Hoe vaak hebben jullie katten ontlasting?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Poezemiek
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2009 17:29

Hoe vaak hebben jullie katten ontlasting?

Bericht door Poezemiek »

Beste Forummers,

even een berichtje van mij, Annemieke. Ik ben hier nieuw, ik heb mij aangemeld omdat ik me toch een beetje zorgen maak en even met andere kattenliefhebbers zou willen 'kletsen'. Ik hoop dat dit ok is.
Het gaat over mijn kater van 8 jaar, Puppy. Het is een grote forse kater, met tot nu toe al wel de nodige problemen. Zo heeft hij al vele blaasontstekingen gehad, ondanks dat hij al jaren op blaasvoer zit. Sinds een jaar of 1,5 heeft hij een ander merk, en hij krijgt cystease (een blaasontspanner) en Telizen, tegen de stress. Sindsdien (afkloppen!) gaat het goed. Ook heeft hij ongeveer een halfjaar geleden problemen gekregen met zijn ontlasting, dit was zo hard dat hij het er niet meer uit kreeg. De dierenarts heeft het onder narcose moeten verwijderen, wat goed ging. Daarna kreeg hij Tractonorm (een laxeermiddel) en iets voor de darmflora. Na een tijdje ging het weer goed en heb ik dat afgebouwd. Kortgeleden had hij ineens weer een hele dikke drol, die hij er na hard persen uiteindendelijk op mijn bed uit heeft geperst (doet ie alleen als hij heel zielig is!!). Ik ben dus weer Tractonorm gaan geven, drie maal daags en sindsdien is het minder hard. Alleen: hij gaat nog steeds (is al jaren zo) maar om de dag naar de bak voor de grote boodschap, als het niet minder is. Nu is het verdorie bijna 3 dagen geleden! Volgens de dierenarts is de voeding van zulke hoge kwaliteit dat hij gewoon weinig afval kwijt moet, maar ik vind dit wel erg weinig! Als hij gaat zijn het wel 3 of 4 flinke drollen. Maar toch, ik zit er nu gewoon steeds op te wachten tot hij weer een keer gaat.
Dus ik ben even benieuwd: hoe vaak gaan die van jullie?
En zijn er nog tips wellicht? (rekening houdend met het feit dat hij niets mag eten behalve zijn dieetvoer).

Ik zou het fijn vinden om van iemand te horen!

Hartelijke groetjes
Annemieke
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Hoe vaak hebben jullie katten ontlasting?

Bericht door rieneke »

die van mij gaan eens per dag of per twee dagen, dat wisselt.
ze staan hier op brok en natvoer, maar ook veel vers vlees.
in jouw geval zou ik veel natvoer en vers vlees geven (als hij het lust), en zo min mogelijk brok.
Poezemiek
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2009 17:29

Re: Hoe vaak hebben jullie katten ontlasting?

Bericht door Poezemiek »

Bedankt voor je reactie! Ik geef één keer per dag (dieet) natvoer, een half blikje en 's ochtend dmv 'voedselverrijking' (overal verstoppen en in van die eetballen enzo) brokjes. Als ik daar natvoer van maak wordt het zo'n zooitje hahaha. Vers vlees zou hij zeker wel lusten denk ik zo, maar dat is toch geen optie met dat blaasdieet?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Hoe vaak hebben jullie katten ontlasting?

Bericht door rieneke »

ik heb ook een gruiskat die vaak blaasontstekingen heeft.
vers vlees is prima, dat verzuurt nl ook.
alleen moet de helft van wat hij binnen krijgt dieetvoer zijn volgens mijn da, omdat het dieetvoer net iets meer verzuurt dan het vlees.
alles is ok, behalve runderhart, daat zit te veel magnesium in.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Hoe vaak hebben jullie katten ontlasting?

Bericht door yana »

Heb je Isogel al eens geprobeerd? Werkt niet verslavend, werkt zowel bij diarree als verstopping. Zijn roze korrels, ik dácht op natuurlijke basis. Laxeermiddel werkt volgens mij verslavend.
Poezemiek
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2009 17:29

Re: Hoe vaak hebben jullie katten ontlasting?

Bericht door Poezemiek »

Nee heb ik niet geprobeerd! Ik zal eens met mijn dierenarts overleggen of dat voor Chip geschikt is. Vooralnog geen ik nog steeds de Tractonorm (laxeer) en het gaat goed, ontlasting elke twee dagen. Kan inderdaad verslavend werken denk ik. De dierenarts zegt wel dat langdurig gebruik geen kwaad kan. Maar wel spannend...
Plaats reactie