# Een nieuwe kat erbij of niet?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
ElkeD
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jul 2009 17:20

# Een nieuwe kat erbij of niet?

Bericht door ElkeD »

Ik heb altijd twee katten gehad, een flodderpoes en een gewone lieve kat.
Nu onze knuffelpoes overreden is, is onze andere kat een pak liever. Ze is zeer aanhankelijk en ze komt meer bij ons liggen.
Nu vragen wij ons af of wij nog een tweede poesje er bij zouden nemen.
Denken jullie dat onze kat eerder nu gelukkig is terwijl ze vaak alleen zit, of is het eerder uit eenzaamheid waardoor de kat liever wordt?

Wij weten echt niet goed wat we moeten doen aangezien we onze eerste kat graag gelukkig zien...

Hopelijk weten jullie hier iets meer van!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Een nieuwe kat erbij of niet?

Bericht door Camoth »

De kat die nu alleen is, is die opgegroeid met de andere kat? Waren ze altijd samen van kleins af aan en ging dat goed? Want dan zou je kunnen overwegen een nieuwe erbij te nemen. Maar als ze nooit echt met elkaar optrokken kan het zijn dat de overgebleven kat wellicht liever alleen is ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
ElkeD
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jul 2009 17:20

Re: Een nieuwe kat erbij of niet?

Bericht door ElkeD »

Eerst was zij er en nadien pas de kleine knuffelpoes (+/-4maand). En de ene moment sliepen ze samen en de andere moment vlogen ze elkaar rond de oren, dus ik heb er geen flauw idee van...
Kvind het erg dat ze vaak alleen zit, maar als ze gelukkiger alleen is. ik weet het niet goed.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Een nieuwe kat erbij of niet?

Bericht door sandy »

Ik merk hier aan onze katten, wij hebben er 4, dat ze toch graag elkaars gezelschap hebben.
Ik vind het ook prettiger omdat we allebei werken en ze gezelschap aan elkaar hebben.
Mischien klikte het niet helemaal met die 2, maar dat kan met een andere poes wel heel anders worden.
Katten zijn wat dat betreft soms net als mensen, soms liggen ze elkaar gewoon niet.

Tijger, mijn vorige kat werd trouwens ook ineens aanhankelijker toen mn hond dood was, denk dat het met een soort gemis te maken heeft.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Een nieuwe kat erbij of niet?

Bericht door beestenbende »

Meestal worden katten, bij een verlies juist extra lief voor jun baasjes, maar een echt maatje erbij weten ze dan vaak ook wel te waarderen. Wij hebben 6 katten die enorm veel met elkaar optrekken, je merkt ook dat het 3x stelletjes zijn. Ik denk dat je er niet echt achter kan komen of je kat alleen gelukkiger is dan met een maatje erbij, dat is een kwestie van uit proberen, dus volg je eigen gevoel hierin, zou ik je willen adviseren. En wat sneu dat je lieve knuffel is weg gevallen!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Een nieuwe kat erbij of niet?

Bericht door Siris »

Ik zat ook zo te dubben. Toen Binky overleed, werd Simba ook nog liever en aanhankelijker dan hij is.
Verder speelde bij mij dat ik 5 dagen in de week werk ook mee. Mijn hart brak elke keer weer als ik op mijn werk zat om Simba alleen te laten, maar ja net zoals jij, vind hij het wel leuk om een nieuw katje erbij te doen of vind hij het wel fijn, nu krijgt hij alle aandacht van vrouwtje.

Na een half jaar, heb ik toch besloten om een katje erbij te nemen. Phoebe is hier nu een maandje en ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog steeds niet weet. Misschien was het voor Simba beter geweest als er een katje bij was gekomen die dezelfde leeftijd heeft of ietsjes jonger en geen kitten.
Hij kan heel geirriteerd naar haar kijken als ze weer eens het dolle uurtje (nou eerder kwartiertjes :roll: :lol: ) heeft. Of naar mij zo van nou kan je haar niet weghalen. Maar ze liggen ook bij elkaar, niet zo vaak en niet heel close zoals bij Binky. Geven elkaar ook neusjes. Ik weet jou situatie verder ook niet, werk je de hele week, ben je vaak weg? Of juist niet. Hoe oud is je kat? Is hij speels, actief of lui. Hoe lang is het geleden dat je kat overleden is? Hoe lang waren ze bij elkaar? Wat je ook beslist, bedenk wel dat ook een kat een rouwperiode heeft. Heel veel sterkte met het verlies van je katje en met het nemen van een beslissing.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Een nieuwe kat erbij of niet?

Bericht door Muizenis »

Vermoedelijk zou ik er ook eentje bijnemen. Je kat is nu knuffeliger omdat hij de aandacht van zijn maatje kwijt is en toch gezelschap wil. Een kat die echt solitair zou zijn geweest had nooit op kunnen schieten met een andere kat en zou nu ook niet jouw aandacht willen. Misschien zit er een hele lieve knuffel in het asiel die qua karakter een beetje lijkt op jouw overleden katje! Een verlies waar ik je heel veel sterkte mee wens :kissykissy: Een verlies dat mij, kantje boord, bespaard is gebleven... :oops:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
ElkeD
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jul 2009 17:20

Re: Een nieuwe kat erbij of niet?

Bericht door ElkeD »

Ons Joey is nu 1.5 jaar bij ons en ons nala (die gestorven is), was 5 maand bij ons.
Ze is nu 4 dagen dood.
Ons Joey is een vrij speelse mor toch rustige kat en ze is 2.5 jaar oud.
We zouden sowieso een kittentje er bijpakken... Misschien krijgt ze dan nog moedergevoelens ofzo zodat ze het katje zeker aanvaardt ofzo..

Vervelende kwestie!

Wel bedankt voor jullie antwoorden, ik ben al meer geneigd om er eentje bij te nemen...
Gesloten