Kitten die overgeeft

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
wayra
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2009 13:35

Kitten die overgeeft

Bericht door wayra »

hallo,

Ik heb sinds zaterdag een nieuwe poes van ongeveel 1 maand oud. hij komt uit het asiel en was ziek geweest. Maar ze zeiden dat hij al beter was ( was ook zo). Ik geef het hetzelfde eten als in het asiel royal canin, voor kitten van 1-4 maanden.

Nu is hij maandag nacht begonnen met overgeven, ik denk eenmaal 's nachts, al zijn eten eruit. dan in de ochtend 3 maal. en als ik 's avonds thuis kwam nog 3a4 keer. Gisteren avond nog een maal, ik dacht dat het over was. maar hij heeft geen eetlust en drinken ook niet echt. ik geeft hem water met de vinger water op zijn mondje zodat hij toch beetje druppeltjes binnen krijgt. spelen doet hij niet, maar hij is wel alert.

wat moet ik hiermee doen, heeft iemand dit al meegemaakt. Ik maak mij zorgen hij is zo klein en fragiel.

merci

wayra en oskar
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: kitten die overgeeft

Bericht door Katrin »

Zou hij echt nog maar een week of 4 oud zijn?
Enig idee waar zijn moeder is?
Ik snap goed dat je je zorgen maakt hij is echt nog heel erg klein en de kans dat hij uitdroogt is aanwezig.
Wat voor ziekte heeft hij gehad in het asiel?
Is het niet beter om kittenmelk te kopen bij dierenarts of dierenwinkel en hem dat voorlopig te geven?
Heel veel sterkte.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Kitten die overgeeft

Bericht door Boomer »

Een asiel die een kitten zo jong meegeeft ???? Hele slechte zaak :cry:
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kitten die overgeeft

Bericht door Nyncke »

Boomer schreef:Een asiel die een kitten zo jong meegeeft ???? Hele slechte zaak :cry:
Helemaal mee eens, bovendien zou ik teruggaan!
Met kat, zonder kat maakt niet uit maar wel ze even flink aan de tand voelen.

Ziekte, wat het was ed.
Geboortedatum van het katje en rede waarom hij zonder moeder of broertjes en zusjes is.

4 weken is erg jong voor alleen maar vast voedsel, mijn kittens zijn bijna 8 weken maar tutteren nog steeds regelmatig bij de moederpoes.
Ze hebben moeder en broers en zussen erg hard nodig ( of surrogaat broers en zussen) ook om bepaald sociaal gedrag aan te leren.

En vragen wat ze doen aan de da kosten die jij gaat maken.
wayra
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2009 13:35

Re: Kitten die overgeeft

Bericht door wayra »

Hij had griep in het asiel, waar hij nu volledig van genezen is, alle zijn ogen tranen niet meer.

De reden waarom hij alleen is omdat ze hem langs de weg gevonden hebben, zonder mama of broer of zussen.
dit is ook de reden waarom ik hem in het asiel gekozen had, hij was allen in da kotje moederziel alleen.
en dacht dak ik hem misschien de liefde kon geven dat hij niet gekregen heeft en misschien nooit zal krijgen.

Het asiel zag er redelijk professioneel uit, we kregen oskar niet zomaar mee, lang gepraat over onze bedoelingen en het werken van het aziel.Ik kreeg de poes niet mee in gelijk welke box,ze geven royal canin eten. Dat toch niet het minste product is.

Hij heeft wel al zijn inentingen gekregen, dit is mijn eerste poes ik weet niet echt rond welke leeftijd dit normaal gebeurd misschien kunnen jullie aan de hand van dit schatten hoe oud hij is?
Hij is ongeveer een 12cm.~

de eerste twee dagen was hij zeer speels, dus zijn motoriek werk ook wel goed. verwonderlijk rap sociaal, ik dacht een poes uit het asiel zal zeer veel tijd nodig hebben om zich aan te passen.

Ik zal vanavond naar de dierenarts gaan, maar als hij vanavond en vandaag niet meer moet overgeven raden jullie mij nog aan naar de dierenarts te gaan?

hoe kan ik zijn drinklust en of eetlust weer opwekken?

als ik wil spelen volgt hij het speeltje, maar ik denk dat hij te moe is om te spelen.
ik zal wat kittenmelk halen
allesinds merci voor de rappe reactie,

grote steun
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kitten die overgeeft

Bericht door Umimeis »

Echt? Zou hij echt zo jong zijn?
Dit had ik niet verwacht van een asiel, zij zouden wel beter moeten weten dat zo'n jong kittentje nog helemaal niet zo vroeg weg mag, ook al heeft hij geen moeder meer.
En ik geloof dat als hij echt zo jong is, dat hij nog niet eens inge-ent mag worden want dat kan zo'n klein lijfje nog niet eens aan al die vaccinaties.
De meeste krijgen met 6 of 7 weken de vaccinaties.
Mijn kitten Sam kreeg ze pas met 8 weken, 1 dag voor ik hem mocht ophalen.
Ook werd hij toen gechipt ontwormd en ontvlooid e.a. lichamelijke controles.

Ik zal wel ff mijn kitten opmeten voor je....

Ik zou zoals Nyncke al ze gauw terug gaan naar het asiel, met het kitten.

En vragen wat ze doen aan de da kosten die jij gaat maken.
Trouwens ik heb ook een kitten uit het asiel (van nu 12 weken oud) en ik heb hem eerst 6 weken op proef waarvan de eerste 2 weken de ziektekosten worden betaald door het asiel, mocht Sam ineens erg ziek worden.
Ik hoop dat dit bij jouw asiel ook zo is.


Ik zou deze week nog een afspraak maken en anders vanavond nog naar je eigen dierenarts.
Voor controle.
Daar kun je ook voedsel krijgen om de eetlust op te laten wekken.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Kitten die overgeeft

Bericht door Katrin »

Heb maar even het meetlint er bij gepakt, mijn kitten van bijna 6 weken is 27 centimeter lang, en dan heb ik het over de kleinste, staart niet meegerekent.
Dus hij is echt heel erg klein.
Snap dan ook niet goed waarom hij droogvoer krijgt vanuit het asiel en waarom hij zijn inentingen al heeft gehad, je zou toch denken dat hij daar nog veel te klein voor is.
Tenminste je begint dan voorzichtig aan met vast voedsel maar ze hebben ook nog echt melk nodig.
Als je in goed overleg met het asiel er voor gekozen hebt om de kleine groot te brengen zie ik daar eerlijk gezegd niet zo'n probleem in.
Maar ik denk dat ervaring belangrijk is bij zulke kleine kittens.
Ik zou echt naar de dierenarts gaan hiermee.
Maar hij heeft heel veel warmte nodig en moet zeer frequent gevoed worden.
Ik snap die griep niet zo goed, bedoel je niesziekte?
Volgens mij kan je zo'n ziek katje dan beter niet inenten, pas als het beter is.
Maar wel antibiotica geven.
sylvia2222
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2009 18:58

Re: Kitten die overgeeft

Bericht door sylvia2222 »

Wat een toestand. 4weken oud, aan de langte te horen zou het kunnen, maar hij is natuurlijk al ondervoed geweest, toen hij is gevonden. Maar wat er wordt gezegt over de entingen...erg vreemd. Dat mag echt pas veel later en ontwormen?? Is dat gebeurd? Ik las ook dat je misschien kittenmelk zou kunnen halen, is denkik een goed idee, zo voorkom je wel dat hij in ieder geval niet uitdroogt, maar je moet wel met een spuitje toedienen, een paar druppels is echt te weinig! Voor de rest terug gaan naar het asiel! Je hebt er immers voor betaald!

Succes,

Groetjes Sylvia
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kitten die overgeeft

Bericht door Umimeis »

Door de vaccinaties kan een kitten die al ziek was/is nog zieker worden en helemaal als het nog een klein zwak lichaampje heeft. Als een kitten wat ouder en zwaarder is, is de kans dat hij er ziek van word kleiner.

Het is algemeen bekend dat een mens of dier een beetje ziek kan worden na een vaccinatie, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.
De 1 heeft een sterkere afweersysteem dan de ander.
Dat kittentje had waarschijnlijk al een zwakkere afweersysteem doordat hij zwaar ondervoed is gevonden.


Ps in mij asielcontract staat dat alle kittens pas met 6 weken gevaccineerd worden en dan later met 12 weken een keer.
Tenzij het kitten pas later in het asiel terechtkomt natuurlijk.
Maar in princiepe geldt dat elke kitten met 6 en 12 weken gevaccineerd moeten worden, tenminste als je je kat tegen ziektes wil beschermen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Kitten die overgeeft

Bericht door Boomer »

Jongens is dit een grap of zo ? Ik hoop het want dit gaat mij te echt te ver.

1) een ziek kitten wordt meegegeven door een asiel >> dit doen ze nooit ! ( althans een goede asiel nooit).
2) kitten van 4 weken wat al brok eet >> Hiermee beginnen ze pas mee in een nest ( dan geweekt enz)
3) een DA die een kitten van 12 cm ( 4 weken) in ent ? Een goede DA laat je echt terug komen. Al zou de leeftijd kloppen dan is het veel te jong en ook nog eens veel te licht. Mij vriendin had een kitten van 5 weken (particulier die zei 8 wk) en die moes echt terug komen en kon gaan zonder entingen.

Als dit echt waar is dan zou ik het asiel en DA aanklagen.
Sorry dat ik zo reageer maar dit gaat mijn pet te boven. Niet persoonljk bedoelt :)
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kitten die overgeeft

Bericht door Umimeis »

Je hebt wel gelijk Boomer!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Kitten die overgeeft

Bericht door Katrin »

Dat hoop ik toch echt niet dat dit een grap zou zijn,zit me echt druk te maken over zo'n klein kitten.. :evil:
Hoop dan ook dat je even laat weten hoe het nu is Wayra.
wayra
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2009 13:35

Re: Kitten die overgeeft

Bericht door wayra »

hallo,

Nee dit is geen grap, ik zou niet weten waarom zoiets een grap zou moeten zijn hoor, ik was echt bezorgt en wist niet waar naartoe.

Ben gisteren naar de dierenarts geweest, ( mss iets dat de situatie duidelijker maakt ik ben sinds januari verhuist naar lissabon portugal, het asiel hier heeft mss minder luxe dan in nederland)

Hij zei dat oskar met parasieten zit, hij is nog maar een maand oud. De dierenarts zei dat het niet erg kwaad kan dat hij al weg is van de moeder(hij kan dit zeker overleven).

Ook dat ze hem weggeven hebben uit het asiel is goed, omdat hij nu tenminste kans heeft op overleven, terwijl in het asiel de kans op parasieten blijft ( door contact andere zwerfkatten, honden ...)
De parasieten hadden uitwerking op drie manieren: eerste zijn tongetje was beschadigd, doet enorm veel pijn en maakt dat hij zijn eetlust verliest, drinken ook.
een ander zorgt ervoor dat zijn neusje verstopt zit: met andere woorden geen geur niet meer waardoor oskar niet kan ruiken wat drinkbaar is en wat eetbaar!omdat hij zo jong is weet hij het ook nog niet!
en dan de derde waardoor hij gaat braken!!

Nu zijn we eerst zijn braken aan het behandelen, door een spuitje, en terwijl ook een vocht in zijn nekje (zoals vlooie vloeistof) om de parasieten te doden en tegen te houden. eenmaal gestop met overgeven kunnen we de parasieten bestrijden.(anders braakt hij de medicatie uit)

Ik moet elk uur een 1cl water geven.

hij staard heel de tijd naar zijn waterbakje, zit ervoor, maar wil niet drinken. Ook niet als ik het hem geef. Eten doet hij helemaal niet. Ik wil een beetje in zijn mond stoppen maar dit ook niet forceren, stel dat hij weer moet overgeven??

zo vanavond weer naar de dierenarts om de kuur verder te zetten.

merci voor alle reacties

groetjes wayra en oskar
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Kitten die overgeeft

Bericht door ktje »

Kijk dat had je er beter even bij kunnen zeggen dat je in Portugal woont. De omstandigheden zullen daar inderdaad een stuk minder zijn dan hier in Nl. Wat de andere al zeggen hier zullen ze pas bij 8 a 10 weken weg mogen en inenten mag ook niet zo jong.

Verder doe je het denk ik wel goed. Hetis natuurlijk van belang dat je kleintje drinkt en gaat eten anders droogt hij uit.

Heel veel succes met dit kleine hummeltje!

Hou je ons op de hooogte?
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
wayra
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2009 13:35

Re: Kitten die overgeeft

Bericht door wayra »

zal ik zeker doen. merci!!

ik hoop gewoon terwijl ik gaan werken ben dat hij iets zal drinken.of eten!!

merci allemaal

groetjes
Plaats reactie