Kitten te lang alleen?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
sannnie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2009 17:58

Kitten te lang alleen?

Bericht door sannnie »

Hallo Allemaal!

Ik ga dit weekend een kitten opnemen in ons huisje. :grin: Na lang wachten en uitstellen hebben we nu de knoop doorgehakt! De belangrijkste spullen hebben we al, en we hebben ons aardig ingelezen (al hebben we allebei vroeger altijd katten gehad)

Ik twijfel alleen of ik er 1 of 2 moet nemen.. Ik werk zelf alleen de ochtenden (5 dagen) en ben de hele middag en avond thuis. Mijn vriend is wel de hele dag weg.
Vinden jullie het sneu als ze 5 ochtenden in de week alleen is?

Daarbij word het een binnenkatje (misschien ooit groter huis met tuin! ;-)) en hebben we niet een al te grote woning.

Wie heeft er advies voor mij?

Haha vergeet helemaal mijn naam :lol:

Groetjes San
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten te lang alleen?

Bericht door Camoth »

Hai San, welkom op het forum!

Twee katten is altijd leuker dan 1. Ook omdat ze het zelf leuk vinden om een speelkameraadje te hebben. Op zich maakt het niet uit dat je weinig ruimte hebt. Ik woon zelf ook met twee katten op 30m2 en dat gaat prima.
In jouw geval is het niet echt 'nodig' om er twee te nemen. Je kat zal zich met voldoende speeltjes prima vermaken als jij s'ochtends weg bent. Ik zie daar geen problemen. Maar het is zoveel leuker voor iedereen als je er twee hebt :grin:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kitten te lang alleen?

Bericht door Umimeis »

Ik zou ook voor 2 katten kiezen. En het is niet zielig om ze 5 ochtenden alleen te laten.
Sommige hier werken zelfs fulltime, of ze nou 1 of 2 katten hebben.
(ik heb ook 2 katten, op dit moment heb ik geen werk, maar ben nog steeds op zoek naar een baan van het liefst meer dan 25 uur. Ben alleenstaand)
Als je kiest voor 1 kat, dan kun je eventueel in een asiel vragen naar een oudere kat die tegen het alleen zijn kan.
Wil je kittens, dan zou ik sowieso wel voor 2 gaan omdat kittens nog speels zijn en misschien meer behoefte hebben aan een speelmaatje.
Verder zou ik genoeg speeltjes en krabpalen aanschaffen, zodat de kat/kittens zich niet vervelen en je meubels stuk maken)
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Kitten te lang alleen?

Bericht door Biny »

Hee San, welkom!
Ik zou zelf ook 2 nemen, wij hebben zelf sinds kort ook 2 kittens, zouden eerst alleen Luna krijgen.
We zijn HEEL blij dat we ze beide hebben, moet er niet aan denken wat voor ravage Luna in haar eentje ging aanrichten.. ze spelen nu zolang ze wakker zijn, vliegen achter elkaar aan, slapen samen, doen alles samen. De interactie tussen hen is prachtig om te zien, kan me niet meer voorstellen dat ze het zonder elkaar hadden moeten doen..
Vooral omdat je toch 5 ochtenden weg bent. Als ik kijk hoe ze hier zijn en doen, denk ik dat ze heel wat stoute dingen doen. Misschien ook wel met zijn 2, maar het scheelt een hele hoop. Ze gaan dan achter elkaar aan, spelen samen en stoeien met elkaar, ipv dat één katje zich in zn uppie gaat vervelen en dus dingen gaat 'zoeken' om eens te doen.
Voor een katje alleen vind ik dat hij/zij best lang alleen zit. Met zijn tweeën vermaken ze zich prima die tijd. Ze zijn bij ons vaak s' ochtends heel erg wakker (en 's avonds maar dat doet er hier niet toe). Vandaar dat ik het voor een katje alleen best lang vind. Ze zijn dan vaak erg, érg actief.
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten te lang alleen?

Bericht door Cari »

In het belang van je kat zou ik zeker voor 2 gaan. Het is voor jou niet alleen veel leuker, maar het is voor je kitten veel gezonder. Een kitten heeft contact met soortgenoten nodig om een geestelijk gezonde kat te worden. Zeker voor een kat die verder ook binnenshuis gehouden zal worden, is het triest om nooit meer een soortgenoot te zien. Je ontneemt hem hiermee een heel sociaal leven. Mocht je na jaren dan ineens bedenken dat je tocht wel een tweede kat/kitten erbij wilt, zal die waarschijnlijk niet meer geaccepteerd worden, omdat jouw kat dan niet geleerd heeft met zijn soortgenoten om te gaan.
Ik vang katten op voor het Wijze Weeskitten en wij staan er altijd op dat een kitten een maatje heeft. In Duitsland (voorlopers in dit soort zaken) zijn er inmiddels ook al asiels die dit als eis stellen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Kitten te lang alleen?

Bericht door tacuma »

Ik kan me alleen maar aansluiten bij het relaas van Cari.

We hebben zelf een kat erbij genomen die 8 jaar lang als enige kat binnen gezeten heeft.
't Arme dier weet helemaal niet meer hoe ze met andere katten om moet gaan...

En twee katten is niet noemenswaardig duurder dan één kat. Ze hebben wél een hoop
gezelligheid aan elkaar. En jij weer van hen!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
sannnie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2009 17:58

Re: Kitten te lang alleen?

Bericht door sannnie »

Hallo daar ,

Bedankt voor jullie reacties! we hebben toch gekozen voor 1 katje. nadat we er goed over nagedacht hebben natuurlijk! al wil ik nog wel graag een tweede maar mijn vriend wil er echt maar 1 :(
Ze heet kiddy en is 8 weekjes oud! helaas is moederpoes aangereden anders had ze nog wat langer gebleven. We hebben haar gekozen omdat ze als enige niet bang was, rustig bleefzitten en zich helemaal niks aantrok van wat er gebeurde om haar heen. Onderweg naar huis mauwde ze niet eens! Mauwen doet ze alleen als we thuis zijn en uit beeld verdwijnen. Of als ze me aankijkt. weten jullie wat ze bedoelt? :P
Ze komt echter niks te kort, vanaf dat ik thuis ben (1 uur) heeft ze de onverdeelde aandacht. lekker spelen, mij volgen en dan lekker slapen in de stoel of op mn schoot.
savonds slaapt ze naast ons op een stoel, maar de laatste nachten kruipt ze onder of op onze dekens.
Het kost veel tijd om Kiddy op te voeden maar het is het zeker waard! alleen ben ikwat onzeker of ik het wel goed doe (moedergevoelens denk ik ;) )
Iemand nog goede tips?

groet San
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kitten te lang alleen?

Bericht door Siris »

Ik denk ook niet dat je geen zorgen hoef te maken, dat ze vaak alleen is, alleen de ochtenden vind ik meevallen. Al ben ik het wel eens met Cari. Mag ik vragen waarom je vriend geen 2 katten wil. Zoals al eerder aangegeven, kost echt niet veel duurder. Ik spreek uit ervaring.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Kitten te lang alleen?

Bericht door lievelijn »

hoi hoi!

Denk dat je katje gewoon nog graag bij jullie in de buurt is! Maar kan je vertellen over een tijdje herken je de miauwtjes precies ;-)
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kitten te lang alleen?

Bericht door loek »

Hoi San
Gefeliciteerd met je kitten! Ik herken best veel dingen hoor. Vooral ook die twijfels ;-) Ik heb wel gemerkt dat dit forum daar wel fijn voor is. Als je ergens over twijfelt, dan kun je altijd een vraag stellen om te kijken hoe anderen dat doen, of denken dat goed is. Ik voelde en voel me daar wel door gesteund. En de twijfel over of je het goed doet, wordt steeds minder. Nog steeds heb ik daar wel af en toe last van. Maar ik begin steeds meer vertrouwen te krijgen in mezelf wat dat betreft ;-) Het is me toch wat he, moet ook wel om mezelf lachen soms hoor. Is een kant die ik niet van mezelf ken.

Mijn kittens zaten ook heel rustig op weg naar mijn huis, in hun 'hokje'. Terwijl ze toch echt met de auto vanuit belgie kwamen en toen de trein in moesten en toen nog een bus. Dacht van te voren dat dit mogelijk een ramp zou kunnen worden. (met zielige miauwende katjes) Maar ze zijn rustig gaan slapen. Daarin was het in mijn situatie wel heel fijn da ze met z'n tweeen waren.

Ik heb dus voor twee gekozen. En ben daar achteraf eerlijk gezegd wel heel blij mee! Als ik zie wat ze allemaal aan elkaar hebben. Wat betreft energie kwijt kunnen, en lekker samen slapen etc. Ik werk wel ook full time. En in jouw geval als je alleen de ochtend weg bent is dat wel iets anders denk ik.

Nu blijkt dat 1 van de 2 vrij veel 'praat'. In het begin kon ze me heel indringend aankijken en dat hard miauwen. Ik weet niet of je dat bedoelt? Of jouw katje dat ook doet. Ik vond het iniedergeval niet echt prettig. Het kwam echt niet relax over. Ze keek me echt aan alsof ze boos was, en dan zo'n boze miauw erbij. (psycho cat haha)
Nu doet ze dat niet meer. Ja heel soms nog wel. Maar toch wel anders, minder 'opdringerig'. En als ik even terug praat dan gaat het over, eerst kon ik terugpraten wat ik wilde, ze bleef maar constant keihard miauw zeggen, mij strak aankijkend.

Wat heeft geholpen (denk ik, je weet niet hoe het was gegaan als ik dat niet had gedaan) is zelf met mijn ogen langzaam knipperen. Zoals ze zelf ook weleens kunnen doen. Ze ging dan vanzelf meedoen, en werd ook rustiger.
(ja het klinkt misschien belachelijk...maar om 1 of andere reden kan dat dus toch werken)

succes met het kleintje!

p.s. die van mij zijn nu bijna 4 maanden, en kwamen bij me toen ze 10 weken waren.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie