# Kitten voor student?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Leean91
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 feb 2010 20:41
Locatie: Zwolle

# Kitten voor student?

Bericht door Leean91 »

Hallo Mede-katten liefhebbers,

Ik zag deze site na wat research gedaan te hebben over het aanschaffen van een poes/kitten wat ik serieus aan het overwegen ben. En ik dacht, laat ik mij aanmelden en een onderwerp beginnen waarmee ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik ben van plan deze zomer op mijzelf te gaan wonen, nou wou ik dan ook na verhuist te zijn in de zomervakantie de tijd nemen voor een kitten. Ik heb vroeger bij mij thuis ook een kat gehad dus weet er wel het een en het ander vanaf.
Ik heb alles netjes uitgezocht, Financieel, en ook over de opvoeding van een kitten. Dus dat moet me wel gaan lukken.
Nou was mijn vraag het volgende,

Ik kan in de zomervakantie na mijn verhuizing te tijd nemen om mijn kitten op te voeden, maar na de vakantie zou ik weer verder moeten met mijn studie/stage. Dat betekent dat ik van 9 tot 5 niet thuis ben. Met een kitten van een paar maanden oud is dit dan slecht om deze ene paar uurtjes alleen te laten?

Ik zag bij een ander onderwerp dat jullie iemand de tip gaven om gelijk 2 katten in huis te nemen.
Nou weet ik zeker dat ik daar het geld noch de ruimte voor zal hebben dus dit is geen optie.

Ook heb ik mij laten informeren over het laten chippen. Is dit noodzakelijk? Wat als ik gewoon mijn kat een penning met halsband laat dragen?

En ik zou graag een kitten uit het asiel halen.
Maar ik kom uit Zwolle en heb nog nooit op hun website kittens zien staan, alleen volwassen katers/poezen.
Ik las ergens op dit forum dat er vlak voor de zomervakantie vaak volop kittens in het asiel zijn? Hoe zit dat? :)

Ik geloof dat dit wel zo'n beetje mijn vragen waren voor nu.
Groetjes! :grin:

p.s OJA ! Ik denk dat ik eenmaal in een studentenkamer ook niet in staat ben mijn toekomstige kitten naar buiten te laten. Hoe denken jullie hierover?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kitten voor student?

Bericht door Nyncke »

Welkom!!!

Een hoop vragen ;-) maar dat getuigd alleen maar van goed nadenken over waar je aan zou willen beginnen, dus :eclap: top!

Hoeveel dagen in de week ben je van 9-5 weg?
Ga je alleen wonen of in een studentenhuis?

Want als de kitten 5 dagen in de week, 8 uur per dag alleen is. Bovendien zit je als student niet alle avonden thuis, voorzover ik de studenten ken.
Dan is ze te lang alleen. Dan moet je er niet aan beginnen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten voor student?

Bericht door Camoth »

Hai,

Ik denk dat je het beste dan geen kitten maar een volwassen kat uit het asiel kan nemen die gewend is alleen te zijn. Een kitten van een paar maanden hele dagen alleen laten zijn als je op stage bent lijkt mij niet verstandig.

Het chippen zou ik wel doen. Een halsbandje kan verloren raken, met chip zit je dan toch beter. De kat gaat toch niet naar buiten, dus dan zou ik al helemaal chippen.

Katten kunnen prima binnen leven, zolang ze dit maar van kleins af aan gewend zijn. Dus dat lijkt me geen probleem hoor. Het klopt trouwens dat er in de lente/zomer veel kittens in de asiels zitten.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Leean91
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 feb 2010 20:41
Locatie: Zwolle

Re: Kitten voor student?

Bericht door Leean91 »

@ Nyncke en Camoth

Bedankt voor jullie snelle reactie !

Ik ben van plan om een kamer te krijgen waarbij je alleen de douche/keuken zou hoeven te delen.
Ik weet dat ik na de zomervakantie een half jaar stage moet lopen, maar de precieze uren die ik dan ga maken weet ik nog niet exact wat het ook lastig maakt natuurlijk. Het kan namelijk best zijn dat ik maar 4 dagen in de week stage hoef te lopen.

Is een poes van een half jaar - jaar oud dan een betere optie?
Of wat als ik - nu nog thuiswonend - de kitten opvoed en straks meeneem naar mijn studentenkamer in de zomer?
Dat heb ik ook zitten overwegen..
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten voor student?

Bericht door Camoth »

Ik denk dat je nu groter woont dan dat je straks zal wonen. Dus de kitten zou dan meteen aan een hele andere omgeving moeten wennen. Daarbij weet ik de afmetingen van je toekomstige kamer niet. Maar als je maar 1 kleine kamer hebt en de rest moet delen (waar de kat dus niet kan komen), moet je je afvragen of dat wel genoeg ruimte is voor en kat, zeker een energieke kitten die zijn ei kwijt moet.

Ik zou je toch adviseren voor een oudere kat (ouder dan 18 maanden) te kiezen die alleen zijn gewend is en nooit naar buiten is gegaan.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Henri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:03

Re: Kitten voor student?

Bericht door Henri »

Hai leean 91, :grin: laten chippen, daar heb ik ervaring mee, ze worden gewoon niet uitgelezen, bij ons was dat allesziens zo, mijn kat heeft nu een penning met zijn naam en mijn tel.nummer.Naar mijn mening heeft dit ook het meest succes.De poes haar afkomst is continu kenbaar op deze wijze, en hoeft ze
niet hoofdzakelijk een omweg te maken via de dierenbescherming, met(zelf meegemaakt) een hele hoop complicaties. :esick:

Mijn zus had vroeger ook een kat, tijdens haar studiejaren aan de universiteit, die was bij haar afwezigheid op een keer van het 5de naar beneden getuimeld, :-o gelukkig zonder kwetsuren. :eangel:
Opletten geblazen.

Groetjes nog en nog een aangenaam verblijf hier. ;-)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kitten voor student?

Bericht door Nyncke »

Ik zou wachten tot je wat meer weet en dan een besluit nemen.

Verder, gewoon chippen maar als je een asielkat adopteert is die al gechipt en geent, en vaak zit de castratie/sterilisatie er ook al bij ( bij kittens kun je dat dan later bij die da van het asiel laten doen )

Maar als je op 1 kamer zit, zou ik ook voor een kat kiezen waar de gekkigheid al vanaf is.

In het voorjaar t/m september worden de meeste kittens geboren, vandaar rondom de zomer veel kittens in asiels.
Laatst gewijzigd door Nyncke op 16 feb 2010 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Kitten voor student?

Bericht door Rowena »

Ik ben het wel met Camoth eens. Je kitten gaat er qua ruimte een heel stuk op achteruit, en wordt ook nog eens meer alleen gelaten. Ik denk dat dit niet echt een goede combinatie is. Inderdaad een oudere kat aanschaffen lijkt me een goed plan! Bedenk wel voor je zelf, dat de verhuizing voor jou al heel erg wennen zal zijn. Dat is al een grote verantwoordelijkheid..Met een kat heb je er nog een hele grote verantwoordelijkheid bij. Ook al worden ze vaak omschreven als dieren die erg onafhankelijk zijn, ben ik er van overtuigd dat ze het niet fijn vinden om veel alleen te zijn. Als ik jou was zou ik gewoon even afwachten tot je op kamers zit. Even een maandje of 2, 3 aankijken hoe alles gaat in je nieuwe kamer, je stage, school etc. En dan kan je alsnog beslissen of een kat in je levenspatroon past..

Veel succes er mee in ieder geval :D!
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
Leean91
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 feb 2010 20:41
Locatie: Zwolle

Re: Kitten voor student?

Bericht door Leean91 »

Bedankt voor jullie weer snelle reacties. :D

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt Camoth, een kitten is dan misschien toch niet zo'n slim idee. Ik ben blij dat ik ruim van te voren ben gaan researchen in plaats van gewoon aanschaffen! ( klinkt raar .. ) Maar omdat ik toch graag gezelschap wil als ik straks '' alleen '' woon... Een wat oudere poes is misschien toch niet zo'n slecht idee... bedankt. Ik hoop dat ik een leuk katertje/poes tegen kom in het asiel hier in Zwolle. Zijn katten van een jaar/ anderhalf jaar oud ook al gecastreerd? Zijn er daarover nog dingen die zoveel anders zijn dan bij het aanschaffen van een kitten die ik moet weten?

En over dat chippen ben ik het inderdaad met Henri eens dat een penning een voorlopige ( en goedkopere ) oplossing is. Want als de kat binnen blijft is chippen toch juist NIET nodig?

Ik ben al bewust hier over gaan nadenken ver van te voren over kosten en alles. Maar ik begrijp dat het inderdaad een grote verandering zal zijn op mezelf te wonen. Maar omdat ik altijd gewend ben een huisdier om me heen te hebben tot aan afgelopen 5 jaar wou ik zodra ik op mezelf zou gaan wonen het liefst een kat voor mezelf zodat ik als ik thuis zou komen niet zo alleen zou zijn. Het is misschien verstandig om , aangezien ik toch geen kitten kan nemen, een tijdje te wachten na mijn verhuizing.

Maar eerder was dit geen optie geweest om te wachten .. aangezien ik de kitten dan ook gelijk in de zomervakantie na de verhuizing zou kunnen opvoeden en niet tijdens studie/stage. Maar heeft een wat oudere kater dan ook niet eerst even een week of wat nodig om samen met je te zijn en aan jou en omgeving te wennen? Vakantie dus..?

Heel erg bedankt allemaal voor het beantwoorden van mijn vele vragen!
Ik wil graag zeker zijn dat ik goed voor mijn toekomstige huisdier kan zorgen en deze gelukkig kan houden.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kitten voor student?

Bericht door Nyncke »

Als je voor een oudere kat kiest die gewend is om alleen te zijn:
* het is wel fijn als je in het begin meer tijd aan hem/haar kunt besteden, is in de herfstvacantie een optie dan ben je ws ruim anderhalve week vrij met de weekenden meegerekend?

Eeen asielkat wordt plm met 4-5 maanden gecastreerd/steriliseerd, dus de kat die je uit het asiel haalt is dan al geholpen.
Bovendien gechipt, dus daar hoef je je niet druk om te maken.
Er is wel een groot verschil tussen de dieren(asiel)zorg in Nederland en Belgie ( Henri komt uit Belgie) In Belgie zijn maar weinig dieren gechipt dus dat uitlezen gebeurd daar zelden.

In Nederland daarentegen, worden er best wel eens missers gemaakt maar ( vraag even aan de asielmedewerkers ) maar grotendeels wordt de chip hier wel gelezen.
Door de missers, moet je wel altijd bij vermissing ook zelf naar de asiels in je omgeving gaan....voor het geval dat....
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten voor student?

Bericht door Camoth »

Een oudere kat uit het asiel is altijd gecastreerd/gesteriliseerd en gechipt. Dus dat is al in je voordeel.

Ik snap niet zo goed waarom je twijfeld over het chippen? Denk je dat de kat pijn heeft? Het doet evenveel pijn als een enting hoor. Gewoon even een prik en een onaangenaam gevoel, maar zo weer over ;).

Met oudere katten is er weinig verschil dan met kittens kwa wat je moet weten. Eerst even de kattenbak en het water laten zien en dan gewoon een tijdje metrust laten om alles te verkennen. Als je een paar dagen/weekendje thuis kan zijn als je de kat mee naar huis brengt is dat in principe ook voldoende hoor. Zo heb ik dat met mijn oude asielpoes ook gedaan. Gewoon in het weekend geadopteerd ;)

edit: zie nu dat Nyncke ook al heel wat nuttigs heeft verteld :grin:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Leean91
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 feb 2010 20:41
Locatie: Zwolle

Re: Kitten voor student?

Bericht door Leean91 »

Nogmaals bedankt voor het reageren.

Ik ben niet zozeer bang voor de pijn die de kat zou voelen want ik had inderdaad al gelezen dat het ongeveer hetzelfde is als een inenting. Het is meer de missers wat me ongerust maakt die er soms nog mee gemaakt worden. Maar ik kan toch altijd ook nog extra haar/hem een penning laten dragen?

Okay en dan heb ik nog een vraag wat me te binnen schoot;
haha, veel vragen heb ik he, maar beter te veel toch?

Als ik mijn kat een tijdje heb (na hoelang is dit verstandig), kan het dan kwaad als ik af en toe een weekend naar mijn vriend ga? Zodat een vriend/vriendin of familielid er voor zal zorgen?

En nadat ik afgestudeerd ben ( over ongeveer 2,5 jaar ) wil ik verhuizen naar Breda , woon nu in Zwolle.
Ik heb gelezen dat een verhuizing natuurlijk altijd stressvol zal verlopen. Maar dat dit op zich, als je de kat rustig laat kennismaken, eerst in 1 kamer houd enzovoorts, moet kunnen? Ik weet namelijk niet of ik nog 2 jaar wil wachten totdat ik weer ben verhuisd om een kat te nemen, en plannen kunnen uiteraard nog wijzigen maar tot zover ziet het daar naar uit.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten voor student?

Bericht door Camoth »

Je kan als je twijfelt ook inderdaad allebei doen hoor. Gewoon chippen en een bandje, dat is geen probleem. Better safe than sorry!
(al hebben mijn twee binnenkatten inmiddels geen bandjes meer om).

Als het een oudere kat is die alleen zijn gewend is dan kan je best een weekendje weg als anderen de kat dan even kroelen en eten/vers water geven, dat is geen probleem.

Ook na 2,5 jaar weer verhuizen lijkt me geen probleem vormen. Inderdaad, rustig herintroduceren.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Kitten voor student?

Bericht door puck0906 »

Ik zou inderdaad ook voor een oudere kat gaan. Op dierenasiels.com vind veel katten die bij de asiels zijn en ik heb bv 90 euro voor mijn kitten betaald maar dat is incl. inenten, chippen, steriliseren en ontvlooien. Vele malen goedkoper dan dat je dat allemaal los doet. Daarbij weten ze bij het asiel vaak meer over de herkomst en hoe de kat zich ontwikkeld. Ik heb zelf 2 van mijn 3 katten gechipt en een bandje om voor de zekerheid maar ook voor het belletje wat eraan zit. Mijn 9 jaar oude kater is nog niet gechipt maar dat ga ik denk ik in juni doen als ze de inenting moeten hebben. Heb je er ook over nagedacht dat als je kat ziek wordt dat het dan veel kan gaan kosten? Ik wil je niet afschrikken maar als student heb je het vaak niet ruim denk ik en je bent zo een paar honderd euro kwijt aan onderzoeken enzo. Daarbij elk jaar de inenting en dan al het voer en alles. Ok, succes met zoeken!
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Kitten voor student?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Zou inderdaad ook voor een wat oudere kat gaan die het gewend is om binnen te blijven en wel eens alleen te zijn, en dan wachten tot je goed en wel op je kamer zit en alles zelf ook goed voor mekaar hebt. Dan heb je alle tijd voor je nieuwe maatje. Een kat heeft toch inderdaad zoals al gezegd aandacht en verzorging nodig ook al zijn het onafhankelijke dieren.
Zou ook zeker laten chippen mocht hij of zij dat nog niet zijn: wij krijgen vaak mensen in de da-praktijk die zich afvragen of binnenkatten gechipt moeten worden 'want ze komen toch niet buiten'. Maar wat als nou net die binnenkat per ongeluk een keer naar buiten glipt? Die kent niets buiten, kent geen auto's...raakt dus ws eerder in paniek en raakt dus ook sneller de weg kwijt of erger. We hebben al menig kat in de praktijk binnen gekregen die gevonden/aangereden was en later bleek per ongeluk naar buiten geglipt was toen we de eigenaar via de chip achterhaald hadden...
Halsbandje ben ik persoonlijk niet zo voor tenzij je echt een kat heb die buiten vogeltjes vangt en je wilt dat niet hebben, ze kunnen namelijk vrij makkelijk ergens aan blijven haken met een bandje.
Succes!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gesloten