Huidproblemen door voedselallergie

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gast

Huidproblemen door voedselallergie

Bericht door Gast »

Puk krabbelt al een tijdje in zijn nek. :sad: Ik heb momenteel het idee dat het minder is dan eerst, maar hij doet het nog wel. Zijn wonden zitten nu bedekt met een mooi korstje, maar die krabbelt hij er gerust weer af. De DA gaf aan dat het een voedselallergie kan zijn. Hij zei dat ik dan kon proberen om 4 tot 6 weken geitenvlees met rijst of aardappelen voor hem te koken. Ik vind dit wel heel erg omslachtig als ik eerlijk ben. Ik kook niet elke dag voor mezelf. Moet ik dan voor zo'n klein hummeltje elke dag gaan koken?! Het schijnt nog niet eens volledig te zijn ook, dus dat kan ook niet goed zijn. Is er geen alternatief???!!! Heeft iemand hier ervaring mee?! Ik hoop dat iemand een goede hypoallergene voeding kent, waar hij of zij goede ervaringen mee heeft (beetje te betalen?) :???:


Op deze foto zie je dat Puk nog gewoon hartstikke levendig is. Hij eet ook nog goed, hij is speels, groeit goed, dus daar maak ik me niet druk om. Je ziet alleen duidelijk de plekken in zijn nek en dat vind ik gewoon heel zielig. Ik weet hoe vervelend het is om jeuk te hebben en dat beestje is nog zo klein! Ook zou ik het niet leuk vinden als je dit de rest van zijn leven blijft zien!




Afbeelding
Gast

Bericht door Gast »

hoi,

na eindelijk op vakantie te zijn geweest, kom ik terug is mijn kat Spott nog kaler dan normaal en afgevallen. Bij inspectie zie ik dat ze ook veel jeuk heeft. Ze loopt namelijk de hele tijd te likken en heeft een paar wondjes bij haar oren. Dus maar weer naar de dierenarts. Aangezien ik al 4 !!! keer eerder bij de dierenarts geweest was zag ik het somber in. Spott had al een injectie gehad en ook hormonen, maar die hielpen niet. Dus gisteren stelde de dierenarts vast dat het waarschijnlijk een voedselallergie was. Mijn dierenarts had echter speciaal voer van Royal Canin/waltham. Die moet ik haar nu 6-8 weken geven om te kijken of het echt helpt en of ze dus ook echt wel een voedselallergie heeft. Ik las je stukje en ik zal hieronder wel even de volledige voedinggegevens vermelden. Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het helpt. Het is vrij prijzig maar als je niet anders kan??.
Het heet HYPOALLERGENiC (DR25) Is van Waltham/royal canin (hadden eerst apart voer, maar schijnen samen te zijn gegaan) En het zit in een zak van 2.5 kg. Het kost 19 euro nog wat. dus bijna net zo duur als indoor van Canin. Mocht je notg wat meer willen weten, vraag het maar
bedankt en groetjes
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Mag ik vragen hoe oud jouw kat is? Puk is namelijk nog maar drie maanden oud en krijgt nu nog gewoon kittenvoer. Mag hij dan wel dat dieetvoer van Royal Canin hebben?
Gast

Bericht door Gast »

sorry dat wist ik niet. Volgens mij mag hij het pas hebben vanaf 6 maanden. Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Mijn kat spott is dan wel drie jaar oud, maar mijn andere kat stacy is nog maar een half jaartje en die krijgt dus ook nog kittenvoer. Nu moet ik ze de hele tijd apart zetten, Of jou kat het kan krijgen, dat weet ik niet, moet je even aan de dierenarts vragen??? Maar wat moet je anders? zo kan het toch ook niet
Ik hoor het wel

groetjes
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Nee... dit kan inderdaad niet... ik vind het gewoon heel zielig om te zien ook. Was compleet radeloos. Is nu wat minder omdat ik wel vooruitgang zie, maar mijn nachtmerrie is dat als het straks genezen is, alles weer van voren af aan begint. Ik behandel het nu namelijk wel leuk in met die wondzalf... als de voeding de oorzaak is ben ik natuurlijk nuttelloos bezig, want dan blijft het jeuken gewoon bestaan. :-(
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Mijn ragdoll kitten Myst is nu 4½ maand oud. Mijn kater Yeri heeft echter altijd dieetvoer gehad ivm gevoelige darmpjes, en sinds een paar maanden gaat hij heel goed op Royal Canin Sensible. Ook ik had het probleem dat Myst uit het voerbakje van Yeri wil eten (en andersom). We hebben toen maar besloten het kittenvoer te laten voor wat het is en Myst eet nu gewoon mee met het "volwassenkattenvoer" en we hebben geen problemen ondervonden. Wie weet reageert jouw katje ook wel goed op een of ander dieetvoer. Want inderdaad jeuk is het ergste wat er is!
(ik zit zelf onder de muggenbulten op dit moment en kan me helemaal inleven ;-))
Anonymous

Bericht door Anonymous »

He bah... mugegnbulten. Inderdaad... jeuk is het ergste wat er is. Ze kunnen mij ook altijd zo flink leegzuigen en dat is het verschrikkelijk. Het is dan ook heel sneu om zo'n klein hopie geluk zich helemaal het ongans te zien krabbelen. Hoewel die zalf wel iets doet, haalt het niet de jeuk volledig weg, want helemaal over gaat het niet. Dus ja... ik zal inderdaad maar even op zoek gaan naar die dieetvoeding. Ik ga wel even langs de dierenartsenpraktijk misschien om te kijken wat zij aan voer hebben staan. Of de dierenwinkel informeren, want ik heb eerlijk gezegd geen idee waar je die spullen allemaal moet kopen. Ik neem aan dat niet iedere dierenwinkel dieetvoer in huis heeft? Ik moet hypoallergeen voer hebben!
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Dat soort voer is meestal alleen op voorschrift bij de dierenarts verkrijgbaar helaas. Erg omslachtig en vaak nog prijzig ook. Maar als het maar helpt toch!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Betaal je dan ook consult van de dierenarts of dat niet? Ik vind dat ze je wel uitmelken hoor! Binnen 2 maanden tijd 200 euro armer voor alleen de dierenarts! Maar goed... wat je zegt.... als het maar helpt!
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Nee hoor, je hoeft alleen consult te betalen als je echt met je kat langs de dierenarts gaat, voer kan je gewoon ophalen, net zoals ontwormingsmiddel enzo. Maar misschien moet de dierenarts nog wel naar je kat kijken wat hij nodig heeft, maar dat lijkt me sterk, omdat je al zo vaak bent langsgeweest.
I will not pretend
I will not put on a smile
I will not say I'm all right for you
When all I wanted was to be good
To do everything in truth
Gast

Magnetron

Bericht door Gast »

Hoi Ikke,

Wat een prachtige foto trouwens, heb er van genoten.
Elke dag koken hoeft toch ook niet? Wij hebben ook een paar katten die ik af en toe voer met vis en rijst. Met de magnetron is het zo klaar. Blokje koolvis, in klein plastic doosje lepel water, 2 min. volvermogen, afkoelen klaar. Met rijst precies hetzelfde. Je kunt, als je er porties van maakt, per portie invriezen zodat je elke dag wat hebt. Lijkt een heel gedoe, maar het went snel. Wel vitaminepasta of druppels toevoegen, op voorschrift van je DA.
Succes, ben benieuwd wat je gaat doen, Ineke
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hallo Ineke!!! Bedankt voor je reactie! Klinkt misschien inderdaad niet zo heel erg. Voorlopig doen we het alleen even anders. Vooral ook omdat ik volgende week maandag op vakantie ga en ik het de achterblijvers niet te moeilijk wil maken.
Zaterdag had Puk zijn nek weer flink toegetakeld. Hij was werkelijk niet te remmen. Dat terwijl het juist steeds zo vooruit ging. Dit was voor mij de druppel. Het overtuigde me in 1 keer dat dit zo niet langer kon en er inderdaad iets drastisch moest veranderen waarschijnlijk in zijn voedingspatroon. Nu staat hij op dieet! Ik heb namelijk contact gezocht met mijn DA en daar kon ik een zak met dieetvoer van Royal Canin ophalen. Dat zijn gewoon brokjes, maar dan met een eiwit dat kennelijk niet vaak in andere voeding zit. Hij moet dit 6 weken eten. In de tussentijd mag hij niets anders. De DA gaf aan dat 1 blokje kaas het effect van het gehele dieet teniet kon doen. Ik was dus keurig steeds mijn bordjes op de aanrecht af zodat hij nergens iets anders vandaan kan vissen.
Nu maar hopen dat het wat doet! Als het over zes weken beter gaat, gaan we het eenmalig provoceren. We geven hem dan weer zijn oude voer en als hij weer begint met krabbelen, is dus duidelijk dat het inderdaad aan de voeding ligt. Hij mag dan de rest van zijn leven dit dieetvoer hebben. Tussendoor kunnen we dan af en toe wat extraatjes proberen, want hij hoeft natuurlijk niet overal allergisch voor te zijn. Daarbij komt dat ze over een allergie heen schijnen te kunnen groeien... dat hoop ik dan maar!!!

Ik vroeg nog wat de oorzaak van deze allergie kon zijn. Puk is toen hij 6 weken oud was aan de diarree geweest en dat kan de boosdoener zijn. Katten kunnen dan een allergie ontwikkelen tegen de eiwitten die ze op dat moment binnenkrijgen. Om die reden schijnen sommige DA'en bij diarree aan te raden oom dieetvoer te geven, zodat ze maar tegen dat ene eiwit een allergie kunnen ontwikkelen. Maar ja... dat is achteraf praten.

We gaan hier nu helemaal voor en dan wordt mijn stoere Puk weer een helemaal gaaf ventje! :grin:

In het ergste geval slaat het niet aan en gaan we alsnog die 6 weken koken proberen om van daaruit weer verder te zien. :???: Ik ga alleen gewoon uit van het positieve.... mijn Puk komt er gewoon weer helemaal bovenop!!!!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Wij hebben hetzelfde met onze hond meegemaakt inderdaad!
Die kreeg een hele kale kont door het krabben, na veel gebel met de fokker en bezoekjes aan de dierenarts kwamen we erachter dat hij een eiwit-allergie had. Hij is inmiddels 9 en heeft zijn hele leven al speciale brokken met weinig eiwitten erin. In het begin moet je je er inderdaad heel erg streng aan houden maar we merkten na een tijdje dat we steeds meer konden geven zonder dat hij er last van had. Bij hem werd het vooral erger door blikvoer, dat zou ik als ik jou was dan ook gewoon niet meer geven, ook niet in de toekomst. Het schijnt dat daar heel veel eiwitten in zitten :roll: Dobey krijgt nu regelmatig een stukje kaas en eet wel eens wat van ons mee zoals een stukje kipfilet.
Kortom als dat het is, valt het allemaal reuze mee! Veel succes!
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Laten we hopen dat het inderdaad die eiwitten zijn die dan niet in dit dieetvoer zitten (hoop ik!). Dan zou het langzaam over moeten gaan. Ik hoop het maar. Nu is het natuurlijk heel spannend. We kunnen voorlopig alleen maar afwachten.
Als ik in de toekomst geen blikvoer kan geven, maar wel af en toe wat extra's ben ik echt super tevreden!
Ik zal jullie inderdaad op de hoogte houden. Maandag ga ik lekker op vakantie en daarna is hopelijk alles helemaal gaaf. Dan heeft hij 2 weken gehad om aan dit voer te wennen... hopelijk voldoende!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Allergieen.... daar word je dus echt niet vrolijk van! Vooral omdat je inderdaad niet weet waar iets door komt. Puk is ondertussen al 4 weken aan het dieetvoer en er is nog niets veranderd. Word er ondertussen een beetje moedeloos van eigenlijk. Hopelijk verandert er de komende 2 weken iets... anders moeten we weer verder kijken en zijn we dus nog niets wijzer :-(
Gesloten