Nieuwe poes na dood oude poes

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Jordi-v
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 dec 2009 14:24

Nieuwe poes na dood oude poes

Bericht door Jordi-v »

Hallo!

Ik kan mijn vraag heel kort stellen.
Op wat voor termijn is het verstandig om na de dood van een poes, weer een nieuwe poes/kater te nemen?! Ongeacht het verwerkingsproces van de baasjes zelf?!
Kan het al binnen een week na de dood, of is het verstandig om langer te wachten om wat voor reden dan ook?!
Ben benieuwd naar de reacties!

Gr. Jordi
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe poes na dood oude poes

Bericht door Kattenbella »

Hangt ervanvanaf, is je kat overleden aan een zwaar besmettelijke aandoening en heeft de dierenarts aangeraden te wachten, dan zou ik dit bespreken.
Gaat het om jullie rouwperiode, dan is het volkomen aan jullie. Die vraag kan ik dan niet beantwoorden.
Hoe oud is jullie kat geworden en waaraan is ze overleden?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Jordi-v
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 dec 2009 14:24

Re: Nieuwe poes na dood oude poes

Bericht door Jordi-v »

We vonden haar gisteren levenloos bij onze achterdeur, nadat ze amper 2 uurtjes buiten was.
Niet aangereden of wat dan ook, niet in een donker hoekje ofzo. Heel apart.
Misschien vergiftigd, vanavond gaan we naar de dierenarts om te vragen of hij de doodsoorzaak kan vaststellen.
Ze was tenslotte pas 3,5...
Ze had wel sinds enkele maanden kale plekken van het likken, en daar waren we voor in behandeling met al hypo-allergeen voer, anti-biotica, etc.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe poes na dood oude poes

Bericht door Cari »

Wat afschuwlijk! Als er niets te zien is, zal het wel een algehele autopsie moeten worden. Als 't vergif is zie je dat meestal wel aan bijv uitvloeing/schuim uit de bek, verkrampte houding e.d. Hartstilstand??
Maar om op je vraag terug te komen "wanneer een nieuwe kat, ongeacht het verwerkingsproces van de baasjes zelf?" Wat speelt er verder? Heb je nog een andere kat? Dan zou ik nog even wachten. Ik kan mezelf niet voorstellen dat je al binnen een paar dagen een andere kat wil, maar dat is persoonlijk. Hou er wel ook rekening mee dat de geur van de overleden kat nog rijkelijk overal aanwezig is. DIt kan een nieuwe kat onzeker maken.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Jordi-v
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 dec 2009 14:24

Re: Nieuwe poes na dood oude poes

Bericht door Jordi-v »

Ja, het was vreselijk om haar zo te vinden...
Hopelijk heeft ze niet veel geleden!
Ik weet ook niet wat een autopsie kost, dus dat vragen we vanavond wel gelijk na.
Ze had geen schuim en lag ook niet verkrampt. Gewoon op haar zij, met de 4 pootjes naar elkaar toe in een 4-vorm.
Zucht...

Wij hebben geen andere kat. Ik wil ook niet binnen een paar dagen een nieuwe. We kijken na de feestdagen wel weer verder.
Maar na een aantal weken kan dat dus wel gewoon weer?!

We zitten te denken om een nieuwe kitten uit het asiel te halen. Zijn goed opgevoed (over het algemeen), ontwormd, geent, etc. Misschien wel 2! We zijn namelijk ook beiden full-time werkers, dus van 9 tot 5 is er niemand thuis.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe poes na dood oude poes

Bericht door Cari »

Als je een autopsie laat doen, hou er dan wel rekening mee dat je kat echt binnenstebuiten wordt gekeerd. Als je het dier na afloop terugkrijgt, kan dat behoorlijk schrikken zijn :shock:.

Als je kat geen besmettelijke ziekte had, kan je los van alle gevoelsbelemmeringen, in principe direkt een andere kat nemen.

Goed idee om een bezoekje aan het asiel te brengen. Als je voor een kitten wilt gaan, zou ik er zeker 2 nemen, want een kitten is te jong om naar buiten te gaan en het leven in een leeg huis is doodzielig en vraagt om gedragsproblemen. Voor zijn geestelijk welzijn en ontwikkeling is een leeftijdsgenootje (of in ieder geval een andere sociale kat) eigenlijk een vereiste.
Maar ook voor oudere katten is een maatje heel fijn. Ze hebben in het asiel ook vaak koppeltjes. Die zijn al aan elkaar gewend en op elkaar gesteld.
Asielkatten zijn ook altijd gechipt en gecastreerd (tenzij het een kitten is, maar dan is er vaak een regeling).

Laat je ons even weten wat je dierenarts zegt vanavond?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Jordi-v
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 dec 2009 14:24

Re: Nieuwe poes na dood oude poes

Bericht door Jordi-v »

Ok, dank je!
Ik laat jullie weten wat we doen en wat de dierenarts zegt...

Gr. Jordi
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe poes na dood oude poes

Bericht door Tember »

Wat naar zeg! Heel veel sterkte met het verlies van je katje. Ik vind het erg goed van je dat je je open stelt voor een andere kat en daarvoor naar het asiel wilt gaan. Als je een kitten wilt nemen, is twee kittens zoals Cari al zei wel het fijnste voor de beestjes en je zult er zelf ook veel plezier van hebben. Als je er klaar voor bent, lijkt me dat een geweldig kerstcadeautje!

Ik ben ook benieuwd wat de dierenarts heeft gezegd.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe poes na dood oude poes

Bericht door Kattenbella »

Jordi heel veel sterkte met het verlies van je nog veel te jonge kat.

Ik zou inderdaad ook voor twee katten gaan als jullie hele dagen van huis zijn. Veel succes met alles en laat je weten wat de dierenarts heeft gezegd?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Nieuwe poes na dood oude poes

Bericht door JLC »

Veel sterkte met het verlies van je kat. Wat verdrietig dat dit zo vlak voor de kerst gebeurt.
Als je er aan toe bent, kun je er voor kiezen om een nieuwe kat in huis te nemen. Of twee.
Hoeveel tijd je nodig hebt voor de rouwverwerking, hangt van jezelf af. Ik wens je veel wijsheid toe.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Nieuwe poes na dood oude poes

Bericht door Miranda »

Hoe is het gegaan bij de dierenarts?

Verder wil ik je nog veel sterkte wensen met dit snelle verlies van jullie nog jonge kat!
Jordi-v
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 dec 2009 14:24

Re: Nieuwe poes na dood oude poes

Bericht door Jordi-v »

Goedemorgen!

Gisterenavond dus bij de dierenarts geweest met onze Nona.
Na overleg besloten in ieder geval geen autopsie uit te voeren. Dit omdat het toch wel een behoorlijk kostenplaatje heeft, er natuurlijk niks gegarandeerd kan worden, en de kans groot is op microscopisch na onderzoek (wat ook weer veel kan kosten, etc, etc.).
Wel een aantal dingen uitgesloten, zoals auto-ongeluk, epileptische aanval, schrikreactie, etc.
De meest voor de hand liggende reden die dan nog aangedragen kan worden is een hartstilstand. Hier gaan we dan maar gewoon van uit en laten het verder rusten.

Ze zal altijd in ons herinnering blijven...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe poes na dood oude poes

Bericht door Cari »

Ik denk dat je daar inderdaad het beste vanuit kan gaan. Nona was veel te jong om te sterven, maar ze heeft waarschijnlijk niet geleden. Dat is dan de schrale troost die je hebt.
Sterkte!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe poes na dood oude poes

Bericht door Kattenbella »

Ik dacht daar ook aan. Als het om vergiftiging zou gaan zou ze waarschijnlijk schuim om haar bekkie hebben en diarree. Het kan ook om een aanrijding gaan met inwendige verwondingen.
Niet echt zinvol om te weten denk ik. Als de vergiftiging maar uitgesloten is.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe poes na dood oude poes

Bericht door puck0906 »

oh wat lijkt me dat erg zeg als je dat mee maakt. Poeh tranen in mijn ogen hieroh. Wat betreft je vraag kan je dat zelf uiteraard het beste aangeven. Bij twijfel zeg ik altijd niet doen en als je denkt ik ben er klaar voor dan is een asiel kat een zeer goede optie. Wij hebben ook 2 zusjes uit het asiel gehad van toen 9 weken en ik kan je zeggen het is super. Ze wassen elkaar en spelen veel met elkaar en zoeken elkaar veel op. Doordat ze elkaar (en mijn kater) hebben vervelen ze zich niet zo en dat is niet alleen gezellig maar ook goed voor je meubels en zo. Ik wilde zelf heel graag kittens maar als het je niet uit maakt zou ik is op www.dierenasiels.com kijken. Daar staan koppels op die ze gezamenlijk plaatsen. Kittens zijn altijd snel weg en iets oudere katjes van bv een paar maanden blijven dan over en dat is zonde. Je kan dan in heel Nederland zien wat er vrij is met foto's en al. Je kat is dan geholpen, gechipt en ingeend. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Sterkte met je verlies en alvast veel plezier met het uitzoeken van nieuw poezegeluk!
Plaats reactie