Kat snapt werking pipolino niet

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

Kat snapt werking pipolino niet

Bericht door Kelly Stark »

Hoi hoi,

Ik heb een kattin met overgewicht en gebruik sinds gisteren (dinsdag 9 uur 's morgens) de pipolino. Sinds die tijd is het etensbakje dus weg en hebben ze (zij en haar broer) enkel de pipolino als voedselbron. Tot op vandaag (woensdag 22 uur) hebben ze nog niet door hoe dat ding werkt. Ik leg wat brokjes eronder, heb het al tegen de muur gelegd en brokjes ertussen... Ze eten de brokjes op, maar brengen de pipolino niet in beweging. Als ze met hun pootje naar een brokje grijpen, ben ik degene die tegen de pipolino duwt zodat ze denken dat het door hun pootje kwam...

Ik heb echt schrik dat ze het niet gaan snappen. Morgen moet ik terug gaan werken en kan ik hen niet in 't oog houden. De dierenarts zegt dat ik moet volhouden, dat ze echt wel zullen proberen als ze echt honger hebben... Maar nu al 37 uur zonder eten zitten? Dan moeten ze toch honger hebben? Wat als ze het echt niet snappen? Ben ik dan mijn katten aan 't uithongeren???

De kattin weegt nu 5,5 en de kater 4,7. Ze zijn 4 jaar en komen nooit buiten... Van de dierenarts moesten we dringend iets doen aan het gewicht van de kattin omdat ze anders suikerziek zou worden. Dat willen we natuurlijk ook niet.

Iemand ervaring met hoe lang het duurt eer de katten de pipolino snappen?
Alvast bedankt!

Groetjes Kelly
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat snapt werking pipolino niet

Bericht door Kattenbella »

Het lijkt mij zinvoller je katten voer te geven die geschikt is voor katten met overgewicht. Zo lang zonder eten zitten is levensgevaarlijk voor je katten. Ze kunnen hier leververvetting door krijgen! Snel voeren dus.

De pipolino zegt mij niets.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Kat snapt werking pipolino niet

Bericht door Boomer »

Pipolini ( ik moest het ook even opzoeken ;-) ) is een speeltje ( wordt geen speeltje maar voederbakje genoemd) waar je brokjes in doet en de katten moeten "jagen" om aan eten te komen.

Geef ze snel eten en honger ze niet op zo'n mannier uit. Het is slecht als een kat 24 uur niet eet, zelfs levens gevaarlijk omdat hun maag/darm gestel stil komt te liggen.
Laat gewoon de brokjes staan totdat ze door hebben hoe het speeltje werkt. Dan kan je daarna altijd minder brokjes geven en de rest via hun jacht instinct ( de pipolino) laten jagen op brokjes. Zorg dan wel dat ze aan de dagelijkse behoefte blijven komen.
Verder je katten flink laten bewegen doet ze ook goed. Bv door achter een laserlampje aan laten rennen of balletjes , veer stokjes enz.
Welke brok geef je nu ??
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Kat snapt werking pipolino niet

Bericht door lievelijn »

ik heb voor Vlinder een voerbal die ik gebruik als ik langer van huis ben, maar te kort om iemand voor te laten komen zeg maar (denk aan in de middag vertrekken en dan pas heel laat snachts of sochtendsvroeg) zodat ze zich niet verveelt.. in het begin heb ik de bal gevuld met een kleine hoeveelheid brokjes en ook wat in de gewone voerbak.. ik rolde de bal een aantal x naar haar toe, maar ze liet de brokjes eten.. als ze zin in brokken had ging ze naar der bak. dit heb ik een paar dagen zo elke x gedaan.. samen spelen met de voerbal (alle brokjes die bleven liggen) weer in de bal doen. (als ik trouwens zag dat haar bakje al heel vroeg leeg was deed ik wat extra voer in der bakje) na een paar dagen merkte ik dat als der bakje leeg was ze toch met de voebal ging spelen.. toen ben ik steeds wat minder brokken in de bak gaan aanbieden en steeds wat meer via de bal. Wellicht kun jij het ook zo opbouwen??

maar ik denk inderdaad dat voeding ook belangrijker is!!

succes!
ik <3 Vlinder
yvontje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mei 2009 11:40
Locatie: Wognum

Re: Kat snapt werking pipolino niet

Bericht door yvontje »

Ook ik moest het opzoeken.
Ik neem aan dat het hetzelfde werkt als een snoepjes bal.
Rammelt het ook??
Mijn poes had direct door hoe die bal werkte, de kater ging de snoepjes opeten als de poes er mee speelde :lol:
Misschien werkt het als je er mee rammelt en naar ze toe rolt???
Ik zou "gewoon" minder eten geven of meer verspreid, indien mogelijk. En niet de hele dag het voer laten staan. Maar ja misschien krijgen ze al niet teveel.
Ik zag ook laatst op een show iets om de poezels meer beweging te laten doen, maar of dat werkt?? Ik kan het even niet vinden op google, maar het is zo'n rad waar hamsters ook in lopen, alleen dan 50x zo groot.
En bij ons werkt het allom bekende laserlampje natuurlijk ook.
mjamssen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2009 00:45

Re: Kat snapt werking pipolino niet

Bericht door mjamssen »

Echt, je katten niet langer dan 36 uur niet later eten!!
En max 24 niet laten drinken
levensgevaarlijk!!
1 van onze poezen at en dronk 24 uur lang (na een paar tandjes trekken met spoed ivm met ontsteking) niet, paniek ze was al aan het uitdrogen, toen nog allerlei kittenpate's/pasta's en kattenmelk gehaald ( op paaszondag, gelukkig een dierenwinkel eigenaar in mijn vriendenkring)toen at ze gelukkig, want anders was het de dag erop infuus bij de da.

mlouise
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kat snapt werking pipolino niet

Bericht door JoBoris76 »

Ik heb er ook 1 sinds dinsdag maar de heren hier doen er ook (nog) niks mee. Sinds vandaag laat ik hun brokjesbak eens leeg (niet langer dan 14 uur) en hoop dat ze er dan iets mee gaan doen.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat snapt werking pipolino niet

Bericht door pearlsofpassion »

Kan je niet beginnen met iets dat ze lekkerder vinden dan hun gewoon voer.
Ik heb hier een keukenrolrol afgeplakt en gaatjes in gemaakt, en dat duurde echt niet lang. Ze weten alledrie hoe het moet, maar de ene is er natuurlijk fanatieker in dan de ander...

Ik heb het wel eens voorgedaan, zelf mee gerold en zo. En dan probeerden ze eerst met hun neus eronder te komen wat dus niet werkte want dan werd de rol gewoon vooruit geduwd ipv gerold.
Maar na een paar keer zeer krachtig zelf tegen te slaan, hadden ze het wel door.

Ik denk dat het gewoon kwestie is van het interessant te maken en niet te moeilijk in het begin en dan veel geduld mee te hebben. Als ze het niet snappen, nog eens voordoen. En nog eens, zoveel als nodig is...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kat snapt werking pipolino niet

Bericht door Lovecat »

Ik heb geen pipolino, maar zo'n snackbeloningsbal.
Toen ik nog brokken gaf, probeerde ik mijn katje zover te krijgen deze bal in beweging te zetten. Voordoen enz. had geen zin. Ik had het al bijna opgegeven (als hij na 8 uur nog niet at uit de bal, gaf ik hem brokjes in zijn bakje, het was nog een kitten, dus niet te lang laten wachten op eten) tot ik ineens na 3/4 weken een hoop gerommel hoorde... ik ging kijken en zag dat Dex als een razende met zijn neusje tegen de bal aan porde en rende :shock: Hij had het door!

Nu krijgt hij vers vlees en is dus de bal dus niet meer van toepassing, maar ik wil zeggen; geduld en geduld, wie weet ontdekt de kat het ineens vanzelf. niet te lang gaan hongeren ivm leververvetting zoals hier al eerder gezegd is!
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kat snapt werking pipolino niet

Bericht door JoBoris76 »

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal de bal nog laten liggen dan en er zelf nog vaker mee gaan spelen en dan hopen dat ze het door krijgen.

Ik laat ze zeker niet langer dan 14 uur zonder eten. ;) Ik heb ze al wat snoepjes gegeven tussendoor dus helemaal nuchter zijn ze nu niet.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat snapt werking pipolino niet

Bericht door pearlsofpassion »

De mijnen leerden het gewoon terwijl er a volonté ander voer aanwezig was. Maar zoals gezegd, deed ik het wel met ander soort brokjes. Dan is er meer motivatie! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kat snapt werking pipolino niet

Bericht door JoBoris76 »

Ga ik ook nog proberen. Bedankt!!
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Plaats reactie