Kan een Britse Korthaar gewoon naar buiten?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
nita21
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:43
Locatie: Westmaas

Kan een Britse Korthaar gewoon naar buiten?

Bericht door nita21 »

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik wil graag in mijn zomervakantie (6 weken want ik ben lerares) een kitten aanschaffen. Ik heb dan alle tijd om me er over ontfermen.

Volgende week ga ik bij een nestje britse kortharen kijken. Ik heb verdiept in het karakter van het beestje en ik denk dat dit ras het beste bij ons gezin past. Nou vroeg ik me wel af of deze katten gewoon lekker naar buiten kunnen. Over het algemeen is er 5 dagen van de week iemand thuis. De overige 2 dagen moet het beesie zichzelf vermaken. Mijn moeder zal in het begin best wel even willen kijken naar de kleine. Maar het zal ook wel eens gebeuren dat we bijvoorbeeld een weekendje weg gaan. Dat lijkt het mij voor het beesie beter dat zeel eens lekker naar buiten kan en zich buiten kan vermaken. Ik weet dat dat pas kan als ze 'geholpen' is hoor.

Zijn er mensen die ervaren zijn met britse kortharen en met mij van gedachten kunnen wisselen?
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Kan een britse korthaar gewoon naar buiten?

Bericht door Seemy »

Leuk dat je een britse korthaar krijgt :grin: , wij hebben er zelf ook 1 en hij is nu nog net geen jaar! Een schat!

Maar eerst even over dat je er 1 aanschaft. Wij hebben dat ook gedaan, en iedereen zei tegen ons 'daar komt wel een 2e bij" . Wij dachten eerst nou nee hoor :enaughty: , een is meer dan genoeg. Maar het is echt zo, helemaal als je veel werkt (weg bent)... neem er 2!! Het is echt leuker voor de kitten, vooral als je de mogelijkheid hebt (ook financieel natuurlijk) om er 2 te nemen! ;-) Denk daar over na ;-) .
Wij gaan ook voor een 2e nu... na de zomervakantie komt er een bij.. en weer een britse korthaar :grin:
Eigenlijk wou ik wel dat we er gelijk 2 hadden aangeschaft.

Over het naar buiten gaan van een brits korthaar, ik persoonlijk zou het zeker niet doen. Tenzij afgeschermd in je tuin, (de tuin dus afschermen met gaas of een hekwerk), of in een kattenren, of met een tuigje als je erbij bent. Maar het leukste is voor de kat als hij niet aan het tuigje hoeft.

Wij hebben de tuin afgezet met gaas op de plekken waar geen schutting zit. Eerst lieten we hem aan het tuigje wat op zich wel goed ging. Alleen het is vervelend voor de kat. De hele tijd zit hij weer ergens achterlangs of vast met het snoer... nee niet fijn!

Vrij naar buiten zou ik zeker niet doen :enaughty: , je kunt erop wachten totdat je hem kwijt bent. En dan heb ik het er niet over dat hij zelf niet meer naar huis zou komen...
Wij werden er voor gewaarschuwd bij de cattery, ze had dit al eerder meegemaakt bij mensen die een kitten hadden aangeschaft bij haar en hem vrij buiten lieten lopen. Ze stelen deze katten, en raskatten in het algemeen, graag omdat ze zo kostbaar zijn, en er wordt te veel mee gehandeld omdat de britse korthaar katten zo populair zijn op dit moment. Voor een paar honder euro worden ze doorverkocht.

Dus ik zou het een binnenkat laten (mocht je de mogelijkheid hebben voor een 2e, dan gelijk doen) en verder gewoon lekker buiten laten als je erbij bent!

Have fun!!! :grin:
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
nita21
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:43
Locatie: Westmaas

Re: Kan een britse korthaar gewoon naar buiten?

Bericht door nita21 »

financieel gezien is het voor ons niet te doen om er 2 te nemen. Ze zijn gewoon te duur. Ik werk partime en ben 2 dagen van de week van 08.00 tot 17.00 van huis. Is dat te lang denk jij? De andere dagen ben ik gewoon regelmatig thuis. Ik heb een zoontje van een jaar die het liefst in zijn eigen bedje slaapt... ;-)

Is 1 kat dan ook zielig denk jij? Je leest hier namelijk verschillende verhalen over.
En is het verder ook niet zo dat als je de kat het eerste half jaar niet naar buiten laat gaan dat hij dan vanzelf niet echt naar buiten wil gaan en het liefst in de buurt blijft. Ik heb rond mijn hele tuin een schutting, maar klimt hij daar dan niet gewoon overheen?

toedels
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Kan een britse korthaar gewoon naar buiten?

Bericht door beestenbende »

Wij hebben ook 2 britsekorthaar dames, inderdaad een heel fijn karakter hebben zij. Omdat wij geen afgeschermde tuin hebben komen ze praktisch nooit buiten. De reden hiervan is dat we bang zijn dat hen qua verkeer wat kan overkomen, maar veel mensen vinden britsjes erg mooi en kunnen deze zo mee nemen, kortom ze kunnen worden gejat! Dus als je je tuin met gaas etc afzet, kunnen ze wel naar buiten. Maar zonder afscheiding zou ik het je domweg afraden, veel raskatten zijn echte binnenkatten om die redenen oa. Als je zorgt voor voldoende afleiding qua speelgoed, dozen, krabpalen etc kom je een heel eind. Een schutting is makkelijk om over te klimmen, dus meer voorzorgsmaatregelingen zijn dan wel aan te raden.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Kan een britse korthaar gewoon naar buiten?

Bericht door Seemy »

Wij hebben ook een gedeelte tuin waar schutting zit, en een paar plekken waar struiken groeien hebben we met gaas afgezet zodat hij daar niet doorheen kan. Hij kan er wel overheen. Dus als hij in de tuin is gewoon opletten.
Ik denk wel dat als hij er over heen gaat dat hij niet ver weg gaat, maar meer zal schrikken van wat er zich allemaal achter die schutting bevind, en dan wel snel weer terug komt :lol: omdat hij een binnenkat is is hij natuurlijk niets gewend en alles is nieuw buiten!
Maar je weet maar nooit he? Ik let wel op hoor, of hij er niet overheen gaat.

Verder kan 1 kat wel vind ik met de uren die jij thuis bent is best veel, als hij maar veel aandacht krijgt, veel spelen met hem (het is een kitten en heeft echt veel aandacht nodig) en zorg voor vermaak voor hem. 2 is ook behoorlijk kostbaar.
En misschien ga je over een jaartje ook wel voor een 2e, net zoals wij... haha ;-)

Als je hem hebt, plaats je dan nog een foto?? Ik ben benieuwd.
Wanneer komt hij precies bij jullie?
Echt leuk, ik ben ook alweer aan het kijken naar een nestje zo voor ongeveer augustus/september... dan komt de 2e hier!

Veel plezier met de voorpret :edance: !!!
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
nita21
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:43
Locatie: Westmaas

Re: Kan een britse korthaar gewoon naar buiten?

Bericht door nita21 »

jeeeeeeeeeej

Net een mailtje gekregen, we kunnen morgen al gaan kijken! Ik laat je wel weten hoe dat is gegaan!

:pdtyaya:
robijntje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 dec 2008 16:21

Re: Kan een britse korthaar gewoon naar buiten?

Bericht door robijntje »

Ik zou ze alleen in een afgeschermde tuin buiten laten.
Britse Korrtharen worden namelijk maar al te graag gestolen helaas.
nita21
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:43
Locatie: Westmaas

Re: Kan een britse korthaar gewoon naar buiten?

Bericht door nita21 »

Bedankt voor de reacties!! Vandaag wezen kijken bij de kittens. ZOOOOOOOOOOO LEUK! Ben helemaal verkocht. We hebben een mooie brit kleur Black Silver Tabby uitgekozen. Koopcontract getekend en aanbetaling overgemaakt. Het is dus nu officieel.
Halvewege juli zal de kleine bij ons in huis komen! Heb al een fotootje maar weet eff zo gauw niet hoe je die hier plaatst. Ga het nog wel even uitzoeken

groetjes
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Kan een britse korthaar gewoon naar buiten?

Bericht door lievelijn »

eentje is niet zielig hoor ;-) als ik zo eens kijk naar mijn kleine dame ;-) gaat prima!

en onbeschermd naar buiten zou ik ook niet doen ivm. de diefstal.. niet vanwege de kat zelf ;-)
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Kan een britse korthaar gewoon naar buiten?

Bericht door Seemy »

:-P Wat leuk dat je een kitten hebt gevonden :grin: !!
Mooi hoor Black Silver tabby.
en ook zo leuk om te zien als ze zo klein zijn!!

Is het een katertje of een poes?

in ieder geval GEFELICITEERD!! :edance:
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
nita21
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:43
Locatie: Westmaas

Re: Kan een britse korthaar gewoon naar buiten?

Bericht door nita21 »

Het is en katertje. Moeten nu zwaar gaan verzinnen wat voor naam we hem gaan geven. Het moet een naam met een c zijn omdat het haar derde nestje is...

Iemand ideeen?? Het enige waar ik op kwam was carfield..hahaha....maar die is oranje en die van mij niet. dus dat gaat hem niet worden. We gaan er nog wel even zwaar over verzinnen!
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Kan een britse korthaar gewoon naar buiten?

Bericht door ktje »

Caddie Catootje Chicago Cloudy
Caelin Catrina Chi-chi Clouseau
Caesar Catzilla Chicky Clovis
Cagney Caya Chico Clydester
Cairo Cayou Chief Co
Caitlin Ceasar Chili Coach
Cajun Cecil Chillie Coal
Calico Cedric China Cobby
Calie Celest Chinny Cobie
Calimero Celeste Chip Coco
Calin Cessie Chippie Cocoa
Callaway Chablis Chispa Cody
Calvin Chamar Chistie Cognac
Calypso Champagne Chita Coke
Cambel Chan Chitchat Colette
Cameo Chance Chiva Coltrane
Cameron Chandon Chivas Columbus
Camille Chanel Chloé Comet
Cammie Chani Chocolate Compucat
Candidus Chanou Chocolet Conan
Candis Chantelle Chocotof Confetti
Candy Chaos Chopin Confucius
Cannabis Chaplin Chopsticks Conrad
Capone Chaps Choupette Coors
Cappuccino Char Chow Chow Copernicus
Capri Charan Chrissie Copper
Caprice Charise Christie Cora
Captain Charity Chubbs Cordelia
Cara Charles Chuck Corinna
Caramel Charleston Chuckles Cornelis
Carbon Charlie Chucky Corsa
Carfield Charlotte Chump Cosha
Carien Charm Chuppa Cosmic
Carino Charmar Churchill Cosmo
Carkamel Charmian Chutney Cosmos
Carla Charmin Cinderella Count
Carlo Chase Cindy Cousteau
Carlton Chaser Cinnamon Crace
Carly Chat Cira Cracker
Carmel Chatty Cisco Creampuff
Carmen Chaz Ciske Creeper
Carolien Checkers Cita Crescendo
Caroline Checkmate Claire Cricket
Carolus Cheeko Clanck Crispy
Carrots Cheela Clara Crockett
Carson Cheesy Clarence Cruiser
Cartousch Cheeta Clarissa Crummy
Casanova Cheetah Clark Crunch
Cashmir Chello Classy Crunchy
Casimir Chelsea Claude Crystal
Caspar Chenka Claudia Cuddles
Casper Cheri Claymore Cujo
Cassandra Cherokee Clementine Cupid
Catalina Chessie Cleo Curfew
Catastrophe Chester Cleome Curl
Catharina Chevoux Cleopatra Curry
Cather Chevy Clide Cutie
Catherine Chewey Cliff Cyclops
Catillac Chewie Clifford Cynthia
Catkin Chewy Clio Cyper
Catlin Chiba Clive Cyrano
Cato Chica Cloey Cyrus
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Kan een britse korthaar gewoon naar buiten?

Bericht door Seemy »

:lol: haha nu kan ze niet meer kiezen!! ;-)
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
robijntje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 dec 2008 16:21

Re: Kan een britse korthaar gewoon naar buiten?

Bericht door robijntje »

Het is overigens niet carfield :edoh: ,maar Garfield,dus die naam zou sowieso niet kunnen,hihi.
nita21
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:43
Locatie: Westmaas

Re: Kan een britse korthaar gewoon naar buiten?

Bericht door nita21 »

ahum, sorry Garfield schrijf je inderdaad zo! :oops:

Bedankt voor alle namen... zit er vast wel 1 tussen die leuk is!
Plaats reactie