Mijn kitten bijt mij steeds als ik aai

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
gerardus1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2009 08:42
Locatie: Tolbert

Mijn kitten bijt mij steeds als ik aai

Bericht door gerardus1 »

Hoi,

Ik zit met het volgende probleem steeds als ik mijn kitten aai dan wil ze me bijten of ze bijt mij zelfs .Ik weet niet wat ik nu moet doen om haar dit af te leren of leert ze dit vanzelf af. Wie kan mij hier mee helpen met dit probleem.

Mvg,

Dhr. G. Egberts
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Mijn kitten bijt mij steeds als ik aai.

Bericht door beestenbende »

bijt ze zacht of echt hard? zacht is het waarschijnlijk uit speelgedrag maar hard kan je afleren door auw te roepen en haar dan even te negeren. Is het op een bepaalde plaats dat ze bijt? Hoe lang heb je haar al? Als ze dit gedrag volhoudt wil een (zacht, corrigerend) tikje op de neus ook wel eens helpen....
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Sweatsticky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jan 2009 13:33
Locatie: Achterhoek

Re: Mijn kitten bijt mij steeds als ik aai.

Bericht door Sweatsticky »

Bijt ze om te spelen?
Als je met je kitten wil spelen raad ik aan om dat met een speeltje te doen..zoals een dingetje aan een touwtje of iets dergelijks.
Als je kitten tijdens het spelen toch in je vingers bijt moet je gewoon stoppen met spelen en haar geen aandacht geven...
Dus consequent zijn en nooit in de vingers laten bijten anders doet ze dit ook als ze groter is...

Ook als ze bijt als ze geaait wordt, stop je met aaien...handen zijn er om mee geaait te worden en niet om mee te spelen.. :enaughty:
Gebruikersavatar
gerardus1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2009 08:42
Locatie: Tolbert

Re: Mijn kitten bijt mij steeds als ik aai.

Bericht door gerardus1 »

Ik wil haar gewoon aaien dus niet met haar spelen en zet bijt soms zacht en soms heel hard ze heeft laatst zo hard gebeten dat ik bloed aan mijn vinger had. Mijn kitten is nu 16 week oud en ik heb haar nu 4 week.

mvg,

Gerardus Egberts
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Mijn kitten bijt mij steeds als ik aai.

Bericht door beestenbende »

hmm, die heeft dus echt opvoeding nodig.inderdaad alleen met een speeltje spelen, achter muisjes, ballen etc aan.Als ze bijt haar negeren en als ze echt hard bijt, haar ookcorrigeren door een tikje op de neus te geven.Dit doen katten onderling ook. Ze moet nog wennen aan de nieuwe situatie en jij moet duidelijk de leiding nemen.Als ze weet wat wel en niet mag, zal ze dit ook niet weer doen (eh, hoop ik..) Wel gewoon blijven aaien, maar zelf aangeven wat wel en niet toelaatbaar gedrag is.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
gerardus1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2009 08:42
Locatie: Tolbert

Re: Mijn kitten bijt mij steeds als ik aai.

Bericht door gerardus1 »

Oke bedankt voor de tips en ik hoop dat het werkt.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Mijn kitten bijt mij steeds als ik aai.

Bericht door Leonie89 »

wij corrigeren altijd door 'nee' te zeggen op een strenge toon.. of we knippen in de vingers.. dat werkt heel goed!!
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Mijn kitten bijt mij steeds als ik aai

Bericht door nona_toma »

of zorg dat je een speeltje bij de had hebt zo dat je haar kan afleiden wanneer je denkt dat ze gaat bijten.
ik denk zelf dat belonen beter werkt dan straffen, dus als het een tijdje goed gaat een brokje geven. Dat laatste werkte bij mijn kat goed, die deed dat ook een periode. Nu nooit meer.. volgens gedragsdeskundige had dat te maken met verandering in de omgeving + niet weten hoe die het moet uiten (het lekker vinden)...

Hoop dat je er wat aan hebt!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Mijn kitten bijt mij steeds als ik aai

Bericht door Umimeis »

Mijn Flea doet dat ook als hij op zijn rug ligt en over zijn buikje aai. Dan pakt hij met z'n pootjes mijn handen vast (au! die nagels) en dan trekt hij mijn hand naar z'n bekje en bijt in m'n hand.

Meestal roep ik heel hard AUW! en dan stopt hij.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Mijn kitten bijt mij steeds als ik aai

Bericht door Sandra W »

Dit betekent dat hij niet over zijn buikje geaaid wil worden, net als de meeste andere katten. Hij verdedigt zich dus gewoon, aangezien zijn buik zijn kwetsbaarste plek is.

Hij geeft hiermee aan dat hij dit niet op prijs stelt en hij doet dus niets verkeerd. Je kunt dus beter kiezen voor een andere manier van aaien die hij wel prettig vindt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Mijn kitten bijt mij steeds als ik aai

Bericht door Umimeis »

ja, maar soms laat hij dat wel toe, hij bijt niet altijd. Soms gaat hij er zelfs voor liggen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Mijn kitten bijt mij steeds als ik aai

Bericht door Sandra W »

Soms vinden ze het inderdaad wel lekker om over hun buikje geaaid te worden, maar als hij je begint te krabben dan geeft hij je een teken dat je moet stoppen en dat is dan ook een goed idee.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Mijn kitten bijt mij steeds als ik aai

Bericht door Lana »

Lana doet dit ook! Ze vind het heerlijk als ik op haar buik aai en gaat er zelfs voor liggen! En als ze het niet meer prettig vind dan duwd ze mn hand met haar poten weg. Ze zorgd ervoor dat ik niet meer bij haar buik kan aaien. (daar kwam ik laatst achter) Als je dan wel doorgaat, pakt ze je wel! Het lijkt wel of ze je dan heeft gewaarschuwd, zovan; Nu is het genoeg hoor!
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Mijn kitten bijt mij steeds als ik aai

Bericht door Leonie89 »

Benthe bijt ook wel, maar alleen als je te ver gaat.. ze waarschuwt altijd!! eerst kijkt ze je aan met (interpretatie van mij) een blik van 'kappen nou!' dan komt de achterpoot die je hand wegduwt, en dan komt pas de voorpoot inclusief de nagels, die je hand naar het bekje trekken om daar vervolgens lekker op te gaan bijten.. mijn vriend herkent deze waarschuwingen nog niet, dus hij heeft regelmatig nagels in zijn hand staan.. ja, zijn fout hoor! Benthe heeft hem gewaarschuwd!!
Gebruikersavatar
Bogi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 feb 2009 13:51

Re: Mijn kitten bijt mij steeds als ik aai

Bericht door Bogi »

Bij mij gebeurd dit ook regelmatig. Aangezien ik de enige ben in haar omgeving waarmee ze kan spelen laat ik het toe en doe ik het ook terug.. Der vast pakken(niet te hard natuurlijk) over de grond laten glijden en ouwehoeren..
Ik kies ervoor dat dit mag maar wel op bepaalde momenten. Dit is inderdaad speels gedrag.. mijne is nu net een half jaartje oud.
Corrigerende geluiden maken en een klein tikje op der neus en dat consequent aanhouden denk ik at het wel werkt...
Als ik het niet wil doe ik dan ook en probeert ze het nog 1 of 2 keer en dan is het ook klaar.

Dan komt ze met der speeltje aan en wil ze dat i hem weggooi zodat zij hem weer kan ophalen!! hehehe
Gewoon andere bezigheden aanleren is misschien wel een goede tip..
Plaats reactie