Katten willen niet delen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
shalhevet
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:09
Locatie: Ulft
Contacteer:

Katten willen niet delen

Bericht door shalhevet »

Hallo,

Kan iemand mij helpen met het volgende probleem?

We hebben vorige week zaterdag 2 katters uit het asiel gehaald. Amando is 1 jaar oud en Muchacho is 7 maanden.

In het asiel waren ze allebei erg schuw en de medewerkers van het asiel dachten dat ze wel goed bij elkaar zouden kunnen. Bij thuis komst gingen ze meteen samen onder de bank zitten.... ze zijn later heel even naar voren gekomen om te eten en gingen dan meteen onder de bank weer. De tweede nacht hebben we ze meegenomen naar de slaapkamer en op maandag ochtend was Amando al zijn verlegenheid vergeten.... Hij was totaal andere kat geworden, niet meer schuw, wil lekker spelen, knuffelen, kusjes geven..... het liefst wil hij de hele dag op schot zitten....

Muchacho is bij het asiel terechtgekomen n.a.v. een vangactie en ze vermoeden dat hij heeft in zijn korte leven heel weinig contact met mensen gehad, vandaar dat hij zo schuw is.

Hij begint nu langzamer hand wel van onder de bank te komen voor korte periodes maar dat is niet erg... we hebben wel geduld en proberen ook veel tijd met hem te brengen door op de buik te gaan liggen en hem onder de bank gewoon te aaien.

Maar nu het probleem, we hadden eerst maar 1 kattenbak die ze voor de eerste 2 dagen hebben gedeeld zonder enig probleem.... Omdat Amando nu niet meer zo schuw is en wil ook graag spelen maakt hij Muchacho eigenlijk zo bang met als gevolg dat Muchacho niet in de bak meer durft. We hebben een tweede kattenbak gehaald met de gedachte dat het probleem zal opgelost worden maar helaas is dat niet het geval.... Zodra Amando in de gaten heeft dat Muchacho de bak in wil gaat hij daarvoor liggen..... Muchacho kan dus geen kant op en gaat gewoon naar de andere bak maar dan rent Amando naar hem toe en stort hem wanneer hij in de bak zit.

Eten delen ze zonder probleem, maar wanneer Muchacho eindelijk van onder de bank komt en gaat gewoon ergens liggen komt Amando meteen bij hem en wil met hem spelen, hij raakt hem eerst zachtjes met èèn pot en dan springt hij op hem, Muchacho schrikt en gaat blazen tegen hem. wanneer ze willen zitten ze wel samen onder de bank zonder ruzie te maken dus het is niet echt dat ze elkaar niet kunnen luchten of zien... het begint dus wanneer Amando wil spelen, (we vermoeden dat Muchacho kent het helemaal niet) en met de kattenbak.

Heeft iemand advies wat kunnen we nu doen?

Alvast bedankt,

Limor en Marcel
Koeshkoesh mijn engel ik denk aan je elke dag
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Katten willen niet delen

Bericht door rieneke »

eigenlijk is 3 bakken ideaal bij 2 katten.
staan de bakken ver genoeg uit elkaar (in verschillende vertrekken)?
Gebruikersavatar
shalhevet
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:09
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Katten willen niet delen

Bericht door shalhevet »

Hallo,

Ja, de bakken staan wel ver genoeg van elkaar maar toch zodra Amando dat in de gaten heeft gaat hij meteen daar naartoe om de andere te pesten.... Of hij gaat gewoon de kattenbak bewaken, ervoor liggen en opletten dat Muchacho niet in de buurt mag komen.

Nu is het ook zo dat zodra Muchacho durft te bewegen onder de bank hoor je ze ook al vechten, Muchacho rent dan weg en Amando rent achter hem aan... we weten niet of dit normaal is en wat moeten we dan doen....

we hebben ze juist samen gehaald bij het asiel zodat ze allebei thuis zullen voelen en niet dat we het probleem zullen krijgen van "de ene was hier eerst".... de eerste twee dagen zaten ze ook zo lief bij elkaar maar nu.... het lijkt echt of Amando wil Muchacho teroriseren....

Help alstublieft!!!!
Koeshkoesh mijn engel ik denk aan je elke dag
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Katten willen niet delen

Bericht door Katrin »

Moeilijke situatie,
het lijkt er een beetje op dat Amando Muchacho probeert te domineren, of misschien is het pure speelsheid van hem.
Op zich laat ik mijn katten gewoon doen, ik grijp niet in wanneer er wat is.
Maar snap dat dat moeilijk is, je wilt natuurlijk dat Muchacho zijn angst overwint, en het lijkt er op dat hij die kans niet krijgt omdat Amando er zo bovenop zit.
Ik vind het moeilijk hier op te reageren maar misschien is het een idee om ze een tijdje gescheiden te houden en ze zodra Muchacho zich zekerder voelt opnieuw te introduceren aan elkaar?
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Katten willen niet delen

Bericht door Uumie »

James doet dat soms ook bij George, constant achternalopen als George naar de bak moet. Op een gegeven moment werd het zo erg dat George niet meer ongestoord kon plassen, dus toen hebben we elke keer als James hem achternaliep hard 'NEE' geroepen of in onze handen geklapt. Dat heeft wel geholpen, hij laat George nu rustig gaan. Misschien kun je Amando op deze manier ook afleren om Muchacho achterna te lopen en te bespringen?
In ons geval is het gewoon speelsheid, maar misschien dat het bij jullie ook met dominantie te maken heeft, omdat de rangorde nog bepaald moet worden. Maar als het echt erg wordt, zou je inderdaad een herintroductie kunnen overwegen, ook om Muchacho een beetje tot rust te laten komen. Kan me voorstellen dat het niet prettig voor hem is om in een nieuw huis waar hij nog aan moet wennen steeds besprongen te worden.

Heel erg veel succes ermee!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Plaats reactie