2 kittens bij een wat schuwe 3 jarige kater

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
spikey
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2009 15:29

2 kittens bij een wat schuwe 3 jarige kater

Bericht door spikey »

Even een vraagje:

wij hebben een 3 jarige kater (Sun) die wat schuw en bang is en sinds vorige week hebben we 2 kittens erbij (als gezelschap voor hem, dachten we). Hij is het liefst veel buiten en komt eigenlijk heel weinig in huis en als hij in huis is dan is hij boven.

Toen we de kittens hadden opgehaald kwam Sun binnen om te eten en schrok wel wat van de kittens, heeft wat gegromd en een paar happen gegeten. Daarna is ie eigenlijk niet meer geweest om wat te eten (een paar happen).
Nu hebben wij het eten sinds een paar dagen maar in de keuken gezet met de tussendeur van de kamer (waar de kittens zijn) en keuken dicht, zodat Sun wel zijn eten krijgt, en daar maakt hij gulzig gebruik van.
's Nacht nemen we de kleintjes al mee naar de slaapkamer en laten de rest van de deuren open, behalve onze slaapkamerdeur, zodat Sun wel de geurtjes van de kleintjes kan ruiken.

Toch willen we wel dat ze aan elkaar wennen maar hoe kunnen we dit oplossen??

Heb wat gelezen over ze samen in 1 ruimte te houden en dit elke dag wat langer, maar als onze Sun zo bang is kan ik hem toch niet zo opsluiten?? Zo wordt ie toch alleen maar stresserig??

Hoor graag van jullie wat jullie zouden doen.

Groetjes van spikey
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: 2 kittens bij een wat schuwe 3 jarige kater

Bericht door rieneke »

zeker niet samen in 1 ruimte opsluiten!!
zoals je het nu doet, ben je al heel goed bezig.
ik zou dit zo nog een tijdje volhouden, en dan voorzichtig eens kijken hoe het gaat als de deuren openstaan.
heb geduld, en overhaast niets.
spikey
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2009 15:29

Re: 2 kittens bij een wat schuwe 3 jarige kater

Bericht door spikey »

op deze manier gaat het met sun redelijk, hij komt thuis eten (weliswaar in de keuken, die afgesloten is van de woonkamer waar de kittens zitten) maar zo wennen ze niet aan elkaar.
Laatst had ik toen sun er was het kattenluikje dicht gedaan en de kleintjes ook laten lopen en sun wilde heel snel weer naar buiten maar ja dat kon niet, na wat gegrom en geblaas naar de kleintjes is hij naar boven gegaan en op de vensterbank gaan liggen.
Ondertussen had ik het luikje weer geopend en toen sun door had dat de kleintjes sliepen is hij weer naar buiten gegaan. Het heeft wel ongeveer een dag geduurd dat hij weer thuis durfde te komen om te eten.
Ook heb ik ze een keer met z'n drieen in de woonkamer gelaten, maar na wat gegrom en geblaas zat sun achter op de vensterbank en de kleintjes liepen rond.
Had wel het idee dat sun bangig voor ze is.
Hoe laat ik ze toch wennen, ik weet het niet meer?!

o ja, ik ben bang als ik de deur tussen de woonkamer en keuken open laat dat sun niet meer door het luikje naar binnen durft om te eten omdat ie dan de kleintjes al direct ziet en dan misschien denkt dat dat gebied van hem ook al is ingenomen door de andere twee.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: 2 kittens bij een wat schuwe 3 jarige kater

Bericht door beestenbende »

Hoe je je best ook doet, het kan zijn dat ze de nieuwkomers domweg nooit gaat accepteren en ze altijd begroet met geblaas. Ik spreek uit ervaring, Kruimel onze 7 jarige buitenkat vind alle andere katten ook maar niets en komt meestal alleen binnen om wat te eten. Alle katten delen hier een bak en Kruimel moet door de kamer lopen om te kunnen eten, de rest gaat gewoon aan de kant als zij binnen is en als ze klaar is met eten staat ze voor de deur om weer naar buiten te gaan.Veel meer kan je volgens mij niet doen, en accepteerd ze ze echt niet, moet je je hierbij neerleggen. Ook dan vinden ze er wel een eigen weg in en zoeken ze wat vaker de rust op. Forceer niets en laat het gewoon gaan, is mijn advies.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Plaats reactie