# Dilemma: 2 poesjes of 1 poesje + 1 katertje

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Angel Jet
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jul 2009 14:35

# Dilemma: 2 poesjes of 1 poesje + 1 katertje

Bericht door Angel Jet »

Ja, ook ik heb een dilemma.
Wij hebben op dit moment alleen nog een 5 jaar oude kater. Afgelopen week hebben wij onze poes van 17 laten inslapen en 2 jaar geleden een andere poes van 18 jaar.
Dus kater Bobbie heeft 3 jaar lang 2 poezen om zich heen gehad en de laatste 2 jaar dus 1 poes.

Nu willen wij over 3 weken 2 nieuwe kittens in huis nemen.
En ik weet niet zo goed wat ik zal/moet doen. Ik mag 2 kittens bij iemand uitzoeken uit een nest van 4. Dit zijn 2 poesjes en 2 katertjes. In eerste instantie had ik zelf het idee om 2 poesjes te doen, maar het katertje ziet er zo schattig uit.
Nu twijfel ik dus heel erg om toch een katertje en een poesje te nemen.

Wat zijn jullie ideeën/meningen/ervaringen over poesjes over katertjes bij een 5 jaar oude kater?? Ik weet dat het uiteraard te maken heeft met het karakter van de dieren.
Onze Bobbie is geen dominante kater en zeker geen gezelligheidsdier. Hij is veel buiten, maar zal niet zo maar zijn eigen terrein verdedigen tegenover andere katten.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dilemma: 2 poesjes of 1 poesje + 1 katertje

Bericht door Cari »

Ik denk dat het helemaal niets uitmaakt. Ik zou gewoon de 2 nemen die je het leukst vindt. Ik weet zeker dat Bobbie daar ook geen problemen mee heeft ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Dilemma: 2 poesjes of 1 poesje + 1 katertje

Bericht door JLC »

Zelf heb ik een poes en een kater, een broer en zus. Dit werkt bij mij prima.
En of het klikt met de kater die je al hebt, is afwachten. Ik denk dat je de tijd moet nemen om ze aan elkaar te laten wennen. Ik heb zelf geen ervaring oudere kat met kitten(s) in een huis.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Dilemma: 2 poesjes of 1 poesje + 1 katertje

Bericht door sandy »

Over het algemeen kunnen katers best goed samen hoor, maar laat ze wel op tijd helpen ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Angel Jet
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jul 2009 14:35

Re: Dilemma: 2 poesjes of 1 poesje + 1 katertje

Bericht door Angel Jet »

JLC schreef:Zelf heb ik een poes en een kater, een broer en zus. Dit werkt bij mij prima.
En of het klikt met de kater die je al hebt, is afwachten. Ik denk dat je de tijd moet nemen om ze aan elkaar te laten wennen. Ik heb zelf geen ervaring oudere kat met kitten(s) in een huis.
Een broer en zus heb ik ooit ook gehad en dat ging prima. Alleen veel te kort, want de broer is na 1,5 jaar al onder een auto gekomen.
Op zich heb ik wel ervaring met een oudere kat (kater) met een jonge kitten (dat was namelijk Gina 17 jaar geleden). Dat ging buitengewoon. De kater Ody was toen 2 jaar en was bijna een oudere broer (of vader). Hij likte regelmatig het kleine poesje.
Ik ben nu meer benieuwd of een oudere kater en een jong katertje zou kunnen. Of ze niet allemaal uit instinct een territoriaal gedrag gaan vertonen naar elkaar.
sandy schreef:Over het algemeen kunnen katers best goed samen hoor, maar laat ze wel op tijd helpen ;-)
Uiteraard laat ik dat doen, welk geslacht het ook is. En op tijd.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Dilemma: 2 poesjes of 1 poesje + 1 katertje

Bericht door sandy »

Waarom ik dat zei is omdat je dan minder kans hebt dat het fout gaat omdat ze dan geen last krijgen van hun hormonen.
Er zijn er genoeg die katers samen hebben zonder problemen hoor ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Dilemma: 2 poesjes of 1 poesje + 1 katertje

Bericht door Umimeis »

Ik heb 2 katers, een van 1 jaar en 1 van bijna 17 weken. Dat gaat over het algemeen wel goed hoor.
Ze stoeien samen, geven elkaar wasbeurten en ze eten netjes naast elkaar en van elkaars bakje, zonder dat ze ruzie krijgen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dilemma: 2 poesjes of 1 poesje + 1 katertje

Bericht door Cari »

Ik heb 4 volwassen gecastreerde katers en 1 poesje. De katers zijn altijd lief tegen kleintjes en het poesje blaast en snauwt zich een ongeluk. Onderling zijn ze allemaal lief voor elkaar.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Dilemma: 2 poesjes of 1 poesje + 1 katertje

Bericht door beestenbende »

Het gaat meer om het karakter, wij hebben Jack, Hector, Guus en Jimmy allen geholpen katers en Kruimel, Iris en Juli dit zijn geholpen poezen en dat gaat erg goed samen, als je ze maar op tijd laat helpen hoeft er niets aan de hand te zijn, zoals gezegd gaat het om het karakter wat bepalend is. Dus kies de kat/poes waar jij verliefd op bent geworden!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Dilemma: 2 poesjes of 1 poesje + 1 katertje

Bericht door Shaz »

Het is veel belangrijker of de karakters bij elkaar passen. Wij hebben vijf katers gehad waarvan er twee totaal niet met elkaar overweg konden. Hun karakters botsten, ze konden namelijk allebei wel weer goed met de andere katten overweg.
Veel succes en plezier met uitzoeken!
groetjes Sharon
Angel Jet
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jul 2009 14:35

Re: Dilemma: 2 poesjes of 1 poesje + 1 katertje

Bericht door Angel Jet »

Ik heb inderdaad de kittens gekozen waar ik verliefd op geworden ben, dus toch een katertje en een poesje! Ik zit op dit moment in Italië en ga ze zaterdag 22 augustus ophalen. Zodra ik kan, zal ik foto's van mijn Mitzi en Max plaatsen. Het zijn schatjes om te zien en volgens mij zijn het ook echt lieve katjes. :grin:
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dilemma: 2 poesjes of 1 poesje + 1 katertje

Bericht door Cari »

Gefeliciteerd! En nu maar dagen aftellen.... ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Angel Jet
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jul 2009 14:35

Re: Dilemma: 2 poesjes of 1 poesje + 1 katertje

Bericht door Angel Jet »

Nog 2 dagen en dan komen ze ......

Max
Afbeelding

En Mitzi (de bovenste van deze twee)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Dilemma: 2 poesjes of 1 poesje + 1 katertje

Bericht door Sannie_xx »

Vandaag contact gehad met het asiel waar ik ze misschien vandaan ga halen. Daar waarschuwden ze me voor het nemen van een poesje als ik al een kittenkatertje neem. Dit was de uitleg; de katten kunnen al geslachtsrijp worden rond 5 of 6 maanden, maar je mag ze blijkbaar pas rond 8 maanden castreren/steriliseren.
De poezenpil is dan uiteraard een uitweg, maar ik ben dan toch bang voor wat met de kater; zal die dan niet al beginnen te sproeien en dat die daar mogelijk niet meer vanaf kom? Ik wilde eigenlijk de kater zsm laten castreren en de poes dan pas later (met 10 mnd ongeveer) - want die kan toch niet naar buiten (ze moet vier branddeuren door zien te komen voor ze buiten is dus denk dat dit niet zo'n risico is).... maar ik dacht dat het al mogelijk was om een kater te laten castreren als hij wat jonger is? Want voor het katertje heb ik al een dierenarts..... dus dat zou geen probleem zijn, tenzij het dus pas zo laat mag. Als ik de poes bij het asiel haal zit sterilisatie rond 9 maanden bij de aankoopprijs in.

Ik hoop dat jullie dit weten!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Dilemma: 2 poesjes of 1 poesje + 1 katertje

Bericht door Leonie89 »

castereren kan inderdaad al eerder.. ik heb gehoord vanaf 5 maand, maar de meeste dierenartsen houden 6 maand aan..
Gesloten