Feline Finest Sensible

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
Repsaj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:51

Feline Finest Sensible

Bericht door Repsaj »

Hallo mensen!

Bij het zoeken naar verschillende voeding kwam ik Feline Finest Sensible tegen. Wat mij echter opvalt is dat het bijna nergens verkrijgbaar is en op internet maar via een shop in NL gekocht kan worden. Toch wordt er door de producent beweerd dat het erg goed is omdat er bijna geen koolhydraten in zitten.

Dit is wat er over gezegd wordt:

Compleet uitgebalanceerde voeding voor alle volwassen katten. Feline Finest Sensible is ideaal voor katten met allergie en aanverwante problemen, omdat de formule sterk lijkt op de natuurlijke voeding van de kat. Rijk aan dierlijke eiwitten en belangrijke aminozuren door het gebruik van slechts de beste gewassen. Door het zeer geringe gehalte aan koolhydraten wordt het risico op een allergische reactie sterk gereduceerd. In Feline Finest Sensitive zijn geen tarwe, maïs en andere graansoorten toegevoegd. Met Feline Finest Sensitive geeft u uw kat een unieke natuurlijke smaak. Zonder toevoeging van kleur, geur- en smaakstoffen. Op natuurlijke wijze geconserveerd en rijk aan Omega-3 en Omega-6 vetzuren.

Ingrediënten: gemalen kippenvlees, gedroogde aardappelen, vers kippenvlees, kippenvet, bietenpulp, hele gedroogde eieren, biergist, zalmolie, cellulose plantenvezels, cranberry extract, yucca schidigera, citrus extract, rozemarijn extract, kruidenmengsel 2% bestaande uit: thijm, pepermunt, brandnetel, iep, bitterhout.

Gegarandeerde analyse: ruw eiwit 47%, ruw vet 20%, as 9,9%, ruwe celstof 2% calcium 2,4% , fosfor 1,6%, magnesium 0,09, natrium 0,53%, koolhydraten 17%

Additieven per kg: vitamine A 12.000 I.U., vitamine D3 1.200 I.U., vitamine E (tocoferol) 600 I.U., vitamine B1 7,04mg, vitamine B2 4,7mg, vitamine B6 (pantotheenzuur) 5,4mg, vitamine B12 0,05mcg, biotine 176mg, selenium 0,3mg, ijzer 75mg, mangaan 30mg, foliumzuur 1,76mg, niacine 42,99mg, taurine 500mg, zink 100mg, choline chloride 400mg, pantothenaat 10,68mg, koper sulfaat 12mg

Bevat in de EG toegestane anti-oxidanten: natuurlijke gemengde tocoferolen (vitamine E) and ascorbinezuur.
Omega-3 vetzuren > 0,35% Omega-6 vetzuren > 3,80%



Heeft iemand ervaring met dit product?

Ook begrijp ik niet helemaal hoe het kan dat er bijna geen koolhydraten in zitten. Aardappelen zitten namelijk volmet koolhydraten.

:?: :idea: :!:
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Feline Finest Sensible

Bericht door Camoth »

17% koolhydraten is ongeveer evenveel als in Orijen zit (Orijen is 15%).

Voor allergie is het trouwens onzin. Veel katten met voedselallergie zijn juist allergisch voor kip. Daarom zitten in speciale dieetvoeren vaak dingen als rendier en paard, omdat dit dingen zijn waar de meeste katten niet allergisch voor zijn. Het lijkt trouwens ook totaal niet op de 'natuurlijke voeding van een kat'.

Katten eten in de natuur echt geen aardappels, biergist, rozemarijn, pepermunt en brandnetel bijvoorbeeld. Dat is gewoon een leuk verkooppraatje.

Desondanks is het aan de samenstelling te zien prima voer hoor.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Feline Finest Sensible

Bericht door Uumie »

Mijn ouders hebben dit een tijdje aan hun oudste poes gevoerd, omdat ze zulke gevoelige darmen had en aan de diarree zat. Er is geen verbetering opgetreden, maar ik wil niet zeggen dat dat aan het voer ligt. Ik ben het met Camoth eens, het ziet er prima uit.
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Feline Finest Sensible

Bericht door Adriana »

Camoth schreef:17% koolhydraten is ongeveer evenveel als in Orijen zit (Orijen is 15%).

Voor allergie is het trouwens onzin. Veel katten met voedselallergie zijn juist allergisch voor kip. Daarom zitten in speciale dieetvoeren vaak dingen als rendier en paard, omdat dit dingen zijn waar de meeste katten niet allergisch voor zijn. Het lijkt trouwens ook totaal niet op de 'natuurlijke voeding van een kat'.

Katten eten in de natuur echt geen aardappels, biergist, rozemarijn, pepermunt en brandnetel bijvoorbeeld. Dat is gewoon een leuk verkooppraatje.
het voer van wild levende katten in de natuur is niet droog en ook niet volledig doodgekookt.
het bestaat uit vocht, dierlijke eiwitten (levend --> enzymen en vitamines in natuurlijke vorm), plantenresten (kruiden)
en bessen, wortels en af en toe paddestoelen (voor bepaalde vits b enz.)
via t voorverteerde plantaardige voedsel van de prooidieren krijgen ze een bepaald percentage koolhydraten binnen.

als katten ergens allergisch voor zijn, dan zijn het vaak de antibiotica en andere medicijnresten in het vlees
en het maakt niet uit of dat dan kip/kalkoen/struisvogel, varken, rund, schaap/lam, nerts, konijn of kangaroe is.
paardevlees kan ook bol staan van chemische stofjes, die daar van nature niet in thuis horen.
voedsel met rendiervlees bestaat in die vorm en verkrijgbaarheid vrijwel alleen via eén van de bozita-soorten (zooplus)
en daar zit dan wel weer varkensvlees in.. en in een paar heel specifieke hypo-allergene voersoorten

de begrippen zetmeel en koolhydraten worden doorgaans door elkaar gehaald.
belangrijk is de opneembaarheid van de koolhydraten en dat geldt ook voor de eiwitten in kattenvoer.
de verteerbaarheid van zetmeel voor katten is bijzonder laag, hun gebit en spijsverteringsstelsel is er niet op ingesteld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolhydraat

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zetmeel

http://www.meneba.nl/passage/nl/cms.nsf ... 8%20NL.pdf
--------------------
als voer voor 'er bij' ziet de samenstelling er redelijk uit met een paar aandachtspunten:
voor seniorkatten is dit slecht want zeer hoog eiwitgehalte en hoog fosforgehalte.
jonge katten, die nog in de groei zijn kunnen wel wat extra calcium en fosfor gebruiken,
oudere katten met een afgenomen nierfunctie krijgen dat niet meer uitgescheiden en hoge fosforwaardes bij bv nierfaalkatten zijn gevaarlijk.

het past qua formule in het rijtje orijen, applaws en nog een aantal met laag koolhydraatgehalte en brede samenstelling,
zij het dat een katten van nature slecht/niet drinken en dat ze ook levend voedsel nodig hebben.
(ratten die je drie weken uitsluitend voert met doodgekookt voer worden ernstig ziek/gaan dood
- katten kunnen zelf wèl vitamine c maken, mits hun stofwisseling optimaal functioneert)

... en met levend voedsel bedoelde ik rauw, niet doodgekookt, dus wat rauw vlees bv.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Feline Finest Sensible

Bericht door Camoth »

Ratten zijn geen katten. Je zegt het zelf al: ratten gaan er dood aan en katten klaarblijkelijk niet. Dus die vergelijking gaat niet op.
Het gehalte fosfor in Orijen is ook behoorlijk hoog.

Dat katten allergisch zijn voor chemicalien geloof ik niet (waar baseer je dat trouwens op eigenlijk?). Ik ken van andere fora genoeg voorbeelden van katten die echt allergisch zijn voor specifieke dingen, zoals graan of bepaalde vleessoorten. Maar jouw theorie volgende zou de kat juist allergisch moeten reageren op Orijen, aangezien daar veel meer vlees in zit dan de meeste andere merken brok en dus ook meer chemicalien/anti biotica.

Dat is waarom er in hypo allergeen voer vaak dat soort 'exotische' vleessoorten zitten, omdat is gebleken dat de kans dat een kat daar allergisch op reageert kleiner is.

Mensen kunnen hun kat gewoon het beste het voer geven waar zij bij merken dat hun kat het er goed op doet. Zij het brok of wat anders. Zo denk ik erover.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Repsaj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:51

Re: Feline Finest Sensible

Bericht door Repsaj »

Dat katten afstammen van allerlei kattensoorten in het wild is bij mij bekend. Maar tamme katten zijn geen tijgers en zijn al duizenden jaren getemd. Er zal daarom denk ik ook wat veranderd zijn in hun vertering. Ik denk dat een kat er niet (meer) op gebouwd is om alleen maar rauw rendier e.a. te eten.

Ik ben het er helemaal mee eens dat voedingsvoorkeuren en voedselintoleranties per kat verschillen. Ik vraag mij vooral af wat ervaringen zijn van anderen met Feline Finest Sensible. Daarnaast ben ik sinds kort op zoek naar antwoorden op vraagstellingen rondom suikers, eiwitten en vetten. Dat doe ik bij voeding voor mensen ook. Er wordt tegenwoordig van alles verzonnen om geld te verdienen vandaar.

Ik probeer zorgvuldig te zijn.

Vandaag mijn kat trouwens opgehaald uit het asiel. Een rood cyperse. Thuis aangekomen schoot ze meteen ver in een hoekje.....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Feline Finest Sensible

Bericht door Adriana »

Repsaj schreef: Feline Finest Sensible

Toch wordt er door de producent beweerd dat het erg goed is omdat er bijna geen koolhydraten in zitten.


Gegarandeerde analyse: ruw eiwit 47%, ruw vet 20%, as 9,9%, ruwe celstof 2% calcium 2,4% , fosfor 1,6%, magnesium 0,09, natrium 0,53%, koolhydraten 17%
Heeft iemand ervaring met dit product?

Ook begrijp ik niet helemaal hoe het kan dat er bijna geen koolhydraten in zitten.
Aardappelen zitten namelijk volmet koolhydraten.
:?: :idea: :!:
om te beginnen, welkom op het forum! ;-)
nee, ik heb geen ervaring met Fel Fin Sensible.

in aardappels zit zetmeel, maar niet zoveel als in granen.
zetmeel is nodig om harde brokjes aan elkaar te plakken, anders kun je geen harde brokjes maken.
de fabrikant geeft een keurige opsomming, bij de meeste voeders worden kh's of zetmeel niet vermeld,
terwijl die er tòch in moeten zitten als je naar de ingrediëntenlijst kijkt.

als er bij analyse 'granen en of suikers' staat dan zit er zetmeel / koolhydraten in.
en granen kan mais, gerst, tarwe, rijst zijn en katten kunnen daar niet zoveel mee.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Feline Finest Sensible

Bericht door Adriana »

Repsaj schreef:Dat katten afstammen van allerlei kattensoorten in het wild is bij mij bekend. Maar tamme katten zijn geen tijgers en zijn al duizenden jaren getemd. Er zal daarom denk ik ook wat veranderd zijn in hun vertering. Ik denk dat een kat er niet (meer) op gebouwd is om alleen maar rauw rendier e.a. te eten.

Ik probeer zorgvuldig te zijn.

Vandaag mijn kat trouwens opgehaald uit het asiel. Een rood cyperse. Thuis aangekomen schoot ze meteen ver in een hoekje.....
hoop dat je rode huistijger vandaag al wat rustiger is.
evolutie gaat niet zo snel en stofwisselingssystemen van katten passen zich maar met mate aan en zeker niet op erg belangrijke punten.
katten zullen wel kunnen wennen aan weinig vocht krijgen of voeding met een verkeerde ph-balans
(bv veel granen --> kans op blaasgruis), maar op een goed moment breekt t je toch op. bij het ouder worden bijvoorbeeld.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Feline Finest Sensible

Bericht door Adriana »

Camoth schreef:Ratten zijn geen katten. Je zegt het zelf al: ratten gaan er dood aan en katten klaarblijkelijk niet. Dus die vergelijking gaat niet op.
mensen doen het niet goed op 100% doodgekookt voedsel, worden vatbaar voor infecties en kwalen omdat hun immuunsysteem niet meer optimaal functioneert en mensen kunnen zelf geen vit c. maken.
katten doen het niet goed op 100% doodgekookt voer, kunnen wèl vitamine c maken maar hebben daar o.a. enzymen en andere stofjes voor nodig uit rauw onbewerkt voedsel en ratten gaan na drie weken dood aan doodgekookt voer.
Camoth schreef: Het gehalte fosfor in Orijen is ook behoorlijk hoog.
als het fosforgehalte in Orijen net zo hoog is als in het andere voer, dan is dat voor seniorkatten dus ook aan de hoge kant.
je zult mij geen Orijen zien verdedigen en al helemaal geen 100% droge brokjes als hoofdvoer voor (senior)katten, voor 'erbij' is het prima.
Orijen bruin fosfor 1,3, Porta sensible 1,6 Orijen blauw 1,4.
Camoth schreef:Dat katten allergisch zijn voor chemicalien geloof ik niet (waar baseer je dat trouwens op eigenlijk?). Ik ken van andere fora genoeg voorbeelden van katten die echt allergisch zijn voor specifieke dingen, zoals graan of bepaalde vleessoorten. Maar jouw theorie volgende zou de kat juist allergisch moeten reageren op Orijen, aangezien daar veel meer vlees in zit dan de meeste andere merken brok en dus ook meer chemicalien/anti biotica.
katten kunnen allergisch zijn voor antibiotica/uiteenlopende medicijnen/hormonen in voedsel, mensen zijn dat ook. er is ter wereld geen veestapel waar men zoveel van dat spul toedient als in Nederland en het is logisch dat die stofjes dus ook in rare combinaties in het kattenvoer terechtkomen. google maar eens op clenbuterol..
Camoth schreef:Mensen kunnen hun kat gewoon het beste het voer geven waar zij bij merken dat hun kat het er goed op doet. Zij het brok of wat anders. Zo denk ik erover.
er zijn zoveel meningen over wat goed is voor hun kat als dat er leden van het Kattenforum zijn en jouw mening is er daar eentje van.. maar ik hoop altijd maar dat die meningen op informatie en feiten gebaseerd zijn en dat goede beslissingen worden genomen.
en ieder doet en beslist wat hij/zij wil, ìk dring niemand iets op..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Feline Finest Sensible

Bericht door Camoth »

Dat is nu wel een beetje hoe je op mij overkomt Adriana, alsof je wel elke persoon die iets vraagt over brokken vers probeert op te dringen. Dit topic gaat over brokken, dat je dan terloops een keer vers als optie noemt is begrijpelijk, maar het zou ook wel fijn zijn als je een keer je vers-offensief achterwege kan laten en gewoon kan reageren op het onderwerp.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Repsaj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:51

Re: Feline Finest Sensible

Bericht door Repsaj »

Dank je voor de welkom Adriane.

Ze is een beetje rustiger geworden. Ze kan alleen de kattenbak nog niet vinden terwijl ik 'm al een paar keer heb laten zien. Even afwachten.

Ik heb juist begrepen dat brokvoer beter is dan blik. In het asiel hebben ze me ten strengste aangeraden om droogvoer te geven. Een asiel dat landelijk erkend wordt door de Dierenbescherming zal mij denk ik geen onzin verkopen.

Ik ben het helemaal met je eens Adriane dat meningen en ideeen op dit gebied op feiten gebasseerd moeten zijn. Het gaat immers om gezondheid. Kan je mij vertellen waar jouw antwoord op gebasserd is. Vooral je verhaal over Orijen droogvoer.

Ik heb net even snel gegoogled op clenbuterol maar kan nu snel even niks vinden over deze stof in kattenvoer. Wel als doping voor mensen enzo.

Maar goed. Ik denk dat het belangrijk is om goed naar je eiegn kat te kijken en daarop te reageren. Iedereen heeft het beste met z'n kat voor denk ik. Nou ja iedereen........
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Feline Finest Sensible

Bericht door Camoth »

Blikvoer zonder suiker e.d. is juist heel goed voor katten, vanwege het hoge vochtgehalte wat erin zit. Voor de tanden doet het weinig, maar dat zeggen veel mensen ook van brokjes, dus dat maakt brokjes niet beter dan blik ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Feline Finest Sensible

Bericht door Adriana »

mijn aandachtspunt over harde brokken is dat katten daar altijd een behoorlijke dosis zetmeel van mee binnen krijgen, want je kunt geen harde brokken maken zonder het plakmiddel zetmeel.
als/als je 100% harde brokken voert, dan is het handig brokken uit te kiezen met zo laag mogelijk zetmeelgehalte.
rond 15/17% is het laagst en dan ook nog graag van een beter verteerbare variant.

er zijn de afgelopen jaren droge brokken ontwikkeld die beter aansluiten bij de voedingsbehoefte van katten en dat is bijvoorbeeld Orijen twee varianten, en van Applaws, Hills (nature's best en indoor) , bij Almo nature zit er eentje en kijk ook eens bij Sanabelle. de struvietvariant heeft een vrij goede samenstelling.
als ik wat meer tijd heb, dan zal ik het eens uitzoeken en ze op een rijtje zetten.

veel Kattenforumleden en da's hebben de ervaring dat harde brokken beter voor kattengebitten zijn, omdat er geen smurrie aan tanden/kiezen blijft plakken (--> tandplak), dan dat dit bij natvoer het geval is.

en er is ook de ervaring dat katten van sommige brokken (nl die met hoog graangehalte) acuut blaasgruis krijgen en dat geeft veel katten-ellende en hoge da-rekeningen.
en veel katten worden te dik op graanbrokken en kunnen daarvan ook diabetes ontwikkelen.

katten drinken van nature niet van harte. in de natuur krijgen ze dat vocht binnen via hun prooidieren. dat kun je compenseren door naast die brokken ook wat vers vlees (rauw lamshart als je eraan kunt komen en/of carnibest e.d.) te geven, daarmee krijgen ze dan ook de onbewerkte vitamines en enzymen binnen, die ze ook nodig hebben.

voor iedere kat ziet de samenstelling van het ideale voer er anders uit en het moet voor personeeltjes natuurlijk ook praktisch uitvoerbaar en/of betaalbaar zijn.

p.s. t lijkt me heel interessant om vanuit je vak/studie ook na te denken over voeding voor katten.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Feline Finest Sensible

Bericht door Adriana »

Repsaj schreef: Ik heb net even snel gegoogled op clenbuterol maar kan nu snel even niks vinden over deze stof in kattenvoer. Wel als doping voor mensen enzo.
http://startgoogle.startpagina.nl/?star ... 20kalveren

clenbuterol in kalvervoer om bv groei te stimuleren (en dus eerder te kunnen slachten) is één van de veeteeltschandalen, die breed aan het licht gekomen is. het kan niet anders of er moeten sporen van dat soort middelen in vlees zitten en die komen dus ook in het kattenvoer, maar dat vind je niet bij de ingrediënten..

heb voor dat doel hier altijd een paar tinnetjes Yarrah (zooplus) en als één van mijn katten krabt of rare ontlasting heeft of anders afwijkends, dan voer ik onmiddellijk Yarrah. dat komt uit de biologische landbouw en is schoon. als de verschijnselen dan aanhouden, dan is er mogelijk iets mis met de medicijnen of met de kat-zelf.
maar het krabben stopt daarmee vrijwel altijd vrij snel.
heb op dit moment twee katten op medicijnen/da-voer (nierfaal en schildklier) en er wordt onderling ook wel eten gejat, vandaar..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Feline Finest Sensible

Bericht door Roos en Minousch »

Er zijn inmiddels meerdere websites die Feline finest verkopen, en mijn ervaring is er goed mee, ook premium natvoer is goed, dus van de porta of applaws enzo.
Des te meer vocht ze binnen krijgen des te beter. het is een goede brok.
En vers voer is allemaal leuk, maar als je geen katten hebt die het het willen eten kan je beter een goede brok nemen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie