Dames blijven knokken

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Dames blijven knokken

Bericht door Pamvd »

Hallo allemaal,
Ik heb toch een vraagje over 2 van mijn meisjes.
Ik heb 12 katten, 4 katers en 8 poezen (zij zijn allen gesteriliseerd/gecastreerd op de 4 jongsten na die nu 4 mnd oud zijn).
Zij kunnen allemaal prima met elkaar overweg, maar tussen Simoontje en Noortje blijft het vechten (tot bloedens toe!).
Zij hebben écht vanaf het begin al de pest aan elkaar (wederzijds),en hoewel Noortje hier nu alweer 4 maanden woont met haar kittens (mijn man heeft Noortje gevonden op het dak met haar 5 pasgeboren kittens, waarvan er 4 gebleven zijn.

Daarom houden wij ze nu maar gescheiden, en hebben we Noortje en Simone afwisselend op de boven- of benedenverdieping.
Boven hebben ze onze slaapkamer , 2 grote kattenkamers met klimpalen tot aan het plafond+bakken+slaapplekjes, mandjes, eten&drinken+zolder+hal, beneden een grote woonkamer en afgezette tuin en een garage met dezelfde speel en klimdingen, kattenbakken, eten&drinken, slaapplekjes als boven.
We wisselen ze een paar keer per dag om, zodat beidden lekker in de tuin kunnen.
Wat ik mij afvraag; zou dit ooit nog goed komen of blijven ze nu altijd een hekel aan elkaar houden?
Het is wel goed te doen zo hoor, en ze vinden het geen van beidden erg om of boven óf beneden te zijn, maar het is gewoon zo jammer.
Je wilt gewoon dat ze goed (of tenminste normaal) met elkaar overweg kunnen, maar goed, zíj hebben elkaar niet uitgezocht he? ;-) )

Ook plast Simone soms op plekken waar Noortje heeft gelegen.
Ze heeft geen blaasontsteking, dit heb ik al een paar keer laten onderzoeken, ik heb 10 kattenbakken staan, en hou ze héél goed schoon, ook gebruik ik Feliway stekkers en spray op de plekken waar Noortje ligt en Simone vervolgens heeft geplast.
Dat plassen vindt ik best wél een probleem overigens....

Heeft iemand nog goede tips betreft de acceptatie en het plassen???

groetjes van Pam
Laatst gewijzigd door Pamvd op 13 sep 2009 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Dames blijven knokken

Bericht door Mandy »

Pfff wat een situatie zeg!

Ik weet zelf ook niet zo precies wat te doen eraan want hier is ongeveer het zelfde aan de hand..
ff in het kort: Mietsie hebben wij al langer ze is nu 1,5 jaar.
Daarna is Max erbij gekomen die is nu 5mnd.
Maar het is zo Mietsie kan nauwlijks over de grond lopen of Max flits al achter haar aan.
Hij bijt dat naar haar en zelf denk ik dat 't speels bedoeld is.
Maar Mietsie die trekt zich terug op de gang daar ligt zij dan in haar mandje.
Ook als Mietsie in de kamer ligt ergens en Max ziet dat dan gaat hij letterlijk boven op haar zitten en gaat bijten.
Mietsie doet totaal niets terug ze blaast wel, en heel erg af en toe slaat ze een keer.
Overdag laten wij ze samen, en in de nacht slaap ik met Mietsie in de woonkamer opm de slaapbank en me vriend met Max op de slaapkamer.
Nu weet ik zelf niet of we hier goed aan doen, maar overdag zijn ze wel samen ;-)
Love cats
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Dames blijven knokken

Bericht door nona_toma »

Wij hebben ook precies hetzelfde gehad !

Bij ons was de oudste soms zo bang dat er echt spetters van haar behoefte in de kamer lagen, of ze mocht de toiletten niet in (die worden ook strikt schoongehouden en ze hebben ieder een eigen).
Wij zijn begonnen met bach resecue, sinds een week feliway verdamper (wat tot nu toe het beste resultaat geeft) en azijn op deurmat verspreiden (op de deurmat word behoefte gedaan).
Misschien kun je ze herintroduceren? Maar dat lijkt me met zoveel katten best een opgave, of kun je denken aan een gedragstherapeute..
Ik weet niet of ik links mag plaatsen, zo niet, let me know dan haal ik hem gelijk weg. Maar wellicht heb je wat aan deze site:

[url verwijderd door admin - de info is ook op dit forum te vinden]
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Dames blijven knokken

Bericht door Roos en Minousch »

Soms heb je gewoon katten die elkaar niet kunnen luchten of zien..
Je moet misschien in gedachte houden dat als de situatie echt uit de hand gaat lopen om er 1 te herplaatsen, ik ben bang dat zelfs met een gedrags therapeut niet gaat lukken, maar als jij zo vrede hebt met het steeds wisselen, dan is het ook goed natuurlijk.
Waarschijnlijk zijn het 2 dominante dames. Sterkte.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Re: Dames blijven knokken

Bericht door Pamvd »

Hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Bij jullie is het bijna nog heftiger lees ik zo, Mandy en Nona-Toma.
Het is toch wel heel erg Mandy, dat je vriend en jij apart moeten slapen............
Kunnen de poezen 's nachts niet apart ? of heb je daar de ruimte niet voor???

Ik had al gelezen dat het best veel voorkomt , wat ergens ook wel logisch is, want tenslotte hebben de katten elkaar niet uitgezocht, dat hebben wij gedaan, en dan kún je soms problemen verwachten helaas....
En het zijn inderdáád twee héle dominante dames Roos&Minousch ;-)

Ik kreeg 'elders' ook de tip een gedragstherapeute in te schakelen, daar ben ik ook wel voor, maar ik vraag mij - net als Roos&Minousch- af of dat nog daadwerkelijk iets kan toevoegen.
Ik kreeg daar het antwoord dat ik teveel katten bij elkaar heb, en bij wijze van spreken een kasteel zou moeten hebben om ze genoeg ruimte te geven.

Maar mijn katten zijn écht waar, superelaxed, en stralen zoveel rust, tevredenheid en geluk uit .
Katten zijn mijn leven, en met 25 jaar lang katten om mij heen zie ik wel of een kat goed in zijn vel zit of erg gestresst is, zoals ik ook direct voel als één van hen ziek is of gaat worden (Volgens mijn dierenarts ben ik zelf een kat in mensenvel :lol: )

Ook Noortje en Simone stralen verder uit dat zij gelukkig zijn, maar zij moeten alleen niet samen zijn ;-)
Verder heb ik echt een groot huis, tuin en garage, en de katten mogen overal komen.
Het huis is helemaal op de katten ingericht met op elke kamer , boven en beneden (zelfs onze slaapkamer) plekjes waar ze kunnen liggen, kattenbakken, eten en drinken, grote krab/klimpalen tot aan het plafond, en speelgoed.
Noortje en Simone heb ik al op de bachdruppels
Heb overal feliwaystekkers

Op zich heb ik er inderdaad wel vrede mee de 2 dames gescheiden te houden, zowel mijn man als ik zelf gaan daar zonder stress mee om, en alle katten gaan gewoon lekker hun gangetje, want de rest kan wél met zowel Simone als Noortje opschieten gelukkig.
En op haar kittens zijn ze allemaal stapel.

Met plasprobleem van Simone zijn we wel bezig, ik heb het idee dat we daar wel wat vorderingen in maken.
Zo kwam ik er vd week ook achter dat Simone liever niet op een kattenbak met deksel gaan, nu heb ik er ook twee open bakken bijstaan, en daar gaat ze liever op; kan ze alles zien wat er om haar heen gebeurd
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Dames blijven knokken

Bericht door Mandy »

Wij kunnen Mietsie in de woonkamer laten, maar ik vind het belangrijk dan ze beide evenveel aandacht krijgen!
En zoiets komt inderdaad best veel voor.
Maar of het hier echt zo erg is dat ik een gedragstherapeut nodig heb denk ik niet.
En ik ben gewoon eerlijk dat zouden wij ook niet kunnen financieren.
Wij leggen per maand wat weg voor de katten voor als ze ziek zijn enzo.
Mietsie die is verzekerd, dat had ik al gedaan toen ik nog alleen woonde.

Als ze iets hebben dan sprint ik meteen met ze naar de dokter, en Miet sie die is nogal een pechvogeltje wat dat betreft.
Maar ik denk zelf ook dat als Max gecastereerd is dat ie wel al rustiger gaat worden, en als dat niet helpt wil ik iets pakken wat je in het stopcontact kan doen, zouden ze ook iets rustiger van worden!
Dat heb ik van iemand gehoord dat zoiets bestaat!
Love cats
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Dames blijven knokken

Bericht door nona_toma »

Castreren geeft over het algemeen ook veel rust, maar dat hielp bij ons ook niet.
Met een gedragstherapeut kan je ook bellen voor tips om het zelf op te lossen.
En ik ben erg enthousiast over de feliway verdamper, deze stop je in het stopcontact en verspreid een geur die katten rustig maakt. Niet dat ze dus onder invloed zijn, maar geeft de geur af waar ze zelf ook rustig van worden. Neemt dus ook het stress gevoel een beetje weg.
Ook die bach rescue helpt hier goed. Druppeltjes in het water die hen ook rustiger maakt.
Succes!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Re: Dames blijven knokken

Bericht door Pamvd »

Ik vindt het erg lief van je Mandy dat je apart slaapt met de kat, je hebt écht hart voor je dieren en hebt duidelijk alles voor ze over, dat kan ik erg waarderen. :eclap:
Het helpt vast ook wel als Max straks gecastreerd is. katertjes van 5 maanden zijn nog erg wild en speels en maf en houden van pesten, ik heb er hier ook één rond lopen (Morris), hij is ook mega ondeugend en springt boven op zijn moeder Noortje en zijn 3 zusjes.
Met de andere 3 katers doet hij helemáál stoer, hij copiërt àlles van ze, de leuke en minder leuke dingen, en ze dragen hem 'op handen' waardoor ie zich nóg stoerde voelt..... :lol:

Goeie tip Nona_toma van de bachdruppels door het drinken, die ga ik ook uitproberen.
Verder heb ik toch een afspraak gemaakt met een gedragstherapeute, (oevallig woont er een erkende therapeut in mijn woonplaats), zij komt a.s vrijdag langs, ik hou jullie op de hoogte, en wie weet kan ik weer goede tips aan jullie doorgeven.
Groetjes van Pam
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Dames blijven knokken

Bericht door Mandy »

Ja een hart voor dieren heb ik zeker weten wel ja!
Er mag niets aan de diertjes komen, want dan word ik erg boos..
En ik doe dit graag met Mietsie apart slapen, Mietsie heeft zo haar rust en ligt lekker bij mij op een dekentje wat ik voor haar neer leg!
Maar hoeveel kost zo gedragstherapeute dan??
Want wij zijn financieel niet zo sterk en weten niet of wij dat dan kunnen betalen.
Wij leggen wel elke maand wat weg voor de katten voor het geval mocht er wat zijn, maar we hebben nog niets kunnen sparen omdat Mietsie paar keer naar de DA geweest is, zelf nog een operatie gehad..
Love cats
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Re: Dames blijven knokken

Bericht door Pamvd »

Ik durf niet precies te zeggen wat het gaat kosten, maar het lijkt mij in jullie geval echt niet nodig joh.
Jullie Max is pas 5 maanden, dat komt écht helemaal goed, geloof mij.
Groetjes v Pam
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Dames blijven knokken

Bericht door nona_toma »

Niet om je bang te maken, maar bij ons begon het ook met 5 maand en dat speelt nu dus nog steeds.. en wij zijn 9 maanden verder. Dus ik zou niet te hard roepen dat een therapeute niet nodig is. Maar goed, dat is mijn mening naar de ervaringen die ik heb opgedaan.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Re: Dames blijven knokken

Bericht door Pamvd »

Hallo Mandy en Nona_Toma,
Ik heb ook alles voor mijn beestjes over hoor; kom niet aan mijn dieren want dan kom je aan mij, en met onze zieke oude Jess(hondje) heb ik ook weken beneden geslapen, dus ik snap je helemaal mandy :grin:
Bij ons gaan de dieren ook vóór alles, kleding, vakantie, ik vindt dat écht niet belangrijk, wel dat ze goed te eten hebben, en dat we de dierenarts kunnen betalen (want daar vlieg ik ook heen als ik het niet vertrouw).
En ik eet liever een week brood dan dat zij geen goed eten hebben; voor het geld voor de dierenarts overval ik desnoods een bank!! ;-)
Toch moeten wij nu ook even de gedragstherapeute uitstellen, het kost 145,00, en dat hebben we er uiteraard voor over, maar ook bij ons is het even krap.
Mijn man is net ontslagen wegens overname van het bedrijf, en we hebben Pluis (onze lieve rood/witte kater) net heel erg ziek gehad , en die rekening vd dierenarts moeten we éérst nog aflossen.
Gelukkig is Pluis inmiddels helemaal hersteld, en Noortje en Simone gescheiden houden moet dan maar.
Zij lijken er zelf helemaal geen moeite mee te hebben gelukkig.
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Dames blijven knokken

Bericht door nona_toma »

Ja, het kost een hoop geld. Wij hebben het geld er ook niet voor, heb het ook moeten doen met telefonische consulten en een internet research.
Gelukkig staan er op internet een hoop tips en veel informatie, maar met veel liefde en geduld kom je ook een eind.
Mijn eerdere bericht was trouwens niet als aanval bedoelt hoor, net als dat ik je echt niet wil verplichten een therepeute te nemen. Maar met zoveel katten lijkt het me best lastig om het allemaal goed t doen, dan is het misschien een idee om hulp van buitenaf in te schakelen. Was bedoelt als tip en niet om jou manieren af te kraken ;) Je hebt heus het beste met je katten voor, anders zat je je niet op deze site te verdiepen in hun problemen! ;-)
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Re: Dames blijven knokken

Bericht door Pamvd »

Hoi Nona_Toma,
Ik voelde mij ook beslist niet aangevallen door je eerste berichtje hoor.
ptegen.
Zo heb ik vandaag ook de rescue druppels gehaald (tip van jou), en heb ik Noortje en Simone gisteren samen laten eten; de dames hadden aanvankelijk niets in de gaten, zij stonden zelfs samen uit één 'dubbel' bakje te eten :shock: TOT zij elkaar plotseling in de ogen keken en toen was het weer bingo en sloegen zij allebei op tilt :eshifty: , (kon nog ingrijpen,maar goed).
Misschien kost het gewoon nog veel tijd, extra aandacht en geduld en zullen zij elkaar op een (mooie) dag accepteren, we geven in elk geval NIET op :grin:
Het is al zo bijzonder dat de rest allemaal wél heel goed met elkaar overweg kan.

*kreeg vanmiddag nog een 'mooi' kadootje van Renee (de zwart-witte kater), toen ik uit mijn werk kwam: hij stopte een dode kikker in mijn tas :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
My God, wat goor!!
Moest het arme diertje eruit vissen en heb hem maar door de wc gespoeld.
Wij hebben een grote vijver waar dekikkers uitkruipen en de pechvogels belanden in de bekjes van Gorden, Renee en Pluis :icon_shifty:
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Dames blijven knokken

Bericht door nona_toma »

haha ja dat probleempje gebeurde hier ook. Wij geven ze ook nog pasta tegen haarballen, daar worden ze ook erg enthousiast van en kunnen ze wel ineens naast elkaar zitten. Ze zijn dan zo enthousiast uit de tube aan het likken dat ze elkaar soms een likje geven over het hoofd of ergens anders.. en wanneer ik de tube weg haal, dan haalt eentje gauw uit.
Maar tijd heelt alle wonden, ook hier is alles bijna goed. Die van mij word alleen nog vervelend tijdens het eten. Als ze samen in de keuken wachten tot de bakjes gevuld zijn kan de jongste het niet laten om nog een klauw aan de oudste te geven, als ik me omdraai kijkt hij me heel lief en slijmerig aan :???:
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Plaats reactie