Cryptorchidie (één bal niet ingedaald)

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Pietjo
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2009 19:48

Cryptorchidie (één bal niet ingedaald)

Bericht door Pietjo »

Beste Forum leden,

Vandaag onze 6 maanden oude kater laten castreren bij de dierenarts. Gelukkig was alles vlekkeloos verlopen. Echter was er één probleempje , namelijk dat één balletje niet was ingedaald. Die noemen ze dus Cryptorchidie. Onze DA vertelde dat het niet zo veel kwaad kon. Mocht hij gaan sproeien dan wilde hij nog wel een keer op zoek gaan naar de niet ingedaalde bal, maar de kat was is sowieso onvruchtbaar.

Nou heb ik net wat rond zitten kijken op internet, en ook op dit forum. Er is wel wat over te vinden maar niet echt veel. En ook wordt er veel tegen elkaar ingesproken. Ook de adviezen die mensen van dierenartsen hebben gekregen.

Bij de één wordt gebeld tijdens de ingreep dat er één balletje niet is ingedaald , vervolgens wordt gevraagd of er over kan worden gegaan op een zwaardere operatie (via de buik) om het balletje toch op te sporen. Bij de ander wordt vooraf gevoeld of de beide balletje zijn ingedaald, zo niet dan wordt er geadviseerd nog een paar maanden te wachten.

Ook zeggen sommigen dat een niet ingedaalde teelbal een grotere kans op kanker geeft. Het balletje zou ergens kunnen zitten waar de lichaam temp te hoog is en zo kan kanker ontstaan. Een ander spreekt dit weer tegen , dit zou bij honden kunnen gebeuren maar bij katten geldt dit niet. Het niet ingedaalde balletje zal worden omgezet in weefsel. Ik las zelfs een post van iemand die een kater had waarbij ook maar een testikel gecastreerd kon worden, die heeft nu 2 kittens verwekt !!

Kortom ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat moet ik nu geloven?

Heb je meegemaakt dat er één balletje niet ingedaald was bij je kater, zou je dan hier verhaal willen posten? Ook het advies dat de DA je gaf. En ik ben ook wel benieuwd wat mensen voor zo'n "zwaardere operatie " betaalde. Onze DA rekent voor een "normale"castratie 41 euro. Maar ik neem aan dat een zwaardere operatie vele malen duurder is.

Wat raden jullie aan om nu te doen? Zou het niet zo kunnen dat die andere bal misschien nog ingedaald zodat die uiteindelijk ook nog verwijderd kan worden.

M.v.g Pietjo

ps Misschien iets voor het dierenarts forum?
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Cryptorchidie , één bal niet ingedaald.

Bericht door Boomer »

Ik heb dit niet met een kat maar met een fret meegemaakt. We namen de fret over als zijnde gecastreerd. Na 3 weken observatie hadden we in de gaten dat de fret dus niet gecastreerd moest zijn. Dit zagen we aan zijn gedrag en aan de geur die hij nog had. ( ongecastreerde fretten ruiken 80% sterker dan gecastreerde fretten). Na bellen met zijn oude DA bleek dus inderdaad maar 1 bal weggehaald te zijn. Wij naar onze eigen DA en na flink voelen zat er dus een bal in de buik.
Wij hebben hem dus laten opereren. Buikoperaties zijn best wel zwaarder , maar we moesten wel. Allereerst voor hem zelf omdat hij met zijn hormonen gewoon geen kant op kon. Door zijn hormonen was hij flink van slag. Het was tenslotte gewoon een echte kerel. Mijn DA zei toen ook dat ik hem moest zien als niet gecastreerd. Na zijn operatie hebben we een hele andere fret gekregen wb zijn gedrag enz.
Dat je DA zegt dat hij nu dus onvruchtbaar is, vind ik een vreemd verhaal. Je hebt gewoon nog een echte kater. Een vrouw met 1 eileider kan tenslotte ook nog zwanger worden.
Het is normaal dat een DA eerst voelt of zijn balletjes zijn ingedaald en mocht er tijdens een operatie toch onvoorziende dingen gebeuren dan hoort je DA je te bellen. Dit hebben we zelf ook meegemaakt.
Dat een buikoperatie duurder is , is normaal. Ze gebruiken meer narcose vloeistof en zuurstof dan bij een kleine castratie. Dit betaal je ook. Idem voor hecht materiaal, eventueel een antibioticum, langer bezig zijn enz enz.
Ik denk dat als ze op normale leeftijd niet ingedaald waren , ze het nu ook niet meer doen. Meestal heeft het te maken met een tekorte zaadleider.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Cryptorchidie (één bal niet ingedaald)

Bericht door Boomer »

Vandaag was ik even bij mij DA ivm voer. Al pratende kwamen we over het onderwerp : 1 bal in de buik.
Mijn DA zei dat een kater altijd nog kan dekken alhoewel de kans op bevruchting wel kleiner is ( dan normaal) omdat het zaad warm is door de buik. Er kan dus nog wel een bevruchting plaats vinden.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Cryptorchidie (één bal niet ingedaald)

Bericht door Kattenbella »

Ik heb wel een "eenpitter" gehad. Hij is gewoon gecastreerd en ik heb niet voor de operatie gekozen. Hij was altijd wel een beetje anders. Misschien inderdaad door de hormonen achteraf.
Hij had erg last van zijn vacht en was ook schuwig. Misschien toch beter om die operatie wel te laten doen.
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 27 apr 2009 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Tr1bal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 okt 2008 13:21
Locatie: Eindhoven

Re: Cryptorchidie (één bal niet ingedaald)

Bericht door Tr1bal »

Dizzie had dit ook. Ze hadden hem bij het asiel eerst verdoving gegeven en toen kwamen ze erachter dat 1 bal niet was ingedaald. Vervolg afspraak gemaakt bij de dierenarts en die heeft ze beide verwijderd.
Cinneke
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2009 10:20

Re: Cryptorchidie (één bal niet ingedaald)

Bericht door Cinneke »

Als bij en kater een bal nog niet is ingedaald dan mag hij niet voor de fok gebruikt worden. Teven is het beter als hij wel geopereerd wordt. Het achter gebleven balletje kan gaan groeien en schade aanrichten. Doordat mijn dek kater met 7 maanden maar 1 bal bleek te hebben ben ik veel navraag gaan doen. Samen met een kennis hebben we veel kunnen vinden door mensen met ervaring. Bij katten komt het nog niet veel voor(of is erg onbekend) Maar bij een kater kan een bal nog indalen tot 9 maanden. Het wil dan niet zeggen dat hij Cryptochidie heeft.
Maar ik zelf zou de bal wel weg laten halen vanwege de risico's. Bij mijn kater werd het een buikoperatie, maar beide ballen zijn eruit.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Cryptorchidie (één bal niet ingedaald)

Bericht door Nyncke »

Weet alleen hoe het bij honden zit maar de uitleg zal waarschijnlijk hetzelfde zijn.

De balletjes zitten niet voor niks buiten het lichaam, dat is omdat ze dan goed op temperatuur blijven en niet te warm worden.
Als 1 balletje nog in het lichaam zit kunnen de hormonen te hard gaan werken, hierdoor kun je gedragsproblematiek krijgen door teveel testeron.
Maar ook lichamelijk is het niet goed, het kan zijn dat het balletje gaat verschrompelen en ontsteken. Dan heb je kans op een ontsteking in de buikholtes.
kattenvriend
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2009 19:35

Re: Cryptorchidie (één bal niet ingedaald)

Bericht door kattenvriend »

vandaag is mijn katertje gecastreerd.maar de da kwam tot de ontdekking dat hij maar 1 balletje had.nu heeft hij een buik operatie ondergaan,maar heeft nog niets gevonden.wel de aanleg die er naartoe wijst zeg maar.hij wil volgende week nog een keertje voelen en kijken en als hij het vind alsnog eruit halen .maar ik zie er vreselijk tegenop om het diertje nog een keer onder het mes te laten gaan.als ik alles had geweten was hij gewoon kater gebleven en namen we de stank op de koop toe.ik vind het vreselijk om het dier zo te zien lijden.en dan heb ik het nog niet over de rekening die er nog achteraan komt
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Cryptorchidie (één bal niet ingedaald)

Bericht door Ambertje73 »

Onze half-Pers had ook last van dit probleem!

Gelukkig kwamen ze er op tijd achter en hebben ze na HEEL veel moeite de andere bal ergens in zijn buik gevonden :???:
Er wordt gezegd dat de kans op kanker aanwezig is, dus ik ben blij dat ze hem toch gevonden hebben.
Alleen was ik niet zo blij met de rekening. Ik was zo'n 200 euro kwijt i.p.v. de 50 voor een "normale" castratie!
Tja, je hebt het niet voor het kiezen, maar je krijgt het voor de kiezen!!! :lol:
Pietjo
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2009 19:48

Kater nog 2e keer Castreren?

Bericht door Pietjo »

Beste forum leden. Eent tijd geleden is onze kater geactreerd waarbij een balletje niet was ingedaald. Zie dit topic: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 9&p=398325

Nu we een aantal maanden verder zijn worden we echt helemaal knettergek van onze kater. Deze mauwt de hele dag door. Eerst dachten we omdat het kwam dat hij naar buiten wilde. Maar buiten mauwt hij net zo hard. Volgens mij heeft het echt gewoon te maken doordat de kater in het verleden niet geod gecastreerd is. Doordat er een bal achter is gebleven wordt er natuurlijk nog testeron aangemaakt en kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Daarom wil ik binnekort terug naar de DA gaan en toch een operatie aanvragen.

Kan iemand mij vertellen wat een buikoperatie ongeveer kost?

mvg
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kater nog 2e keer Castreren?

Bericht door Ambertje73 »

Oei, dan ben je best wat kwijt!
Onze half Pers had ook last van een cryptorch. Na lang zoeken troffen ze het ding aan in zijn buik.
Het arme beestje heeft aardig wat tijd nodig gehad om ervan te herstellen!
Gelukkig hebben ze de bal wel gevonden, want je hoort vaak dat als er een bal achterblijft het kan ontaarden in kanker.
In hoeverre dat zo is, weet ik niet. Maar ik denk altijd maar weer: beter kwijt dan rijk! :lol:

Wij waren iets van 200 euro (all-in) kwijt, terwijl wij hier 50 euro voor een "normale" castratie betalen.

Het kan best zijn dat de overige bal nog hormonen aanmaakt. Meestal zijn de hormonen zo'n 3-4 maanden na castratie wel uitgewerkt.
Moeten ze het ding ook maar kunnen vinden!
Hopelijk matsen ze je een beetje met de prijs. Zou raar zijn als ze je nu voor de volle pond lieten betalen!

Succes ermee.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Cryptorchidie (één bal niet ingedaald)

Bericht door Kattenbella »

De prijs wat Amber opgeeft zal wel kloppen. Tommie was ook behoorlijk gefrusteerd, maar te schuw voor een operatie. Bij een volgende kater zou ik zeker de bal laten verwijderen. Het lijf is zo in de war.

Succes ook van hier!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Pietjo
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2009 19:48

Re: Cryptorchidie (één bal niet ingedaald)

Bericht door Pietjo »

Nou de bal is er inmiddels uit! Kosten waren vooraf geschat op 80-90 euro. Echter bleek tijdens de operatie dat zijn milt 5x te groot was. Deze moest dus ook worden verwijderd. Totale kosten 230 euro. Maja nikis aan te doen.

Kater is nu een stuk rustiger.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Cryptorchidie (één bal niet ingedaald)

Bericht door Kattenbella »

Gelukkig dat ze dit tijdig ontdekten ;-)
Goed van je dat je hiervoor bent gegaan! Gaat het weer goed met je mannetje?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Pietjo
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2009 19:48

Re: Cryptorchidie (één bal niet ingedaald)

Bericht door Pietjo »

Yep, hij maakt het prima!
Plaats reactie