Kattenbak als speelplaats?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Kattenbak als speelplaats?

Bericht door evaleeuw »

Hallo!

Sinds 3 dagen is Ari bij ons komen wonen, ze is 8 wkn, eet goed, drinkt goed, speelt als een malle en is al zindelijk! Alleen nou doet Ari iets in de kattenbak waar ik niet helemaal content mee ben... Voor- en nadat ze haar behoefte doet/heeft gedaan speelt ze in de kattenbak door achter haar eigen staart aan te gaan.
Normaal gesproken pak ik haar bij haar nekvel als ze iets doet wat ik niet goed vind, maar nu ben ik bang dat als ik dat in deze situatie doe, ze misschien niet meer op de kattenbak wil.

Weet iemand raad?
:grin:
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kattenbak als speelplaats???

Bericht door Sandra W »

Om te beginnen moet je stoppen haar te straffen door haar in haar nekvel te pakken, want dat is helaas zinloos bij kittens, ze leggen namelijk totaal de link niet tussen de straf en het ongewenst gedrag.

Verder is je kitten pas 8 weken oud en dus eigenlijk nog net te jong om op te voeden. Het beste kun je je kittentje dus gewoon uit de kattenbak halen en haar op een andere plek achter haar staart laten rennen. Wel kun je in de komende weken zo langzamerhand beginnen met opvoeden door haar consequent uit de ongewenste situatie te halen en met een lage stem NEE te zeggen (gillen heeft hierbij geen zin en maakt je kitten alleen maar bang). Pas vanaf een maand of drie begint het kwartje bij kittens meestal pas echt te vallen en gaan ze beter naar je luisteren (maar het blijven katten ;-)).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak als speelplaats???

Bericht door evaleeuw »

Thanx! Alleen dat van dat nekvel; dit doet de moeder toch ook om ze te verplaatsen? Mijn schoonzusje is DA-assistente en zegt juist dat dit de goede manier is om haar uit (gevaarlijke) situaties te halen.
Haar weghalen door op te pakken en NEE zeggen doen we al en ze lijkt er al soms op te regageren.

nog best moeilijk zo'n kitten opvoeden ;-)
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kattenbak als speelplaats???

Bericht door Sandra W »

De moederpoes pakt ze inderdaad bij hun nekvel maar niet om te straffen, alleen om te verplaatsen. Dat mag jij dus ook doen, maar alleen tot een bepaalde leeftijd (en vooral gewicht) want daarna zijn ze te zwaar. In jullie geval kan het nog wel, want ze is nog erg jong, maar doe het niet te lang en gewoon oppakken gaat net zo makkelijk.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak als speelplaats???

Bericht door evaleeuw »

Dankjewel, we zijn al gestopt met het pakken bij haar nekvel. Gewoon oppakken gaat net zo makkelijk inderdaad :grin:


:cathappy: Ari is er ook blij mee!
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
michellexxxx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jun 2009 13:14

Re: Kattenbak als speelplaats???

Bericht door michellexxxx »

De moederpoes pakt haar kleintjes in de nekspier en niet aan de nekvel zoals mensen dit doen :-|
Gebruikersavatar
chellemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2009 22:56
Locatie: Haarlem

Re: Kattenbak als speelplaats?

Bericht door chellemi »

Hoi, mijn persje zit ook vaak in de kattenbak rondjes te rennen te vliegen of wat dan ook. Ze is langharig dus als er net een behoefte is gedaan zit ze helemaal onder. Erg irritant. ik denk dat je hier weinig aan kunt doen en als je het opmerkt er gewoon uithalen en gaan spelen met andere speeltjes?
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kattenbak als speelplaats?

Bericht door Umimeis »

Ja, dat deed Sam in het begin ook wel eens. En hij gebruikte de kattenbak zelfs als slaaplaats :roll:
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie