Hoe ver gaat een kat van huis?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Hoe ver gaat een kat van huis?

Bericht door Roosje »

Bij de beslissing of je je kat naar buiten laat of niet is het natuurlijk vooral de vraag of het veilig is voor de kat. Geen drukke wegen in de buurt enzo. Maar nou vraag ik me af, hoe ver gaat een kat normaal gesproken van huis en tot op wat voor afstand moet je dus rekening houden met drukke wegen?
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ver gaat een kat van huis?

Bericht door castratenkoor »

Dat hangt helemaal van de kat af. De ene gaat maar 2-3 huizen verder de andere zwerft een kilometer ver. Daar is van te voren niks van te zeggen.
Zelf laat ik ze niet los, ik heb een kattenren van 10 meter in de achtertuin. Via een luikje kunnen ze daar dag en nacht in.
Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Hoe ver gaat een kat van huis?

Bericht door JLC »

En als je een kater hebt, dan hangt het er ook nog vanaf of de kater al dan niet gecastreerd is. Ongecastreerde katers lopen verder van huis; die zijn op zoek naar krolse poezen.
Mijn katten lopen volgens mij nooit veel verder weg dan 5 a 6 huizen (rijtjeshuizen met achtertuinen). Als ik ze roep zijn ze er meestal binnen 5 tot 10 minuten.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Maureen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 jan 2010 07:15

Re: Hoe ver gaat een kat van huis?

Bericht door Maureen »

Ik heb een keer gehoord (weet echt niet of het waar is) dat een kat zo'n 10 km2 aan "territorium" heeft.
Wij wonen in een buitengebied, als ze achter naar buiten gaan hebben ze maisvelden en bossen, voor hebben we wel een weg, maar erg veel verkeer komt er niet. We hebben htk-katten, die zijn moeilijk binnen te houden, hier dan toch. Erg ver gaan onze dames niet, zodra ik ze roep zijn ze er. Ik heb meer het vermoeden dat ze in het maisveld rondhangen om muisjes te vangen (die ik nogals eens in de keuken heb liggen) en die als dank aan het personeel overhandigen voor de goede zorgen :-)
Groetjes Maureen

RIP Amy en Fred en een kopke van Sloefke, Freddie en kleine Pleuntje
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoe ver gaat een kat van huis?

Bericht door Cari »

Hoe ver een kat gaat is afhankelijk van diverse factoren.
- Ongecastreerde katers hebben de grootste territoria, die gaan echt ver.
- MIjn ervaring is dat gecastreerde katers nog steeds verder gaan dan poezen, maar dat is mijn persoonlijke ervaring en kan heel goed niet opgaan voor anderen.
- Wat wel meespeelt, is de katten-dichtheid in je buurt en ook de mensen-dichtheid.
In jouw geval, met maisvelden en bossen, zullen de katten aanzienlijk verder gaan dan in een druk bevolkt wijkje. Paradijsje voor ze :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Hoe ver gaat een kat van huis?

Bericht door Nyncke »

Mijn ervaring tot dusver is dat de ( geholpen !!!! ) katten in max een straal van 150 meter zich begeven.

Maar als je een kat hebt die met jou mee boodschappen gaat doen, is de cirkel groter, mijn Trix vroeger ging plm 300 meter mee en dan draaide ze zich weer om.

Katten die niet geholpen zijn gaan zo ver de hormonen reiken. ;-)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe ver gaat een kat van huis?

Bericht door Ilone »

De kater van mijn moeder, Tijger, die loopt mee totdat je zelf stopt :P
(is toch echt geholpen)
Als ze bijvoorbeeld boodschappen gaat doen, 15 minuutjes lopen ongeveer, gaat ie mee. Als je een stuk gaat fietsen, moet je zorgen dat hij binnen zit, óf je niet gezien/gehoord heeft, want hij gaat mee...
Denk dat het per kat verschillend is.

Maar als ik zo eens lees wat voor omgeving je katjes hebben, denk ik inderdaad dat het een soort paradijsje voor ze is :grin:

En ja, die muisjes....ben blij dat ik op een flat woon :lol:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Hoe ver gaat een kat van huis?

Bericht door Roosje »

Onze katten mogen/kunnen nu nog niet naar buiten maar dat is in de toekomst wel de bedoeling. (als we een huis met tuin hebben.) De reden waarom ik het vraag is omdat langs het dorp waar we wonen een 100km weg loopt, waar ik vorige week nog een dode kat zag liggen. :-( Dat zette me aan het nadenken... Had ik maar zo'n mooie omgeving als Maureen voor de katten. :eclap:
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ver gaat een kat van huis?

Bericht door castratenkoor »

Ook op een woonerf/rustige straat kan een kat aangereden worden. Ze gaan bv nog al eens onder een auto zitten en als die wegrijdt kunnen ze onder de wielen komen. verder het gevaar van kattenhaters, vergif, mishandeling ed.
Toen ik uit huis ging liet ik mijn kat bij mijn ouders, omdat ze daar gewend was en er de ruimte had die ik op kamers niet kon bieden. Binnen een jaar na mijn vertrek is ze doodgereden.
Toen ik een huis kreeg nam ik 6 katten, meest volwassen opvangers. Ik woonde heerlijk rustig op een woonerf. Toch werd een van de katten doodgereden.
Bij het volgende huis gaan sparen voor kennelplaten. Die kunnen met hulpstukken in en uit elkaar geschroefd. Steeds meer platen dus een steeds grotere ren. Daar was de ren los van het huis dus moest ik kan voor kat er in en eruit doen. Nu hebben we een kattenluikje naar de ren. De ren is nu 10 meter en ze hebben er heel veel plezier van.
En ik heb nooit de angst van een kat die niet thuis komt.
Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Hoe ver gaat een kat van huis?

Bericht door Roosje »

Helaas loop je inderdaad altijd risico op een kat die wordt aangereden. De kat van een vriendin van me is ook doodgereden doordat iemand niet doorhad dat ze onder de auto zat. Een ren buiten is eigenlijk wel ideaal.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe ver gaat een kat van huis?

Bericht door Adriana »

castratenkoor schreef:En ik heb nooit de angst van een kat die niet thuis komt.Dinie
jullie hebben denk ik de meest ideale oplossing voor mensen met een tuin! een ren met een kattenluik in de woonkamer waar alle katzels altijd zelf de keuze kunnen maken om een frisse neus te halen.
katten hebben grote moeite om hun verkeersdiploma te halen en dan heb je indd nog de talloze vergiftigingsgevallen en catnappers.. misschien went het maar ik zou met mijn katten los buiten geen rustig moment hebben.. eigenlijk heeft het geen zin om op het Forum te vragen hoeveel risico een kat loopt want dat is van zo veel factoren afhankelijk en :roll: soms heb je geluk en soms verdrietig-vette pech .. :-(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Hoe ver gaat een kat van huis?

Bericht door Nyncke »

Hoe groot is het risico?
Mijn katten zijn altijd buiten geweest en er is er nog nooit eentje doodgereden, er is er ook nog nooit eentje vergiftigd.

Maar wel zijn er nu in een half jaar, 2 katten gewoon verdwenen. :?:
Van Mambo vermoed ik dat hij is meegenomen en van Binkie ik heb geen idee ...het zijn wel de 2 katten die het meest aanhankelijk waren.

Dus ja, zo is er 20 jaar geen vuiltje aan de lucht en dan opeens wel.

Toch is het voor mij geen rede om ze niet buiten te laten, dat is het risico wat je neemt zodra je ze buiten laat.
Ik neem ook het risico om in de auto of op de fiets te stappen iedere dag opnieuw.

Maar ieder moet voor zich bepalen wat een aanvaardbaar risico is. Waar zhij zelf mee kan leven als het misgaat.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ver gaat een kat van huis?

Bericht door castratenkoor »

Tiger je zegt er is er nooit eentje doodgereden en nooit eentje vergiftigd. Wel twee verdwenen. Die zouden dus best doodgereden of vergiftigd kunnen zijn.

Tuurlijk moet een ieder het helemaal zelf weten.

Het is heel verschillend hoeveel mijn katten buiten in de ren vertoeven. Er zijn er die alleen met tropisch weer van 25+ wel eens buiten op de picknicktafel zitten.
Er zijn er twee die met weer en wind veel buiten zitten. Die twee zou je waarschijnlijk haast nooit thuis zien als je ze los liet. het kan ze ook niet schelen of ze nat worden bij regen, hagel of sneeuw. Ze schudden zich een keer uit als een hond en warmen hun voetjes op mijn schoot indien vooradig of op het warme aquarium.
Er is er eentje die bij regen in het luik gaat zitten, met het open luikje als pet op zijn kop zeg maar. Zo heeft hij een frisse neus zonder nat te worden.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Hoe ver gaat een kat van huis?

Bericht door Nyncke »

Ik ben Nyncke en geen Tiger ;-)
Ik ga ervanuit dat als de kat is doodgereden of vergiftigd, ik dat dan zal weten, ten eerste waren ze nooit ver van huis ( straal van plm 20-25 meter om het huis )...dan zouden er 2 dode katten gevonden zijn.
Bij mij in de buurt weet je dat.

Vergiftigde katten gaan (meestal) niet meteen dood, die komen nog thuis en worden daar ziek.
Dat zou ook betekenen dat er meer katten vergiftigd zijn, want er zijn HEEL VEEL katten in hier de buurt.
En aangereden katten die worden dan opgehaald door de dierenambulance, en bij dierenambulance, asiel, amivedi zijn ze niet gevonden. Want daar heb ik zeker 3-4 maanden contact mee gehad en op de sites gekeken.

Maar goed, theoretisch zou het kunnen.
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Hoe ver gaat een kat van huis?

Bericht door Lana »

Ik ken een kat die na 8 maanden weer thuis kwam. Geen idee waar hij was geweest. Behalve een lijf vol met teken had hij helemaal niks! Wel moest hij ingeslapen worden door die honderden teken in zijn lijfje! :-( Joop heette hij, een geweldige kat!
The good, the bad and the pussy!
Plaats reactie