het begin. Daarna weet ik niet of het zijn aandacht zal houden.
Nieuw is altijd leuk he.
Een vriend van me heeft een zwangere poes en wil ons evt wel 1 of 2 kittens geven.
Ik wil me goed voorbereiden, en niet ergens aan beginnen waar ik later spijt van krijg (heb ik al 1 keer gedaan maar dan met iets anders ;-) ).
Vind dit forum erg zinvol en interessant, maar ik krijg er een beetje schrik van?
Is het echt zo dat er zoveel bij komt kijken, dat er zoveel problemen bij komen kijken?
Een dier hoort toch leuk te zijn, dat lees ik bijna niet terug.
Begrijp wel dat dit juist voor problemen is, maar toch...
Als ik twee kittens zou aanschaffen, heb ik dan ook twee kattenbakken nodig?
Nou, ik denk er in ieder geval nog even over na, en misschien kunnen jullie me verder helpen met het maken van de juiste beslissing..
Antoinette
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kittens aanschaffen

Bericht door JLC »

Hoi Antoinette. Welkom op dit forum.
Katten zijn heel erg leuk, maar er zijn wel een paar aandachtspunten.
Ik zou zeker twee kittens nemen, want die kunnen ook aandacht aan elkaar geven, zeker als je van huis bent voor werk en als je zoontjes naar school zijn.
Ik heb zelf twee katten (als kittens gekregen, broer en zus) en ik heb tot nu toe aan een kattenbak genoeg, maar dit gaat niet voor iedereen op die twee katten heeft. Soms willen katten elk een bak hebben. Verder is een krabpaal handig, als je niet wilt dat ze aan je meubels gaan krabben, voerbakjes en mandjes (sommige katten slapen ook graag in een kartonnen doos). Ook speelgoedmuisjes vinden katten, tenminste die van mij, leuk. En een reismand is ook handig. Ik zou de kittens niet te vroeg (8 weken oud of jonger) bij de moederpoes weg halen. Ze kunnen nog veel leren van hun moeder.
Hou verder rekening met de kosten van de DA (entingen, anti-vlooienmiddeltjes en wormenkuurtjes).
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kittens aanschaffen

Bericht door Adriana »

Antoinette schreef: en of ons gezin ervoor geschikt is.

Ik wil me goed voorbereiden, en niet ergens aan beginnen waar ik later spijt van krijg

maar ik krijg er een beetje schrik van?
Is het echt zo dat er zoveel bij komt kijken, dat er zoveel problemen bij komen kijken?
Een dier hoort toch leuk te zijn, dat lees ik bijna niet terug.
dag antoinette en welkom op het forum ;-)
kittens zijn bewerkelijker en moeilijker voor een 'starter' dan twee al wat oudere maatjes uit het asiel,
die zijn bovendien heel veel rustiger en daarvan is bekend dat ze goed met elkaar optrekken.
bij het asiel kun je een afspraak maken over 'terug' als het echt/echt niet gaat..
asieldieren zijn geneutraliseerd en gechipt en door de kinderziektes heen.

in jullie geval, waar je ook nog niet weet of jullie gezin er geschikt voor is, zou ik zeker niet aan kittens beginnen!
en verder is het doorgaans dolle pret bij de meesten van ons hoor! :grin:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kittens aanschaffen

Bericht door Nyncke »

Voor de leuke kanten kun je even door de foto albums heengaan.

Kun je iets meer over je situatie vertellen dan is het voor ons wat gemakkelijker om onze mening, ideeen, ed te geven, maar ook om je vragen te stellen ( zodat je over die dingen naa kunt denken )
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Kittens aanschaffen

Bericht door Shaz »

Katten geven ook heel veel plezier, liefde en leuke momenten hoor en die vind je in het cafe ook zeker wel terug. Maar we zijn niet voor niks kattenPERSONEEL ;-)
Twee katten (en zeker kittens) kunnen prima op één bak. Ook drinken ze uit één bakje, maar ik zou wel twee bakjes voor het eten kopen.
Twee kitten zijn heel leuk en je kan ze dan nog goed vormen, dat is een voordeel maar als je al heel druk bent en je hebt niet zoveel tijd dan is dat juist een nadeel en dan zou ik voor één of twee oudere katten gaan.
Het voordeel van katten is dat ze zelf naar de bak gaan, dus ook als je kinderen er minder interesse in hebben dan is het niet zo dat jij ineens vier keer per dag moet gaan wandelen of zo, zoals je bij een hond wel zou hebben.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kittens aanschaffen

Bericht door loek »

Hoi Antoinette

Ik denk dat de eerste 'stap' die je maakt iniedergeval heel goed is. En dat is echt goed nadenken of je dit wilt. Er zijn genoeg mensen die 'zomaar een schattige kitten' nemen. Dat jij niet zo in elkaar zit vind ik al een pluspunt!

Ik heb er twee, nu net een jaar oud. En ze zijn heeeeeel leuk! En ik heb er heeeel veel plezier van. Ben echt van ze gaan houden op een manier die ik niet verwacht had.

Ik zal zeker overwegen of je inderdaad kittens wil of wat oudere katten. Ik zelf had eigenlijk ook bedacht om wat oudere katten uit het asiel te nemen omdat deze doorgaans wat rustiger zijn en wat minder opvoeding behoeven.
Uiteindelijk zijn er toch twee kittens ' op mijn pad' gekomen. En ja inderdaad af en toe werd/ wordt ik een beetje gek van ze (kat in plant, kat in gordijn, kat aan bank krabbend, kat bedelend om je eten, kat je eten te pakken gekregen ;-) etc.)
Ik weet nog dat ik ze meenam, en daar zaten ze dan in mijn huis. Helaas een beetje slechte timing want ik kwam uiteindelijk 's nachts thuis met ze, dus moest op een gegeven moment toch gaan slapen. Binnen een uur had er 1 op allerlei snoeren achter mijn computer gepoept en ik zag ineenkeer allemaal beestjes krioelen in die vachtjes.....Toen ik uiteindelijk in bed lag heb ik voor de eerste (en laatste!) keer gedacht: waar ben ik aan begonnen!
Zoals gezegd daarna is die gedachte nooit meer in me op gekomen! Ik heb er nooit spijt van gehad. Ze zijn gewoon geweldig!

(overigens, daarna hebben ze nooit meer ergens in huis gepoept of geplast, altijd keurig op de kattenbak. En de beestjes ben ik de volgende dag te lijf gegaan, en zijn ook nooit meer terug gekomen)

Om op je vraag terug te komen, bij mij hebben ze 1 kattenbak met z'n tweeen. Ik heb wel na een aantal maanden een grotere kattenbak aangeschaft. (idee om dat meteen te doen ;-))
Soms gaat dit inderdaad niet goed. De 'gouden regel' is iedere kat 1 + 1..dus drie met twee katten. Maar tot nu toe is dat bij mij dus niet nodig. En ik denk dat je ook best kunt starten met 1. Ik zou wel meteen actie ondernemen als ze er naast plassen of poepen. Dan meteen tweede bak niet afwachten want dan is het inmiddels een 'gewoonte' geworden.

En tja als je toch ruimte genoeg hebt dan zal ik er twee of drie neer zetten. Als het makkelijk kan waarom niet.

Waarom heb je twijfels of het in jullie gezin past?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Antoinette
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2010 12:14

Re: Kittens aanschaffen

Bericht door Antoinette »

Dank jullie wel voor de reactie's, voel me al bijna een poezenmoeder ;-)

Ik bedoel niet perse of ze in onze gezins situatie passen, maar of ik er geen spijt van ga krijgen.
Met andere woorden, zijn de nadelen (evt problemen die er bij komen kijken) niet groter als de voordelen ( gezelligheid ).
Heb nu geen tijd voor een uitgebreider beeld, maar laat zeker iets van me horen.
Was erg benieuwd naar de reactie's, vandaar..!
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Re: Kittens aanschaffen

Bericht door Poezebal »

Heel goed dat je je er eerst zo goed in verdiept.

In ons geval zijn er ontzettend veel meer leuke punten dan minder leuke punten en dat geld denk ik ook voor de rest hier, want anders hadden we immers geen katten he ;)

Ons gezin bestaat uit onszelf, ons zoontje Jesse van 5,5 maand oud, onze 2 honden, en onze 5 katten :grin:

Het is een gezellige drukte, en onze katten zijn in de leeftijd van bijna een jaar tot 8 jaar oud.

Ikzelf ben zoiezo voor meerdere katten samen, dus altijd 2, want ze hebben dan wat aan elkaar, ze kunnen samen slapen, spelen, eten, alles gewoon lekker samen uitzoeken.

Als je zelf weinig tijd hebt zou ik voor een iets oudere kat gaan. Dit hoeft niet gelijk een kat van 2 jaar te zijn, want dat is eigenlijk nog erg jong ;)
Een kat van een jaar a 2 jaar is vaak al wat rustiger en minder baldadig, al hangt het ook van je kats karakter af.

Dat moet je dus voor jezelf zien uit te vinden.
Kittens zijn inderdaad wel makkelijker te vormen, omdat oudere katten toch vaak al ergens hun gewoontes hebben ontwikkeld.

Qua kosten moet je rekening houden met castratie/sterilisatie, een eenmalige grote uitgave.
Ook kun je kiezen je kat te laten chippen, ook een eenmalige uitgave, en verder gewoon elk jaar, of om de 2 jaar enting voor ziektes.

Wij hebben hier voor 5 katten 2 kattenbakken, die 2 maal daags worden uitgeschept.
Wij gebruiken dan ook weer klontvormend en geurabsorberend gritt zodat het langer meegaat, en dus naar verhouding goedkoper is.

Kattenbrokken is net wat je zelf wilt geven. Wij voeren eigen merk brok gemeng met purina, 3 van de katten hebben genoeg aan eigen merk brok, maar 2 van de katten hebben toch net dat beetje extra nodig, wat met Purina aangevuld word.
Voor de andere 3 alleen maar extra, die groeien er goed van ;)

Voor de rest is het gewoon genieten. Ik vind het belangrijk dat ons zoontje opgroeid met dieren, en zoals je leest zijn hier dieren zat, dus dat zit wel goed haha.

Onze katten zijn erg leuk met elkaar, spelen allemaal samen en slapen ook allemaal samen, en als ik s'avonds op de bank plof met alle beestjes dan is dat gewoon geweldig,

Succes met maken van een keuze
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Kittens aanschaffen

Bericht door puck0906 »

Ik heb zelf 2 zusjes van bijna 1 jaar en 1 kater van 9. Kittens zijn super leuk maar ook heel bewerkelijk. Je krijgt er zoveel liefde van terug maar wil je dat ze je huis heel houden dan moet je ook tijd ervoor nemen om ze dingen af te leren direct vanaf het begin. Verder zijn kittens heel speels en druk wat leuk is voor je kinderen en voor jezelf maar minder leuk als je gesteld bent op je slaap. Ik heb 3 katten en 2 bakken. Oudere katten zijn een stuk rustiger vaak en minder bewerkelijk omdat ze alles al geleert hebben maar als ze bij iemand vandaan komen waar ze bv alles mogen dan hebben ze ook gewoontes die je niet makkelijk kan afleren. Verder kost een kat natuurlijk ook geld wat je er wel voor over moet hebben want wat als hij ziek wordt en bv op een speciaal dieet moet. heb je er dan geld genoeg voor. (kan je verzekeren) Ik zou niet zonder mijn katten kunnen, het zijn voor mij mijn kinderen. Je krijgt er zoveel liefde van terug. Als ik thuis kom staan er 3 guppies voor het raam en krijg ik een knuffel en al die miauwtjes helemaal super. 'snachts lig ik op bed met 3 katten om me heen en oja mijn kerel ook nog. haha Kortom. Liefde krijg je genoeg van ze maar besef dat er ook wel wat bij komt kijken. Katten zijn heel makkelijk in de omgang want je hoeft in principe alleen 1 of 2 x per dag de bak bij te houden en eten te geven en bv niet zoals een hond uit te laten enzo. Succes met je beslissing.
Plaats reactie