Hoi,
Wij hebben ongeveer een maandje geleden een kitten (EK Bailey, ons mannetje

) in huis gehaald van toen 11 weken. Het eerste wat wij in ieder geval hebben gedaan is de transportbox boven een schone kattenbak gehouden (met de deksel eraf natuurlijk) zodat hij van de transportbox meteen de kattenbak ingaan. Hij/zij weet dan meteen dat hij daar z'n behoefte kan doen.
Ook hebben we meteen een vaste plek uitgekozen voor de voer en drinkbak. Mijn ervaring was dat hij vanzelf daar naartoe ging toen er eten in zat. Wij kregen naast Bailey ook een volwassen kat en die eet natuurlijk ander voer. We hebben dus die 2 voerplekken in aparte ruimtes gezet zodat ze niet van elkaars eten gaan eten.
Omdat je zo te lezen 4 kleintjes krijgt neem ik aan dat ze hetzelfde eten. Dus dan hoef je niet perse de bakjes ver uit elkaar te zetten.
Ik zou ze wel in ieder geval apart te eten geven (misschien was je dit al van plan

). Dan kan je beter in de gaten houden of ze genoeg eten/drinken. En mocht ze later ander voedsel nodig hebben (voor nieren, blaasgruis etc.) dan is dat makkelijker. Mochten ze toch bij elkaar gaan eten en je wil dit echt niet, een plantenspuit kan je dan gebruiken om de ander weg te jagen. Of anders in je handen klappen en je stem verheffen.
Wat betreft je huis kitten proof maken. Eigenlijk zijn kittens wat dat betreft net kleine kinderen (ligt natuurlijk ook aan het karakter). Wat wij hebben gedaan (want we waren eigenlijk net klaar met verbouwen) is de vloer en muren gecontroleerd op scherpe dingen, zoals schroeven, uitstekende delen. Maar ook kleine ruimtes zoals achter de bank tussen de verwarming waar ze vast kunnen komen te zitten, daar moet je even naar kijken. (Iets voor zetten bijv.)
Ook touwtjes aan telefoonhoesjes (met de telefoon erin...) en sleutels bijv. moet je niet in het zicht laten liggen, want dat is natuurlijk allemaal perfect speelgoed. Laat s'nachts ook geen telefoons of andere dingen die aan het opladen zijn (met kabels dus) in het zicht van de katten. Anders heb je grote kans dat het de volgende dag op de grond ligt.
Wij hadden voor de komst van de katten heel veel speeltjes in huis gehaald. Het enige wat ze eigenlijk gebruiken daarvan is de krabpaal natuurlijk, een kruiptunnel (ikea, 5,95€) en af en toe het mandje. Maar toch echt favoriet is de doos waar kattenvoer in bezorgd werd (inmiddels doorgezakt omdat ze er met z'n tweeën op zaten

zag er heel leuk uit), een sluitclip van een vuilniszak die per ongeluk op de grond viel en een propje papier. Om je meubels verder te beschermen kan je eventueel op andere plaatsen dan de krabpaal krabplanken plaatsen. Bij ons wordt de krabplank bij de kattenbakken veelvuldig gebruikt.
Ook een laserlampje en een hengeltje bij de dierenwinkel zijn erg geliefd.
Ook zijn er bepaalde etenswaren die katten echt niet mogen hebben (en planten die giftig voor katten zijn). Bijv, tomaat, knoflook, aspirine, chocola en nog een paar dingen mogen katten blijkbaar echt niet hebben (dit zeg ik zo uit m'n hoofd, er is hier een heel topic aan gewijd dus als je meer wil weten moet je het opzoeken.) Mocht dat op de grond vallen moet je er dus snel bij zijn (vooral als je zo'n schrokop hebt als wij).
Ook bepaalde sterke schoonmaakmiddelen, vooral die je gebruikt om de vloer schoon te maken kunnen gevaarlijk zijn voor dieren. Omdat katten op de vloer lopen en hun pootjes likken.
Dat is het zo'n beetje. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Grts Lisa