Kat plast uit nijd?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Cookiesmonster
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 okt 2009 13:06

Kat plast uit nijd?

Bericht door Cookiesmonster »

Beste lezers,

Ik heb 2 katers van 3 maanden oud.
Wanneer wij naar bed gaan of niet thuis zijn gaan de katten naar zolder. Ze hebben dan de zoldertrap en de gehele zolder (10x5) tot hun beschikking.
Op de zolder staat een krabpaal, voer, water en een schone kattenbak.

Wanneer de katten ons 's nachts horen lopen rennen ze (als ze ons horen) de trap af en gaan ze achter de deur zitten miauwen.
Meestal laat ik ze 's nachts zitten want ik wil weer gaan slapen.

Sinds kort vind ik tegen de deurpost plasjes aan van een kat. Ik herken het aan de geur. Ik weet zeker dat ze zindelijk zijn want ze gebruiken beide kattenbakken (2e in de huiskamer).
Hoe kan ik voorkomen dat ze plassen uit nijd (theorie van de dierenarts) of hoe kan ik voorkomen dat ze het daar weer doen. Het is nu namelijk al 3x gebeurd en mijn laminaat kan er niet zo goed tegen.

Alvast bedank

Thomas
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat plast uit nijd?

Bericht door Nyncke »

Goed schoonmaken met water met een beetje alkohol.

Verder, 1 van mijn katers doet het, het is een gedeelte nijd maar ook een gedeelte blaasgruis.
Ik zou dus eerst laten onderzoeken of er geen medisch component is.
Het nijdige gedeelte heb ik hulp gehad van een vrouw die met engelen praat, ze heeft een flesje gebrouwen en sindsdien heeft hij er zelden meer last van.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kat plast uit nijd?

Bericht door Roos en Minousch »

Ik zal gewoon de deur open gooien, dan ben je waarschijnlijk van het probleem af.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Cookiesmonster
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 okt 2009 13:06

Re: Kat plast uit nijd?

Bericht door Cookiesmonster »

Goh, wat een gouden tip. Helaas schiet ik dan mijn doel voorbij. :enaughty:
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat plast uit nijd?

Bericht door Cari »

Katten houden niet van dichte deuren - ik geef ze groot gelijk!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat plast uit nijd?

Bericht door Nyncke »

:lol: Dan hadden ze maar handjes moeten hebben om de deuren open te krijgen :lol:
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kat plast uit nijd?

Bericht door loek »

Thomas, Waarom gaan ze naar zolder? Mollen ze je huis als je er niet bent? En heb je dit vanaf het begin af aan zo gedaan?
Verder weet ik niet zo goed wat je kunt doen. Goed schoonmaken, (niet met chloor of iets anders wat ze lekker vinden) en evt. daarna nog een vieze geur erop spuiten (keep off o.i.d.) is denk ik iniedergeval belangrijk. Anders wordt het zo'n standaard 'pis plek'. Doet hij het alleen tegen die deur? Of ook soms ergens anders?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Cookiesmonster
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 okt 2009 13:06

Re: Kat plast uit nijd?

Bericht door Cookiesmonster »

Ja, ik ben inderdaad bang dat ze mijn huis mollen. Het zijn nog kinderen en weten nog niet goed wat ze wel en niet mogen. Ik heb ze vanaf begin af aan naar zolder gebracht. Ik moet wel consequent zijn anders wennen ze er niet aan. Hij pist alleen naast die deur en verder nergens anders. Keep off? Wat is dat?
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kat plast uit nijd?

Bericht door loek »

Het is inderdaad iniedergeval goed dat het consequent doet. Maar misschien valt dat mollen ook wel mee? Maken ze veel kapot als je erbij bent dan? Ergens is het goed natuurlijk dat je het vanaf het begin af aan gedaan hebt. Maar aan de andere kant heb je het ook niet uitgeprobeerd of het daadwerkelijk zo erg is.
Mijn kittens zijn gewoon in de huiskamer overdag. En volgens mij liggen ze het grootste gedeelte van de dag te pitten, en worden pas actief (en stout ;-)) als ik weer thuis ben. Maar is een lastige want uitproberen en vervolgens weer terugdraaien (weer naar zolder) wordt natuurlijk helemaal lastig.

Keep-off spray kun je kopen bij de dierenwinkel het bevat een vies geurtje voor de kat. Je kunt het gebruiken op je banken bijv. als ze die gebruiken als krabpaal.

Volgens mij is het zo dat als een kat eenmaal ergens binnen heeft geplast, de kans groot is dat hij dit vaker gaat doen op die specifiek plek. Vooral als er dan nog een herkenbare geur is (die wij misschien niet eens meer ruiken), dan is dat zijn 'plek om te plassen geworden'. Je weet nooit, mogelijk heeft hij er zelf een keer per ongeluk geplast....en is dit nu alleen maar een terugkerende plek omdat die geur er nog hangt?????

In het boek 'de kat' van Vicky Halls wordt aangeraden de plek schoon te maken met een mengsel van wasmiddel en water, droog maken, alleen water, droog maken en dan alcohol erop spuiten.

Verder moet je er zeker van zijn dat het geen medisch probleem is, maar dat lijkt me niet als het om 1 specifieke plek gaat. Maar daar kan alleen een da over oordelen natuurlijk! Ik iniedergeval niet!

En ik zou een extra kattenbak proberen. Soms houden ze elkaar (op subtiele wijze soms!) van de kattenbak af. Ook kun je gewoon een kieskeurige kat hebben, of de kat heeft een slechte ervaring gehad op deze kattenbak. De 'kattenbakformule' is 1 kattenbak per kat + 1. Nou hebben ze neem ik aan ook al een kattenbak beneden. Maar als ze een vrij lange tijd op zolder doorbrengen is daar dus langere tijd maar 1 kattenbak waar ze gebruik van kunnen maken. Dus (minstens) nog 1 erbij zou kunnen helpen. (dit alles uit het boek van Vicky Halls hoor...ben zelf geen kattenexpert die van mij zijn ook nog maar 6 mnd. Maar vind het wel aannemelijk klinken)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kat plast uit nijd?

Bericht door Roos en Minousch »

Mijn katten mogen overal komen, en ook mijn kitten, vanaf dag 1, ze heeft nog niets gemolt hoor, en tja....het blijven kittens, dus ze springen wel eens een keertje ergens op wat niet mag. Maar ik blijf er bij dat je gewoon de deur open moet doen, en lekker bij je laten slapen.
lekker met ze spelen voor dat je gaat slapen, en ze liggen de hele nacht te slapen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat plast uit nijd?

Bericht door Cari »

Ik sluit me hier helemaal bij aan. De beste manier om probleemgedrag te voorkomen, is zorgen dat ze happy zijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kat plast uit nijd?

Bericht door loek »

Ik weet niet...als deze katten dit gewend zijn, dan zijn ze niet per definitie niet happy. Ik kies hier persoonlijk ook niet voor, mijn katten zijn gewoon altijd in de woonkamer. Maar ik kies er bijv. wel voor dat ze niet op mijn slaapkamer komen. Zo moet iedereen in principe zijn eigen keuzes maken.
Maar inderdaad kun je je wel afvragen, nu er eenmaal sprake is van een vorm van 'probleemgedrag' wat de oorzaak is en of de oorzaak mogelijk ligt bij het feit dat deze kat inderdaad niet zo blij wordt van die zolder?

Hoe vaak zitten ze daar, als je niet thuis bent en 's nachts begrijp ik. Maar hoe vaak is dat, dat je niet thuis bent? En hoe lang achter elkaar?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Cookiesmonster
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 okt 2009 13:06

Re: Kat plast uit nijd?

Bericht door Cookiesmonster »

's avonds als we naar bed gaan, dan gaan ze naar zolder. Als ik op sta dan haal ik ze van zolder af, speel even met ze en ze zijn bij me als ik aan het ontbijten ben. Daarna gaan ze weer naar zolder tot 17.00u 's avonds.

Ik denk niet dat ze hiet "happy" zijn op zolder want als ik in de huiskamer zit dan gaan ze er ook wel eens zelf heen. Er ligt een deken die ze blijkbaar heel prettig vinden. Wanneer ik achter mijn computer zit op zolder zijn ze ook bij me.

Ik heb nu de kattenbak sinds een paar dagen op de piesplek staan en tot nog toe gaat het goed.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat plast uit nijd?

Bericht door Nyncke »

Tja, bij mij mogen ze ook niet overal komen, ze mogen in de huiskamer en de keuken.

Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen, bij mij willen ze ook naar boven, of naar de gang....maar dat is dus verboden gebied. Ze zijn ook niet blij dat ze dat niet mogen maar het is niet anders, ik wil ze niet op mijn slaapkamer...liever gerammel beneden aan de deur wat ik niet hoor dan aan mijn kamerdeur wat ik wel hoor.

Ik denk dat katten moeten leren waar ze wel en niet mogen komen, maar dat ze vaak willen zijn waar jij bent...alleen dat kan niet.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat plast uit nijd?

Bericht door Cari »

Ik zou niet weten waarom niet :???:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie