Wanneer los naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
goemaat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jul 2009 08:20
Locatie: ooltgensplaat

Wanneer los naar buiten?

Bericht door goemaat »

Hallo ik ben nieuw hier en heb een vraagje.
Wij hebben een jong katje van ongeveer 9 a 10 weken en we wonen in een rustig dorp en hebben een flinke tuin.Nou hoor ik hier iedereen zeggen dat we hem wel los kunnen laten in de tuin en dat hij dan vanzelf wel weer terug komt maar ik vind dat doodeng en ben bang dat hij straks kwijt is.Hij is nu regelmatig onder begeleiding in de tuin aan een tuigje maar ik geloof dat hij dat riempje heel vervelend vind.Hoe pak ik dit aan of zijn de meningen erg verdeeld over wanneer hij naar buiten mag.Ik zou heel graag jullie mening horen want zo weet ik het ook niet meer en ben veel te dol op dit schattige beestje.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wanneer los naar buiten??

Bericht door Umimeis »

Ja, dá's een goeie vraag...waar ik ook mee zit.

Dit probleem heb ik ook met Sam.

Ik heb namelijk nog een kat van 11,5 maanden die wel al los naar buiten mag (op straat, ik heb geen tuin).
Als die naar buiten gaat, dan wil die kleine Sam van 12,5 weken ook graag.
Hij staat of zin dan te piepen bij het kattenluikje.

Nou heb ik hem (Sam) paar keer gewoon zonder tuigje naar buiten gelaten en dat vond hij leuk.
Ok kwam hij zonder te roepen al binnen (ik stond in de gang).
Maar ik vind hem nog zo jong en klein om hem alleen buiten te laten ivm gevaren.
Dus voorlopig niet zonder toezicht naar buiten


Maar dan nu inderdaad de vraag wanneer kan hij wel zonder toezicht??
Flea was 5 maanden toen hij alleen naar buiten mocht (net 2 weken voor de castratie)
Ik heb sam nu ongeveer 4 weken thuis, misschien dat ik beter nog 3 of 4 weekjes kan wachten??

Bovendien ga ik van 4 september tot 11 september op vakantie en het zal wel mooi zijn dat Sam samen met Flea de vrijheid heeft om naar biinnen of naar buiten te gaan wannneer ze zin hebben, want dan kan ik het luikje gewoon openhouden. Nu hou ik hem van binnen dicht zodat Sam er niet door kan. ( wat hij toch niet zal doen)
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
goemaat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jul 2009 08:20
Locatie: ooltgensplaat

Re: Wanneer los naar buiten??

Bericht door goemaat »

Hoi,
Bedankt voor je reactie hoor!!!!
Ja jeetje het blijft een probleem denk ik,daarstraks heb ik hem zomeer even los gelaten in de tuin maar dan loop ik er als een gek achteraan om hem maar niet uit het oog te verliezen en gauw op te pakken als ie naar de buren wil.nou hebben we een goeie haak die ik in de grond kan prikken en een goed tuigje dus maak zijn lijn maar een stuk groter en heeft ie wat meer vrijheid.Hij kan zich dan nergens aan ophangen en in verstrikt raken.Alleen het probleem is we hebben 3 kids van 9.7..en 4 en ben nu net een politieagent die heel de dag door roept...deur dicht!!!
Maar hij is niet gek en gaat vlak achter de deur leggen dus komt er 1 naar binnen probeerd ie gauw weg te komen.Ja het is ook zo leuk buiten he maar goed met dit warme weer ga ik hem toch ook niet menemen naar buiten.Dus ik denk dat ie maar moet wennen aan zijn tuigje en kan ik over een tijd nog eens kijken.
Moet er niet aan denken dat ie kwijt zou raken.

Groetjes
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wanneer los naar buiten??

Bericht door Umimeis »

Jij zou eveentueel wel je tuin kunnen afzetten.
Hier ergens op dit forum zijn ook een paar mensen die hun tuin hebben afgezet.
Jouw kat zal in het begin echt nog niet weglopen hoor, dat doet Sam ook niet.
Pas als hij wat ouder is (met 15 tot 20 weken ofzo) , zal hij zijn gebied vergroten en de boel nader willen verkennen.

Mijn Sam is nu 12,5 weken oud en heeft het nog niet geprobeert om weg te lopen.
Ik laat hem wel los lopen al, en ren er ook niet achterna als hij iets te ver gaat.
Ik laat hem alleen nog op de gallerij verder komt hij nog niet.


Voor mij is het wat lastiger, ik woon in een etage woning.
Flea komt dan via decontainer en de schutting vd buren op het dak en zo de gallerij op.
Of hij komt via de brandtrap naar boven en heel soms als de portiekdeuren open staan via de portiek dus.

Maar Sam heft nog te kleine pootjes om op die trap te klimmen/rennen.
En is te klein om al het dak terecht te komen want hij kan nog nergens op springen. (vd grond op de containers)
Laatst gewijzigd door Umimeis op 03 jul 2009 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Wanneer los naar buiten??

Bericht door beestenbende »

tsja het is dubbel, want we hebben 2 weken geleden een poes (Minet) verloren,zij was aangevallen door een hond en nu is Jimmy ons katertje van 1 jaar niet thuis gekomen, dus je loopt risico als je je tuin niet afzet met gaas enzo. Wil je niet bang praten maar wel wijzen op het aanwezige risico van katten los rond te laten lopen.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wanneer los naar buiten?

Bericht door Umimeis »

Ja, ik snap het....
Helaas heb ik geen tuin en het balkon is piepklein, daar hebben ze ook niks aan aangezien Flea en Sam hun energie kwijt moeten.
Dus laat ik ze maar buiten, tenminste Flea dan...........die mag overal komen.






En als ik 2 weken voor dat ik op vakantie ga Feliway verdamper in huis ga gebruiken, zullen ze dan vaker binnen zijn?
Dat zou inderdaad handig zijn, want dan lopen ze niet de hele dag buiten....met name Sam dan.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
goemaat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jul 2009 08:20
Locatie: ooltgensplaat

Re: Wanneer los naar buiten?

Bericht door goemaat »

Nou het probleem is met het afzetten van de tuin is dat onze tuin 60 meter lang is en is afgezet met gaas en dat weggewerkt met begroeing en in het begin schutting.Maar gisterenavond toen we hem probeerde los te laten lopen racede hij gelijk het gaas op en konden we hem nog net van de bovenkant plukken.Dus iets anders is geen optie want daar is de lengte te veel voor.We wonen wel in een mega rustig dorp en in een straat waar haast niemand doorheen rijd(aan de rand van het dorp)maar de hoofdweg(als je dat al zo kan noemen) is hier niet zo heel erg ver vandaan en ik wil niet dat ze hem doodrijden.Ik heb nu een langer koort waar ie nog wat meer vrijheid door krijgt en zeker weet dat ie zich niet ophangt dus ik denk dat ie er maar aan moet wennen anders heb ik geen rust.

Wat verschrikkelijk dat jullie je poesje hebben verloren,je zal wel heel verdrietig zijn.En hopen dat je andere heel snel weer terugkomt want je blijft natuurlijk zoeken.En inderdaad er kan van alles gebeuren als ik besluit em los te laten lopen,ik vind hem zelf ook nog wel heel erg klein.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Wanneer los naar buiten?

Bericht door Boomer »

Ik zou katten tot 8 mnd zeker nog niet alleen buiten laten lopen. Ze zijn dan nog te onstuimig en letten dan totaal niet op.
Kittens los onder begeleiding is afhankelijk van het kitten. Xeon was ( en is) een ster in het ontsnappen en die moest ik echt niet los in de tuin laten. Hij is echt een buiten kat. Terwijl Kira hier ( nog steeds) altijd rustig in de tuin bleef.

Het beste is de tuin helemaal afzetten. Als je een kat buiten je tuin los laat lopen dan loop je altijd risico dat er wat kan gebeuren.
Ik woon ook in een dorp met een rustige straat. Hier mogen ze nu los lopen , maar weet wel dat er altijd iets kan gebeuren. Dit is een overweging die je moet maken tussen buiten je tuin los of in de tuin houden. Xeon zou diep ongelukkig worden als hij in de tuin moet blijven.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Wanneer los naar buiten?

Bericht door Katrin »

Ik denk dat hij nu nog iets te klein is om zelfstandig buiten te zijn.
Ik deed hetzelfde als jij, eerst een tijd aan een lijntje, zodat ze de tuin goed kende.
Na een paar maanden 4 ofzo heb ik haar laten gaan, wel met een bandje met elastiek en een adres koker.
Je kunt hem ook nog laten chippen.
En ja je loopt altijd het risico dat er iets gebeurt, maar mijn katten vinden het heerlijk om buiten te zijn en dat vind ik ook wat waard.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wanneer los naar buiten?

Bericht door Umimeis »

Sam en Flea zijn allebei gechipt
Ik kan eventueel als Sam alleen naar buiten mag zonder mij wel nog een bandje van elastiek met een kokertje omdoen. inderdaad.

Bij Flea ging het wel goed hoor, toen hij met 5 maanden (ongecastreerd) buiten ging....
Maar meestal kun je beter wachten tot ze gecastreerd zijn, zeggen ze in het asiel.
Maar jah, ik heb hier een kleintje dat hetzelfde wil als Flea......

Nou ja, ik zie het allemaal wel over 3 of 4 weken wat ik doe.
Ik denk sowieso dat Sam nog veel in de buurt van Flea blijft.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Wanneer los naar buiten?

Bericht door Kattenbella »

Ik ben helemaal niet voor loslaten. Een rustig dorp kan erg verradelijk zijn. Zo ben ik ook in een landelijk, rustig dorp drie katten aan auto's kwijtgeraakt.
Je tuin hoef je niet helemaal af te zetten, je kan ook een deel doen.

In ieder geval is je kitten nu nog veel te jong. het is net alsof je een kleuter zijn gang laat gaan op straat, dat snappen en overzien ze gewoon nog niet.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
goemaat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jul 2009 08:20
Locatie: ooltgensplaat

Re: Wanneer los naar buiten?

Bericht door goemaat »

Fijn dat iedereen zo met me mee denkt,vanmiddag was er geen zon en heeft ie heerlijk aan de lijn buiten gekeuteld en is ie in slaap gevallen.Dus voorlopig houd ik het maar zo,alleen is het wel moeilijk met de wil om toch te ontsnappen.De kids moeten er erg op letten om alle deuren achter zich dicht te doen maar die kleine Suffie ligt al op de mat in de aanslag om te ontsnappen.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wanneer los naar buiten?

Bericht door Umimeis »

acht wat schattig zeg...lekker in het zonnetje in slaap gevallen.

Maar volgende keer wel ff de oren insmeren met een sunblock anders kunnen die verbranden, kreeg ik als advies mee vd de dierenarts in het asiel toen Sam zij 2e inenting moest hebben.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
goemaat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jul 2009 08:20
Locatie: ooltgensplaat

Re: Wanneer los naar buiten?

Bericht door goemaat »

Nou nee hij lag heerlijk in de schaduw met een windje rond z'n oren dus die lag als een prinsje
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wanneer los naar buiten?

Bericht door Cari »

Ik hoop dat je het voor elkaar kan krijgen de kleine pas zonder begeleiding naar buiten te laten, als hij gecastreerd is. Dat kan bij 6 maanden. Ik heb zelf in een ver verleden de fout gemaakt mijn katertje van 3 maanden naar buiten te laten. Er was daar geen weg in de buurt en hij kwam steeds meteen weer even naar binnen. Dat ging 2 weken helemaal goed. En toen was hij verdwenen. Het punt is dat die kleintjes echt niet weg willen lopen, maar in hun enthousiasme voor iets wat ze zien (in mijn geval was hij waarschijnlijk achter een andere kat aangelopen) de rest van de wereld helemaal vergeten. Als ze de hoek om zijn, kunnen die kleuters vaak de weg terug al niet meer vinden. Als ze een maand of 5 zijn, loop je het risico dat ze bewust op avontuur gaan en misschien eerder geslachtsrijp zijn, dan jij kon vermoeden. Daarom zou ik zeggen: na de castratie lekker vrij laten.
Overigens, ik heb mijn kleintje uiteindelijk, na 11 dagen, heel hongerig en vies weer in mijn armen kunnen sluiten. Dat moment vergeet ik nooit meer :pdtma: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie