# Wat voor kat?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Polkadotje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 nov 2009 21:21

# Wat voor kat?

Bericht door Polkadotje »

Hallo forumleden!

Ik ben nieuw op het forum, ben een getrouwde vrouw van 23 in regio Flevoland en mijn man en ik spelen al een tijd met het idee een kat te nemen. Ik ben altijd dierengek geweest, maar heb op 1 cavia na vroeger nooit andere dieren gehad. Mijn man is opgegroeid met 2-3 katten (twee perzen, één vuilnisbakken-'felix'-kat) om zich heen dus hij is behoorlijk ervaren op dat gebied: we weten wat ons te wachten staat qua verzorging en wat het houden van katten inhoudt.

Maar dan is er nog wel zo iets als een weloverwogen aanschaf..... Wij wonen niet bijzonder groot (kleine eengezinswoning met tuin, ook niet bijzonder klein) en hebben 16 cavia's. Deze wonen in een half-open caviaflat...
Hoewel veel kattenbezitters zonder kleindieren-ervaring vaak direct roepen dat katten en cavia's zeker niet samen kunnen, weet ik uit de praktijk van kennissen en vriendinnen (en dat zijn er heel wat) dat dat overwegend onzin is. Volwassen cavia's zijn vaak al te groot om direct het jachtinstinct van een kat sterk aan te wakkeren en over het algemeen wennen ze er goed aan. Ik ken, behalve met pasgeboren babycavia's, geen negatieve ervaringen met katten en cavia's.

Nu is dus de vraag, wat voor kat zou er goed samengaan met kleine dieren? Raszuiver hoeft niet per se (ik geef liever wat minder uit aan de aanschaf zodat ik mijn dierenarts- en overige-aanschafpotje hoog genoeg kan houden, minstens zo belangrijk! Maarja, als we echt verliefd worden....) Qua uiterlijk ben ik straalverliefd op Bengaalse katten, prachtig zijn ze, maar passen deze katten wel bij onze woonsituatie? En zijn er nog meer rassen (liefst kortharig) die bekend staan om hun gemakkelijke karakter? Als er een kat komt, wordt dit bij voorkeur wel een binnenkat.
En dan nog de vraag: 1 of 2 katten? (Maar hierover zal ik vast wel meer kunnen vinden op het forum....)

Ik ben dus nog niet direct op zoek naar een kat, ik wil zo'n aanschaf eerst heel uitgebreid overwegen omdat het wel een keuze is waar je de komende hopelijk 20 jaar rekening mee moet houden :)

Ik hoop dat jullie mij wat op weg kunnen helpen in de kattenrassenwereld!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Wat voor kat?

Bericht door Leonie89 »

hallo!!
allereerst welkom op het forum en wat leuk dat jullie voor een kat gaan kiezen!! en 16 cavia's wat leuk!!
wij wonen op 50 m2 met twee katten, dus zo klein heb je het niet hoor :) vroeger heb ik een konijn en een kat (en nog een paar jaar zelfs met een hamster) samen gehad en die waren de beste vriendjes, dus ik geloof ook wel dat er een kat is voor jullie 16 cavia's..
het ligt er alleen aan wat voor kat je neemt.. kittens zijn erg speels en zullen flink opvoeding nodig hebben om de verleiding van 16 piepende bolletjes te kunnen weerstaan..
ik zou gaan voor twee iets oudere (v.a. 1 jaar ofzo) asielkatjes.. als je twee katten neemt kunnen ze met elkaar spelen en minder aandacht besteden aan de cavia's.. en omdat ze volwassen zijn, zullen ze ook iets minder speels zijn.
wees vanaf het begin af aan heel consequent in wat ze wel en niet mogen. bij ons was de regel: voor de kooi zitten - mag, pootje op de tralies - mag niet.. we zeiden dan op een strenge toon 'nee' en als hij dan nog niet luisterden zette we hem op een afstandje.. uiteindelijk valt dan het kwartje (hoop je :roll: )
qua ras zou ik het niet weten. er wordt veel gezegd over rassen en karakterkenmerken, maar ook over kleuren niet-raskatten en karakterkenmerken.. zelf geloof ik hier niet zo in. als je op karakter gaat kiezen kun je het best naar het asiel gaan.. de medewerkers kunnen je wel wat vertellen over hun katten.. er zitten ook vaak stelletjes in het asiel, die samen geplaatst willen worden.. dan weet je ook zeker dat ze elkaar leuk vinden..
http://www.dierenasiels.com is een duidelijke site waar (bijna) alle asiels van NL en Belgie hun dieren op hebben staan.. (er zitten ook vaak raskatten tussen!!)
ik hoop dat je hier wat aan hebt. succes met de keuze (als je er aan toe bent :) )
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wat voor kat?

Bericht door Ambertje73 »

Welkom op het forum!
Geweldig dat er ook mensen zijn die niet super impulsief een beestje aanschaffen en daarna kijken hoe het gaat/ valt.
Moest wel een beetje lachen toen ik las dat jullie zoveel cavia´s hebben. :lol:
Er zijn meer gekken dan wij, aangezien wij 35 katten binnenshuis hebben en nog eens 10 ''buitenkatten'' er op na houden. Verder nog twee hondjes en 6 konijnen.

Een kat heeft eigenlijk niet meer dan een paar vierkante meter nodig, dus het maakt niet uit dat jullie wat kleiner wonen.
Liefde voor Bengalen? Oei, deze katten hebben veel ruimte nodig en hebben ook behoefte aan buiten. Ik las dat jullie er min of meer een binnenkat van willen maken.
Net zoals Noorse Boskatten zijn Bengalen een beetje, eh, wild. Misschien klinkt dit raar, maar ik denk niet dat je deze rassen binnen kunt houden. Als ik het mis heb, dan hoor ik dat graag van één van de forumleden.

Persoonlijk zou ik gewoon een Pers of Ragdoll nemen. Onze Perzen (hebben er 4) zijn rustig en vinden bijna alles goed. Het schijnt dat Ragdolls ook wel makkelijke katten zijn. De meeste katten die wij hebben zijn HTK-katten.
Verder hebben we naast de 4 Perzen 5 half-Persjes (uit een nestje van één van onze Perzen met een HTK/kater, per ongeluk!!!) 3 Heilige Birmanen (behoorlijke wildebrassen!), een Britse Korthaar van 15 jaar (ook wel makkelijke, lieve katten), een Oosterse Korthaar (eigenzinnig en wat dominanter, liever niet alleen te nemen maar met een soortgenoot) en een Cornish Rex (beetje hetzelfde verhaal als de Oosterse Korthaar).

Hoe jullie alles beschrijven, zou het misschien het beste zijn om twee, al dan niet raszuiver, kittens te nemen. Op dit forum zul je denk ik dezelfde reacties vinden als die van mij. Eén is maar alleen en met z´n tweetjes hoeven ze straks helemaal niet naar buiten.
Mocht je een raskat willen nemen, dan kun je deze beter ook niet even naar buiten laten. Dan ben je ´em zo kwijt!
Als je die prijzen ziet van de raskatten....
Ga gewoon eens een kijkje nemen bij een asiel of zo. Daar zitten ook kittens genoeg. Komend voorjaar worden we weer overspoeld met nestjes op Internet, in de krant etc.
Ga niet ergens heen met het idee: dit wil ik graag, want je komt er toch met iets totaal anders weg. Wij gingen destijds naar het asiel voor een wit poedeltje, dat wilden we graag. We kwamen er weg met een zwarte bastaard poedel. Waarom? We stonden voor zijn hok te kijken en hij deed zoveel moeite om onze aandacht te trekken. Hij wilde echt met ons mee! Wat ik bedoel te zeggen: als het kan, laat een beestje JOUW uitkiezen. Kijken wie er op jullie afkomt, want dat hoort bij jullie. Probeer het maar eens!

Succes ermee en horen we de afloop (ooit)?

Gr., Amber
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Wat voor kat?

Bericht door Leonie89 »

dat bedoel ik dus met die uitzonderingen.. :lol: wij hebben zelf een noorse boskat en wij hebben geen buiten en ze heeft ook geen behoefte om naar buiten te gaan.. ik zou me niet te veel vastpinnen op rassen maar gewoon gaan kijken zoals amber ook al zei..
marley
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2009 12:56
Locatie: tilburg

Re: Wat voor kat?

Bericht door marley »

Ik wilde eerst ook een raskat.
Ik zat toen te denken aan de britse korthaar of een maine coon.
Ik was er zeker van dat het een van deze rassen zou worden.
Nu hebben een sinds een week een htkkatje van 7 maanden waar ik voor ben gevallen als een blok.
Silvers karakter was precies wat we zochten,lief voor kinderen, knuffelig, niet bang aangelegd.
Zo zie je maar het kan raar lopen,maar ik heb geen spijt. :lol:
Ik wens je veel suc6 met je zoektocht.

groetjes giesje en silver :catani:
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wat voor kat?

Bericht door Cari »

Hai Polkadotje, welkom!
Ten eerste: neem zeker geen bengaal! Dit zijn absoluut geen katten die in jouw situatie geschikt zijn. Ik zou gaan voor de 2e-hands katten uit een asiel of goede opvang. Op www.dierenasiels.com kan je ook selecteren op 'koppeltjes' en dat is voor binnenkatten echt 't beste. Met de cavia's zou ik ook iets oudere katten vanaf een jaar of 3 à 4 nemen, want kittens en ook 1-jarigen zijn nog heel baldadig ;-) !
Als je 2e-hands katten neemt, weet je min of meer hoe hun karakter is en je doet er tevens iets goeds mee, nl. een gedumpt dier weer aan een thuis helpen. Asiels geven ook een proefperiode, dus als het met de cavia's toch te moeilijk wordt (wat ik overigens niet verwacht), kunnen ze weer terug. Met het nemen van een raskitten van een fokker (hoe leuk die ook mogen zijn) help je het kattenoverschot te laten groeien en daar doe je dus de totale kattenpopulatie zeker geen goed mee :-(
En wat je zelf ook al zei: het geld kan je beter besteden aan zijn welzijn dan aan zijn afkomst!

Overweeg alles rustig, ga her en der eens kijken/informeren en gebruik dit forum voor "wijze :eeh: raad!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Polkadotje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 nov 2009 21:21

Re: Wat voor kat?

Bericht door Polkadotje »

Dank voor de reacties!

Ik ben bekend met het aanschaffen van dieren door de cavia's en nee, ik weet hoe dom het is om impulsief een dier aan te schaffen. En dan hebben we het 'nog maar' over een cavia, een kat vergt nog veel meer van het baasje omdat je van een kat niet kunt verwachten dat ie braaf op zijn toegewezen halve vierkante meter blijft haha ;)

Tuurlijk heeft ieder dier een eigen karakter, en mogelijk is er wel een bengaal die juist wel heel rustig is naar andere dieren. Maarja, het is een te groot risico... Ik vond vooral de tekening gewoon tof, het feit dat het predikaat 'raskat' erop zit doet me niet zoveel verder :)

Ambertje: Een pers of ragdoll komt er hier écht niet in. Mijn man had vroeger twee perzen en dat was dramatisch, die vacht bleef maar vervilten wat je er ook aan deed. En een van de twee was een verschrikkelijk valse kat, niemand kon haar aanraken, die moest eens in de paar maanden onder narcose om geschoren te worden (en nee, dat was écht niet overdreven met haar!) :( Daar begin ik echt niet aan. Nu heeft zijn vader een ragdoll en hoewel het een prachtig dier is, vind ik het risico van zo'n volle vacht en de bijkomende verzorging te groot. Hoewel het in principe lieve rassen zijn vallen ze echt af voor ons.

En ik wil toch wel graag een of twee kittens tegen die tijd, ik vind het prachtig om het leven van een die van begin tot eind mee te kunnen maken! Maar kittens vind je natuurlijk ook overal, ook in asiels.... Ik weet in ieder geval wat meer nu, en ga er nog goed over nadenken. Als het zover is laat ik het zeker weten hoor!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wat voor kat?

Bericht door Cari »

En dan hebben we het 'nog maar' over een cavia, een kat vergt nog veel meer van het baasje omdat je van een kat niet kunt verwachten dat ie braaf op zijn toegewezen halve vierkante meter blijft haha ;)
Als dat de manier is waarop je je cavia's houdt, mag je je wel eens gaan afvragen of je een dierenvriend of een verzamelaar bent.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Polkadotje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 nov 2009 21:21

Re: Wat voor kat?

Bericht door Polkadotje »

Als je me niet kent, kun je zulke rotopmerkingen beter achterwege laten. 100x50 is de aan te raden maat voor twee cavia's (een halve vierkante meter dus), maar mijn grote groep bv leeft met 7 cavia's op 240x60, ik heb 3 beren op 160x60, een duo en een trio beiden op 120x60.... ruim genoeg dus.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wat voor kat?

Bericht door Cari »

Ik reageer simpelweg op wat jij schrijft 8-) .
En "de aan te raden maat" is door mensen bedacht, niet door cavia's - zegt mij dus niets.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Wat voor kat?

Bericht door Camoth »

Ragdolls kan je niet met Perzen vergelijken kwa vacht. Ragdolls klitten bij lange na niet zo erg.

Als je een kat wil die je kleine knaagdieren 100% zeker gaat aanvallen dan moet je vooral een Bengaal kiezen ;-) Nee serieus, een onervaren kat-eigenaar en dan een Bengaal kiezen is echt niet aan te raden. Bengalen zijn druk en hebben een heel sterk jachtinstinct. En cavia's zijn precies hapklare maaltijden voor een Bengaaltje (zijn mensen die ze als prooidieren als voer geven aan hun katten, maar das weer een ander verhaal). Een Bengaal is echt wel wat anders dan een "normale" kat. Ik wilde er eerst ook eentje, tot ik me dus even ben gaan verdiepen in het ras en ze zijn echt nog bijzonder wild, zelfs T4 en hoger. Ook zijn ze vaak onzindelijk en amper binnen te houden.

Ik denk dat je het beste gewoon naar het asiel kan gaan om daar te zoeken naar een kat waar je een klik mee hebt.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Polkadotje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 nov 2009 21:21

Re: Wat voor kat?

Bericht door Polkadotje »

Cari schreef:Ik reageer simpelweg op wat jij schrijft 8-) .
Ik schrijf niets wat niet caviavriendelijk is. Dus die opmerking is gewoon niet van toepassing.
Camoth schreef:Als je een kat wil die je kleine knaagdieren 100% zeker gaat aanvallen dan moet je vooral een Bengaal kiezen ;-) Nee serieus, een onervaren kat-eigenaar
Ik ben enigzins onervaren, mijn man helemaal niet, die is met katten opgegroeid, dus dat laatste is niet het probleem. En ik vind het vachtpatroon van een Bengaal gewoon prachtig, maar ik doe niets zonder me voldoende te verdiepen dus ik daarom vraag ik het ook eerst :)
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Wat voor kat?

Bericht door Camoth »

Ik vind Bengalen dus ook prachtig, net als jij. Maar ik was gauw genezen nadat ik wat ervaringen van mensen had gelezen en ook de karaktereigenschappen las die fokkers eraan geven. Een Bengaal komt er hier dus absoluut niet in ;)

Ik zat te denken je dan een Ocicat aan te bevelen, maar die zijn eigenlijk ook druk en jagerig, dus dat is eigenlijk ook geen echte oplossing :eeh:

edit: dit is een Ocicat:
Afbeelding
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Wat voor kat?

Bericht door Roos en Minousch »

Polkadotje schreef:Dank voor de reacties!

Ik ben bekend met het aanschaffen van dieren door de cavia's en nee, ik weet hoe dom het is om impulsief een dier aan te schaffen. En dan hebben we het 'nog maar' over een cavia, een kat vergt nog veel meer van het baasje omdat je van een kat niet kunt verwachten dat ie braaf op zijn toegewezen halve vierkante meter blijft haha ;)

Tuurlijk heeft ieder dier een eigen karakter, en mogelijk is er wel een bengaal die juist wel heel rustig is naar andere dieren. Maarja, het is een te groot risico... Ik vond vooral de tekening gewoon tof, het feit dat het predikaat 'raskat' erop zit doet me niet zoveel verder :)

Ambertje: Een pers of ragdoll komt er hier écht niet in. Mijn man had vroeger twee perzen en dat was dramatisch, die vacht bleef maar vervilten wat je er ook aan deed. En een van de twee was een verschrikkelijk valse kat, niemand kon haar aanraken, die moest eens in de paar maanden onder narcose om geschoren te worden (en nee, dat was écht niet overdreven met haar!) :( Daar begin ik echt niet aan. Nu heeft zijn vader een ragdoll en hoewel het een prachtig dier is, vind ik het risico van zo'n volle vacht en de bijkomende verzorging te groot. Hoewel het in principe lieve rassen zijn vallen ze echt af voor ons.

En ik wil toch wel graag een of twee kittens tegen die tijd, ik vind het prachtig om het leven van een die van begin tot eind mee te kunnen maken! Maar kittens vind je natuurlijk ook overal, ook in asiels.... Ik weet in ieder geval wat meer nu, en ga er nog goed over nadenken. Als het zover is laat ik het zeker weten hoor!

Een Ragdoll is heel erg makkelijk te onderhouden hoor, 1 keer in de week een borstel er door is voldoende, een pers is een heel ander verhaal, maar het karakter van een Ragdoll is daarintegen heel relaxed.
Ik heb er nu 3 en zou niets anders meer willen, wat een heerlijke rusige maar wel speelse beesten.
Vaak borstel ik ze zelfs 1 keer in de 2 weken, dus weinig verzorging voor de ragdoll.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gesloten