# Kitten kennis maken met andere kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
beestenboel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2009 12:50
Locatie: Noord-Brabant

# Kitten kennis maken met andere kitten

Bericht door beestenboel »

Hallo Kattenvrienden,

Voor het eerst op het forum! Wij hebben in het verleden altijd met veel plezier katten gehad en nu weer sinds twee weken een schat van een katertje van nu ruim 12 weken. Hij spint al als er iemand tegen hem praat en kroelt en speelt er op los. Het is een brutaaltje en hoefde hier absoluut niet te wennen. Hij krijgt veel aandacht van onze drie kinderen (5, 8 en 11 jaar).Hij is nu onze enige kat.
Nu mijn vraag: We willen voor hem een maatje in huis halen, ook een kitten van 10 á 12 weken. Hoe kan ik de kennismaking goed laten verlopen? Ze zomaar bij elkaar zetten of langzaam opbouwen? En hoe zal ik het 's nachts doen?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten kennis maken met andere kitten

Bericht door Cari »

Hallo Beestenboel, welkom!
Leuk dat je een maatje voor je kitten zoekt - 2 is zoveel leuker dan 1.
Je kan ze op deze leeftijd rustig bij elkaar zetten. Ze zullen misschien even blazen en grommen, want ook kittens hebben even tijd nodig. Maar al gauw zullen hun nieuwsgierigheid en speelsheid 't winnen. Je kan in 't begin als 'buffer' dienen: speel met een sliertje of veter o.i.d me ze. Voor je 't weet racen ze er samen achteraan :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Kitten kennis maken met andere kitten

Bericht door Uumie »

Ik ben het eens met Cari, over het algemeen zijn kittens heel flexibel en kun je ze gewoon bij elkaar zetten. Ook 's nachts kunnen ze prima bij elkaar zitten. Al zul je planten en breekbare dingen misschien liever even onbereikbaar maken voor ze. ;) Veel plezier met je kleintje(s)!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
beestenboel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2009 12:50
Locatie: Noord-Brabant

Re: Kitten kennis maken met andere kitten

Bericht door beestenboel »

Bedankt voor de leuke reacties! Heel fijn als er mensen met je meedenken die ook zo van katten houden.
Vanmiddag zijn we naar enkele kittens wezen kijken en we tijfelen nu over een kleine kater of een kleine poes. Het poesje vinden we bijzonder leuk, maar we willen geen nestje. Ze moet nog even bij haar mama blijven en mag begin oktober komen, ze is dan ruim 10 weken. Onze kater Casper is dan 4 maanden. Kan dat dan nog samen, gezien zijn leeftijd?
En vanaf wanneer gaat hij haar 'meer dan leuk' vinden???
We kunnen bijna niet wachten!
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Kitten kennis maken met andere kitten

Bericht door Sannie_xx »

Ik denk dat het verschilt per kat.
Vier maanden en 10 weken moest best kunnen toch? Met vier maanden is het ook nog wel echt een kitten, dus speels en flexibel. Maar daar weten anderen mss meer over dan ik.

Hier had ik twee kittens van ongeveer dezelfde leeftijd bijna tegelijkertijd (paar dagen ertussen) in huis genomen. De eerste twee dagen blazen, maar de tweede dag werden ze al wel nieuwsgieriger naar elkaar. Het duurde een paar daagjes (vier ofzo?) en toen vond ik ze al samen slapend.
Ze kunnen nog steeds wel wat hardhandig vechten, dat Zooey er piepend vandoor gaat en Mouse even niet meer leuk vindt. Maar uiteindelijk kunnen ze het niet laten elkaar weer op te zoeken en lekker samen te ravotten. Dus dat kan echt heel snel gaan.

Spannend voor je, hoor!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten kennis maken met andere kitten

Bericht door Cari »

Het moment dat je kater de poes 'meer dan leuk' gaat vinden kan al heel snel zijn. Ik zou hem zeker met 6 maanden laten castreren. Het poesje krijgt het misschien toch al 'zwaar te verduren' als de kater in zijn pubertijd komt. Dat is een beetje afhankelijk van zijn en haar karakter, maar jonge katers (zeker de pittiger types ;-) ) hebben nog al eens de neiging om poezen op stang te jagen. Baldadigheid. Als zij een meer 'muizig' type is, zal zij dat niet leuk vinden. Als de hormonen bij de kater echt gaan opspelen, kunnen ze t.o.v. de poes (die ook nog jonger en kleiner is) behoorlijk vervelend worden, dus dat moment moet je voor zijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
beestenboel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2009 12:50
Locatie: Noord-Brabant

Re: Kitten kennis maken met andere kitten

Bericht door beestenboel »

Bedankt Cari! Ik laat Casper zeker castereren als hij 6 maanden is. Hij is inderdaad een baldadig manneke, maar ook zóóó lief! Het meisje dat we op het ook hebben is ook een ondernemend type, ik denk dat dat wel bij hem past. Weet jij vanaf wanneer poezen vruchtbaar zijn?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten kennis maken met andere kitten

Bericht door Cari »

Dat varieert ook een beetje. Soms zie je poesjes die al zwanger zijn, terwijl ze nog niet eens volgroeid zijn. Te vergelijken met een 15-jarig zwanger meisje - niet leuk dus! Als je de kater al hebt laten castreren, zou ik de poes met een maand of 7 à 8 doen.

Gelukkig is de poes ook een pittige meid, dan zjn ze lekker aan elkaar gewaagd :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kitten kennis maken met andere kitten

Bericht door rieneke »

ik zou de kater ietsjes vroeger laten castreren, met 5 mnd.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten kennis maken met andere kitten

Bericht door Cari »

Kan ook.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
beestenboel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2009 12:50
Locatie: Noord-Brabant

Re: Kitten kennis maken met andere kitten

Bericht door beestenboel »

De dierenarts raadt zelfs aan om Casper met vier maanden te laten castreren, dus zodra het poesje komt. Ik vind dat zelf een beetje vroeg, maar ik wil ook geen nestje. Gelukkig heb ik nog even de tijd om er over na te denken. Ik zal binnenkort een foto plaatsen van onze doerak Casper.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten kennis maken met andere kitten

Bericht door Cari »

Je hebt een moderne dierenarts ;-) . Als het kitten gezond is, kan het geen kwaad. In de VS doen ze het al als de kat een kilo weegt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
beestenboel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2009 12:50
Locatie: Noord-Brabant

Re: Kitten kennis maken met andere kitten

Bericht door beestenboel »

Casper weegt nu al ruim twee kilo, dus wat dat betreft...Maar hebben katers die vroeg gecastreerd worden niet een verhoogde kans op blaasgruis/problemen met de urinewegen? De dierenarts is trouwens inderdaad erg modern en zeer goed.
We kregen net een foto van ons kleine poesje. We noemen haar Kira. Casper en Kira wordt het dus.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kitten kennis maken met andere kitten

Bericht door rieneke »

nee, dat is achterhaald.
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Kitten kennis maken met andere kitten

Bericht door Sannie_xx »

Wat een leuke naam is Kira! Casper en Kira klinkt goed samen. Allebei met een hetzelfde klinkende letter, maar toch stiekem ieder een andere eerste letter :D
Gesloten