Poepresten aan anus

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Jantje1987
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2010 17:18

Poepresten aan anus

Bericht door Jantje1987 »

Hallo allemaal.

Ik heb 2 katten van 6 maanden. Allebei zindelijk. Alleen heeft de ene als ze naar de bak is geweest altijd poepresten aan haar kont. Die komen dan weer op de bank of dergelijke. Wie weet wat dit kan zijn?

Met vriendelijke groet
Boheme

Re: Poepresten aan anus

Bericht door Boheme »

Hoi welkom hier..

Kan je wat meer vertellen of je kat? Heeft je kat normale ontlasting? of is hij aan de dunne en heeft hij het altijd al gehad? Vanaf wanneer heb je hem gekregen?
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Poepresten aan anus

Bericht door JLC »

Een van mijn katten heeft dit ook wel eens gehad. Aan haar achterwerk te zien, was het diarree. Ik ben toen naar de DA gegaan. Ik adviseer je om naar de DA te gaan.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Poepresten aan anus

Bericht door Camoth »

Zijn het (half)langharige katten? Mijn halflanghaartje heeft dat ook wel eens. Dan haal ik het weg met een washandje of een keukenpapiertje.

Als het diaree is kan je inderdaad misschien beter even langs de dierenarts gaan met de kat. Op zo'n jonge leeftijd kan diaree gevaarlijk zijn.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Poepresten aan anus

Bericht door Admin »

Verder kan het aan het voer liggen waardoor de ontlasting te dun blijft (vet blikvoer), maar het zou ook aan de kattenbak kunnen liggen; een te kleine kattenbak kan voor een ongemakkelijke houding zorgen tijdens het kattenbakgebruik.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Jantje1987
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2010 17:18

Re: Poepresten aan anus

Bericht door Jantje1987 »

Ik heb de beide katten sinds zondag en het is sinds ongeveer maandag zo. Het is geen langharige, de ontlasting is een beetje half half. Een deel is dun het andere is gewoon zoals het hoort. Het eten wat ze krijgen is Whiskas kittenbrokjes (droog) en daarbij krijgen ze ook Whiskas Blikvoer (natter dus). Ik geef ze nu even geen blikvoer om te kijken of het daaraan ligt. Hiervoor kregen ze TomTompoes, AH Pate en soms Whiskas
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Poepresten aan anus

Bericht door Camoth »

Whiskas is voer waar meer mensen mee ervaren dat de ontlasting verre van optimaal is.

Ik zou overstappen op een premiummerk van de dierenspeciaalzaak zoals Royal Canin of Hills. Voor natvoer zou ik gaan kijken naar merken zonder graan, suiker en dat soort zaken. Voorbeelden van goed natvoer zijn Shiney Cat, Schesir, Smilla, Bozita, Applaws.

Whiskas wordt door de meeste mensen hier beschouwd als een soort junkfood voor katten. Geen goed spul ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Poepresten aan anus

Bericht door JLC »

Ik heb in het verleden ook Whiskas gebruikt, maar over Hills ben ik meer tevreden. De ontlasting stinkt nu minder.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Poepresten aan anus

Bericht door Admin »

Het is inderdaad een goed idee om voorlopig geen blikvoer te geven en het op droogvoer te houden. Persoonlijk geef ik dan de voorkeur aan bijv. Royal Canin Sensible 33, dat specifiek toegesneden is op katten met een gevoelige spijsvertering. Dit voer is gewoon bij de dierenspeciaalzaak te koop. Het lijkt misschien duurder dan Whiskas, maar je hoeft er minder van te geven waardoor je niet perse duurder uit bent. Hou je eerst aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid op het pak en pas daarna langzaam de hoeveelheid aan voor de kat in kwestie: sommige katten verbruiken minder dan andere. De ontlasting wordt dan minder, harder en stinkt minder.

De productinformatie vind je op http://www.royalcanin.nl/iok/?p=product&id=3230

Met dit bericht wil ik je natuurlijk niet vertellen wat je moet doen, het is uiteindelijk maar wat ik zelf zou doen. Mocht je bovenstaand voer willen proberen, dan raadt Royal Canin het volgende aan:
Hoe kan het beste naar een andere voeding worden overgaan?

Het is belangrijk om de kat aan de nieuwe voeding laten wennen. Bij een overschakeling van voeding raden wij aan gedurende enkele dagen de nieuwe voeding in toenemende hoeveelheid te mengen met de oude voeding. Op die manier kan het spijsverteringsstelsel geleidelijk wennen aan de nieuwe voeding.
Succes
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Poepresten aan anus

Bericht door Nyncke »

Een van mijn katten stinkt altijd vreselijk bij natvoer en is dan een beetje aan de dunne. Trouwens haar dochter heeft dat ook.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Benthe stinkt naar poep!!

Bericht door Leonie89 »

hallo allemaal!
sinds een paar dagen ruikt Benthe onophoudelijk naar poep.. ik heb haar vacht al meerdere keren doorzocht, maar er is niets te vinden.. ze eet goed, poept en plast goed en is opgewekt..
herkenbaar?
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Poepresten aan anus

Bericht door Camoth »

Kunnen dat niet de anaalklieren zijn die vol zitten?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Poepresten aan anus

Bericht door Leonie89 »

moeten ze dan niet gaan slepen??
het ziet er ook niet vreemd uit trouwens..
ik heb de DA al een mailtje gestuurd, dat maar even afwachten..
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Poepresten aan anus

Bericht door Nyncke »

Hoeft niet dat ze dan gaan sleetje rijden.
Maar je kunt het wel zelf voelen bij het poepgaatje, dan is het (een beetje ) hard en het kan een beetje rood en gezwollen om het gaatje heen zijn zijn.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Poepresten aan anus

Bericht door Ilone »

Whiskas niet goed? :-|
Vandaar dan waarschijnlijk dat ze bij mij soms zo ontzettend stinken!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie