Sterilisatie; tegelijk of apart?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door Muizenis »

Wat zouden jullie doen?

Pebble heeft nu de tekenen van haar eerste krolsheid maar Jessy nog niet. Zal ik wachten tot Jessy ook zover is en ze dan tegelijkertijd naar de da brengen of zal ik eerst Pebble laten helpen en daarna als het zover is Jessy? Binnenhouden is geen probleem. Na de escapades van Mama Joyke van vorig jaar ben ik dubbel alert ;-) Ik zie voordelen, wanneer ik wacht, voor mezelf. Maar wanneer Jessy's eerste krolsheid nog een tijdje uitblijft en Pebble wel weer krols wordt is dit voor haar geen pretje.

Pffttt... kleine meissies worden groot! En voor mijn gevoel véél te snel :shock:

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door Maartje »

Hoi hoi,

ik weet niet hoe oud ze zijn maar toen 1 van ons (heren) 5 maanden oud en op z'n broertje begon te zitten toen hebben we ze allebei tegelijk laten helpen. Dus gewoon bij DA vragen of het voor beide mogenlijk is.

Veel succes ermee in ieder geval.

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door rieneke »

het beste is nog voor de eerste krolsheid, daarmee verklein je de kans op tumoren op latere leeftijd aanzienlijk, dus ik zou beiden nu snel laten helpen.
plus ze zijn dan tegelijk suf, en ruiken beiden naar de da, dus ze zullen geen vreemde reakties naar elkaar toe vertonen.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door Muizenis »

Ik wacht dus het liefste tot Jessy ook haar eerste krolsheid heeft gehad. Misschien is het achterhaald maar naar mijn idee heeft een poes pas de -lichamelijk- volwassen leeftijd bereikt als ze krols is geweest. Dat is de voornaamste reden om te willen wachten tot ook Jessy "aan de beurt is" met krols worden. Ze samen laten "helpen" staat sowieso al vast om de redenen die Rieneke net al genoemd heeft. Dubio, dubio, dubiooohooohoooh... :roll:

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door rieneke »

dat is inderdaad erg achterhaald.
zoals gezegd is het juist belangrijk ze VOOR de eerste krolsheid te laten castreren.

http://www.dierendokters.com/sterilisat ... e-kat.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door Sandra W »

Het is inderdaad een achterhaald idee, maar veel dierenartsen doen het toch nog steeds zo. Vreemd hoor, zouden ze geen bijscholing krijgen?

Er zijn trouwens (Oosterse) rassen waarbij de vrouwtjes al met 4 maanden krols worden en dan zijn ze nog totaal niet lichamelijk volgroeid. Er is dus geen verband tussen het één en het ander.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door beestenbende »

Onze da is juist voorstander voor zo vroeg mogelijk laten helpen, ergens heeft hij wel een punt. Voor de katten zelf ook beter, want hebben er veel minder last van. Per slot van rekening helpen diverse instanties ook bij bijvoorbeeld 9 weken al...dierenbescherming etc. Ik denk ook dat het beter is om het zo vroeg mogelijk te doen, maar ja je moet je eigen gevoel hierin volgen...Succes
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door Muizenis »

;-) Overleg met da gehad! Ik kan ze nu al brengen maarrr... ze adviseerde me om tóch nog heel even te wachten ;-)

:edance: Vanaf Valentijnsdag begint de landelijke sterilisatie/castratie campagne van de dierenbescherming weer en dan krijg ik per poes € 15,= korting (katers naar mijn weten € 10,=)! :edance: Deze campagne loopt van 14 febr. tot en met 31 maart

:lol: De moeite van nog ff wachten waard als je er twee moet brengen :lol:

Groet, Pauline

PS: Ze gaan dus binnenkort samen op pad richting da zonder dat Jessy haar eerste krolsheid heeft gehad... :roll:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door Admin »

Muizenis schreef:Vanaf Valentijnsdag begint de landelijke sterilisatie/castratie campagne van de dierenbescherming
Op DEZE pagina vind je alle lopende acties.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door Muizenis »

Ik wist er nog niets vanaf, mijn da attendeerde me erop ;) Toch lief en attent van haar! (Daarom heb ik het er ook bijgezet, wist niet dat het hier ook op de site stond :oops: )

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door Sandra W »

Het is juist heel erg attent van je om het hier te melden, want het staat op de hoofdpagina van de Kattensite en niet op ons forum en waarschijnlijk leest niet indereen deze hoofdpagina.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door daantje »

Een super beslissing! :thup:

Overiges werd onze Baja ook redelijk jong gesteriliseerd (omdat wij ze graag met drietjes tegelijk wilden "laten helpen") en heeft daar totaal geen problemen van ondervonden ;-) .

Succes alvast, het zijn toch altijd even ingrepen waar je tegenop ziet ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door lievelijn »

vriendin de DA zei dat et juist voor jonge beestje makkelijker is om overheen te komen. Onze vlinder is gisteren geholpen en moet zeggen het valt me 100% mee!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door Shaz »

Heel verstandig om het tegelijk te doen. Na die tijd ruiken ze nu allebei naar de dierenarts en zijn ze allebei suf waardoor je geen problemen krijgt me ze uit elkaar moeten houden of dat ze naar elkaar gaan blazen omdat ze elkaar niet herkennen. Wij hebben Zody en Yoran toen ook tegelijk laten gaan, hadden ze een beetje steun aan elkaar ;-)
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
mathilda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 dec 2008 13:07
Locatie: emmercompascuum

Re: Sterilisatie; tegelijk of apart?

Bericht door mathilda »

mag een kater ook gelijk geholpen worden en zn prikjes krijgen?
of moet dat appart?
mijn kat is 5 maand, wanneer mag hij geholpen worden?
groetjes mathilda
Plaats reactie