Gedrag tijdens het spelen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Gedrag tijdens het spelen

Bericht door aiko »

Gisteren was ik met mijn kat aan het spelen, met een hengeltje.
Nu sinds hij wat ouder is, 6 maand, merk ik dat hij er aan wilt trekken aan het belletje.
En dat hij begint te grommen en te blazen terwijl hij dat vast heeft.
Als ik dan even stop met spelen, miauwt hij even.

( Ik stop met spelen, omdat hij begint te hijgen, en zen mondje open laat)

Nu waarom blaast hij en gromt hij? doen ze dit met een levende prooi ook?
En is het goed van mij dat ik even stop?
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: gedrag tijdens het spelen

Bericht door rieneke »

dat grommen is gewoon prooigedrag, je ziet het ook als ze een lekker hapje te pakken hebben.

als hij met open bekje hijgt, is het zeker goed even te stoppen.
doet hij dit al snel, of speel je zo intensief met 'm?
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Gedrag tijdens het spelen

Bericht door JLC »

Mijn kater, Jaap, gromt ook vaak naar zijn speeltjes (muisjes). Ook wil hij dan wel eens grommen naar mijn poes, Lizzie. Een keer keek Lizzie toe terwijl Jaap aan het spelen was met een van de muisjes. Hij liep naar Lizzie toe en gaf een mepje in haar gezicht. Zomaar. Inmiddels gromt hij veel minder. Ik neem aan dat dit komt door zijn castratie.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
marian2778
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009 12:05
Locatie: Almelo

Re: Gedrag tijdens het spelen

Bericht door marian2778 »

Oh ja, erg bekend. Naar mijn idee is het gewoon jacht-gedrag. Onze kat maakt soms hetzelfde geluidje naar zijn speeltje, dan als hij een vogeltje ziet. Zo heel af en toe doet hij het ook met mijn handen als ik met hem aan het spelen ben. Dan begint hij ook met zijn achterpootjes te trappelen, en te knabbelen. Gelukkig schrikt hij er van als hij het bij mij doet. Vervolgens begint hij me meteen te likken.
Ook al hebben katten hun jacht-instinct eigenlijk niet nodig, het blijft een deel van hun karakter.
"Dogs come when they're called; cats take a message and get back to you later." - Mary Bly
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Gedrag tijdens het spelen

Bericht door Uumie »

Dat grommen en blazen is volgens mij heel normaal. Morisson doet dat ook als hij met de kruidenmuis aan het spelen is. Volgens mij zien ze het speelgoed dan echt als prooi. Inderdaad goed dat je even stopt als hij begint te hijgen. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Gedrag tijdens het spelen

Bericht door Lana »

Lana heeft een nieuw speeltje, een hengeltje met veertjes! Ze was heel intensief aan het spelen.
ineens ging ze op de grond liggen en ging ook hijgen met haar tong uit de bekkie! Net als een hond!
Zal ze geen conditie hebben ofzo?

Vond het een raar gezicht! :???:
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Gedrag tijdens het spelen

Bericht door Seemy »

Blazen doet die van ons niet als hij aan het spelen en donderjagen is.

Maar er komen wel de meest verschrikkelijke 'grom' geluiden uit :shock: (laten we zo zeggen, je zou niet denken dat het dan afkomstig is van een kat :lol: , eerder van iets groots en heel gevaarlijks ;-) )

Ook kan hij dan echt hele spastische snelle standjes aannemen, en doet hij net of hij gaat aanvallen op iets. Echt stoer om te zien!
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Gedrag tijdens het spelen

Bericht door loek »

Lana,
In principe is dat volgens mij niet goed al een kat hijgt als een hond...Maar ik heb nog net zoveel ervaring...dus weet het ook niet zeker. Ik weet alleen dat Diesel dat hijgen 1 keer heeft gedaan toen we op weg waren naar de dierenarts...en het veel te warm was eigenlijk. Ik was daar best ongerust over. De dierenarts vertelde me toen dat het in principe inderdaad een alarmsignaal is als je kat hijgt (als een hond: bek open en tong uit bekkie). Maar in dit geval kwam het waarsch. door de warmte in combi met wat stress. Dus was het niet erg.

In het geval dat het na het spelen komt lijkt het me misschien ook niet erg, zolang het maar snel over gaat. En de kat niet zomaar uit het niets gaat zitten hijgen. Maar zeker weten doe ik het ook niet.

Ik heb het iniedergeval nooit meer gezien bij Diesel of Muis. En had in mij hoofd de woorden van de dierenasrt opgeslagen, dat het dus niet oke is, als dit 'zomaar' gebeurd.

Als je twijfelt even navraag doen bij je eigen dierenarts?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Gedrag tijdens het spelen

Bericht door Seemy »

@Lana;
Brenton is na het spelen met het stokje met veertje niet zo moe als bijv. met het laserlampje.
Van dat rennen achter dat lampje aan wordt hij wel moe en dan gaat hij soms net zo liggen als hoe jij Lana omschrijft.
Meestal probeer ik eerder te stoppen.

Of ren je :pdtura1: met die pluim door het huis heen ofzo met Lana achter je aan?? ;-)

Nee grapje, als je het niet vertrouwd dat hij zo moe is door niet al te veel inspanning dan zou ik ook even bij de dierenarts informeren of dat goed is.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Gedrag tijdens het spelen

Bericht door Boomer »

Xeon deed dat als kitten ook. Dan raakte hij zo opgewonden van het spelen met een laserlampje dat hij net een hond leek met hijgen.
Zolang zijn ademhaling binnen een aantal minuten weer normaal is kan het geen kwaad.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Gedrag tijdens het spelen

Bericht door Lana »

bedankt voor alle reaties!

Lana had het speeltje net gekregen, en was er zo van onder de indruk dat ze ws niet meer kon stoppen met spelen!
Als ik hem alleen al laat zien word ze al lijp. :eyecrazy:
Het stelt me gerust dat meerdere mensen hier ervaring mee hebben! Het duurde ook niet heel erg lang! Maar schrok er gewoon een beetje van! Het is een raar gezicht!
Ik ga der in vervolg goed in de gaten houden als ze weer zo actief aan het spelen is!
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Gedrag tijdens het spelen

Bericht door lievelijn »

hier idem hoor.. als vlinder te fanatiek achter de speeltjes heeft aangezeten en te wild wordt. Ligt ze een min of 3 voor pampus.. en daarna begint t feest opnieuw :roll: :shock:
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Tessa-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:32
Locatie: Wateringen

Re: Gedrag tijdens het spelen

Bericht door Tessa-M »

Bij mij doen de kittens dat ook, dat grommen. En soms bij een bepaald speeltje jagen ze elkaar weg of nemen ze het speeltje mee in hun bekje naar een soort van schuilplaats. Ze kunnen dan best wel boos doen.

Mijn vriend vindt dit gedrag maar niks, maar zoals ik hier lees en ook al tegen mijn vriend heb gezegd is dit dus gewoon instinctief gedrag?
Groetjes, Tessa
Plaats reactie