Buren met konijn en cavia willen dat ik m'n kat binnenhoud

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
mooie rooie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2009 21:28

Buren met konijn en cavia willen dat ik m'n kat binnenhoud

Bericht door mooie rooie »

Alle dieren zijn me lief.
Zelf hebben we een heel leuk vrolijk vriendelijk en lief katje, ze is 2 jaar nu, we hebben haar uit het asiel.
Ze doet keurig haar behoefte op de kattenbak. Ik heb haar graag thuis, maar als een van ons thuis is mag ze wel even buiten spelen, dan gaat ze meestal zo'n 2 uurtjes weg en daarna gaat ze ergens in huis een dutje doen, 's avonds en 's nachts is ze altijd thuis.
Helaas heeft ze wel eens een paar keer een muisje gevangen en ook een keer een vogel, daarom heb ik extra belletjes aan haar riempje gehangen, dat helpt, zeker voor vogels.
Maar we hebben buren (paar huizen verder, we wonen in een rijtjeswoning) die hun konijn en cavia elke dag van 's ochtens vroeg tot een uur of 11 's avonds los in de tuin laten lopen, ze hebben zelf hun tuin afgebakend zodat hun beestjes er niet uitkunnen, maar onze kat kan er dus wel in... Ik ben heel erg bang dat onze kat de beestjes wat aandoet. Ik moet er niet aan denken, vreselijk ! Natuurlijk heeft de buurvrouw gelijk als ze zegt dat het haar tuin is en dat haar beestjes daar los mogen lopen als ze dat wil. Zelf zou ik het niet durfen, alleen als ik thuis zou zijn zodat er iemand een oogje in het zeil houdt. Als mijn kat erin kan kunnen andere dat toch ook ? (4 jaar geleden heeft een andere kat al eens een diertje van hun doodgebeten) Ik heb ze geadviseerd om water naar onze kat te gooien, maar de buurvrouw zegt dat als ze aan de sleutel van de achterdeur draait onze kat meteen al wegsprint.
Ik probeer onze kat vaker binnen te houden, maar ze wil echt iedere dag even eruit, ze blijft anders maar klagen bij de achterdeur en klimt miauwend in de hor.
Wat moeten we doen ??? Heeft iemand een tip voor mij ?
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Buren met konijn en cavia willen dat ik m'n kat binnen houd.

Bericht door Zoeza »

je zou zelf ook je tuin af kunnen zetten. Dan kan jouw kat toch naar buiten maar niet uit de tuin. Ik vind dat jouw buurvrouw gelijk heeft. Zij hoeft geen "last" te hebben van jouw kat.

Mijn katten mogen niet buiten als ik niet thuis ben om ze in de gaten te houden. Mijn tuin is dan wel afgezet en ze hebben nog niet geprobeerd om eruit te komen maar ik weet ook niet hoe inventief ze zijn.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Buren met konijn en cavia willen dat ik m'n kat binnen houd.

Bericht door Camoth »

Inderdaad wat Zoeza al zegt: zet de achtertuin af zodat de kat niet weg kan. Het is ook heel gevaarlijk voor katten om los buiten te lopen met al het verkeer, dierenbeulen en dingen als opgesloten worden in schuurtjes etc etc.

Gewoon de tuin beveiligen of een kattenren maken ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
mooie rooie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2009 21:28

Re: Buren met konijn en cavia willen dat ik m'n kat binnen houd.

Bericht door mooie rooie »

Ja, Zoeza en Camoth, daar heb ik ook aan gedacht... maar dat is een beetje moeilijk... We hebben maar een kleine tuin en die delen we met de directe buren... (die hebben ook een kat, maar die is al ouder en dus minder ondernemend)
Ons katje is verder bevriend met alle buren...
Ik ga er nog eens goed over nadenken, voorlopig hou ik haar binnen...
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Buren met konijn en cavia willen dat ik m'n kat binnenhoud

Bericht door Camoth »

Misschien kan het dan in overleg? Als hun kat toch niet zo ondernemend meer is vinden ze het vast niet zo erg.
En dat de tuin klein is, dat is juist handiger met afzetten ;-)

Denk er nog maar overna inderdaad.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Buren met konijn en cavia willen dat ik m'n kat binnenhoud

Bericht door Umimeis »

??? Als jouw kat in hun tuin kan komen kunnen andere katten (behalve die kat van je andere buren dan) er toch ook in komen?

Maar goed, ik zou je tuin afzetten als ik jou was. Want mochten die beestjes van de buren toch gepakt worden door een kat, dan ligt in elk geval niet de schuld bij jou omdat jij je tuin hebt afgezet.
Gebruikersavatar
mooie rooie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2009 21:28

Re: Buren met konijn en cavia willen dat ik m'n kat binnenhoud

Bericht door mooie rooie »

Ja, Tiger, dank je, zo zie ik het ook...
Dan krijgt ons katje in ieder geval niet de schuld...


Ik hoorde trouwens dat 4 jaar geleden ook een diertje van die mensen door een kat (niet de onze!) was doodgebeten...
En we hebben ook wel eens een roofvogel in de buurt gehad, die had een duif te pakken, de hele straat was bezaaid met veertjes, dat komt natuurlijk niet vaak voor, maar zo'n vogel zou ook een cavia of een konijn kunnen pakken...

Wat ik alleen wel heel erg jammer zou vinden als ik de tuin 'hermetisch' afsluit: alle andere buren vinden ons katje hartstikke leuk, ze is zelfs 'bevriend' met mensen met honden, ze speelt ook echt met andere katten uit de buurt en dat zou ik haar dan ontnemen... echt moeilijk vind ik dit...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Buren met konijn en cavia willen dat ik m'n kat binnenhoud

Bericht door sandy »

Niet alleen jij hebt hier een verantwoordelijkheid, die mensen ook.
Want inderdaad, er zijn ook roofvogels en marterachtigen die zo'n dier wel rauw lusten, dus zij horen er ook voor te zorgen dat andere dieren niet bij hun dieren kunnen komen.
Het is hoe dan ook gewoon niet veilig om je kleine dieren vrij in je tuin te laten, ik heb een levensgrote overdekte ren voor mijn konijnen omdat de realiteit nou eenmaal is dat er roofdieren zijn.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Buren met konijn en cavia willen dat ik m'n kat binnenhoud

Bericht door Zoeza »

Dat ben ik helemaal met je eens Sandy. Een huisdier is een huisdier en daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Zou daar een wet of iets voor zijn?

Het is helaas wel zo tegenwoordig dat als je baasjes aanspreekt over hun dieren je dat niet in dank afgenomen wordt. Als je iemand met een hond vraagt zijn hond aan de lijn te doen in plaats van loslopen waar dat niet mag, krijg je een snauw en een grote mond terug om maar een voorbeeld te geven. Als je tegen de buren zegt dat je een kwestie hebt met hun kat omdat ze op mijn bank heeft zitten poepen dan praten ze niet meer met je.
Gebruikersavatar
mooie rooie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2009 21:28

Re: Buren met konijn en cavia willen dat ik m'n kat binnenhoud

Bericht door mooie rooie »

Super lief dat jullie allemaal zo met me meedenken :grin:

M'n kat is ondertussen haast niet meer te houden, zit telkens voor het raam, krabbelt aan de deur en klimt miauwend (klinkt echt heel zielig) in de hor... echt niet leuk... ze is het natuurlijk ook gewend om iedere dag eventjes naar buiten te gaan...

Ik ben aan het uitzoeken of er een wet voor is... heb net een mail gestuurd naar Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren, hopelijk kunnen ze me meer vertellen...
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Buren met konijn en cavia willen dat ik m'n kat binnenhoud

Bericht door Zoeza »

Probeer je kat (ik ben de naam ff kwijt of had je die nog niet genoemd?) af te leiden. Maak het leuk om binnen te blijven. Beetje extra verwennen mag best hoor ;-)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Buren met konijn en cavia willen dat ik m'n kat binnenhoud

Bericht door Umimeis »

Wat ik alleen wel heel erg jammer zou vinden als ik de tuin 'hermetisch' afsluit: alle andere buren vinden ons katje hartstikke leuk, ze is zelfs 'bevriend' met mensen met honden, ze speelt ook echt met andere katten uit de buurt en dat zou ik haar dan ontnemen... echt moeilijk vind ik dit...
Ja, dat is inderdaad jammer, misschien willen die buren ook wel hun tuin afzetten en dan een kleine opening maken zodat beide katten niet naar de andere buren kunnen, maar nog wel elkaar kunnen opzoeken.


Zoeza schreef:Dat ben ik helemaal met je eens Sandy. Een huisdier is een huisdier en daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Zou daar een wet of iets voor zijn?

Het is helaas wel zo tegenwoordig dat als je baasjes aanspreekt over hun dieren je dat niet in dank afgenomen wordt. Als je iemand met een hond vraagt zijn hond aan de lijn te doen in plaats van loslopen waar dat niet mag, krijg je een snauw en een grote mond terug om maar een voorbeeld te geven. Als je tegen de buren zegt dat je een kwestie hebt met hun kat omdat ze op mijn bank heeft zitten poepen dan praten ze niet meer met je.
Dat probleem heb ik ook met mijn buren. Die lopen hier los op de galerij en poepen de boel hier onder. Heb ze al een paar keer op aan gesproken en ik krijg dan een grote bek terug. Die honden zitten ook achter de katten aan hier die hier in de buurt komen.
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Buren met konijn en cavia willen dat ik m'n kat binnenhoud

Bericht door Zoeza »

misschien willen die buren ook wel hun tuin afzetten en dan een kleine opening maken zodat beide katten niet naar de andere buren kunnen, maar nog wel elkaar kunnen opzoeken.
Dat is een goed idee zeg!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Buren met konijn en cavia willen dat ik m'n kat binnenhoud

Bericht door Umimeis »

Ja, inderdaad ...waarom niet. Als beide partijen het fijn vinden dat de katjes goed met elkaar overweg kunnen?

Tja, soms heb ik nog wel een helder moment ...en dat op een maandag! :lol:
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Buren met konijn en cavia willen dat ik m'n kat binnenhoud

Bericht door Zoeza »

goh, dan wil jou op vrijdag wel eens zien ;-)
Plaats reactie