Boekje: "Train uw kat" en mijn ervaringen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Boekje: "Train uw kat" en mijn ervaringen

Bericht door lievelijn »

Zoals jullie misschien wel gelezen hebben in een ander topic is dat ik begonnen ben met Vlinder te trainen. Ik heb het boekje Train uw kat, in 10 minuten per dag gekocht wat uitgaat van de clicker training. Vanmorgen ben ik echt begonnen, maar voor haar sterilisatie had ik al een paar dagen steeds de clicker gebruikt als ik haar lekkertjes gaf. Het is ondertussen al zo ver dat als ze de clicker ziet ze komt aanrennen, dus de link met lekkertjes en clicker is al gelegd.

Vanmorgen heb ik haar de "normale" kunstjes laten doen maar dan met de beloning van de clicker. Zo het naar zichzelf toetrekken van mijn hand met het lekkertje en het kusje geven om het lekkertje te geven.

Dat deed ik al met gebaren natuurlijk, maar vandaag ben ik dus begonnen met het benoemen, het gebaar en dan vervolgens de clicker, het lekkertje en het goed zo. klinkt als een heel verhaal per handeling en dat is het nu ook nog ;-) het gaat vlinder af en toe veels te langzaam..

Ben benieuwd, heb van mensen gelezen die zelfs buiten met hun kat trainen en katen die er speciaal om komen vragen. Dus Binnenkort dus een update met de vorderingen :grin:
Laatst gewijzigd door Admin op 16 feb 2009 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: train uw kat; mijn ervaringen

Bericht door beestenbende »

Grappig! ik kende het alleen van honden, maar ben benieuwd wat je je kat allemaal kan leren!!! Succes.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: train uw kat; mijn ervaringen

Bericht door Sandra W »

Ik kende dit gebruik al, maar ik heb het nog niet eerder in de praktijk gezien, dus ik ben reuzebenieuwd naar je vorderingen!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: train uw kat; mijn ervaringen

Bericht door rieneke »

ik heb eens een jonge maine coon gezien, die deed een high five, en rolde om op bevel, en nog veel meer :grin:
is ook echt een uitdaging en leuk voor de kat!
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: train uw kat; mijn ervaringen

Bericht door beestenbende »

haha, straks gaat hij op commando nog jongleren ook...en zal inderdaad leuk zijn voor een kat.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: train uw kat; mijn ervaringen

Bericht door Sandra W »

Leer hem gelijk ook het huishouden te doen, dat scheelt je een hoop werk :lol: :lol:.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: train uw kat; mijn ervaringen

Bericht door Leonie89 »

oh dat wil ik ook!! waar koop je die clicker??
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: train uw kat; mijn ervaringen

Bericht door rieneke »

oh wat zou dat heerlijk zijn! :lol:
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: train uw kat; mijn ervaringen

Bericht door lievelijn »

Sandra W schreef:Leer hem gelijk ook het huishouden te doen, dat scheelt je een hoop werk :lol: :lol:.
hahaha sandra ik heb al een enorme hulp in de huishouding aan der! ze stoft voor ons achter de bank :grin:,
controleert in de kastjes of de afwas goed gedaan is
sorteert de was voor me in het was hok ;-) (al doet ze dat op een andere manier dan ik, ik doe het op kleur, zij op of ze het makkelijke kan verslepen)

dus heb al niks te klagen ;-) maar misschien kan ik nog wat verzinnen ;-)
elvedinenleonie schreef:oh dat wil ik ook!! waar koop je die clicker??
ik heb een gewone hondenclicker bij de dierenwinkel gekocht, er is wel een clicker op de markt die iets zachter is speciaa voor katten maar dat duurde mij te lang :oops: en vlinder is niet schrikachtig ofzo dus vond ik het ook niet zo nodig. Ik was geloof ik 2 euro kwijt ofzo voor de clicker...
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: train uw kat; mijn ervaringen

Bericht door Leonie89 »

hondeclicker of katten clicker, maakt mij wat uit :) dank je!!
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: train uw kat; mijn ervaringen

Bericht door lievelijn »

een update;

Het commando kom gaat al erg goed, ze kijkt af en toe nog wel een beetje van waarom duurt het zo lang :shock:
ook het commando hoog (pak mijn hand en trek hem naar je toe) en kusje lukken al redelijk. Omdat de DA zei dat ik moest oppassen dat ze te dik werd ben ik overgegaan op het geven van hills brokjes als beloning ( de hoeveelheid RC in haar bakje is daar op aangepast) en dat lijkt ze helemaal niet vervelend te vinden :-P ze knort er net zo hard bij als bij snoepjes. Ze houdt het nog niet heel erg lang vol, maar ach alle begin is moeilijk en met maar 3 commandootjes is de lol er natuurlijk snel vanaf...

Van de week wil ik aan de slag met het commando zit en pootje, mocht dit heel makkelijk gaan wil ik proberen om haar ook door de tunnel te laten komen met kom. Nou we zullen het zien :D moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben :edance:
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: train uw kat; mijn ervaringen

Bericht door beestenbende »

vraagje: wie is er hier het gelukkigst mee? haha, lijkt me ook geweldig om een kat dingen te kunnen leren, ben benieuwd wat je over een poosje allemaal al kan met je kat joh! inderdaad de was op kleur sorteren, de afwasmachine uitpakken en wat te denken van strijken haha...
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: train uw kat; mijn ervaringen

Bericht door lievelijn »

vlinder vond het al leuk om kusje te geven, snoepjes te pakken etc. en propjes te pakken. vandaar dat ik ermee begonnen ben. ga het een tijdje proberen en vindt ze het niks dan stop ik ermee. Ik heb heel veel leuke dingen gelezen over hoe leuk katten trainen vinden en daardoor ben ik ook enthousiast geraakt en doordat ze sommige dingen zo leuk vindt wil ik dat graag uitbouwen.

Heb bijv. ook geprobeerd met voerballen, brokjes verstoppen etc. te werken maar daar had mevr. allemaa geen trek in hoor, ze sloeg de bal door de kamer en liet vervolgens de brokken liggen.. daar ben ik dus mee gestopt, maar nu las ik weer allerlei andere/nieuwe dingen dus misschien probeer ik dat dan toch weer wel.. Vlinder is natuurlijk een binnenkat en wil der graag wat uitdaginen aanbieden ;-)
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: train uw kat; mijn ervaringen

Bericht door Leonie89 »

ik denk ook dat de kat hier wel wat aan heeft hoor!! het is extra aandacht voor haar en ze wordt nog beloond ook!!
mijn vriend vond het ook een leuk idee, we gaan beginnen als we verhuisd zijn!! (we zijn op zoek naar een groter huis, dan hebben we tenminste de ruimte om haar wat te leren :lol: )
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: train uw kat; mijn ervaringen

Bericht door lievelijn »

wat leuk leonie! in mijn boekje staat trouwens dat je het beste kan beginnen in een ruimte van max. 3m x 3,5m want er mag natuurlijk niet teveel afeiding zijn.. dus misschien kun je al beginnen ;-)
ik <3 Vlinder
Plaats reactie