Kater 9 weken bij poes 1 jr, wie heeft tips?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pennylain
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jun 2009 11:25
Locatie: Groningen

Kater 9 weken bij poes 1 jr, wie heeft tips?

Bericht door pennylain »

Hallo,

Sinds gistermiddag heb ik een klein katertje in huis, hij is 9 weken en erg speels en is totaal niet bang. Ik heb tevens een gesterilliseerde poes van net 1 jaar oud. We hebben er een katje bij genomen, omdat Amy (de oudere poes) heel speels is en mijn vriend en ik fulltime werken. Amy is erg verwend door ons.. ze is heel lief, maar kan ook soms erg bitcherig doen.

Nu is het geval dat Amy het katertje heel ruw bespringt en soms dan miaauwt het katje, dan houdt Amy wel op met 'spelen/aanvallen'. Maar ze loert de heletijd met hele grote pupillen en volgt het katje, om vervolgens weer met een ruwe aanval te doen. Macho, het kleine katertje, die ziet het echt als spelen.. (toch is amy wel 'voorzichtig' op haar manier.. ik zie geen nageltjes uitkomen, maar wel met dr volle gewicht boven op die kleine).. Moet ik amy dan straffen, wanneer het 'te' ver gaat?

Is dit 'spel' normaal? Moeten ze zo hun rangorde bepalen? Ik zou zo graag willen dat het goed gaat, maar Amy is heel chagarijnig, ook wanneer ik haar aanhaal, dan gromt ze en haalt uit.
Amy is trouwens naar de buurkatten niet vriendelijk,.. ze bespringt zelfs honden... (!)

Ik heb haar nu even naar buiten gedaan, zodat macho even kan slapen.. Hoe kan ik ervoor zorgen (of moet ik het laten gaan??) dat Amy niet jaloers wordt en dat ze maatjes worden?

Als ik weg ga, dan houdt ik ze apart, met een 1 deur ertussen... is dit ook goed? Om ze alleen bij elkaar te doen wanneer we thuis zijn?

Wie heeft tips voor mij??

Groetjes Wendy
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: kater 9 wken bij poes 1 jr, wie heeft tips?

Bericht door Siris »

Simba greep Iris ook altijd in haar nek. Dit is om te laten zien aan Iris dat hij de baas is. Ik liet het maar gaan, en als het te erg was greep ik in. Ik denk als je steeds ingrijpt het alleen maar erger wordt. ik heb ze gewoon bij elkaar gehouden, ook als ik wegging. Simba die gewent is om overal te komen, die kon ik toch niet opeens de andere ruimte ontzeggen, daar wordt hij alleen maar jalourser van. Maar als je het niet vertrouwt, zou ik het zo laten. Voor Amy is het natuurlijk vreemder en die moet meer wennen, klinkt raar, maar zij moet opeens alles delen. Simba volgde Iris ook overal. Wel lachen ze mocht overal liggen, behalve in één huisje. Rare beestjes die katten :-P

Als ze de paar dagen niet echt vechten (dat de plukken haar om je heen vliegen enzo) zal ze dat waarschijnlik daarna ook niet doen.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: kater 9 wken bij poes 1 jr, wie heeft tips?

Bericht door Katrin »

Je hebt het kitten nog maar net en daardoor lijkt me het gedrag van je oudste kat volstrekt normaal.
Zal nog wel even zo blijven misschien.
Straffen heeft denk ik geen enkele zin, je oudste kat zal niet weten wat ze fout doet.
Afleiden is denk ik beter.
Jaloezie voorkom je door haar veel aandacht te geven.
Ik hoop dat het over een tijdje wat beter gaat.
Gebruikersavatar
pennylain
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jun 2009 11:25
Locatie: Groningen

Re: Kater 9 wken bij poes 1 jr, wie heeft tips?

Bericht door pennylain »

bedankt voor de reacties, ik zal amy inderdaad niet meer toespreken wanneer het wat ruw gaat..
ik hoop ook dat het langzaam aan beter gaat en inderdaad ze kennen elkaar nog maar heel kort..
haha, maak me dan direct druk, omdat je voor alletwee het beste wilt..
AAH! :edoh:
Laatst gewijzigd door pennylain op 07 jun 2009 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Kater 9 wken bij poes 1 jr, wie heeft tips?

Bericht door lievelijn »

amy leert macho nu 1. dat zij de baas is en 2 de grenzen van kattenstoeien.. klinkt helemaa goed.. en als ze nu lekker spelen :grin: dan is dat toch super ;-)
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kater 9 wken bij poes 1 jr, wie heeft tips?

Bericht door Umimeis »

Dit doet Flea ook bij Sam. Ik laat ze het gewoon uitvechten en bemoei me er dus niet mee.
Flea straffen heeft geen zin.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
pennylain
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jun 2009 11:25
Locatie: Groningen

Re: Kater 9 wken bij poes 1 jr, wie heeft tips?

Bericht door pennylain »

Gister lag Amy naast me en macho lag op mijn schoot, dus het lijkt goed te gaan! Soms slikt Amy Macho eventjes..

Maar zonet waren ze aan het 'spelen' op bed en dan hoor ik dat kleintje soms gillen, dan doet Amy hem pijn (bijt hem in het buikje, poten, nek).. Amy is heel ruw. Macho gaat er wel op in, maar soms deinst hij terug. Dan slaat Amy weer toe en zo houdt het niet op...
Er komen nu wel wat plukken haar los........

Ik heb ze nu even weer uit elkaar gezet.....

Wat is nu het beste om te doen?
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kater 9 wken bij poes 1 jr, wie heeft tips?

Bericht door Siris »

Tja moeilijk te zeggen, maar heb je kittens onderling wel eens met elkaar zien en horen vechten? Dan lijkt het ook alsof ze elkaar afmaken.
Afleiden is denk ik beter.
Dat is ook een goede tip, probeer haar met een speeltje ofzo af te leiden, of lawaai te maken in de andere kamer zodat ze schrikken (en niet zien dat jij die lawaai maakt)
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pennylain
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jun 2009 11:25
Locatie: Groningen

Re: Kater 9 weken bij poes 1 jr, wie heeft tips?

Bericht door pennylain »

Hoi!

Ze zijn inmiddels vriendjes geworden.. Macho denkt zelfs dat hij bij Amy melk kan krijgen. Is het voor Amy wel goed dat Macho soms aan haar borst zuigt? (hij sabbelt erover.... Amy vind het meestal wel goed, maar na een poosje krijgt Macho een opdonder.. :roll: .)

Haha..
mjamssen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2009 00:45

Re: Kater 9 weken bij poes 1 jr, wie heeft tips?

Bericht door mjamssen »

Kan geen kwaad hoor, wel oppassen dat Amy geen wondjes krijgt van het zuigen van macho.
Een van onze katten deed dit als kitten bij onze herder, die vondt dit ook prima, maar na een aantal dagen moesten we alle tepels afplakken, ze waren allemaal "kapot"gezogen.

mlouise
Gebruikersavatar
Seraatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 14:55
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Kater 9 weken bij poes 1 jr, wie heeft tips?

Bericht door Seraatje »

ze kan wel schijnzwanger worden, en echt melk gaan geven.
Een enkele kat in Huis maakt thuiskomen tot Thuis zijn
Gebruikersavatar
pennylain
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jun 2009 11:25
Locatie: Groningen

Re: Kater 9 weken bij poes 1 jr, wie heeft tips?

Bericht door pennylain »

hmm.. ok dat kan dus ook nog? opzich doet Macho het niet heel vaak, ik houdt het wel goed in de gaten..!
Gebruikersavatar
ricoroxie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:28

Re: Kater 9 weken bij poes 1 jr, wie heeft tips?

Bericht door ricoroxie »

mijn rico dee het ook bj roxie
maar nu houd hij haar in de houdgreep om te wassen ipv altijd te slaan en bijten
maar soms gaat het er nog wel hard aan toe,maar ik zou ze gewoon bij elkaar laten des te eerder ze aan elkaar wennen en het wordt vanzelf allemaal wel minder
groetjes van marisca
en een pootje van rico en roxie
Gebruikersavatar
mathilda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 dec 2008 13:07
Locatie: emmercompascuum

Re: Kater 9 weken bij poes 1 jr, wie heeft tips?

Bericht door mathilda »

hoi, jou verhaal klinkt mij zo bekend in de oren.
wij hebben een kater punky van 3 jaar en een katertje smokey van 9 weken oud.
in het begin dacht ik dat het niet goed zou komen, wij hielden de katten ,s nachts ook appart.
ook als ik weg moest.
smokey wil ook melk van punky, ook al is dat een mannetje hahaha
nu zijn het de beste maatjes, maar soms gaat het nog best ruw hoor.
maarja het zijn en blijven katten he.
heel veel succes ermee

groetjes
mathilda :grin:
groetjes mathilda
Gebruikersavatar
pennylain
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jun 2009 11:25
Locatie: Groningen

Re: Kater 9 weken bij poes 1 jr, wie heeft tips?

Bericht door pennylain »

Hoi!

Het gaat inmiddels erg goed met de beide katten! Ze slapen naast elkaar en slikken elkaar.
Ik ben heel blij dat we besloten hebben een kleintje erbij te nemen.. Ze zijn echt maatjes..
Spelen en ravotten met elkaar! (wat Amy eerst altijd met ons deed; ons aanvallen enzo..;))
Nu doet ze dat met Macho.. Ze is veel rustiger geworden naar ons toe!

Ik kan wel uren naar ze kijken :cathappy:
Plaats reactie