Kale plek door likken

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
wodka

Kale plek door likken

Bericht door wodka »

hallo.

Ik heb een 8 jarige blauwe rus (wodka) en hij geniet van de buitenwereld. Hierdoor krijgt hij veel zand in zijn vacht en daardoor weer veel jeuk. Hij heeft de meeste zand bij de aanzat van zijn staart en op de rug. Nou borstel ik zoveel mogelijk het zand weg, maar hij blijft veel jeuk houden. Doordat die niet overal kan krabben en likken waar die de meeste jeuk heeft, gaat hij aan zijn pootjes 'knabbelen' hij heeft hierdoor op beide poten kale plekken gekregen..
Nou is mijn vraag.. Is er een middeltje wat ik op zijn pootjes kan smeren zodat die daar niet meer gaat knabbelen of zowiezo een middeltje dat helpt tegen de jeuk.???
Cari
Tijger
Tijger

Re: Kale plek door likken

Bericht door Cari »

Ik denk eerder dat je kat last heeft van vlooien. Bij de aanzet van de staart, op de rug zie je wellicht vlooienpoep voor zand aan? Een kat verzamelt daar nl echt geen zand :roll: . Een kat die niet te dik is kan ook overal bij en gaat niet aan zijn poten likken als zijn rug jeukt. Misschien zijn het 2 afzonderlijke problemen. Ik zou er eens een dierenarts naar laten kijken. Misschien heeft hij een allergie. Iets erop smeren wat hem ervan weerhoudt te bijten en likken terwijl hij jeuk heeft, is gemeen. Je moet het probleem oplossen, niet het symptoom.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
JLC
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door JLC »

Vlooien, dat zou heel goed mogelijk kunnen zijn. Waarschijnlijk heb je vlooienpoepjes gezien in plaats van zand. Ik adviseer je om naar de DA te gaan voor advies en in ieder geval een middeltje bij de DA te halen tegen vlooien.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
wodka

Bericht door wodka »

Hmm dat zou wel eens zo kunnen zijn ja..ik heb alleen niet gezien dat er iets kroop, maar daardoor kan het nog wel poep zijn?
JLC
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door JLC »

Ik heb weleens begrepen dat je een vlooienpoepje (is volgens mij zwart van kleur) op een stukje keukenpapier kunt leggen en dan bevochtigen met water. Als er een rood randje ontstaat, dan is er sprake van een vlooienpoepje. Je kunt als je regelmatig met een vlooienkammetje je kat kamt zelfs vlooien zien. Als je vlooien hebt, vergeet dan niet je huis goed stof te zuigen en omgevingsspray te gebruiken. Vraag hiervoor ook advies bij DA.
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Op het moment dat je de vlooien echt rond ziet lopen en springen, heb je een enorme hoeveelheid. Normaal zie je alleen hun poepjes.

De kattenbende in beeld
wodka

Bericht door wodka »

het was inderdaad vlooienpoep.. het huis is schoongemaakt.. gewassen wat er ook maar in de wasmachine kon, de kat heeft een pipetje gehad (advantage) en draagt nu ook nog een vlooienbandje en het huis is 2 keer vol gesprayt met omgevingsspray!! pff wat een karwei was dat!!
bedankt voor de tips!!! heeft echt geholpen en het is inderdaad zo dat als je een vlooienpoepje op vochtig keukenrol doet, dan wordt het roodachtig lijkt wel een beetje op roest!
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Gelukkig was 't maar vlooienpoep... Is dat vlooienbandje op aanraden van de dierenarts? Ik kan me dat niet voorstellen, lijkt me helemaal niet goed om te doen.

De kattenbende in beeld
JLC
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door JLC »

Fijn dat het opgelost is. Blijf wel regelmatig stofzuigen. Je kunt de omgevingsspray ook spuiten op de stofzuigerzak en dan gaan stofzuigen. Dan hoef je niet alles in huis onder de spray te spuiten. Omgevingsspray is ook gif en heeft geen fijne geur. Je kunt de omgevingsspray vooral goed gebruiken in plintjes, hoekjes en gaatjes waar je met de stofzuiger minder goed bijkomt.
Een vlooienbandje lijkt me niet nodig. Over een aantal weken zou je de vlooienkuur kunnen herhalen.
Plaats reactie