Kitten kennis maken met nieuwe kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
beestenboel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2009 12:50
Locatie: Noord-Brabant

Kitten kennis maken met nieuwe kitten

Bericht door beestenboel »

Hallo allemaal,

Al een tijdje niets meer van me laten horen. Onze kater Casper is inmiddels bijna 4 maanden en echt een schatje. Hij spint al als er tegen hem gepraat wordt en is ontzettend speels. Soms 'bespringt' hij ons (zonder nagels) en dat is echt een beetje eng, maar dat straffen we af door hard Nee te roepen. Dat leert hij nu al aardig. Na het spelen komt hij graag op schoot om heerlijk in slaap te vallen. Zaterdag komt ons tweede poesje Kira! De kinderen tellen de nachtjes af. Maar hoe kan ik Casper en Kira nu het best aan elkaar laten wennen? De één zegt dat het langzaam opgebouwd moet worden en de ander dat je ze gewoon direct bij elkaar kunt zetten. Ik wil de kennismaking goed laten verlopen want als dat fout gaat, schijnt het moeilijk zijn om het te herstellen.
Casper is dus bijna 4 maanden en Kira pas 10 weken.
Toen Casper kwam hadden we door omstandigheden een kleine week een kater in huis (twee jaar oud) en daar ging hij tegen blazen en slaan met zijn pootje. Een heel klein poesje tegen een grote kater!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten kennis maken met nieuwe kitten

Bericht door Cari »

Wat ik zelf zou doen is, als je thuiskomt, Kira in het reismandje even door Casper laten besnuffelen en dan Casper de kamer uit.
Laat Kira even een uurtje/ half uurtje de kamer verkennen en laat dan Casper erbij. Ze zal best even blazen en bang zijn, maar op die leeftijd geeft het eigenlijk nooit problemen. Blijf er wel bij en indien nodig, leidt ze af met een speeltje, maar in principe even gewoon hun gang laten gaan.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
beestenboel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2009 12:50
Locatie: Noord-Brabant

Re: Kitten kennis maken met nieuwe kitten

Bericht door beestenboel »

Bedankt voor de tip Cari. Spannend morgen, we gaan het op deze manier proberen. Al ben ik bang dat juist Casper erg gaat blazen en uithalen. Hij is echt een enorm sociale kat naar mensen toe, maar naar katten....Toen Casper kwam hadden we een tijdelijke 'kater-logé' en hij begon direct te blazen en uit te halen, hoe klein hij ook was!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten kennis maken met nieuwe kitten

Bericht door Cari »

Dat is niets anders dan angst. Hij dacht waarschijnlijk "de beste verdediging is de aanval!" Ze zullen waarschijnlik allebei gaan blazen en misschien grommen. Als het niet uit de hand loopt, gewoon laten gaan ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Kitten kennis maken met nieuwe kitten

Bericht door Zoeza »

Geef het even tijd. Het is logisch dat ze even aan elkaar moeten wennen. Komt vast goed. Succes!
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kitten kennis maken met nieuwe kitten

Bericht door Roos en Minousch »

Cari schreef:Wat ik zelf zou doen is, als je thuiskomt, Kira in het reismandje even door Casper laten besnuffelen en dan Casper de kamer uit.
Laat Kira even een uurtje/ half uurtje de kamer verkennen en laat dan Casper erbij. Ze zal best even blazen en bang zijn, maar op die leeftijd geeft het eigenlijk nooit problemen. Blijf er wel bij en indien nodig, leidt ze af met een speeltje, maar in principe even gewoon hun gang laten gaan.
Zo doe ik het altijd, en gaat inderdaad altijd goed.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
beestenboel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2009 12:50
Locatie: Noord-Brabant

Re: Kitten kennis maken met nieuwe kitten

Bericht door beestenboel »

Gisteren hebben we Kira opgehaald. Een lief klein poesje van 10 weken oud. Lapjes met wit en een super lief koppie. Haar moeder is een echte main coon, dus ze zal waarschijnlijk steeds mooier worden.We wisten al dat het een pittige dame is en we kunnen dat nu al beamen! Onbevangen besnuffelt ze alles, speelt met alles wat rolt of wiebelt, eet, drinkt en slaapt prima. Ze zit nog alleen in de speelkamer en al staat de deur open, ze durft toch nog niet verder te komen. Onze kater Casper vindt het tot nu toe maar niks. Hij besluipt haar en heeft al flinke meppen uitgedeeld. Blazen en grommen is nu aan de orde van de dag. Kira trekt zich er weinig van aan en gaat rustig zitten eten! Ze slaat ook gewoon terug. Casper is een held op sokken want als ze één keer blaast is hij weg! Om vervolgens weer een nieuwe poging te wagen. Hij wil ook steeds onder haar staart snuffelen en daar is Kira niet van gediend.Toch speelt Casper ook met balletjes en alles wat voorbij komt en gaat uit het etensbakje van Kira zitten eten.
Soms wil ik Kira wat rust gunnen en Casper wat extra aandacht en neem hemdan mee naar de woonkamer. Maar zodra Kira alleen is gaat ze klagelijk zitten miauwen, ze wil graag gezelschap!
Jullie zien het: We vermaken ons prima met die twee boeven die nog erg aan elkaar moeten wennen!
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Kitten kennis maken met nieuwe kitten

Bericht door Zoeza »

vòòr je het weet, plaats je hier een foto hoe ze samen in een mandje liggen (hoop ik ) :lol:
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten kennis maken met nieuwe kitten

Bericht door Cari »

Pittige tante, die Kira :grin: ! Wacht maar....straks wordt Casper helemaal verliefd :pdtdan: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
beestenboel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2009 12:50
Locatie: Noord-Brabant

Re: Kitten kennis maken met nieuwe kitten

Bericht door beestenboel »

Pffff, nou Kira is nu drie dagen hier en Casper en zij vechten elkaar af en toe de tent uit! Grommend en blazend rollen ze als één kluwe over het kleed in de kamer. Casper jaagt Kira heel de kamer door.Het schijnt dat ik niet moet ingrijpen zolang er geen bloed vloeit, klopt dat? Moeilijk!
Meneer en mevrouw doen niet voor elkaar onder en laten elkaar ook wel momenten met rust. Ze eten uit elkaars etensbak zonder dat de ander boos wordt. Vanmiddag lagen ze allebei op de bank. Wel een eind uit elkaar, maar toch.....
Maar ze vechten echt met 'pauzes' heel de dag door. Is er nog hoop????
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Kitten kennis maken met nieuwe kitten

Bericht door Zoeza »

Natuurlijk is er hoop! Er is altijd hoop :-P

Kittens spelen nogal hardhandig soms. Ze doen elkaar geen pijn maar leren op deze manier hun grenzen kennen en aan te geven. Als het echt te ver gaat, stoppen ze er echt wel mee. Ze spelen tikkertje, verstoppertje, judo, enz.

Ze zijn als ik het goed gelezen heb nog maar minder dan een week bij elkaar? Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat jij binnen nu en korte tijd kan genieten van hun spelen en je geen zorgen meer maakt.

Mocht het echt uit de hand gaan lopen, dan moet je je natuurlijk wel zorgen gaan maken!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten kennis maken met nieuwe kitten

Bericht door Cari »

Niet ingrijpen :ethink: .... het klinkt wel behoorlijk heftig :eeh: .
Ze kunnen behoorlijk ruw met elkaar spelen, maar als ze blazend en grommend in een kluwen over 't tapijt gaan, dan is er op dat moment geen sprake meer van spel. Spel gaat vrijwel stil. Wel wat gekreun en gemauw en gepiep af en toe, maar geen blazen en grommen! Merk je dat het erger wordt, dan zou ik zeker ingrijpen. Aan de andere kant, als het minder heftig wordt en de tussenpozen groter en ze slapen steeds dichter bij elkaar, dan komt het wel goed. Eten ze uit elkaars etensbak terwijl de ander erbij is? Dat is een heel goed teken :grin: .
Zit Casper altijd achter Kira aan of ook andersom?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
beestenboel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2009 12:50
Locatie: Noord-Brabant

Re: Kitten kennis maken met nieuwe kitten

Bericht door beestenboel »

Hallo Cari en Zoeza,

Bedankt, ik heb weer hoop!
Ze eten inderdaad uit elkaars etensbak als de ander erbij is, dat vinden ze prima!
Het vreemde is dat ik al een paar keer gezien heb dat Casper eerst Kira gaat likken/wassen en dan al gauw begint te bijten en vervolgens begint met vechten.
Vandaag lag Casper in zijn mand (die dus écht van hem is) en Kira kwam er ook in. Casper begon haar te wassen, heel lief, maar al gauw weer vrij hard te bijten. Dat wil Kira niet en dan wordt het weer vechten. Hebben jullie hier een verklaring voor?
Soms lijkt het (zoals jullie al zeiden) op spelen, want dan gaat het geruisloos.Ze rollebollen dan over elkaar heen.
Casper is wel degene die steeds begint. Hij is nu vier maanden, zouden de hormonen ook een rol kunnen spelen? Hij bespringt Kira vaak, maar Kira gaat dan meteen op haar rug liggen.
's Nachts houden we ze nog gescheiden want ik wil wel een oogje in het zeil kunnen houden. Vandaag heb ik ze voor het eerst ongeveer twee uur samen alleen gelaten. Ze leefden nog toen we terug kwamen!
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Kitten kennis maken met nieuwe kitten

Bericht door Zoeza »

Ik zie alles wat jij beschrijft hier meerdere malen per dag. Het kan er hard aan toegaan maar het loopt zelden uit de hand. Hier tenminste nog nooit.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten kennis maken met nieuwe kitten

Bericht door Cari »

Je hebt 2 pittige beestjes in huis! Als Casper echt recht bovenop haar springt en haar stevig in haar nek pakt, kunnen dat al wel de hormoontjes zijn, al is dat behoorlijk vroeg. Ik zou zeker niet te lang wachten met zijn castratie. Maar ik denk dat Casper een klein macho'tje is dat Kira heel leuk vindt, maar er wel graag de baas over is ;-) . In ieder geval staat Kira haar mannetje en wordt ze niet bang van hem. Komt helemaal goed :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie