Kitten wil steeds naar buiten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Joris31
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2009 15:03

Kitten wil steeds naar buiten

Bericht door Joris31 »

Hallo

Ik heb sinds een aantal weken 2 kittens. Een mannetje en een vrouwtje. Het vrouwtje is vorige week zaterdag een nacht ontsnapt uit raam wat op een kiertje stond. Ze wilde sowieso altijd al erg graag naar buiten. Klagerig miauwen. Maar sinds ze ontsnapt is (ik heb haar weer terug gelukkig) is het hek helemaal van de dam. Als ik van huis ga dan sluit ik alle ramen, echter las ik thuis ben dan staat er wel eens een raam op een bovenkier en hou ik haar goed in de gaten.
Ze is zo nieuwsgierig naar de buitenwereld dat iedere keer als ik op mijn balkon zit en zij binnen dan springt ze tegen de ramen op en wil erg graag naar buiten. Ik woon midden in de stad en heb een binnenplaats (tussen groot aantal galerijwoningen). Ik wil ze ooit wel naar buiten kunnen laten, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken
Wanneer mogen ze naar buiten en zorg ik ervoor dat ze wel weer terug komen. Moet ik het miauwen negeren? Het mannetje heeft het namelijk niet. Ik vind het een nogal zielig voor haar. De dierenarts zegt echter dat het geen kwaad kan.. probleem is echter dat de meningen hier altijd zo over verschillen... Zevoelt zich verder wel thuis... Kan ik het risico nemen?
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kitten wil steeds naar buiten

Bericht door Umimeis »

Ik zou wel voorzichtig zijn, aangezien het een vrouwtje is. Hoe oud is ze nu?
Ik heb zelf ook een kitten van nu net 4 maanden (en een kater van 1 jaar).
Ik laat ze allebei wel buiten. De oudste is al gecastreerd,maar die kleine van 4 maanden nog niet.Hij draagt wel een halsbandje met een adressenkokertje.
Kater Flea, van 1 jaar draagt geen halsbandje met kokertje,.
Ik hou er eigenlijk niet van om mijn katteen een halsbandje te laten dragen.
Maar Sam (kater van van 4 maanden) is nog erg jong en nog niet gecastreerd. Vandaar dat hij nog wel een halsbandje draagt. Verder zijn m'n beide katten gechipt.

Maar ik heb er verder geen problemen mee als kittens buitenkomen. Het ligt er dus aan hoe lang ze bij je zijn, zijn ze al gwend aan hun omgeving en hoe oud ze zijn.
Ik zou ze niet met 10 weken naar buiten laten. Sam was 12 of 13 weken toen hij onder toezicht naar buiten mocht. Nu mag hij zonder toezicht naar buiten.
Je zou ze eerst onder toezicht aan een tuigje buiten kunnen laten totdat ze gesteriliseerd zijn??? Lijkt me wel verstandiger ivm ongewenste zwagerschappen.
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Kitten wil steeds naar buiten

Bericht door Biny »

Ik heb zelf ook twee kittens van 11 week oud. Ik wil ze zelf liever nog lang niet naar buiten hebben, ik vind ze nog echt twee van die kleine kleutertjes die niet weten wat ze doen. Daarnaast zijn ze ook doodsbang voor alle geluiden buiten, als ik ze wel eens mee neem op de arm. Dus dat vind ik zelf nog doodeng. Ik zou ze dus nog niet naar buiten laten. Nu breng ik je waarschijnlijk weer in de war want je hebt nu twee tegengestelde reacties. Maargoed, ik vind ze zelf nog zó klein. Plus dat ze vrouwtjes zijn, en als ze eenmaal naar buiten gaan, kunnen ze bijv. al krols zijn voordat ze gesteriliseerd zijn, stel dat ik dan jongen heb. Want ik denk dat het heel moeilijk is om ze eerst wel naar buiten te laten, en ineens met een maand of 4 te zeggen dat het ineens niet meer mag tot ze gesteriliseerd zijn met 6 maand.. vandaar dati k het niet doe. Als ze eenmaal gewend zijn willen ze het ook blijven doen. En ik vind het dus gewoon eng.. ze kennen niks van buiten en zijn vaak nog zo onhandig. Overal bang voor, straks gaan ze er in blinde paniek vandoor en weten ze niet meer waar ze heen moeten en raken ze de weg kwijt...
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kitten wil steeds naar buiten

Bericht door JLC »

Mijn katten waren 7 maanden toen ze voor het eerst buiten kwamen. Maar mijn katten moesten opgroeien in de herfst en winter. Je kunt ze naar buiten laten, maar wel als je erbij bent. Of bijvoorbeeld eerst aan een tuigje in de achtertuin (als je die hebt). Later doe je ze naar buiten en ben je zelf binnen. Je kunt dan de deur openlaten. Je kunt het dan steeds verder uitbreiden. Volgens mij kunnen kittens wel eerder naar buiten dan op de 7 maanden die ik heb gehanteerd. Maar dat is ieders persoonlijke keuze. Als je besluit je katten nog een poosje binnen te houden zorg dan wel voor voldoende vermaak in huis. En ik zou ze sowieso eerst laten chippen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Joris31
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2009 15:03

Re: Kitten wil steeds naar buiten

Bericht door Joris31 »

Hallo

Dank voor alle reacties
Ik heb mijn balkon nu zo gemaakt dat ze wel naar buiten kunnen maar niet van het balkon af. Dat pikt het vrouwtje natuurlijk niet haha. Probleem is dat ze dus al een keer ontsnapt is en bloednieuwsgierig is. Ze is nu bijna 4 maanden maar nog niet gesteriliseerd. Verder is het een vrij grote binnenplaats waar meerdere katten en honden vertoeven. Echter vanaf volgende week worden de woningen bij mij achter geronoveerd en gesloopt en kan ze dus zo de straat op.
Ik wordt een beetje wanhopig van al het gemiauw,
Aan de andere kant.. ze is naar mij eigenlijk heel aanhankelijk. veel spinnen op schoot liggen, sochtends me wakker likken etc.
Er is ook voldoende vertier in huis aan speelgoed, dozen etc. Ook eet en drinkt ze verder goed. Ze is alleen heel nieuwsgierig.
Moet ik het er gewoon op wagen tzt om haar de buurt te laten verkennen?
Komt ze dan wel terug? ( Ze luistert slecht naar haar naam) Ik heb haar deze week 4 weken in huis..
Bedankt weer
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kitten wil steeds naar buiten

Bericht door sandy »

Ik zou het risico niet nemen, zo jong kennen ze de gevaren helemaal niet.
Zou het eerst zoals JLC zegt onder begeleiding doen, en stapje voor stapje meer vrijheid geven als je er zelf achter staat, en je zeker bent dat omwonenden er geen problemen mee hebben.
Maar zorg wel dat ze geholpen is voordat ze alleen naar buiten mag.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kitten wil steeds naar buiten

Bericht door rieneke »

ben het met sandy eens.
de katten die wij van de weg schrapen, zijn vnl ongesneden katers, en katten jonger dan 1 jaar.
die zijn nog zo speels, en zien geen gevaar.
Joris31
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2009 15:03

Re: Kitten wil steeds naar buiten

Bericht door Joris31 »

Dank voor de reacties!
Heb er veel over nagedacht en ik denk inderdaad dat het het beste is om ze eerst te laten helpen en chippen en dan stap voor stap naar buiten te laten gaan
Even geduld hebben dus. Voor zowel haar als mij
Dank!
Plaats reactie