4 hoog

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

4 hoog

Bericht door roderik1963 »

mijn grootste nachtmerrie is uitgekomen.
vanavond is Appie van het balkon afgevallen, hij moet ergens een gaatje gevonden hebben en daar doorheen gewurmd zijn, het ergste is dat ik het pas na een tijdje merkte, hij sluipt wel vaker en dan zit ie ineens weer of achter me of gewoon op de slaapkamer, dus dat was vanavond ook wel wwer zo dacht ik.
tot ik het wel heel erg stil vond in huis dus maar ff gaan roepen naar hem, geen antwoord.
nergens te vinden, op balkon gekeken in zijn favoriete hoekje..tot ik naar beneden keek en daar lag ie !
voor ik beneden was was hij onder een auto gekropen en was er met geen mogelijkheid onder vandaan te krijgen.
in paniek de dierenambulance gebeld, diegene die de telefoon aannam had ik blijkbaar wakker gebeld want had niet veel zin om te komen, kreeg als antwoord: gewoon oppakken en in een mandje zetten en dan maar naar de da ermee.
daar sta je dan, met een luid mauwende kat op straat en zodra ik maar met mijn handen in de buurt kwam nog harder mauwen.
brokje geprobeerd te lokken, maar hij at alleen als ze bij zijn bekje werden neer gelegd en ik zag dat ie zijn achterpoten niet meer kon bewegen.
stukje voor stukje hem onder de auto uit kunnen schuiven, met veel gemauw in zijn mandje gekregen en richting de da gereden.
hij heeft daar spuitjes gekregen voor de pijn en een of andere spuit die de shock moet tegengaan, een van zijn tanden is afgebroken en de da heeft hem verder onderzocht.
allebei zijn achterpootjes zijn gebroken, morgenochtend maakt hij foto's ervan en ook om te kijken voor inwendig letsel oid, heb de helft maar gehoord wat ie allemaal vertelde.
gelukkig zijn er da's die snachts bereikbaar zijn.
hoe het verder moet....denk dat allebei zzijn achterpootjes in gips oid zal gaan worden gedaan, maar hoe kan ie dan bewegen , eten en de bak op ?
ben nu een uurtje thuis en morgenochtend belt de da over hoe en wat, maar kan de slaap niet vatten en wil het van me af schrijven.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: 4 hoog

Bericht door rieneke »

gadverdamme wat een nachtmerrie zeg, ik kan me voorstellen dat je nog half in shock bent.
ik denk dat je ergens een bench moet zien te lenen (eventueel mag je de mijne komen halen)
en daar zal appie wat weekjes in moeten doorbrengen.
sterkte, en beterschap voor appie!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: 4 hoog

Bericht door Sandra W »

Wat een drama voor jullie allebei :shock:! Wat zullen jullie geschrokken zijn!!

Ik hoop dat het toch nog een beetje zal meevallen allemaal en het bij gebroken achterpoten blijft, want daar kan hij nog goed van genezen, al wordt het natuurlijk dan wel een lastige en onhandige periode. Sterkte!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Re: 4 hoog

Bericht door roderik1963 »

de da gebeld.
rechterenkel gewricht is totaal verbrijzeld, linker enkel waarschijnlijk lichte breuk erin.
morgenochtend afspraak maken bij de orthopeet voor operatie aan rechterpoot.
hij zal na de operatie en de herstelperiode nooit meer volledig gebruik kunnen maken van zijn rechter achterpoot.
gaat een langdurige kwestie worden, het gips zal om de zoveel tijd vervangen moeten gaan worden, net zo lang tot het niet meer nodig is.
Appie blijft vandaag nog bij de da, heeft een infuus en een pijnstillende injectie weer gekregen.
of zijn linker achterpoot ook nog aan gedaan moet worden was nog niet duidelijk, de orthopeet kan daar morgen meer over vertellen.
en dan..hoe dan verder ?

zit beetje vocht in de longen, maar dat was niet zorgwekkend, geen inwendige verwondingen gelukkig.
kan niet zomaar al die weken vrij krijgen van werk, maar kan ik Appie dan wel alleen laten dan ?
zo ja, hoe ? iemand ervaring ?

en wat is een bench ?
als ik via google zoek kom ik uit bij een soort transport mandje, maar das volgens mij hetzelfde mandje als waar ik Appie mee vervoer richting de da.
en das zo', klein ding, moet er niet aan denken dat Appie daar alle dagen in moet blijven zitten en eten en drinken, laat staan de grote en kleine boodschap moet doen.
en mijnheer is nogal druk, lang stil zitten of liggen...nah..heel effen dan maar dan toch echt weer klimmen rennen etc.
heb vannacht gegoogled naar evt ervaringen van katten eigenaren over dit euvel.
niet echt veel kunnen vinden erover en wat ik vond was weinig hoopgevend te noemen.
beste zou zijn om hem te laten inslapen, zeggen tegen de da dat je het niet kan betalen en hem afstaan.
maar dat zijn geen oplossingen, ik zie dat eerder als je kat beschouwen als last en weg ermee dan maar.
Appie zal niet meer de oude worden en hij zal zich moeten aanpassen aan zijn handicap, maar dat zal denk ik wel allemaal goed gaan verlopen, waar ik veel meer mee zit is het feit dat ik hem op de werkdagen alleen moet laten thuis en daar zie ik als een berg tegenop.

de da vroeg of ik wist dat het een dure zaak zou gaan worden, echt geintresseerd was ik daar niet in, belangrijker is dat Appie er weer bovenop gaat komen.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: 4 hoog

Bericht door lievelijn »

jeetje wat naar! heel veel strekte de komende tijd!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: 4 hoog

Bericht door Sandra W »

Mijn kater heeft door een ernstig auto-ongeluk naast vele andere verwondingen ook een verbrijzelde heup overgehouden en die heeft ook weken in een bench gezeten, dus ik weet wel een beetje hoe je je nu voelt. Gelukkig kan hij weer lopen, al gaat het wat stram en springen zit er helaas niet meer voor hem in, maar inslapen was voor mij ook geen optie en daar ben ik achteraf heel blij mee. Ik hoop dus dat het bij jou ook nog wat zal meevallen, al zijn de berichten van de dierenarts niet positief (maar gelukkig ook niet super negatief!).

Een bench is overigens geen reismandje, maar een grote ijzeren kooi waar je een kat (of een hond) in kan laten met een dekentje, eten en drinken en een kattenbak. Zo kun jij gewoon naar je werk gaan met de geruststellende gedachte dat je kat veilig is, want in de beginperiode mag hij niet te veel bewegen en zeker niet springen en dan kun je hem dus beter niet los in je huis laten lopen. Je kunt zo'n bench kopen in de betere dierenspeciaalzaak, maar vaak ook lenen van een dierenarts, het asiel of een dierenpension. Vraag eens rond of ze er tijdelijk eentje te leen hebben, dat scheelt weer in de kosten.

Geef de moed niet op, want Appie is het waard!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: 4 hoog

Bericht door rieneke »

pfff er komt wel wat op je af zeg...
na alle ellende met maatje had ik je graag jaren een probleemloze kat gegund.
zo sneu ook voor appie, zeker omdat hij zo beweeglijk is.
je kat zal na de operatie wekenlang gedwongen rust moeten nemen in een bench.
dat is een kooi waar ruimte is voor een ligplaats, eten en drinken, en een bak.
de mijne is 75 bij 50, en kan je zoals gezegd gerust van me lenen.

is er niet gesproken over het alternatief van een amputatie?
dit omdat de da al zegt dat er altijd funktieverlies zal blijven?
nou ja, morgen weet je meer.

heel veel sterkte, en voor wat betreft de financien zou je hier eens kunnen kijken:
http://www.veterinairsteunfonds.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: 4 hoog

Bericht door Leonie89 »

wat je ook kan doen is een box voor baby's gebruiken.. als je daar aan de binnenkant plexiglas doen kan hij er niet uit en heeft hij wel mooi uitzicht.. wij hebben onze box uitgeleend aan de buurvrouw, haar kat was overreden en haar bekken waren gebroken.. paar weken in de box gelegen en toen deed alles het weer..
foto van een bench..
Afbeelding
heel veel succes in deze periode.. goed dat je niet geeft om de kosten.. geeft aan dat je echt geeft om je dier..
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: 4 hoog

Bericht door Pompidou_poesie »

wat een nachtmerrie zeg :-(

Sterkte ermee, en ik hoop dat Appie er weer helemaal bovenop komt!
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: 4 hoog

Bericht door tacuma »

Wat afschuwelijk! Arme Appie, en wat zal je geschrokken zijn! Je reinste nachtmerrie...

Ik hoop dat het allemaal weer goed gaat komen, en ik vind het geweldig dat je je niet laat
afschrikken door de kosten die er aan verbonden (zullen) zijn. Dit is echte (dieren)liefde!!!

Ik wens Appie het allerbeste, en jou veel sterkte.
Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Re: 4 hoog

Bericht door roderik1963 »

vanochtend Appie naar Den Haag gebracht, ook de rontgenfoto's ervan gezien, de orthopeet zei dat er ook een radioloog naar de foto van zijn buik moest kijken, daar zag hij iets vreemds.
in de loop van de dag zal Appie worden geopereerd en dan wordt ik erover gebeld hoe en wat.
voor alsnog zijn het dus de achterpootjes, hopenlijk blijft het daar bij...
grootste vrees is dat ze toch meer vinden en dat dat dan niet meer te herstellen zal zijn.
de baas belde ook al om te vragen waar ik nu bleef, hij mot nog effe geduld hebben.
mijn eigen da heeft wel een bench zei hij, maar die kon hij niet al die weken geven, begrijpelijk.
vanavond me er verder in verdiepen hoe dat allemaal werkt, hoe groot het moet zijn, alles moet erin, de bak, eten en drinken en een plek om te liggen.
hij mag absoluut de komende weken bijna niet bewegen, ik voorize hier al een kleine ramp in, want of het bestaat weet ik niet, maar ik heb een kat met adhd, dus dat wordt nog wat dan, voorlopig niet rennen klimmen en wat nog meer.
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: 4 hoog

Bericht door Pompidou_poesie »

Sterkte vandaag met het wachten op meer nieuws!!
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: 4 hoog

Bericht door rieneke »

heel veel sterkte voor jou en je kat, de duimen draaien hier!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: 4 hoog

Bericht door tacuma »

Hier wordt ook meegeduimd voor Appie, hoor! Ik hoop van harte dat het niet nóg ernstiger
is dan al voorzien.

Benches worden vaak ook voor een prikkie aangeboden op Marktplaats. Je kan er op afstand
selecteren, dus bij je in de buurt. Ontsmetten goed mogelijk met chloor of dettol, dus wat dat
betreft geen probleem, lijkt me. Nu ga ik weer verder met duimen voor jullie!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Re: 4 hoog

Bericht door roderik1963 »

ortopeet heeft vanmiddag gebeld, breuk blijkt erg ingewikkeld te zijn, hij wil hem morgen ter observatie houden en dan zonder het tijdelijke gips, om te kijken hoe Appie reageert, er zit ook bloed in de urine, maar dat komt omdat zijn blaas gekeusd is ( ? ) dat trekt wel weer bij na een tijdje vertelde hij me.
woensdag wil hij dan verder kijken, hij wil er morgen even niets meer aan gaan doen en appie een dag rust geven na al het geprik en gesjor.
hij ziet het wel redelijk positief in maar moet ook rekening houden met...
Plaats reactie