Kitten eet slecht

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Nietje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2009 17:15

Kitten eet slecht

Bericht door Nietje »

Hoihoi,

Ik ben nieuwe hier, en heb al veel gelezen over soortgelijke onderwerpen, maar ik wil het toch even precies navragen.
Mijn kitten is inmiddels zo'n 14 weken oud, waarvan hij nu een week of 6 bij mij is. Het gaat in principe erg goed, aangezien hij een slechte start heeft gehad (sterk vermagerd samen met een zusje gevonden zonder moeder).

Afgelopen woensdag heeft hij (voorlopig dan) zijn laatste enting gehad. De DA zei dat hij er wel moe van kan zijn. Nu is Pip de laatste twee dagen wat minder actief dan anders, maar dat zou ook door de warmte kunnen komen, denk ik.
Het echte probleem is dat hij nu sinds gisteren geen brokjes meer wil eten. Hij krijgt de Kitten 36 van Royal Canin. Een beetje kattenmelk heeft hij wel opgedronken. Heb net wat natvoer gegeven van Whiskas, maar het lijkt of hij allleen het vocht oplikt.
De DA heeft ook even een check-up gedaan afgelopen woensdag, dus ik neem niet aan dat er iets mis is met zijn gebit.
Kan hij ziek zijn of denkt hij nu wel wat anders en lekkerders te krijgen als hij de brokjes maar laat staan (dat ik hem dus teveel verwen...) Hij loopt nu soms naar de voerbak, staat dan even stil, bedenkt zich en gaat weer weg. Hij is nog wel speels en er zit ontlasting in de kattenbak (sinds vanmorgen).
Wat denken jullie?

Alvast bedankt,
Leonie
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten eet slecht

Bericht door Camoth »

Hai Leonie,

Misschien wat brokjes weken in kattenmelk? Of vochtig maken met water en dan even in de magnetron doen, dan ruikt het sterker. Al eten katten als het warm is wel minder (tenminste, de mijne wel).
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nietje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2009 17:15

Re: Kitten eet slecht

Bericht door Nietje »

Bedankt, dat van de brokjes weken in kattenmelk ga ik proberen.

Wanneer moet ik mij zorgen gaan maken? Normaliter eet hij goed; hoeveelheden volgens de verpakking RC, en soms zelfs wat meer.
Vandaag heeft hij misschien 4 losse brokjes en een hapje natvoer gegeten. Hoe lang kan hij zo doorgaan?
Nietje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2009 17:15

Re: Kitten eet slecht

Bericht door Nietje »

Oja, misschien is dit een hele domme vraag... :oops: Maar als een kat spint; is dat dan een teken van zich goed en ontspannen voelen? Ofwel: spint een kat die zich ziek of niet lekker voelt?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kitten eet slecht

Bericht door Kattenbella »

Het kan beiden. Je katje kan een reactie op de enting hebben. Geef wat hij lekker vindt. Misschien ander een pate ipv de natte brokjes. Kijken of hij dat lust.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten eet slecht

Bericht door Camoth »

Als hij morgen nog niets gegeten heeft zou ik even bellen en vragen wat de dierenarts ervan denkt.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nietje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2009 17:15

Re: Kitten eet slecht; enting?

Bericht door Nietje »

Nou, ik heb vanmorgen toch de DA (weekenddienst) gebeld, aangezien hij vannacht ook niet heeft gegeten.
Ben langs geweest, en volgens haar is het waarschijnlijk toch een reactie op de enting van afgelopen woensdag. Pip heeft iets verhoging (39,5) en wat traanoogjes. Ook niest hij regelmatig. De DA heeft een injectie met antibiotica gegeven. Daarnaast heb ik een zak met brokjes meegekregen ("misschien dat een ander merk doet eten") en een klein flesje Reaktiv van aniwell, waar een heleboel voedingsstoffen in zitten.
Eenmaal thuis at hij de brokjes niet, maar dat vloeibare andere spul wel. Hoeveel kan ik hier per keer van geven?
Hebben jullie nog andere tips om hem aan het eten te krijgen? De brokjes in kattenmelk of water eet hij ook niet. Misschien toch iets van wat tonijn uit blik? Hij moet in ieder geval wel weer aan het eten gaan...
Hebben jullie ervaring met dit soort reacties op een enting?
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten eet slecht

Bericht door Camoth »

Heel goed dat je naar de dierenarts bent gegaan.

Wellicht heeft hij wat lichte niesziekte gekregen door de enting. Dat kan gebeuren.
Ik zou absoluut geen tonijn uit blik geven. Dat is vaak veel te zout.
Je kan proberen wat kipfilet te geven, maar denk niet dat een kitten die dat niet gewend is dat zal eten. Of naar de dierenwinkel gaan en 3 blikjes natvoer van verschillende merken en smaken kopen en proberen hem dat te laten eten.
Je kan desnoods proberen om wat natvoer om zijn bekje te smeren, dan likken ze het vaak af. Maargoed, zo krijg je er geen hele maaltijd in natuurlijk...

Wat betreft de hoeveelheden Reaktiv kan ik je niet helpen, want daar heb ik geen verstand van.

Misschien heeft iemand anders hier nog een goed idee?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kitten eet slecht

Bericht door Roos en Minousch »

Wat je ook kan doen is wat blikjes hills A/D halen bij de dierenarts, edat is heel lekker en calorierijk voer, en als hij dan weer gaat eten dat mengen.
Hier heeft Vlinder ook even moeite gehad met aankomen, ik heb haar extra A/D gegeven, en nu eet ze weer perfect en komt ze keurig aan.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Nietje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2009 17:15

Re: Kitten eet slecht

Bericht door Nietje »

Gelukkig; hij heeft weer iets gegeten!
Toch een aantal RC-brokjes geweekt in water... en hij had er alleen een paar toen ik ze één voor één hem voorlegde. Maar er is in ieder geval ietsje binnen...
Ben net ook de fiets op geweest om een aantal soorten blikvoer te kopen, en hij heeft ook een klein beetje blikvoer gegeten (nog niet de helft van het blikje, waar kittens er overigens 4 per dag van moeten op deze leeftijd)
Ik ben wel blij, maar blijf me toch een beetje zorgen maken. Hoe snel moet hij weer meer gaan eten? En het is toch wel een goed teken dat hij weer kleine beetjes naar binnen heeft gewerkt?! :epray: :epray: :epray: :?: :epray: :???:
Bedankt voor jullie tips trouwens!
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kitten eet slecht

Bericht door Roos en Minousch »

Daarom zijn die Blikjes hills a/d zo makkelijk, dat eten ze zeker, en ze komen er van aan.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Annegret
Huiskat
Huiskat
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 apr 2009 19:59
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kitten eet slecht

Bericht door Annegret »

Je zou ook nog koolvisfilet in water gekookt kunnen proberen.
Een beetje vocht erop laten,hielp bij mijn poes heel goed.
Nietje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2009 17:15

Re: Kitten eet slecht

Bericht door Nietje »

Pfff :roll: :-(
Rond een uurtje of 4 heeft hij dus dat blikvoer gegeten, maar nu weigert hij alles weer. Zelfs die Reaktiv... Heb wat met een spuitje in z'n bekje gedaan, maar hij liet het meeste uit z'n bek lopen.
Ik begin een beetje bang te worden...
Zal ik nog een keer de dierenarts bellen? Of moet ik het nog gewoon even aankijken??
:???:
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kitten eet slecht

Bericht door Leonie89 »

katten eten niet de hele dag door, en ze eten ook niet hun bakje in een keer leeg.. als ze om een uur of 4 wat heeft gegeten kan het best zijn dat ze nog vol zit of nog geen zin had in eten.. het kan ook zijn dat ze gewoon eet als jullie het niet zien..
je zou het bakje kunnen wegen, elke dag, en elke dag er bijvoorbeeld 20 gram bij het bakje in kunnen doen.. zo heeft je katje altijd eten beschikbaar en kun jij zien hoeveel gram ze elke dag eet.. dat hebben wij ook gedaan toen onze poes was afgevallen..
geef haar wat ze het beste eet, wat dat is, is nu even niet belangrijk.. als ze maar eet.. probeer verschillende merken voer uit en kijk wat ze het beste eet..
wij dachten dat onze poes ziek was omdat ze in korte tijd 1 kilo was afgevallen.. bleek ze gewoon kieskeurig te zijn.. na vele kattenbrokjes en natvoer geprobeerd te hebben, zijn we nu uitgekomen om RC exigent.. voor de kieskeurige kat..
ga je niet blind staren op de aanbevolen hoeveelheid voer wat ze moeten eten, want onze poes eet dat bij lange na niet, maar ze is wel aangekomen..
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Kitten eet slecht

Bericht door Gita »

Je zegt dat je kitten wel kattenmelk drinkt. Ik zou evt. daar wat extra van neerzetten zodat ie in ieder geval wat binnenkrijgt. Probeer ook niet te stresserig over het eten te doen, dat voelen katten haarscherp aan.

Ik zou het dit weekend nog even aankijken en als het maandag niet goed is dan weer terug naar de dierenarts (of even bellen voor overleg). Eerder als je kitten echt zorgelijk gedrag gaat vertonen natuurlijk.

En je hebt katten die steeds kleine beetjes eten en katten die genoeg eten en dan weer een hele tijd niet. Hou ook in de gaten of ie plast en poept.

Wat een zorgen kun je dan hebben om zo'n beestje. Zo herkenbaar.
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Plaats reactie